Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Matrix Games heeft Close Combat - Last Stand Arnhem aangekondigd. De rts is een remake van Close Combat - A Bridge Too Far en speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland, gedurende Operation Market Garden.

De game is gebaseerd op de tweede titel uit de Close Combat-reeks, A Bridge Too Far, die in 1997 uitkwam voor de pc en de Mac. De titel van het origineel en de remake slaan op Operation Market Garden, een poging van de geallieerden om in september 1944 Nederland met een grote luchtlanding, gecombineerd met oprukkende troepen vanuit het zuiden te bevrijden.

Hoewel het thema hetzelfde is, heeft ontwikkelaar Strategy 3 Tactics de techniek en gameplay een flinke oppoetsbeurt gegeven. Er zijn door de jaren nieuwe games in de serie uitgekomen en er wordt gebruikgemaakt van de recentste versie van de engine. Deze biedt, naast betere graphics, onder andere ondersteuning voor nachtlevels, grotere maps, het opblazen van bruggen en betere ai. Ook is het nu mogelijk om troepen in te laten vliegen, in plaats van dat ze via de rand van de kaart moeten binnenlopen. Verder is de manier waarop het spel de verschillende instellingen opslaat aangepast, zodat de fans de game gemakkelijker moeten kunnen modden.

Last Stand Arnhem is niet bedoeld als een rts waarbij grof geweld de doorslag geeft. De ontwikkelaars hebben geprobeerd de echte oorlogssituaties zo authentiek mogelijk na te bootsen. Goede planning en een gedegen strategie zijn dus nodig voor een positieve uitkomst van de gevechten. De game moet in juli uitkomen.

Close Combat - Last Stand Arnhem Close Combat - Last Stand Arnhem Close Combat - Last Stand Arnhem Close Combat - Last Stand Arnhem Close Combat - Last Stand Arnhem

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Waar zijn de windmolens? :+

En Jezus wat zien die explosies er nep uit. Niet meer van deze tijd

[Reactie gewijzigd door HotFix op 1 juli 2010 09:50]

Je was me net voor.. Ik vind de graphics behoorlijk outdated.
Maarja, mischien in dit geval wel.. gameplay > graphics (wat vaak het geval is).

Tip;
Voor mensen die van reality houden. Kijk/zoek eens naar 'Commando Realism Mod'
voor Company of Heroes.

[Reactie gewijzigd door o0oPhreako0o op 1 juli 2010 09:59]

Agree, beetje zonden misschien. Maar verder misschien toch een zeer veelbelovende release, helemaal omdat het zich afspeelt in onze geliefde Lage Landen =D.

Ik ben in ieder geval benieuwd.
Matrix games heeft weinig met grafisch geweld, des te meer voor de harde kern cosim. Verwacht dus een degelijk en vrij diep spel.
Nou... als ik de posities van die tanks zo zie, en het aantal, dan doet me dat niet als een hard-core sim aan... Hull-down posities anyone?
Bij zo'n game boeit het toch helemaal niet of ze nou de laatste DX11 pixelshadertrucs gebruiken ? Het gaat erom of je goed overzicht hebt en duidelijk ziet wat er gebeurt.
Dan kan een overkill aan grafisch geweld juist tegen de gameplay werken.
Maar bij een goeie gameplay van dit soort spellen hoort ook realisme en het is niet alleen dat het er mooi uit moet zien maar met meer realisme en de 'dx11 pixelshadertrucs' zoals je ze noemt dragen daar wel degelijk aan bij door bijv. gebruik te maken van physics, meer realisme in explosies en instortende gebouwen.
Maar bij een goeie gameplay van dit soort spellen hoort ook realisme en het is niet alleen dat het er mooi uit moet zien maar met meer realisme
Daar ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk maakt het voor de gameplay niet uit of het iets echter uitziet of niet. Tetris met DX11 pixelshadertrucs maakt Tetris echt niet beter. Of de blokjes dan met je spatiebalk echt met g=9.8 m/s2 of g=6 m/s2 vallen gaat echt niet boeien.
Graphics zijn niet zo belangrijk bij dit soort spellen, het gaat om de gameplay. Persoonlijk ben ik al jaren verslaafd aan Steel Panthers. Dit turned-bases stamt uit 1995 en wordt, nadat eigenaar SSI de broncode vrij gaf, nog steeds door ontwikkeld; de gameplay wordt steeds beter, de graphics zijn sinds jaar en dag hetzelfde. Het spel komt vooral tot zijn recht als je tegen een menselijke tegenstander kan spelen via BPEM.

