Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: bobwarley

Via een document van de FCC is het bestaan van een nieuwe HTC qwerty-slider voor Android onthuld. Het toestel staat vooralsnog bekend als PC70110, heeft een fysiek toetsenbord met vier rijen en krijgt net als de HTC Desire een optische trackball.

Uit de foto's die de FCC tijdens het testen heeft gemaakt, wordt duidelijk dat het om een Android-toestel gaat. De standaardknoppenlayout die bij Android wordt gebruikt is op de foto's duidelijk te herkennen. Ook heeft het toestel een optische trackball, vergelijkbaar met die van de HTC Desire. Het toetsenbord lijkt veel op dat van de HTC Touch Pro 2, maar dan met vier in plaats van vijf rijen. Het scherm lijkt ongeveer 3,2" groot te zijn.

Over de interne hardware is nog weinig bekend. Wel blijkt uit testrapporten van de FCC, WiFi Alliance en de Bluetooth group dat het toestel 802.11b/g en bluetooth 2.1+edr ondersteunt. HTC laat tevens in een brief aan de FCC weten dat voip niet op de telefoon zal werken. Wanneer het toestel op de markt verschijnt, is nog niet bekend, maar aangezien het toestel begin januari al in handen van de FCC was, is een release in de zomer niet ondenkbaar.

HTC Android Phone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

LG komt ook met een landscape slider telefoon met qwerty. Specs:
These handsets come with some pretty impressive specs that include 1GHz Qualcomm Snapdragon CPUs, 3.5-inch AMOLED 800×480 touchscreen displays, Dolby mobile surround sound, terrestrial DMB, Wi-Fi and GPS with 5-megapixel cameras. LG’s SU2300 comes with an additional feature though a full QWERTY slide out keypad with a built-in trackpad, similar to the MILESTONE.
http://www.newlaunches.co...u2300_and_su950ku9500.php

En Dell werkt aan een portrait slider voor Android iirc.

Maar ik heb idd liever een HTC dan LG toestel.

/edit: het toestel gaat waarschijnlijk een van deze 4 namen krijgen:
The guys and gals in the lab are working on something new and we want you involved in the process. We are looking for a name that is playful and full of youth. If you were to choose one of the following names for a new phone, what would it be? Here are the options in no particular order:
HTC Jovi, HTC Zeal, HTC Wildfire of HTC Festi

Wat je mag stemmen op de naam op HTC's Facebook site.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 28 april 2010 11:55]

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom FCC dit soort dingen elke keer mag publiceren. Je bent verplicht je apparatuur te laten testen en hun mogen alles wat ze weten gewoon naar buiten uitbrengen ofso?

Wel goed om te zien dat er weer een tobo onder wordt gepropt :D Is nou eenmaal erg handig, hoewel ik voor de 3de keer in mijn leven weer van een toestel met toetsenbord naar 1 zonder ga, tot nu toe had ik elke keer spijt :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2010 11:32]

Volgens mij is het net als met patenten zo dat als een overheidsorgaan (weliswaar in de VS) een toestel goedkeurt het resultaat in het publieke domein terecht komt. Met het patenten opvragen zit er nog wel een (kleine) kostenpost aan vast, dat wel.

Dat betekent dus dat een goedgekeurd toestel officieus dus al bekend is gemaakt, maar nog helemaal niet aangekondigt hoeft te zijn. Het verkrijgen van een licentie om federaal (lees landelijk in de VS) electronica met draadloze communicatie te mogen verkopen moet via de FCC. Zie ook "about the FCC"

In de VS (en ook daarbuiten) zijn er vaak regels met betrekking tot het vergaren en delen van informatie. De "Freedom of Information Act" heeft hiermee te maken. Voor meer uitleg, bekijk het debat tussen de geüpdatete "The iPhone Developer Program License Agreement" en the Electronic Frontier Foundation die eindelijk openbaar de discussie aan kon gaan met betrekking tot de genoemde overeenkomst vanwege de FOIA en het feit dat NASA een overheids gesubsidieerd orgaan is, met een iPhone app.
bij Apple heeft FCC wel een uitzondering gemaakt als ik me niet vergis, zie bron

[Reactie gewijzigd door FloRadix op 28 april 2010 12:55]

Hmz, geen numerieke toetsen. Da's dan weer een beetje jammer.
als ik het goed zie wél, via de FN-toets toch?

Voor gebruikers van de Desire die een fysiek toetsenbord missen misschien dé opvolger? Of mensen die toch maar geen Desire hebben gekocht, omdat het tobo ontbrak?

