Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 154, views: 34.046 •

Al sinds de bèta-fase van Windows 7 melden gebruikers dat de accuduur van hun laptop na installatie van het besturingssysteem aanzienlijk korter wordt. Microsoft zoekt de oplossing van het probleem aan de softwarekant.

De eerste meldingen over de accuproblemen van Windows 7-gebruikers dateren al van juni vorig jaar, maar ook daarvoor al hadden bèta-testers last van accuproblemen. Netbook-gebruikers lijken er relatief vaker mee te kampen te hebben. Windows 7 geeft onder bepaalde omstandigheden de waarschuwing dat de gebruiker zijn accu moet vervangen en dat de pc elk moment kan afsluiten. Volgens de meeste klagers is er echter niets mis met de accu's en functioneerden die nog prima in combinatie met Windows Vista. Volgens sommige gebruikers liep de opgegeven accuduur na de installatie van Windows 7 van enkele uren terug naar 10 à 15 minuten.

Erger is dat sommige gebruikers ook in combinatie met andere besturingssystemen accuproblemen lijken te houden. "Afgelopen zondag heb ik Ubuntu geïnstalleerd op een laptop, die van Windows 7 een waarschuwing over de accuduur kreeg. Bij het booten van Ubuntu kreeg ik de melding dat 'de accu niet tot het maximum wordt opgeladen.' Als Ubuntu meldt dat de accu geheel is opgeladen, blijkt maar 33 procent van de capaciteit benut te zijn. Het lijkt me dat iets binnen Windows 7 langzaam de levensduur van accu's verkort", meldt een van de gebruikers op Microsofts TechNet-forum.

De problemen lijken zich voor te doen bij laptops van vrijwel alle fabrikanten, en geen van de workarounds die gebruikers voorstellen lijkt soelaas te bieden. Mogelijk heeft Windows 7 problemen met het herkennen van het type accu en de capaciteit. Ondanks de berichten over permanente beschadigingen, onderzoekt Microsoft samen met zijn partners of er een softwarematige oplossing te vinden is.

Reacties (154)

Reactiefilter:-11540150+1125+26+30
1 2 3 ... 8
Lastig is dat er altijd problemen zijn met laptop batterijen.
Er gaan elke dag hondduizenden laptop batterijen slecht presteren.
Het is moeilijk om te zien wat daarvan de oorzaak is.
Als dat net gebeurt als je windows 7 heb geinstalleerd (wat tientallen miljoenen mensen hebben gedaan) dan wordt er al gauw een verband gelegd.

Mogelijk zijn er wel bepaalde communicatie problemen tussen Windows 7 en de het bios en de hardwaredrivers van bepaalde types computers waardoor mensen onterecht meldingen krijgen dat hun batterij niet meer goed functioneert terwijl dat nog niet het geval is.

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 februari 2010 16:35]

Zijn ook honderden als het niet duizenden gebruikers die niet weten hoe een accu werkt van een mobieltje laat staan hun notebook..

Zodra de laptop aanstaat huppa in het stroom, en na 6maanden is de accu gaar.
Toch is dit een ander soort iets maar batterijen altijd lastig
wat is dan de beste manier om met je accu om te gaan?
wat is dan de beste manier om met je accu om te gaan?
wat hieronder staat, sorry, mijn informatie was dus juist het tegenovergestelde van goed.

edit: wegens het geven van incorrecte en potentieel schadelijke informatie

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 4 februari 2010 16:57]

Dat is niet per definitie waar en kan (zoals hieronder al beschreven) vaak zelfs negatief zijn voor de levensduur van je accu.

Wat veel meer uitmaakt bij Lithium Ion is de manier van laden.

[Reactie gewijzigd door acidfever op 3 februari 2010 16:42]

Moderne accus laden niet bij als hij vol zit. En het "overladen" kan dus weinig kwaad.

Moderne accus zijn veel beter bestand tegen het continue opladen en niet leeg laten lopen.