Je kan het spel gratis downloaden
Meer info hier
Downloaden hier
Tegenstanders kun je vinden bij The Blitz
SP:WaW ook een paar keer gespeeld, ik kan het bovenstaand alleen maar beaamen.

Maar weeral: meer voor de cosim fan, gezien het ontbreken van hit points, en een enkele 6ponder een konigstijger uit kan schakelen mits van achteren precies juist geraakt. (dus iets als fractie kans blindganger* sinhoek horizontaal * coshoed vertikaal* kans treffer door onzuiverheid loop/richttijd ed * fractie kans verbrijzelen schot * fractie kans penetratie = effect op tabel hoek-van-inslag; een stuk sneller via pc rnd dan tabellen opzoeken en dobbelen)
Ha ja, SPWAW van Matrix games (ook gratis zo ver ik weet). Waar ik het het over had is WinSPWW2 van Spcamo. Voor alle duidelijkheid er zijn dus 2 verschillende doorontwikkelingen van Steel Panthers. Op het eerste gezicht zit er weinig verschillen tussen beide versies. Er zijn echter spelers die zweren bij WinSPWW2, er zijn die het houden bij SPWAW, en er zijn er die beide versies spelen. Enfin, ieder zijn meug...
Ik vindt hem behoorlijk oud uitzien...

Maar aangezien er een Mac variant van het orginele exemplaar was, kunnen we dat nu dan weer verwachten?
Dat wordt ook gezegd, met de GFX is weinig gedaan, maar wel met de gameplay.

Ik heb mn broer aan Close Combat verslaafd laten raken, de mail ter referentie ligt in inmiddels in zijn Inbox :+
Lijkt net of ze google maps gebruikt hebben voor de lucht foto's en die een beetje cartoony look hebben gegeven.

Lijkt me verder wel een cool spel, waar je dus ook echt bij na moet denken.
Ahh man, nice. Close Combat terug. Dat zijn toch echt zeer goeie games. Voor de mensen die zaniken over hoe het er uit ziet, sja, die hebben de essentie van een goeie game niet begrepen. Ben vooral blij dat ze de modders het makkelijker hebben gemaakt. Dat levert vaak wel kunst stukjes op. Zeker gezien de close combat comunity nog steeds leeft! Speel een bridge to far nog wel eens op mijn netbook.
Heb zelf altijd met veel plezier deze serie gespeeld. Company of Heroes is een leuke opvolger, maar weer toch wat anders. Leuk om te zien dat ze een nieuwe variant aan het maken zijn, wat mijn betreft hadden de graphics een beetje mee mogen gaan met hun tijd, maar de gameplay maakt dat weer goed.

Ik kijk uit naar deze game!
Ik heb niet echt het gevoel dat 't er grafisch nou heel veel op vooruit is gegaan tov 't origineel :P maar ik kijk hier wel echt naar uit, tactisch sterk is bij dit soort games toch net wat belangrijker naar mijn mening.
Belangrijker is dat je een goed overzicht hebt dan dat het er heel fantastisch uit ziet
Ik heb een andere remake geprobeert: Close Combat- The Longest Day, maar dat viel zwaar tegen. Kon nergens merken dat het een update was. Terwijl ik de originele versie nog op mijn Pentium 3 450 gespeeld heb... Ik verwacht van de nieuwe remake ook helemaal niets.
Dit is nog gewoon dezelfde engine als die van zo'n 11 jaar geleden ondertussen, en er is ondertussen wel aardig uitgebouwd, maar het is nog exact dezelfde engine :) Het wordt nu nog een beetje door ontwikkeld door een heel klein groepje mensen, Simtek, welke dit nu ook voor matrix uitbrengen. Uiteindelijk doel is om een nieuwe engine te ontwikkelen met de inkomsten die binnen krijgen. Zo hebben ze ook voor de US Army, RAF en USMC versies uitgebracht om officieren mee te trainen. Op de uitgeklede versies hiervan is weer de engine gebaseerd voor o.a. Last Stand Arnhem.

Ik speel nog heel sporadisch Close Combat 5 met de vele mods. Maar het is inderdaad hoog tijd voor een compleet nieuwe engine. Ik heb een tijdje betatests gedaan voor Simtek en heb ook gespeeld met de meest geavanceerde engine versies, en er zijn zat leuke nieuwe features die gewoon degelijk en leuk zijn. Maar het ziet er gewoon niet meer uit voor deze tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True