Wat ik me wel afvraag, is waarom er geen WiFi-N wordt ingebouwd. Is dit zodanig duurder dat er liever voor de g-variant wordt gekozen? Ik had verwacht dat n inmiddels wel als mainstream werd gezien.
Volgens mij zal de batterijduur daarmee afnemen. Als ik me goed kan herinneren heeft het activeren van N op de Nexus one als gevolg dat de batterij minder lang mee gaat.

Ik heb nu even geen bron ervoor, maar ik denk dat dit in het XDA Nexus cyanmod topic genoemd werd.
Zal wel iet smeer gebruiken en 0,0 nut hebben voor je telefoon, wel voor je netwerk maargoed (nu heb je wss (B/G/N ipv enkeel N ingesteld in je router) ;)
Voor je netwerk is het beter als alles op N zou werken waardoor je nagenoeg geen storingen meer hebt.
Als je thuis op de bank aan het internetten bent kan wifi-N wel toekomst bieden.
En geen macro keys!

Ontopic:
Best nice inderdaad, ken veel mensen die aan het wachten waren voor een HTC Android met Fysiek Keyboard
De T-Mobile G1 is een HTC toestel met fysiek keyboard ;-)

(Ja, gaat hard in de mobiele telefonie, het ding is nu al "ouderwets")

Edit:
(Heet trouwens HTC Dream, non-Google branded).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 28 april 2010 11:33]

Tja, op dit moment zou ik dan toch voor de milestone gaan. De G1/Dream/ADP1 is wel enigszins outdated.
Jawel, met de functie toets ingedrukt heb je numeriek!
Koop je er toch een logitech gaming keyboard bij - zit alles op en aan :?
Ik ben benieuwd of deze naar NL komt. Momenteel zijn er nog te weinig Androids met fysiek toetsenbord. Ik hoop dat hier een behoorlijke chipset in zit (Snapdragon ben ik wel erg over te spreken).
Je hebt al de:

LG GW620
Motorola Cliq/Dext
Motorola Droid/Milestone
Motorola Backflip
Google HTC G1
SonyEricsson Xperia X10 Mini

Opzich toch al een aardige lijst toch?
Bij andere 'OS soorten' zijn er minder keuze met toetsenbord.

Zelf ben ik erg pro-toetsenbord en bezit de Dext (die erg op deze HTC lijkt) ideaal om mails mee te typen of te chatten.
Dat hele rijtje (op de X10 na) heeft de oude 528MHz proc, en die is ontzettend traag...
Niet echt een aardig lijstje dus, tenzij je op 2 jaar oude technologie wil vertrouwen..
Meer als dat er iphones met fysiek tobo zijn :+

Hier een rijtje uit me hoofd:
- HTC Dream (T-Mobile G1)
- LG GW620
- Motorola Milestone

Heb ze alle 3 gehad en de LG had verreweg het beste toetsenbord, heeft wel wat weg van de Touch Pro 2 maar toetsen liggen iets dichter op elkaar en staan recht onder elkaar ipv scheef (zoals op de TP2).

Anyway, dit ziet er toch wel uit als een budgetmodel met z'n (relatief) klein scherm, gok dus dezelfde CPU als de legend om hem in het midden-segment van de android markt te plaatsen!
Als ik kijk naar hoe vaak mensen niet klagen over het ontbreken van een fysiek toetsenbord, lijkt me dit voor hen het beste van de twee werelden :). Een soort upgrade van de G1..
Dit toestel lijkt me niet bepaald high-end te worden als je kijkt naar het plastic uiterlijk. Ik zou best een fysiek toetsenbord willen hebben, maar dan wel in een HTC met Snapdragon (Desire).
Dat 'plastic uiterlijk' heeft de Touch Pro 2 ook tussen alle alluminium zitten...

Verder lijkt mij dit zeker een kanshebber voor vervanging van mijn Touch HD mits de hardware snel is.
Zeg dat wel, ik word toch behoorlijk ongelukkig van de traagheid van mijn G1 nu na 1,5 jaar. Ik heb een maand de iPhone geprobeerd, maar ik miste het fysieke toetsenbord enorm. Toen heb ik de Milestone eens vastgehad, maar die was niet echt bijster snel, scrollen van homescreens schokt nogsteeds enzo.. Als je dan eens de Desire vasthoud, dat is het eerste toestel dat in de buurt van de iPhone 3GS komt (kwa snelheid), maar heeft daar wel 1GHz voor nodig...

GIEV desire + qwerty :(
(of een iPhone met full qwerty, maar dat gaat niet gebeuren).

[Reactie gewijzigd door Aelthar op 28 april 2010 15:22]

Zo, daar was ik al even op aan het wachten. Tot nu toe had je alleen de G1 en de droid/milestone.