Voor veel accu's is het zelfs slecht om ze helemaal leeg te laten lopen.
Yes but s`avonds gaat hij aan de stekker rond 8 uur ofzo , voor half negen is hij volgeladen .

Daarna (heeft elke batterij) verliest de batterij lading (gewoon natuurlijke ontlading) , dan ergens rond misschien 2 uur snachts is hij op 99% en begint de lader bij te laden.
Zeker als je hem hele weekenden op de lader laat staan en helemaal zeker wanneer je hem altijd aan de lader laat hangen , ga je snel door je laadcycles heen en is je batterij kapot terwijl je hem maar bv twee keer gebruikt hebt.
Dat is onzin. De enige reden voor prestatieverval is chemisch verval, dat groter is als je accu 100% geladen is. Vergeet niet: een laadcyclus is van 100% naar 0% naar 100%.
Niet waar, sinds vista en W7 laadt Windows pas terug de accu op als hij op 95% zit. Heb het zonet getest. Het duurt minstens een dag om 2% weg te lekken (zonder gebruik), dus dan doe je één extra laadcycle per 2 dagen. Is slechter dan geen, maar stukken beter dan jouw verhaal.
Dat zijn een paar snelle 2 dagen dan ;)
nee, juist niet!

Lithium Ionen accu's en lithium polymeer accu's helemaal nooit onder de 10% lading laten komen. Dus wees veilig en zet het afsluiten op 12%.

Ook aan het stroom laten hangen is niet handig want langzaam loopt hij toch leeg en dan laad hij die paar procent weer op wat slijtage geeft.

Dit type accu gaat kapot, of hij nou op de plank in je kast ligt (na een paar jaar) of in je laptop gebruikt wordt. Een verse accu is dan ook een must.

Om slijtage te minimaliseren bovenstaande in acht houden.

Deze accu's hebben geen luiheid, je hoeft ze nooit helemaal te ontladen, hoogstens voor het calibratieprogramma in je bios hem te laten eiken na een jaartje of zo om te kijken hoeveel hij versleten is.
Dit is het verhaal wat ik heb aangenomen sinds ik een laptop heb. Ik draai met W7 en vooralsnog gaat ie nog steeds de volle tijd mee op accu gebruik.
Ik gebruik na een oplaadbeurt of 20 à 30 het calibratieprogramma in mijn BIOS, ik volg dan de genoemde beschrijving uit het artikel waar ik hierboven naar verwijs.
Helemaal mee eens. Ik gebruik dat programma ook.

Op de door stevie_O genoemde website stelt dat vooral de temperatuur een negatieve impact heeft op de levensduur van een batterij.

Ik heb trouwens met mijn lith-polymeer batterij nog 0,0% capaciteitsverlies na 4 maanden vrij intensief gebruik. Maar meestal heb ik nog 70% accucapaciteit over als ik de accu weer oplaad.

Met W7 werkte het, met Ubuntu werkte het (ubuntu werkt niet meer, maar dat doet er niet toe), altijd 2-4 uur batterijduur gehad(film-tekstverwerking), is nooit veranderd.
Dat is onzin. Als er wordt aangegeven dat de accu 0% , zit er in feite nog 10% oid. in. Als je de accu, die wordt aangegeven als 0% geladen een hele tijd leeg laat staan, kunnen ze door zelfontlading inderdaad wel stuk gaan. Een accu kun je prima tot 0% (aangegeven) ontladen, zelfs 500x in het geval van Lithium-Polymeer.
Bij Li-ion accu's is dit juist funest. Je moet ze niet helemaal ontladen, er wordt aangeraden om zo weinig mogelijk onder de 30% te duiken. Het kan wel zo zijn dat bij een volledige ontlading de accu gereset wordt, en zo weer een correct percentage wordt aangegeven.

