Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Wacom heeft twee nieuwe tekentablets voor de zakelijke markt ge´ntroduceerd. De tablets hebben beelddiagonalen van 15,6 en 21,5 inch, en zijn voorzien van een vga- en een dvi-aansluiting. De bediening verloopt via een stylus.

De 4,3kg zware PL-1600 heeft een 15,6"-lcd met een 16:9-beeldverhouding en een resolutie van 1366x768 pixels. De display, die met de meegeleverde stylus wordt aangestuurd, heeft een drukgevoeligheid van 512 stappen, een helderheid van 200 cd/m² en een contrastverhouding van 400:1. Tekeningen die op de tekentablet worden gemaakt, zijn volgens Wacom direct zichtbaar op een externe monitor door de vga- en dvi-i-pass-thru-aansluiting. Een intern schaal-algoritme zou het ook mogelijk maken om hogere schermresoluties te verwerken.

Het 21,5"-display van de Wacom PL-2200 - in de VS bekend onder typenummer DTU-2231 - heeft een full-hd-resolutie van 1920x1080 pixels. De helderheid ligt volgens de fabrikant op 200 cd/m², terwijl de contrastverhouding 700:1 zou bedragen. Inclusief de meegeleverde standaard weegt de PL-2200 7,5 kilogram. Net als de PL-1600 beschikt de tablet over twee usb 2.0-ingangen. De PL-2200 heeft een adviesprijs van 1800 euro; de prijzen voor de PL-1600 - die binnenkort in Europa moet uitkomen - zijn nog niet bekend.

Update 16:30: Europese prijzen en typenummers toegevoegd.

Wacom DTU-2231 Wacom DTU-2231 Wacom DTU-2231
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ze zijn inderdaad duur, maar met oude Cintiq 15x heb je ook dezelfde drukniveau's als ik goed heb en kost je maar 300-500 Euro. Heb hier al 2 stuks liggen, alleen eentje is defect, dat moet ik aan praat krijgen. :P
Echt leuk ding voor minder rijke mensen en eerste ervaring om direct te tekenen.
Al kan je ook tablet pc nemen met wacom penfunctie, maar de lcd scherm zelf zal vaak minder goede kijkhoek hebben. Voordeel is dat het ook computer is, dus je kan op je bank gewoon tekenen.

Ik ben op Ebay zelfs zeer zeldzame witte Cintiq 15x tegengekomen. Nog nooit zoiets gezien, want in de webshop van wacom zijn er alleen donkere versies te vinden.

Er bestaat ook 17/18 inch met 1280x1024. Die zijn alleen veel zeldzamer en prijs is rond 600 Euro 2de hands.

Cintiq 12WX inch is volgende stap met 1280x800 scherm, een andere goedkopere breedbeeld variant met prijs van rond 900 Euro nieuw, maar kan rond 600-700 Euro 2de hands.
Daarna gaan de prijzen snel omhoog met 21 inch variant dat vanaf 1000 Euro 2de hands kost, en nieuw minstens 1800 Euro. De resolutie is al zo hoog dat ik afvraag of het wel zin heeft om Full HD Wacom dat hier is voorgesteld te nemen. (dus 1600x1200)
Tenzij er mensen die speciaal bezig zijn met film maken ook in full hd tekenen.

Cintiq 21UX heeft 2048 drukniveau's. 12WX doet het met 1024 drukniveau's.

Het zal wel voor zakelijke mensen zijn die gewoon makkelijk willen pennen zodat 512 drukniveau's geen probleem vormt. Al kan je ermee tekenen, de bestaande 21UW is iets goedkoper en veel beter in gebruik. De zakelijke versie mist wel extra programmeerbare knopjes.
Ik ga daarom van uit dat Wacom inspeelt op Windows 7 mogelijkheden.
Toch snap ik niet waarom wacom er dan zo nodig zo'n matige monitor in moet schuiven. Contrast en luminantie klinken wel bijzonder aan de lage kant, en ik vraag me af hoe de kleuren zijn...
En waarom moet er zo nodig zoveel geld voor neergelegd worden? Zakelijke markt of niet, die componenten bij mekaar kosten nog geen 300 Euro.
En waarom moet er zo nodig zoveel geld voor neergelegd worden? Zakelijke markt of niet, die componenten bij mekaar kosten nog geen 300 Euro.
Componenten maken een fractie van de prijs.

