Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Diverse fabrikanten hebben Radeon HD 5870 Eyefinity 6-videokaarten gepresenteerd. Deze kaarten zijn standaard uitgerust met twee gigabyte geheugen en zes mini-displayports, waarmee zes schermen aangestuurd kunnen worden.

AMD kondigde de HD 5870 Eyefinity 6-edition in september 2009 aan, tegelijk met de lancering van reguliere HD 5870. Eind febuari werd gemeld dat de videokaart half maart zou verschijnen, maar vanwege problemen met de Windows 7-drivers, waarmee geen zes schermen aangestuurd konden worden, werd de release uitgesteld.

De HD 5870 Eyefinity 6 is nu alsnog officieel gelanceerd en ondere andere Sapphire, Gigabyte, MSI, Club3D en PowerColor hebben hun versies al gepresenteerd.  De videokaarten beschikken over 2GB geheugen, wat van pas zou komen bij de extreem hoge resoluties die dankzij de zes mini-displayportuitgangen mogelijk zijn. De kloksnelheden zijn gelijk aan die van de reguliere HD 5870, met 850MHz voor de gpu en 1200MHz voor het geheugen.

AnandTech plaatste al een review van het zeskoppige monster, waaruit blijkt dat het extra geheugen vooral nuttig is bij een resolutie van 5760x2160. Op lagere resoluties, zoals 5760x1080 of 2560x1600, hebben alleen de minimale framerates er soms baat bij. De videokaart zou rond de 500 dollar kosten en moet per direct te koop zijn.

PowerColor HD 5870 Eyefinity 6 Gigabyte HD 5870 Eyefinity 6 Club3D HD5870 Eyefinity6 Edition
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ooh check Guru3D.com, ze hebben high-def video's met gameplay op zes monitoren en testen CrossfireX :

http://www.guru3d.com/art...d-5870-eyefinity6-review/

;)
Holy shit dat ziet er wel erg gaaf uit, met bezel compensation. Nu nog de monitorfabrikanten die monitoren met dunnere bezels moeten maken .
6 Benq SP920 DLP Projectors ?
Een CrossFireX opstelling met deze EyeFinity 6E zou het ook mogelijk maken om een 9 monitor 3x3 raster op te stellen, omdat je dan je crosshair op de middelste monitor vrij houd. Dat is namelijk het grootste nadeel op dit moment, omdat je door de bezel compensatie soms compleet de crosshair verliest.

Zo'n profiel zal nog eventjes moeten wachten, maar AMD is al wel druk bezig om 5x1 werkend te maken (vijf monitoren horizontaal). Je kan ook meerdere profielen opstellen, dus met 6 monitoren kan je schakelen tussen een 3x2 profiel voor desktop en dan 3x1 (bovenste of onderste rij) voor gaming.

Bij een 5x1 monitor opstelling kan je er ook voor kiezen om de monitoren 90 graden te draaien op hun voet (of via een VESA mount monteren als je monitor er geen ondersteuning voor heeft). Vijf maal een 1080p monitor komt dan neer op 5400x1920, wat een betere aspect ratio oplevert.

Als het echter voor gaming bedoeld is, en je kijkt niet op een dubbeltje (de kosten voor de schermen zijn vaak hoger), dan is EyeFinity via CrossFireX een betere oplossing. Via 2x HD5870 in CrossFireX kan je namelijk ook 6 schermen tegelijk aansturen, alleen is er dan veel meer GPU kracht aanwezig om er ook daadwerkelijk wat mee te doen.
Ik hoop dat er ook een budget versie komt met Eyefinity 6 voor de mensen die geen games spelen maar toch veel schermen aan willen sluiten. Alle budget kaarten hebben een combinatie van VGA, DVI, HDMI en DisplayPort. Dat wordt één grote ellende met adaptertjes. Vaak is één aansluiting zelfs analoog.
Ik heb een mooie Dell monitor die voorzien is van VGA, DVI, HDMI èn DisplayPort. Dus als je gewoon van die schermen neemt, dan hoef je helemaal geen adaptertjes te gebruiken.
Let op dat niet alle vier de aansluitingen gebruikt kunnen worden. Bij veel kaarten kan je als je je HDMI gebruikt niet je DVI gebruiken. Je bent dan nog steeds beperkt tot 2 a 3 schermen tenzij je kiest voor crossfire of SLI oplossingen.
Daarnaast zou ik er nooit voor kiezen om zowel VGA als DVI naast elkaar te gebruiken in een dergelijke setup met 2 of meer dezelfde monitoren. Bovendien wordt de maximale resolutie van VGA waarschijnlijk te laag bevonden door degenen die met Eyefinity hun totale resolutie juist willen verhogen. De VGA-aansluiting valt dan dus ook al af.
Er zijn genoeg budgetkaartjes te vinden met dubbel DVI. Steek er twee in crossfire en je hebt al vier schermen. Wie dan ook om wat voor reden dan ook meer schermen wil heeft dan waarschijnlijk wel meer dan 1 computer beschikbaar.
Off: Alle HD5*** kaarten van ATI kunnen 3 beeldschermen aansturen. Er zijn producenten die kaarten met 5 aansluitingen gaan maken, zoals deze van XFX die er aan komt: XFX