Ik moet wel zeggen dat ik dit een verdacht probleem vind. Ik draai zelf al sinds de béta op W7, en sindsdien heb ik 2 accu's versleten. Waarvan de eerste net 1 jaar was, en de tweede nog geen 3 maanden. Ik ben nu dus met m'n derde bezig, en ik begin zo langzamerhand andere factoren te verdenken van mijn grootverbruik aan accu's. Dit hoeft natuurlijk niks met W7 te maken te hebben, maar het zou wel het een en ander verklaren.
Ik draai ook al sinds vorige zomer w7 en kan tot nu toe nog niets negatiefs zeggen van mijn accu.
Maar idd ik gebruik hem regelmatig eens op batterijen, want niet slecht is voor een accu, omdat hij dan eens moet werken, maar ook elke week. Dus feitelijk nog veel op stroom.

Als ik naar de andere laptops kijk, dan zie ik dat het veel afhangt van het gebruik.
Daar ik op IT zit neem ik meestal de probleem pc's , maar de accu zat daar nooit voor iets tussen.

Mijn ervaring zegt mij dat de batterijen het meeste defect gaan bij de 2 uitersten.nl het overmatig gebruik en het 'niet' gebruik.
ook maak ik er een punt van van hem niet weer naar 50 of 60% op te laden (omdat er geen tijd meer was) maar steeds vol te laden of leeg te gebruiken.
Leeg is een groot woord, want op 10% schakelt de pc zichzelf uit.
Helaas is dat absoluut niet de bedoeling van een lithium-cell. Zodra je deze daadwerkelijk leeg zou weten te trekken gaat deze stuk of breng je er ernstige schade aan toe. In principe kan een consument zijn accu nooit lager krijgen dan 10%, dat is namelijk 0% in windows. Lukt dat wel of wacht je te lang met opladen gaat dat ernstige gevolgen hebben.

Dat geld zowel voor je laptop als mobieltje, etc. Alles op basis van lithium-ion/polymer technieken.

Het fijnste voor de batterij is het om constant voor een deel leeg getrokkent te worden en dan weer bij geladen te worden. Zoals bijvoorbeeld je mobieltje elke avond als je gaat slapen op te laden.

Waar lithium cellen dan weer niet zo goed tegen kunnen is naast een veel te lage spanning (leeg) een constant hoge spanning. En dat is de reden dat veel laptop batterijen en vroegtijdig mee stoppen. Deze blijven gedurende de hele dag geladen worden, dus blijven constant op piek spanning.

Maar, met een fatsoenlijke laptop en/of mobiele telefoon hoort hier software in te zitten welke dit automatisch reguleert. Dus soms de accu wat leeg trekt of niet volledig oplaad en constant op dat nivo houd.

Praktisch alle moderne mobieltjes houden dus ook op te laden zodra de accu vol zit. Nog beter is gewoon het stekkertje er weer uit te halen.

Er bestaan helaas vele mythes over het gebruik van batterijen. Dingen zoals leeg trekken, in de vriezer, etc. etc. geld allemaal voor batterijen welke NIET op basis van lithium cellen werken. Zoals NIMH en NiCD. Let hier goed op.

[Reactie gewijzigd door Quindor op 3 februari 2010 16:48]

Ben ik niet met je eens. Ik gebruik zelf Lithium-Cell accu's op verschillende laptops en deze worden volledig misbruikt. Zowel onder Vista als Windows 7. Leeg laten lopen, vol laden, constante spanning, etc.

Ik heb nog nooit problemen ondervonden met mijn accu's. Zelfs niet met volledig ontladen en dergelijke. Zelfs heb ik nog nooit calibratie programma's en dergelijke gebruikt.

Wat ik wel bemerk is dat bij gebruik van Balanced Power options en dergelijke de accu duur niet ten goede komt. Na een half jaar zag ik dat op drie dezelfde accu's op drie verschillende notebooks de verschillen. Een is een standaard ding voor balanced power. Een gebruik ik continue met adapter en eentje is een power consumer. Degene die het langst mee gaat is de power consumer en niet de balanced power option.

