Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Vodafone gaat binnenkort een eigen Android-telefoon uitbrengen. De smartphone verscheen op de Engelse site van Vodafone en wordt 845 genoemd. Waarschijnlijk gaat de telefoon rond de 150 euro kosten en vindt de release in mei plaats.

De Android-smartphone wordt geleverd met Vodafone 360: een dienst die voor integratie met sociale-netwerksites zorgt. Vorige Vodafone 360-telefoons zijn voorzien van Linux Mobile. Wat er voor de 845 moet worden betaald is niet bekend, maar geruchten spreken van een prijs rond de 150 euro. Het toestel staat voorlopig alleen op de site van Vodafone UK, maar waarschijnlijk komt het ook naar Nederland.

Vodafones eigen Android-telefoon stond eerder bekend onder de naam Joy en is waarschijnlijk gemaakt door Huawei. De fabrikant heeft een 3,2-megapixelcamera, 2,8"-scherm, bluetooth, wifi, gps en umts met hspa ingebouwd. Met afmetingen van 100x55x13mm is de Vodafone 845 klein tegenover andere smartphones.

De Vodafone 845 is voorzien van versie 2.1 van het Android-besturingssysteem. Apps kan de smartphone vanuit de Android Market downloaden; er wordt geen melding gemaakt van een eigen applicatiewinkel waaraan Vodafone zou werken. Mogelijk wordt deze later aangekondigd.

Vodafone 845 Vodafone 845

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Als ik eerlijk ben doet deze telefoon me denken aan de Android-lijn van HTC. Misschien een dealtje gesloten? Of gewoon gekopieerd.. *ahum* geinspireerd..
Android is overal Android. De interface lijkt heel erg op HTC Sense, maar ik heb geen ervaring met naakt Android 2.1. Waarschijnlijk is dit gewoon de stock interface en lijkt HTC Sense er veel op.
Stock, ja :) Maar Sense lijkt er in de verste verte niet op ;).
Ik doelde overigens op het uiterlijk van het apparaat.

Edit: misschien een eigen schilletje hooguit :)

[Reactie gewijzigd door r-vos op 28 april 2010 20:30]

Er staat toch dat die door Huawei is gemaakt, dus Vodafone heeft geen dealtje gemaakt met HTC...Om een HTC toestel onder eigen naam uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 18:35]

Huawei klinkt ook Aziatisch/Taiwanees?
Misschien een broertje/achterkleindochter/bet-schoon-overgroot(oom/tante/neef/nicht) van?

Overigens, blijf ik het op eerste oogopslag een HTC toestel vinden. Ongeacht de maker, dus gewoon goed gejat ipv slecht bedacht.

Een beetje Desire/TP2..

[Reactie gewijzigd door r-vos op 28 april 2010 20:34]

Huawei klinkt ook Aziatisch/Taiwanees?
Huawei is chinees. Ik heb een Vodafone-branded toestel van Huawei, en ik moet zeggen dat ik er nooit meer een neem. Hardwarematig dit en dat ok, maar support voor de software is 0,0. Verwacht maar niet dat deze telefoon ook maar één Android upgrade gaat krijgen.
>.< ik krijg zelfs Java-applicaties niet werkend op mijn Huawei-toestel (en ja, normaal moet dat werken, en ja, ik weet hoe ik het moet doen want elk ander toestel kan ik makkelijk bedienen en een Java-applicatie er makkelijk opzetten vanaf de PC, alleen bij mijn telefoon herkent hij het bestand niet)
150 euro is wel erg goedkoop voor een smartphone. De iPhone is 5x zo duur. Zou dit dan wel van enige kwaliteit zijn? Volgens mij is dit wel de eerste ultra-budget Android smartphone in Nederland die Android 2.1 aanboord heeft. Andere budget-modellen hadden tot nu toe steeds versie 1.5 of 1.6 aanboord. Terwijl 2.0/2.1 al weer een tijdje op de markt is. Iemand een idee of de FUP van Vodafone beter is dan die van Hi? Of is het bij Vodafone ook na 200MB uit met de pret ? (="onbeperkt" Internet).

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 18:23]

Wou je stellen dat telefoons die niet orde van grootte 500 euro kosten van slechte kwaliteit zijn? Het zal allemaal niet overhouden maar ik vertrouw Vodafone er wel op dat ze geen bagger op de Westerse markt zetten. Door de branding is dit toch een soort van vaandeldrager die ze liever niet bekend zien worden als oud vuil denk ik.