Ik denk voor multi-display oplossingen een hele goede keuze. Hiermee doel ik dus niet op gaming, want dat zal niet gaan op deze kaart (of je moet je al flink willen inboeten op de resolutie e.d.), maar bedrijven die veel beeldschermen gebruiken op een werkplek.

Verder zou er ook een HD5850 Eyefinity 6 aan komen, deze is iets goedkoper.

On: Ik zie me zelf nog niet zo snel een opstelling gebruiken met 6 schermen. Vooral die horizontale lijn in het midden zou mij op den duur gaan storen. Als ik al Eyefinity zou gaan gebruiken dan is dat met 3 schermen, dat geeft volgens mij de beste ervaring.
Inderdaad, zes schermen is leuk voor ultra multitasking en grote videoschermen maar voor de gemiddelde consument imho vrij nutteloos. 3 schermen is meer dan genoeg als je voldoende resolutie hebt. Ik wil als ik eindelijk eens wat geld ga verdienen een 30" middenscherm en twee 22" monitors aan de zijkant hebben puur voor andere taken zoals internet, msn, rarren, extra document scherm en muziek te kunnen draaien.
Zijn er beeldschermen met de resoluties?
AMD werkt al samen met verschillende bedrijven zoals Samsung om specifieke schermen uit te brengen.

De "bezel" het scherm frame rondom het scherm dus, proberen zo klein mogelijk te maken om maximum te kunnen genieten van de 6 schermen

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1252593023.jpeg

" With a resolution of 1920x1080 the 3 monitors have a total resolution of 5760x1080, and 5760x2160 for 6 monitors. "

[Reactie gewijzigd door Rigs op 31 maart 2010 12:25]

Voor mij mag de bezel nog kleiner a.u.b.
Hopelijk worden die dingen te betalen want als je er 3 (of 6) ineens koopt maakt dat nogal veel uit.
Ik hoop op een nieuw product: een monitor waarin 3 (of 6) beeldschermen verwerkt zitten aan elkaar, zodat je alle 3 (of 6) de displayports kan aansluiten op 1 grote monitor en niet met die randen van de bezel zit.
waarmee zes schermen aangestuurd kunnen worden
Dat worden dan 6 22" beeldschermen, 2 rijen van drie.

Dan heb je 2*1080 voor de hoogte, en 3*1920 in de lengte. Het totaal is dus 5760*2160.