Het maakt wel degelijk uit hoe je het één en ander instelt. En je merkt ook het verschil tussen cheep notebookies en dure notebooks.
minimaal 1x per maand compleet leeg laten lopen
Niet doen als je Li-ion batterijen in je laptop hebt zitten.
Daat raken Lithium Ion batterijen juist beschadigd van.


edit:
gelukkig ben ik niet de enige die dit opvalt

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 februari 2010 16:47]

Lithium Accu's raken daar helemaal niet beschadigd van, ze kunnen er zelfs prima tegen. Nogmaals, als je ze compleet leeg laat lopen, laat de elektronica er altijd nog zo'n10% in zitten. Je hebt het dus niet helemaal niet goed begrepen. Het is wel zo dat de accu's iets harder slijten als je ze altijd helemaal leeg maakt.
Dit:
Lithium Accu's raken daar helemaal niet beschadigd van, ze kunnen er zelfs prima tegen.
is in tegenspraak met:
Het is wel zo dat de accu's iets harder slijten als je ze altijd helemaal leeg maakt.
Altijd of niet altijd: ze slijten dus harder door volledige ontlading, dus volledige ontlading is niet goed.
Daarbij, niet alle elektronica laat er 10% lading inzitten. Moet je net treffen.
Er is helemaal geen tegenspraak. Als je de motor van je auto vaak op 5000 toeren laat lopen raakt die daardoor niet beschadigd, maar hij slijt wel sneller. Groot verschil dus.

Of het nou 10% of niet, het gaat erom dat de accu niet beschadigd raakt. Daar zorgen eigenlijk alle laadoplossingen voor.
Als ik in de buurt van stroom ben altijd netstroom gebruiken en accu eraf (de hitte van de videokaart en processor die ernaast zit is funest voor de levensduur van de batterij). In geval van standby natuurlijk eerst de batterij terug voordat de stekker eruit gaat.

Alhoewel de fabrikant voor de grensgebieden al de extreme onder en overwaarden heeft bepaald en in de battery mgmt chip heeft ingesteld (waar Li-ION zeker niet tegen kunnen) heb ik zelf nog het opladen ingesteld vanaf 30% en stoppen met laden op 70%, met daarnaast 1x per maand (of voor lange vliegreis) de laptop zonder netstroom gebruiken tot de batterij tot 3% is gedaald en daarna tot 100% opladen via de "battery gauge reset" functie.

Bij lange tijd geen gebruik van de batterij ontladen tot 40-45% en in de ijskast koelkast bewaren.

Te lastig? Koop gewoon een nieuwe batterij of sluit een langere warranty termijn af.

[Reactie gewijzigd door Diago op 3 februari 2010 23:13]

ijskast
Hier wordt waarschijnlijk 'koelkast' bedoeld. De vriezer is eerder schadelijk voor je accu, de koelkast zorgt ervoor dat hij niet zo snel ontlaadt.
Eigenlijk een overbodige doublepost, maar om de andere reacties maar even kracht bij te zetten. Als je verkeerd met lithium batterijen omgaat zijn ze binnen no time hartstikke stuk en die dingen zijn veel te duur...
minimaal 1x per maand compleet leeg laten lopen, en dan in 1 keer, liefst zonder gebruik, opladen.
Zeer beslist NIET DOEN!!!

Een lithium (ion of polymeer) batterij moet je zo weinig mogelijk leeg laten lopen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld nikkelcadnium batterijen heeft lithium geen last van het zogenaamde geheugeneffect.