Smartphones worden gewoon toegankelijker, en er is markt voor zoals we gezien hebben met nepsmartphones LG Cookie en Samsung Star. Zoals de man in het filmpje al zegt is deze telefoon bedoelt om het gat in de markt voor goedkope Android smartphones te vullen. Bovendien is Android nog altijd gratis te gebruiken, dus daar zitten ook geen grote development costs aan. Klein scherm, kleine camera, gratis os, resistief scherm. Hoeft niet veel te kosten.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 28 april 2010 18:33]

Wou je stellen dat telefoons die niet orde van grootte 500 euro kosten van slechte kwaliteit zijn?
Kwaliteit heeft nou eenmaal een prijs. Dat kun je moeilijk ontkennen. Waarom denk je dat Apples duurder zijn dan Wintels? Waarom denk je dat een Intel duurder is dan een AMD CPU? Het NRC Handelsblad duurder is dan een gratis SPITS? Je krijgt gewoon meer waar voor je geld. Kwaliteit kost nou eenmaal geld.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 18:42]

Merknaam, specs en populariteit. Alle alternatieven zijn qua bouwkwaliteit niet minder dan je eerst genoemde merken. AMD proc's zijn niet slechter in kwaliteit, mogelijk wel wat langzamer, de spits vermeldt hetzelfde nieuws als het NRC, maar met mogelijk minder achtergronden en "wintels" hoeven niet slechter in elkaar te zitten dan een mac.
Sorry, maar AMD is goedkoper en dat zie je terug in de performance. Intel is dan wel duurder maar de performance ligt ook hoger. De Spits vermeldt no way hetzelfde nieuws als het NRC, wat heb jij gerookt m8? Je betaalt meer voor een Intel, een NRC etc maar je krijgt gewoon meer performance voor je geld. Zo simpel is het.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 19:19]

Hij heeft het over kwaliteit niet over performance. Hij zegt zelf ook dat AMD's evt langzamer zijn, maar qua kwaliteit zijn ze allemaal gewoon even goed.

Het is gewoon logisch dat je voor een snellere processor meer betaald. Maar AMD heeft voor zover ik weet nu wel een betere prijs/performance verhouding..

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 28 april 2010 19:37]

150 euro is wel erg goedkoop voor een smartphone. De iPhone is 5x zo duur.
Ik vind dit verre van vergelijkbaar met een iPhone...
Hoezo? Er draait Android 2.1 op (is nieuw), 3MP Camera, Touchscreen, WiFi, GPS, Bluetooth noem maar op. Dat heeft de Iphone toch ook allemaal?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 19:13]

Op de GPS na is de iPhone is wel bijna 3 jaar oud...
Deze zwangere koe heeft een waardeloos scherm (zie video - "If you press and hold down your finger").
150 euro is al met al niet veel geld en is een prima smartphone instap model. Ik zal hem daarentegen niet met een iPhone willen vergelijken.
Ja maar als je dan een iphone heb schaam je je misschien een beetje. De iphone heeft alleen een groter scherm, verder zie ik ook niks wat deze telefoon niet kan wat de iphone wel kan.
Jammer dat deze niet de combo van touchscreen en track-oog heeft, die imo ultieme flexibiliteit biedt bij het besturen van het toestel (met name apps). Wel begrijpelijk voor een budget-toestel. Anyway, bij mij komen branded toestellen er sowieso niet in, dus behoor toch niet tot de doelgroep.
Hangt van het toestel af. Nokia S60 toestellen zijn makkelijk te unbranden. :)
Ik stoor me echt aan hoe Vodafone gaat lopen met de eer terwijl enkel HTC en Google credit horen te krijgen voor deze toetsellen... En hoe debiel de 'gratis apps' worden aangeprezen, terwijl het gewoon gaat om bloatware waarmee vodafone zn eigen platformen probeert aan te smeren.

Verder: 150€ lijkt me erg interessant voor een lichte Android-telefoon, ik ben benieuwd naar de release en vooral prijs in België (die NIET gekoppeld gebrand is door een incompetente crapware-schrijvende provider :P)
HTC heeft helemaal niets met dit toestel te maken, deze komt van een geheel andere fabrikant...
Mogen ze eerst het hele 360 systeem wel eens gaan fixen want momenteel werkt het in ieder geval op de Samsung M1 en H1 voor geen meter. Email synch is zo goed als niet bestaand, contact synchs moet je allemaal manual doen en zelfs het simpelweg chatten heeft nogal last van synch errors.

In theorie werkt het allemaal lekker, maar in de praktijk is het op het moment nogal slecht. Nu zou er 'soon' een firmware update komen die dingen zou fixen, maar na even rondgekeken te hebben op het Vodafone forum beloven ze dit al 5 maanden.
Begin Mei heb ik van verschillende kanten gehoord.
Ik heb een 360 H1, maar al die sync problemen waar jij het over hebt zijn mij totaal onbekend. Chatten gaat prima, email naar de telefoon komt binnen 10-20 seconden aan, en contant sync doet het ook prima automagisch.
Ziet er mooit uit.
Maar waarschijnlijk is er wel bezuinigd op het touchscreen. En als dat niet goed werkt. Dan is het hele toetsel slecht te gebruiken.

Verder ziet het er zeker goed uit.