Maar voor die prijs heb je wel een betere cintiq, als ik pricewatch mag geloven.
Zakelijke markt of niet, die componenten bij mekaar kosten nog geen 300 Euro.
Joh? Hoe ben je op die berekening gekomen? Want als dat zo is zou je er zelf eentje in mekaar kunnen schroeven.
Toch snap ik niet waarom wacom er dan zo nodig zo'n matige monitor in moet schuiven. Contrast en luminantie klinken wel bijzonder aan de lage kant, en ik vraag me af hoe de kleuren zijn...
En waarom moet er zo nodig zoveel geld voor neergelegd worden? Zakelijke markt of niet, die componenten bij mekaar kosten nog geen 300 Euro.
De luminantie is probleem, tenzij je in de volle zon gaat werken ofzo. Als je een scherm calibreert met een hardware-calibratietool dan gaat dat normaalgesproken op 120 cd/m2. 700:1 is ook helemaal niet zo'n slechte contrastverhouding, maar meer is natuurlijk wel beter.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 17 mei 2010 16:02]

Uhm noem me dom, maar wat doet een 'zakelijke klant' met zo'n ding? Voor wie is dat bedoeld dan? Ik kan me geen beroep voorstellen waar je dit wil gebruiken, behalve misschien ontwerper die pen en papier zat is. (Dat apparaat zendt toch verder geen beeld uit behalve dat wat je tekent en je tools?)

Vind 'm er wel mooi uit zien, maar lijkt me wel wat zwaar. Zou het niet lekkerder tekenen als 't licht is?
behalve misschien ontwerper die pen en papier zat is.
Die dus.
En ook ontwerpers die gewoon alles op de computer ontwerpen, logo's e.d.
Er is een grote markt voor hoor :)
En als hij op je tafel staat heeft het toch geen invloed, het gewicht van dat ding?

[Reactie gewijzigd door henrydg op 17 mei 2010 15:28]

Ikzelf ben werkzaam in een ziekenhuis en wij gebruiken ze om organen in te tekenen op een CT-scan. Het bespaart echt enorm veel tijd, vergeleken met een losse muis gebruiken.
Het apparaat zendt dus wel degelijk beeld uit, het is wat dat betreft een 'gewone' monitor met touchscreen.
Kom maar eens even bij de design-afdeling bij een willekeurige autofabrikant kijken. Cintiqs overal, dus er is genoeg markt voor.

(lang niet elke designer vindt zo'n Cintiq fijn trouwens, bij de huidige modellen zit er een kleine vertraging is de respons die het 'directe gevoel' eruithaalt)
*zuch* natte droom van menig photoshop-junkie :P

//edit
zit net bij wacom te kijken;
Ondersteuning; Microsoft Windows 7, Vista or XP or Mac OS X 10.4 or greater.
wel jammer dat linux dan niet meer ondersteund lijkt te worden, de Wacom Bamboo werkt erg plezierig icm Photoshop CS3/4 onder linux Ubuntu.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 mei 2010 14:56]

*zuch* natte droom van menig photoshop-junkie :P
Niet alleen photoshop junkies hoor, ik zie meer toepassingen voor dit soort technologie :)
Bij ons op school hangt er in ieder lokaal zo'n tablet-monitor (geen sjieke wacom) voor het smartboard. Lang niet iedereen gebruikt het maar het werkt best nice.
Als ik me niet vergis dan is het enkel Wacom die ook verschillende drukniveaus voelt en waarbij word waargenomen hoe schuin je de pen houdt en of je hem draait. Allemaal essentieel als je illustreert/kleurt/inkt met photoshop, illustrator en andere illustratie gerelateerde programma's.

Omdat Wacom die technieken ook met allerlei patenten hebben beschermd is er ook geen concurrentie op de markt waardoor de prijzen letterlijk exploderen. Vanaf 800-900€ kun je pas zo'n scherm kopen en ze zijn alles behalve mobiel (alhoewel ze het wel zo proberen te verkopen) De kabels en adapter gezamelijk nemen net zoveel ruimte in als het tablet zelf en is het aansluiten ook erg omslachtig te noemen.