Een individueel beeldscherm met die resolutie is er dan weer niet, maar daar heb je geen Eyefinity voor nodig, maar gewoon een hoge ondersteunde resolutie voor het aansturen van één beeldscherm.
Er zijn wel schermen met 2*1920 bij 2*1080, deze worden in medische systemen gebruikt. Op deze schermen zitten inderdaad meerdere DVI aansluitingen om de volledige resolutie te kunnen gebruiken.
Ziet er al aardig oldskool uit. Toch zou ik dat scherm graag aan mijn pc hangen!
Je knoopt 6 schermen samen tot 1 oppervlak. Dus ja, dan kun je makkelijk die resoluties halen.
Als je een setup hebt van 2 schermen hoog en 3 breed dan zit je met 1920*1080 panelen op 5760 pixels breed en 2160 hoog.
De genoemde resolutie van 2560*1600 is wel op 1 monitor te halen (mijn 30" HP doet dat onder andere).
Nee, maar als je 3 of 6 beeldschermen als 1 beeldscherm laat werken heb je dus wel een monster resolutie
Wel als je 6 beeldschermen tegelijk gebruikt, ik zit hier met 2 beeldschermen al op 3200x1200
Is zoveel geheugen ook niet handig op lagere resoluties met bijvoorbeeld 16x of 8x Anti Aliasing?
Nee, dat valt nog best mee. Veel geheugen is voornamelijk interessant bij hoge resoluties waarbij er veel beeldinformatie tegelijkertijd op het scherm gezet moet worden. Antialiasing hakt er voornmalelijk op in met de processingpower van je GPU, niet zozeer het geheugen dat erop zit.
Dus als je geen hoge resoluties draat is veel geheugen ook niet echt nodig.
Is het niet zo dat bijv. 2xAA eigenlijk dan de pixels 2x berekend en opslaat en dan de verschillen vergelijkt en daarmee de randen gladstrijkt?
Daardoor dacht ik ook dat dan alle info 2x zou moeten worden berekend én opgeslagen, waardoor veel geheugen inderdaad handig zou zijn.
2x AA rendert het beeld op 2x de normale resolutie, waarna het herschaald wordt naar de juiste resolutie. Door het schaling algoritme heb je het anti-aliassing effect.
(4x AA rendert het beeld op 4x de normale resolutie)

Matrox had een techniek FAA (fragment AA), waarbij eerst gekeken werd op welke delen van het beeld AA nodig was: op textures durft het herschalen nl voor verlies aan detail te zorgen. FAA was in weze stukken efficiënter, maar de kaarten hadden andere nadelen tov nVidia en ATI.
Wat jij bedoelt is supersampling AA, wat de oorspronkelijke versie is. Tegenwoordig is Multi-sampling de standaard, omdat dit de ergste aliasing weg neemt zonder een te groot effect te hebben op de framerate.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multisample_anti-aliasing
Uit de test van Anandtech bleek dat zelfs op 2560*1600 en 4xAA er geen tot weinig verschil zat tussen 1GB en 2GB. Pas bij zeer hoge resoluties zoals 5760*2160 gaat het uitmaken.
Dat klopt inderdaad. Ik draai zelf op 2560*1600 op een 1GB kaart en je merkt dat je eerder tegen de snelheid van de kaart aanloopt (in mijn geval een 4870) als dat je geheugen tekort gaat komen.
5760x2160 = 12441600 pixels
Spectrum 3 Kleuren => 37324800 subpixels
Diepte 24bit => 895795200 Bits = 111974400 Bytes = 111,9744 MB
Beweging = minimaal 24 Frames / seconde
FrameBuffer (1sec) = 24 beelden = 2687,3856 MB > 2GB VRAM
FrameBuffer (1/2sec) = 12 beelden = 1343,6928 MB < 2GB VRAM
Zo werkt het dus niet...

Alleen je actuele frame wordt gebufferd, en dat gebeurt hooguit drie maal. De rest van het geheugen wordt gebruikt voor het opslaan van alle textures die de game gebruikt.
De frames op zich nemen niet zo veel ruimte in. Stel 1920x1080 in HDR met 4 16bit float channels, dat is 1920x1080x4x2 = ~15MB. Tegenwoordig gebruikt men voor zover ik weet MSAA en dat neemt niet echt extra geheugen in. Zelfs met 16x FSAA is het maar 240MB.
Wow, dit is de eerste fabrikant na Apple die ik Mini-Displayport zie gebruiken (geen pro-apple comment). Zou Displayport dan toch eindelijk opkomen nu? (Het heeft namelijk geen royalties itt hdmi). En tis een lekker makkelijk klein stekkertje met net zoals HDMI mogelijkheden tot Audio/HDMI, maar een beter kloksignaal (langere kabels mogelijk), en vereist minder stroom (portable anyone?). :) Jammer alleen dat zelfs mijn Dell 3008WFP geen mini-displayport ingang heeft en ik alsnog voor 20 euro een mini-displayport -> displayport kabeltje moest kopen :/

Standaarden plz?