Eens in de zoveel tijd eenkeer een volledige ontlaad/laad cyclus doorlopen heeft alleen nut om de software die in de batterij zit te 'calibreren'. Om te verkomen dat je je batterij helemaal leeg kan laten lopen, houdt deze software bij hoeveel lading er nog in de batterij zit. Dit kan de software alleen maar doen (dacht ik) door te integreren (stroom*tijd), dus het beeld dat de software van de actuele lading heeft kan uit de pas gaan lopen met wat er werkelijk nog in de cellen zit. Door een keer volledig te ontladen en op te laden zet je dit weer (een beetje) recht, en klopt de tijd die bijvoorbeeld Windows aangeeft die je nog hebt voor je batterij leeg is weer wat beter. Maar het blijft slecht voor de batterij.

Verder nog tips:
  • Warmte is slecht voor lithium batterijen. Inderdaad verstandig om de batterij eruit te halen als je CPU/GPU lekker staat te stoken en je toch aan de stekkert zit
  • Doe je lange tijd niets met de batterij, zorg ervoor dat ie zo'n 70% vol zit (niet helemaal vol iig). Dan slijt de boel het minst.

[Reactie gewijzigd door metaal op 3 februari 2010 17:37]

De meeste accu's kunnen iets van 500 cycli hebben (dat is compleet vol> compleet (aangegeven) leeg> compleet vol.
Zie ook: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Je hebt dus wel gelijk dat het altijd beter is om ze niet te vaak leeg te maken maar de marge is dus vrij groot.
Dat is niet waar. Elke soort accu heeft zo zijn eigen manier van "beste behandeling". Zo heb je wat oudere accu's (type weet ik even niet meer) die je na een nachtje in de vriezer weer behoorlijk wat van hun originele capaciteit terug krijgen. Dit heb ik een paar keer geprobeerd en met suc6. Totdat ik een verkeerde type nam, en deze was in 1x dood!

Bij mijn accutol (makita :9 ) zitten NiMH accu's. Deze moet je juist weer laden zodra je bemerkt dat de accu minder power geeft. Hierbij is helemaal leeg laten lopen en weer opladen een slecht gebruik.

Sterker nog: ook een hoop accu's / batterijen hebben (ondanks dat ze van hetzelfde soort kunnen zijn!) vaak een eigen ideale laadstroom. Daarom is het altijd verstandiger om een aan gepaste lader te hebben voor elke accu, en niet een algemeen ding te kopen en daar alles mee opladen! (gebeurt vaak met goedkope opladers voor batterijen)

[Reactie gewijzigd door MRTNbos op 3 februari 2010 23:06]

Dat was een prima recept voor Ni-MH batterijen, maar met Lithium-ion moet je dit dus niet doen.
Het helemaal leegtrekken van de batterij kan 'm beschadigen.
Bij moderne accu's is het volledig leeg laten het slechtste wat je kan doen.
wat is dan de beste manier om met je accu om te gaan?
minimaal 1x per maand compleet leeg laten lopen, en dan in 1 keer, liefst zonder gebruik, opladen.
En ook dat is niet waar, want dat procedé heb ik m'n vrouwtje ook verteld, na een half jaar nam de accu in record-tempo af met direct een half uur minder, tegenwoordig is het een uur minder (binnen 1 half jaar dus), dus die 'regel' gaat ook niet altijd op... 8)7
De beste manier is en blijft volgens mij de accu gewoon gebruiken tot hij op is en dan pas opladen. Moderne accu's zijn minder gevoelig voor "luiheid" die ontstaat als je ze half-vol al weer aan de lader hangt, maar toch...
Volgens Wikipedia is dat totale onzin:
Vanwege de hoge kostprijs van Li-ionaccu's is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:
In de koelkast (niet in de vriezer)
Ongeveer half opgeladen

Tijdens gebruik:
Niet geheel opladen (tot bijv. 97 %)
Niet geheel ontladen (i.v.m. diepontlaadgevaar)
Zo veel mogelijk netvoeding gebruiken
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
Lees aub al de andere reacties mensen. Nicad = volledig afladen en daarna volledig laten opladen. Maar zowat alle moderne batterijen zijn li-ion en die moet je gewoon opladen zoveel je kan.