Ik begrijp alleen niet waarom voip niet werkt op dit toestel? Dit is dan neem ik aan puur softwarematig, want alle hardware voor voip zit er toch gewoon in (microfoon, luidspreker, internetconnectie)?
het is simpelweg een bedreiging voor de telecomindustrie. vandaar dat er waarschijnlijk een 'herenakkoord' is gesloten om VOiP te bannen op toestellen. Het is een kwestie van tijd voor de EU ingrijpt en dwingt VOiP toe te staan op telefoons.
Ik ben benieuwd of er alleen bedoeld wordt dat er vooraf geen voipclient geinstalleerd wordt (af-fabriek), of dat 3rd party voip-clients daadwerkelijk onbruikbaar zullen zijn op dit toestel.
In het laatste geval is het voor mij een dealbreaker.
Wat je de laatste tijd ziet is dat het wel mogelijk wordt gemaakt, maar dat providers het tegenhouden. Verizon heeft het wel vrijgegeven, maar alleen bij een Wi-Fi-verbinding. Het komt dus wel langzaam, maar kan natuurlijk veel véél sneller.
Bij de huidige toestellen zie je ook wel eens dat VOIP zogenaamd "niet werkt". Maar dat is een soort ROM-lock dat je met wat handigheid gewoon kunt verwijderen. En dat is nog legaal ook.
Als VOIP mogelijk was door er bijvoorbeeld een SIP client op te draaien was dit zeker mijn volgende toestel geweest. Ik hoop er gewoon een SIP client op te draaien is.
Waar blijft de eerste Android portrait slider :? Daar moet toch vraag voor zijn? Persoonlijk vind ik het helemaal niet handig om mijn toestel te moeten roteren om te kunnen typen. Gebruik bij de Hero het virtuele toetsenbord ook alleen in portrait mode.
Ik vind die 1 seconde draaien helemaal niet zo erg. Ik vind in het portraitmode typen eigenlijk niet te doen op me iphone.
juist wel handig, met beide duimen in portrait mode typen op iphone is zeer goed te doen.
Inderdaad, kwestie van oefenen.
Ik ken er genoeg die hier op wachten voor ze overstappen naar een Android toestel. Enige nadeel is dat die toestellen vaak wat dikker zijn door het schuifmechanisme.
Mijn HTC TyTN begint nu na 3 jaar gebruik steeds minder goed te functioneren en met de versobering van de mogelijkheden op Windows Mobile 7 zit ik inderdaad ook sterk te overwegen een Android mobiele telefoon aan te schaffen. Het grootste bezwaar is echter dat ik geen leuke/goede HTC Android telefoon kon vinden mèt toetsenbord. Maar dit lijkt er nu dus aan te komen. 8)
Niemand hier die het jammer vindt, dat hoogstwaarschijnlijk VOIP niet ondersteund gaat worden door het toestel? Iets wat trouwens vreemd op mij overkomt, dat kan je dan toch weer met software regelen of zie ik dat nu verkeerd?

Heb zelf een milestone en daar nog dik tevreden mee. Ben wel benieuwd naar de vergelijking straks.

En wat betreft dikte van de telefoon bij het toevoegeven van een qwerty toetsenbord, dat valt reuze mee imho. De milestone is net 2 mm dikker dan de iphone. Wat de dimensies van deze telefoon gaan worden, is nog even afwachten dat wel.

[Reactie gewijzigd door Gizzy op 28 april 2010 12:37]

Laten we hopen dat VOIP wel gewoon werkt op dit ding. Ik vraag me af hoe HTC kan voorkomen dat VOIP software wordt geinstalleerd.
Ik vind QWERTY-toetsenborden op zichzelf wel een toevoeging aan toestellen. Het nadeel is dat het toestel er een stuk dikker van wordt. Zelf vind ik dunne toestellen juist heel mooi. Daarnaast, als de invoersnelheid toeneemt, bij on-screen toetsenborden, gecombineerd met 'force-feedback' (als je de toesten indrukt, even vergeten hoe dit heet) is het een zeer goed alternatief volgens mij en kan zo'n QWERTY-toetsenbord, IMHO, op termijn verdwijnen.

Edit: @hieronder: ja, haptic feedback, dat zocht ik. dank u

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 28 april 2010 12:30]

de "Force Feedback" heet volgens mij haptic feedback. En het dikker worden van toestellen valt denk ik nog redelijk mee. Zoals ik al eerder aangaaf de milestone valt qua dikte reuze mee.

Inderdaad helpt haptic feedback wel bij het gebruik van onscreen Tobo's, echter typt een qwerty toetsenbord nog net fijner. Ik ben het onscreen toetsenbord wel meer gaan gebruiken toen ik overstapte van mijn HTC TyTnII naar de Milestone.

[Reactie gewijzigd door Gizzy op 28 april 2010 13:13]