[Reactie gewijzigd door Aelthar op 31 maart 2010 12:50]

De voornaamste reden dat ze heir voor minidisplayport gekozen hebben is volgens mij ook puur de ruimte die de connectoren innemen. 4x HDMI zou misschien nog wel kunnen, maar met 2 DVI connectoren zit je backplate al vol. Nu zou je daar nog 4 van kunnen maken omdat het ding toch al dualslot is (maar goed, dat verknalt je airflow natuurlijk weer).

Ik denk dat met deze kaarten (mini)displayport toch wel interessanter aan het worden is. En geen royalties, dat is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.
Ik denk dat met deze kaarten (mini)displayport toch wel interessanter aan het worden is. En geen royalties, dat is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.
Dan nog is een verloopkabeltje van MDP->DP, wat niet meer is dan een paar gram koper en een berg plastic, verkopen voor 20 euro, absolute onzin. Met 6 schermen ben je dan al 120 euro (!) aan verloopstukjes kwijt, en dan komen de DisplayPort kabels er ook nog eens bij.
Heel erg vet, maar wel een terechte opmerking die ze maken: het nadeel van een even aantal monitoren (in de hoogte op breedte) betekent dat er een lijn precies voor je neus / midden van je gezicht zit..
Het is dus beter om 3x1 te hebben, of 3x3, dan heb je nooit een bezel recht voor je neus..
Het is voor gamen eerder cool dan praktisch getuige deze experience review:
http://hardocp.com/articl...efinity_gaming_experience

De balk die horizontaal door het middenloopt zit vaak hinderlijk in de weg bij bijvoorbeeld schietspellen. Ook popup menuutjes van windows bijvoorbeeld verschijnen exact daar. Zeker als je de bezel (monitorrand) compenseert (er zijn dan verborigen pizels achter de rand om het grote plaatje door te laten lopen) is dat erg vervelend.

Ga dan liever voor een mooie HD beamer zou ik zeggen.
Zakelijk kan het natuurlijk wel handig zijn of eventueel bij cad werkzaamheden.
Waar je crosshair komt hang natuurlijk vanaf welke opstelling schermen je gebruikt
3 schermen lijkt me echt wel praktisch hoor.

en wie heeft er nou popups tijdens het gamen? ik sluit altijd alles af wat pop ups kan geven

en er zijn ook genoeg reviews te vinden die het wel helemaal top vinden

[Reactie gewijzigd door Sinester op 31 maart 2010 15:49]

even een vraagje ik zit zelf nogal geregeld op de beurs een beetje te traden en gebruik daar nu 2 monitoren voor maar wil er eigenlijk 4 hebben op mijn systeem ik heb nu een HD 4850 met 2 DVI connectors waarvan er eentje een verloopje heeft naar VGA

is het met een Displayport ook mogelijk om een standaard Vga connector daar op aan te sluiten met eventueel een verloopje ?
als dat kan zou het idiaal zijn kan ik op 3 schermen het traden een beetje in de gaten houden en op 1 scherm gamen :)
Voor zover ik weet is DP alleen digitaal, dus geen analoog VGA signaal meer.
haha, zit Nvidia net op 3schermen max (met 2 kaarten in SLI) komt ATI al weer met 6schermen op 1kaart! Als gamer heb je hier niet zo heel veel aan lijkt me, maar voor de wat grotere controle ruimte's is dit prachtig...zeker voor dit geld!
Nvidia ondersteund daar wel op alle 3 3Dvision. Dat vind ik meer waarde hebben dan 6 schermen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Maar zoals in de Guru3D videos te zien is, valt met 6 schermen niet echt goed een FPS te spelen omdat je bezel in de weg zit, en zonder compensation lijkt het me ook niet echt fijn spelen.

Wel leuk voor RTS-en en race games, daar heb je geen centraal punt waar je naar zit te staren.
Pff, heb net 3 full HD schermen aan mn setup hangen (2 videokaarten, geforce7 serie en geforce 8 serie). Vind dat al meer als genoeg voor al mn design werk. Maar 6 full hd schermen, dat is wel erg veel van het goede.

Zijn er überhaubt al games die die resoluties ondersteunen? ;)
Een beetje game ondersteund gewoon alle mogelijke resoluties van jouw setup

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True