Het is wel een stukje techniek dat ik elke illustrator kan aanraden en het werkt echt zoals je hoopt. Ik heb enkel een alternatieve route genomen en ben gegaan voor een "penabled tablet pc"... De voordelen?
- Niet al die draden
- Veel mobieler (elke locatie kan ik mijn werkstudio van maken)
- Relatief nauwelijks duurder (de laptops zijn vanaf 900€ nieuw te vinden na goed speurwerk, maar de volgende stap is snel 1200 tot veel meer)

De kwaliteitsverschillen zitten enkel in het aantal stappen dat hij qua druk registreert... Maar dit merken de meeste mensen niet of je nu 256 of 1024 stappen hebt maakt erg weinig uit als je net als ik slechts 10-15 stappen gebruikt (in illustrator om mee te inkten)... Maar kijk gerust naar deze link om te zien dat het weinig uitmaakt, de maker van dit filmpje vond de verschillen nauwelijks noemenswaardig en zat het verschil vooral in werkruimte. http://www.youtube.com/watch?v=IMUUDYiKEKA

Ik heb zelf uiteindelijk wel een tweede hands tc4200 gehaald een halfjaar geleden om eerst te testen of het ook wat was.... Maar het werkt nog beter dan ik hoopte en dat voor slechts 300€... Als je dan bij stilstaat dat je dan een laptop hebt met zo'n scherm ingebouwd (wat normaal 800-900€ kost) is het een superdeal.

Nu zullen er veel discussieren over de echte kwaliteit en hoe de meesten wel een verschil merken tussen merk a en merk b en hoe dat de Cintiq ongetwijfeld het allerbeste is, maar neem dan in gedachten dat de volgende link bestaat uit werk waar enkel een 35€ tablet van Medion voor gebruikt is www.biisiin.com/heiny . Het is degene die het instrument in zijn hand heeft die het echte verschil maakt.

Ik ben er wel mee eens dat mijn penabled scherm wel weer beter is dan dat ding van Medion, maar het is niet wereldschokkend, ik vind het enkel wel veel fijner dat ik mijn oog bij de pen kan houden om te zien wat ik teken.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 17 mei 2010 16:36]

Wonderlijk dat je een tablet aanraad, terwijl je zelf al aangeeft dat die niet vergelijkbaar is met een Cintiq. Immers, de digitizer van een tablet is alleen druk en positie gevoelig, vergelijkbaar met de Bamboo (Graphire) lijn van Wacom. Terwijl de Cintiq ook waarneemt onder welke hoek hij staat, zoals de Intuos.

Kwestie van appels met peren vergelijken dus... En inderdaad, voor kunstenaars die met virtuele airbrushes werken, is die hoekdetectie absoluut essentieel, en een tablet dus gewoon geen alternatief!
Ik geef enkel de meerwaarde die de wacoms bieden tegenover de genoemde aanwijs monitoren op school van andere merken. Die twee zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken en probeerde ik ook niet met elkaar te vergelijken.

De belangrijkste vergelijking die ik "wel" probeerde te trekken om Wacoms niet meteen heilig te verklaren en dat het meer aan de vakman zelf ligt is dat het voor de meeste artiesten die enkel een tekentablet willen hebben, dat de meeste andere merken ook ruim voldoende zijn en de technische verschillen echt niet zo spannend zijn. Ikzelf heb een "Penabled" tabletpc die ook verschillende hoeken en draaiingen herkent, maar ikzelf gebruik ze niet.

Enkel waar ik penabled tabletpc's en de cintiq extra credit voor wil geven is te kunnen tekenen waar ook de pen zich begeeft. Voelt veel natuurlijker aan op die wijze en vind het erg jammer dat de concurrentie niet met een antwoord kan komen door al die patenten.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 19 mei 2010 10:02]

photoshop onder ubuntu? is dat icm wine oid? ben wel benieuwd, gimp is het toch niet helemaal met mijn wacom...
Photoshop kan inderdaad gedraaid worden onder Wine en afhankelijk van het doel doet GIMP niet onder voor Photoshop. Foto's bewerken zal inderdaad makkelijker zijn met photoshop, maar wanneer je gaat kijken naar tekenaars e.d. dan is GIMP helemaal niet zo'n slecht alternatief (hoewel ik wel een ingebouwde auto-save functie mis).