Er komen nu ook stilaan de nieuwe types die niet meer afladen als ze niet worden gebruikt. Dus ze zijn altijd gebruiksklaar en ze zullen ook langer leven omdat ze geen automatische aflading hebben.
Zijn dat niet de NiHM batterijen, van o.a. GP Recyko? Deze ontladen veel minder dan klassieke NiMH accu's.

Lithium-ion ontlaadt altijd wat minder snel. Wanner je deze netjes (lage temperatuur, 70% geladen) bewaart kunnen die heel lang goed blijven.
In laptops zitten nooit op Nikkel gebaseerde type accu's, maar altijd op Lithium gebaseerde accu's. Die werken heel anders, en zijn elektronisch afgeregeld.
Vandaag wordt Nicad bijna niet meer gebruikt maar er lopen nog steeds mensen rond die er wel eentje hebben. Er gaan nog meer dan genoeg apparaten rond in gebruik die het gebruiken. Vooral bij de bricoleurs kom je zo nog vele apparaten tegen.
Wat slecht is (en heel veel computergebruikers doen) is hun laptop altijd aan de netstroom hangen. Deze mensen gebruiken hun accu zelf zelden, totdat ze dat gaan doen. Na 2 jaar heb je goede kans dat je laptop nog maar 1-5 minuten op zijn accu werkt. (de accu laten ze er dus inzitten)

[Reactie gewijzigd door Malarky op 3 februari 2010 17:47]

Lees eens alle reacties hier boven en reageer dan. Tegenwoordig is de electronica wel zo slim dat een accu niet verder wordt geladen op het moment dat deze al vol (geladen) is.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 februari 2010 00:56]

Er zijn inderdaad mensen die, zodra de accu helemaal opgeladen is, de stekker er uit trekken, het beeldscherm minder fel zetten en dan op de laptop werken tot de batterij zogoed als leeg is alvorens hem weer aan het net te prikken,
Echter ben ik ervan overtuigd dat een programma wat bij de laptop meegeinstalleerd wordt beter de accu levend kan houden dan dat ik het handmatig kan doen.

Maar het is wel frappant dat windows 7 de accu zover krijgt dat het onder andere besturings systemen ook problemen gaat even.
Hmmm mooie verhalen allemaal, maar idd een moderne accu van een laptop heeft niet te maken met het overladen. Wat een erg belangrijke oorzaak is van accu's die dood gaan is: JAWEL Hitte, Als jij gewoon lekker Word aan hebt staan, niks aan de hand, maar ga geen zware games draaien, doe je dat wel. Dan zal je laptop "heet" worden. Haal dan gewoon even je accu er uit.

Noot: de levensduur van je accu is niet gelijk aan die van een steen. De accu zal minder worden. Lees ook gewoon even de bijsluiter van je laptop :D
het is verschil is juist dat dit ook wordt gepost op technet, en wat voor soort mensen komt op technet ;) ? Juist de mensen die t wel goed kunnen weten en dus geen huis-tuin en keuken gebruikers.

ben benieuwd wat hieruit komt.
het is verschil is juist dat dit ook wordt gepost op technet, en wat voor soort mensen komt op technet ? Juist de mensen die t wel goed kunnen weten en dus geen huis-tuin en keuken gebruikers.
Je bedoelt mensen zoals de meeste tweakers hier waarvan er nog best wel een paar op heel verkeerde wijze bleek om te gaan met hun batterijen zoals je in de comments kan zien.
Tweakers publiek is al lang geen tweakers meer. Op Technet heb je nog altijd de mensen die weten waarmee ze bezig zijn en die bijvoorbeeld eerst eens google of wiki gaan doorzoeken op informatie. Niet omdat ze er altijd iets mee zijn, maar omdat ze het toch elke kost willen weten.
Orly?