Behoorlijk van de verkeerde kant is die gozer zo te zien...
Ik vind het gehele 360-gebeuren sowieso onzin. Je kunt ook gewoon naar hyves.nl browsen o.i.d. , om nou een hele telefoon voor sociale contacten te ontwerpen vind ik toch wel dom.
Dom is dan misschien niet het juiste woord maar komt wel een beetje in de richting.

Eerder "simpel". En daar is het dan ook voor bedoeld; mensen die geen zin hebben om alles zelf uit te zoeken maar waarbij het gewoon moet werken.

Vaak zijn deze "simpele" mensen juist de mensen die veel tijd (en geld) uit geven aan sociale contacten; dus inkomsten voor Vodafone.
Lekker flexibel toetsenbordje? hij drukt haast door de telefoon heen!
Het apparaat heeft niet eens een toetsenbord ! Lees/bekijk het artikel eerst eens! (Of je bedoelt dit sarcastisch en ik vat 'm niet ;))

Ik vind het een mooi toestel, al moet ik zeggen dat ik het meer voor het 'Cookie' publiek vind. Prachtig natuurlijk, zo'n budget telefoon, en belangrijk dat die er ook zijn, al zal ik er zelf persoonlijk niet snel een kopen.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 28 april 2010 18:29]

Waarschijnlijk bedoelt hij het ON-SCREEN toetsenbord.
Een On-screen toetsenbord staat gelijk aan *geen* toetsenbord. Fysieke keyboards FTW.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 18:30]

Een toetsenbord is een toetsenbord, of het nu virtueel of fysiek is.
Iedereen zijn voorkeur; over het algemeen vinden de meeste mensen het echter prettiger om feedback te krijgen (dus een fysiek toetsenbord), maar er zijn genoeg mensen die een onscreen toetsenbord voldoende vinden. Echter, waar het J.Bonte om gaat is dat die gast behoorlijk hard op het scherm drukt. Vooral bij de eerste keer dat hij het ingedrukt houdt (1:09 in het filmpje) zie je het hele scherm ingedrukt worden door de kracht die hij zet: dat viel mij ook gelijk op dus ik vind het niet gek dat hier een opmerking over geplaatst wordt.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 28 april 2010 20:07]

Als ik een SMS krijg die gaat als zoiets als: Ht Was Een Lelijke Avond Schorrel. Moet ik me altijd eerst afvragen of dat nou komt door dronkenschap, of doordat een touchscreen toetsenbordje is gebruikt. Zwaar irritant.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 18:34]

Nou moet ik zeggen dat op mijn android telefoon de voorspellings-functie geniaal is! Die zou jouw hele zin correct hebben neergezet :)
Niet iedereen deelt die mening..
Ik persoonlijk heb niet graag een volledig toetsenbord in mn broekzak, ik beneut die ruimte graag voor wat functionelers. Bovendien ben ik van mening dat het nogal dubbelop is, een touchscreen én toetsenbord..
Voor developers misschien handig, of voor mensen die écht niet kunnen wennen of een overstap maken van het een naar het ander.
k persoonlijk heb niet graag een volledig toetsenbord in mn broekzak, ik beneut die ruimte graag voor wat functionelers.
Dan heb jij wel heel beperkte broekzakken. En telefoons met toetsenbord hoeven niet per definitie veel groter te zijn dan zonder. Kijk maar naar de Milestone.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 18:44]

Het feit blijft dat je zonder toetsenbord minder ruimte kwijt bent over het algemeen. En ookal zijn er toestellen die zonder toetsenbord groter zijn dan een variant met toetsenbord, dan nog heb ik liever de variant zonder toetsenbord.
Nee hoor, je kunt ook het scherm kleiner maken. De E71 en E72 zijn zeker niet groter dan al die touchscreen modellen.
jij mailt duidelijk niet veel via je telefoon :W
Zo'n ding had Palm al in 1998.
De telefoon heeft wel degelijk een toetsenbordje. Dat er geen getallen opstaan betekend niet meteen geen toetsenbord.
Inderdaad! Wat een dwaas! Hij drukt echt bijna door het scherm heen. Man het deed gewoon pijn bij mij, wat een dwaas!

OT: Voor een low-end toestel is dit echt geen slecht apparaatje. Leuk instapmodel. Ik zie alleen bij Android nog niet veel mid-end toestellen om door te groeien van low naar high-end, maargoed, er komen dit jaar 50 Android-toestellen uit dus er zit vast wat tussen ;)
Dat doet ie alleen bij de "toetsen beveiliging". Zoals bij iPhone bijv. de "slide to unlock". Alle andere touch opties doet ie gewoon zacht (oke, ik zou het zachter doen, maar hij sloopt niet z'n scherm).
ik vind hem er eerlijk gezegd niet zo super uit zien, maar de prijs daarentegen is wel aantrekkelijk denk ik!
Ik ben benieuwd wat dit goedkope android toestel gaat doen als die ge-root word en het mogelijk word om custom roms te draaien.