Verder is dit inderdaad een mooi tablet, lekkere resolutie (op 15" zal je de full HD niet al te veel missen (zeker als je kijkt naar de mogelijke meerprijs...)). Alleen wordt het wel eens tijd dat Wacom wat goede concurrentie krijgt hier, om wille van de consument uiteraard.
Photoshop junkie?
Ik dacht dat Illustrator het tekenprogramma was....
Illustrator is meer voor vectorwerk. Het schilderwerk kan je nog steeds beter in Photoshop doen. :)
*zuch* natte droom van menig photoshop-junkie :P
Die hebben wss nog liever de nieuwste 21'' Cintiq, aangezien die 4x zoveel drukniveaus heeft. Als ik 2000 euro had om uit te geven, zou ik ook eerder voor die gaan ;)
Als het maar 512 stappen heeft qua druk geloevigheid en dat is slechts een kwart van de wacom cintiq/intuos. Leuk speeltje, maar een lage resolutie.

[Reactie gewijzigd door Yellow op 17 mei 2010 15:01]

Mijn "penbabled" tablet pc kent "slechts" 256 stappen. Maar als ik in illustrator werk gebruik ik penselen die uit 5-15 verschillende stappen bestaat, geef ik al deels aan dat het echt niet iets essentieels is. Als je in mijn bovenstaande post zou kijken dan kun je een link zien en het commentaar van iemand die een Cintiq en een penabled tabletpc heeft dat het belang van nog meer stappen niet essentieel is.

Daarnaast is de resolutie van de gevoeligheid een heel stuk hoger dan de resolutie van het scherm zelf en zul je na een uurtje werken met zo'm scherm merken dat zulke resoluties echt meer dan voldoende zijn.
Ben benieuwd hoe de schermen reageren. De vorige generatie Cintiq (zijn dit ook Cintiq's?) reageerde nog niet zo als ik wilde door de 5 mm plaat die over je scherm ligt klikte ik elke keer mis.
Ik hou het nog even op de intuos maar ik kan me voorstellen dat het teken gevoel weer een stapje dichter bij komt met deze directe feedback.
Ik heb het idee dat, gezien de bovenstaande reacties, veel mensen niet weten wie, waarom en hoe zo'n ding gebruikt wordt.

In zo'n geval heb ik dan iets van: zoek het op maar ga niet zomaar wat lopen schreeuwen en als je het niet op wil zoeken reageer dan gewoon niet
ik wil eigenlijk wel een tekending met een A0 formaat, met scherm( digitizers zijn er al lang in dat formaat)

dat lijkt me pas echt superrelaxed, gewoon weer staand aan de tekentafel je tekeningen maken mety de digitale gemakken van dien, en het ouderwetse gemak van een tekening in 1 oogopslag duidelijk in beeld te hebben. werkt ook prettig voor overleg e.d.

1000 euro, (of een paar duizend) voor een tablet dat klein is, en je ook slechts in je eentje aan kan werken is gewoon zonde van het geld.

en bovenstaan dan voor cad tekenwerk uiteraard.

[Reactie gewijzigd door engelbertus op 18 mei 2010 17:48]

juist ja, tog een beetje duur voor de gemiddelde gebruiker he
Dit zijn schermen met ingebouwde tekentablet (Wacom noemt het interactive pen displays)) die voor een specifiek marktsegment worden gemaakt:
Displays for specialty industries are typically purchased as part of integrated software/hardware solution designed to meet the unique needs of specific professions and industries. For more information on ordering, please contact Wacom.
Zoals in bovenstaand stukje staat zijn deze tekenschermen onderdeel van een totaaloplossing bestaande uit hardware en software. Het zijn geen producten voor de losse verkoop hoewel het wel mogelijk is om ze los te bestellen bij Wacom (normaliter zou je ze via 3rd party's bestellen, aldus Wacom zelf). Als je een los tekenscherm wil hebben zul je naar de Wacom Cintiq serie moeten kijken (en die zijn ook prijzig).

Een schermverhouding van 16:9is kennelijk een ontwikkeling die Wacom ook maar meteen heeft overgenomen.

@Peentje: ze hebben ook zakelijke tablets voor een lagere prijs, dat zijn tablets die je bijv. gebruikt voor het zetten van een digitale versie van je handtekening.

[Reactie gewijzigd door ppl op 17 mei 2010 15:52]

De gemiddelde consument kan perfect uit de voeten voor 60-80euro; wacom bamboo
De echte prof ook hoor
http://www.popuppatterns.com

[Reactie gewijzigd door ALFfx op 17 mei 2010 19:40]

Ja dat wel, maar het zijn ook 'zakelijke' tekentablets, niet voor de 'gewone' gebruiker
Een luchtbalon ook, wat is je punt?
Waarschijnlijk wil je dat er concurrentie komt zodat de prijzen wellicht naar beneden gaan.