Ik moet eerlijk zeggen dat op die technet forums het n00bgehalte ongeveer gelijk ligt met de rest van internet.
En nee, Tweakers is helaas geen uitzondering op die regel getuige de hoeveelheid reacties die hier staan waar iedereen elkaar tegenspreekt om de 2, 3 posts.
Zijn ook honderden als het niet duizenden gebruikers die niet weten hoe een accu werkt van een mobieltje laat staan hun notebook..

Zodra de laptop aanstaat huppa in het stroom, en na 6maanden is de accu gaar.
Toch is dit een ander soort iets maar batterijen altijd lastig
Mijn reactie is gebaseerd op diverse ervaringen met verschillende laptops.
Ik laat altijd de accu in mijn laptop zitten, ook wanneer het op netstroom is aangesloten. Tot heden hebben alle laptops na 6 maanden nog voldoende capaciteit. Sterker nog, ik kan mij herinneren dat de accu met een capaciteit van gemiddeld 96% niet automatisch wordt opgeladen, wanneer je de laptop hebt aangesloten op netstroom.
Een kennis van mij heeft de acpi table in zijn bios aangepast om dit probleem met zijn batterij te verhelpen.

Het probleem is dat de fabrikant van de hardware vaak niet de volledige specificatie test of implementeert, omdat deze toch niet gebruikt word. Maar Windows 7 gebruikt deze nu wel.
Een relevant punt.
Windows 7 implementeert de ACPI 4.0 specification voor power management
Misschien dat deze nieuwe implementatie niet goed omgaat met laptops die oudere powermanagement versies ondersteunen
Misschien zitten er juist verschillende interpretaties van deze specificatie in deze nieuwe implementatie in windows ten opzichte van een aantal laptops.
Ik heb dit ook! En ik maar denken dat de accu "toevallig" rond de installatie van windows 7 naar de klote ging. (Dell Vostro 1510)

(edit: Dit had geen reply moeten wezen..)

[Reactie gewijzigd door BeeYeF op 4 februari 2010 03:03]

Mijn accuduur is ook afgenomen tot 10 a 15 minuten, zelfde melding in ubuntu. Nooit geweten dat dit door de windows 7 beta veroorzaakt kon zijn (ik dacht dat ik de accu te lang niet ontladen had)
Dit komt niet persé door de Beta, maar al "vanaf de beta"
(ik dacht dat ik de accu te lang niet ontladen had
Moderne lithium-ion batterijen moet je ook juist niet ontladen.
Inderdaad. Vaak hebben ze wel een beveiliging die ervoor zorgt dat ze niet te ver kunnen ontladen, maar in principe is ontladen niet goed voor de accu nee.
En wat als je de accu calibreert in de bios?
Dat kan tenminste in mijn bios. Dan trekt hij hem eerst leeg en laadt hem daarna weer op.
Gewoon niet te vaak doen, is slecht voor je batterij.

Dit calibreren is in eerste instantie alleen maar 'handig' zodat je de juiste resterende tijd ziet. Maar als je de melding krijgt dat de acculevensduur er bijna opzit moet je het wel even doen, anders loop je het risico dat de chip in de accu de boel als 'versleten' markeert, en dan doet ie niks meer.
hmm mijn accu ging ook ineens van 2 uur naar een kwartier. Ik probeerde via garantie van vaio een nieuwe te krijgen maar net op de batterij is het 1 jaar garantie, op de rest 2 jaar.

Ik draaide wel vista toen ik het geconstateerd had, daarna nog xp geprobeerd en nu draai ik windows 7. Mijn probleem begon dus niet met windows 7,

Nu heb ik ergens een nieuwe batterij gekocht, hopelijk gaat ie niet stuk!

[Reactie gewijzigd door Sinister81 op 3 februari 2010 16:39]

In Nederland moet je batterij ook gewoon voldoen aan "de verwachte levensduur". Op een jaar moet je al gekke dingen doen om een batterij op 12% van haar capaciteit te krijgen. Dat doe je zelfs op 2jaar tijd niet.
Je had dus recht op een nieuwe batterij en rechten moet je eerst kennen en daarna afdwingen :)
Klopt. De garantie is niet van toepassing op normale achteruitgang van de accu maar consumentenrecht gaat wel op voor de extreme degradatie zoals je noemt, alles heeft een normale te verwachten levensduur.
Ik zie niet in hoe een besturingssysteem de fysieke accuduur achteruit kunnen laten gaan. Zeker als je je accu oplaad terwijl de computer uit staat heeft het OS er natuurlijk niks mee te maken. Dat Windows 7 verkeerde waardes aangeeft is niet ondenkbaar natuurlijk.
En dat hij deze vervolgens wegschrijft op een stukje in de bios, waar normaal de gecalibreerde max staat is ook niet ondenkbaar. Gevolg is dat mobo denkt dat hij echt leeg is en een aflsuit signaal stuurt.
Bij Li-Ion batterijen is de controle van de batterij wel degelijk van belang voor de levensduur. Dat is een softwarematig proces gecontroleerd door bios/drivers met daaroverheen het OS.

In theorie zou Windows 7 de batterijen te leeg kunnen maken waardoor ze beschadigen als bijvoorbeeld de drivers niet goed aan het OS doorgeven wanneer de batterij leegraakt of het OS daar niet correct mee omgaat en de drivers ook geen goede beveiliging tegen het te leeg raken van de batterijen bevatten.
Het zou ook kunnen dat W7 bepaalde accu's nooit vol genoeg laadt.
Dat zou niet verklaren dat de accu problemen blijven ook na de overstap naar een ander OS
Het te ver ontladen van de accu zou dit wel verklaren.
Weet niet of dit van toepassing is op netbooks ook maar ik kan enkel zeggen dat mijn Samsung NC10 (met W7 Ultimate) minstens evenlang meegaat als toen er nog Xp op stond.
Shit, vandaar :( Toch maar eens gaan checken dan.
En dit geldt dan voor alle Win 7 varianten :o ??
Dit vind ik een vreemd bericht, en vreemde reacties.
Mijn laptop deed er ineens een uur langer mee.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat voor laptop en dus accu je hebt.

Ik had een MSI GX720 met een 9Cells batterij, die eerst zo'n 2u meeging, daarna 3u en een kwartier.
Dat heb ik dus ook, ik gebruik al sinds het begin van de beta Windows 7, en mijn accu gaat ook ongeveer een half uur langer mee: van 2:00 naar 2:30, ik was er erg tevreden over.
same here. op mn thinkpad r500 kon ik met vista iets van 2-2,5 uur werken, nu makkelijk 3 uur ofzo onder win7.
onder ubuntu is het echter wel erg weinig, maar dat ligt denk ik aan slechte optimalisatie ofzo
Ik heb er eigenlijk niet zo opgelet, wel dat ik afen toe dacht van he nu al ?
Maar dat is maar 3x ofzo geweest.

Moet wel zeggen dat mn laptop 75% van de tijd aan't netstroom hangt.

[Reactie gewijzigd door Joe the plumber op 3 februari 2010 16:39]

Ik merk onder Windows 7 dat mijn laptop soms spontaan uit gaat terwijl ik nog zo'n 25 a 30% accu heb. Dit is dan ook het ENIGE nadeel dat ik heb ondervonden toen ik van vista overging naar 7!
Hey dat heb ik ook, en dat met een batterij van nog geen 3 maanden oud, en inderdaad het komt pas sinds ik met windows 7 ben gaan werken, wel vervelend en rot.
Nu is het meer een desktop vervanger dus hangt die regelmatig aan de stroom, maar ik laat 'm regelmatig tot de 15% leeglopen alvorens weer op te laden.

Wat ik dus lees hierboven is dat niet bepaald lekker voor je batterij.
1 2 3 ... 8