Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Submitter: sw3at

Cowon is van plan om een draagbare mediaspeler uit te brengen die wordt aangedreven door een Atom-cpu. Dit blijkt uit een certificatiepagina op de site van de Bluetooth-organisatie. De mid heeft de typeaanduiding Cowon W2 meegekregen.

Cowon logo (27 pix)Volgens de pagina op de Bluetooth-site, die op 29 oktober is aangemaakt, is de Cowon W2 voorzien van een ongespecificeerde Atom-cpu. De omschrijving van het apparaat doet vermoeden dat de Cowon W2 is uitgerust met een 4,8"-scherm. Dat maakt de nieuwe telg niet de grootste draagbare mediaspeler in de huidige line-up van Cowon. De Cowon Q5W is met zijn 5"-scherm net iets groter. Dit betreft echter een personal media player, terwijl op de Bluetooth-pagina de Cowon W2 wordt omschreven als een mobile internet device. Mogelijk breidt Cowon zijn werkgebied uit naar dit nieuwe segment.

De mid voldoet volgens de gegevens aan de Bluetooth 2.0+edr-specificaties, zodat deze een theoretische overdrachtsnelheid van 3Mbit/s via de technologie biedt. Verdere details over de Cowon W2 ontbreken echter en ook zijn er nog geen foto's van opgedoken. Het is niet bekend wanneer de Cowon W2 wordt aangekondigd, aangezien het certificeren van het apparaat alleen nog het 'controller subsysteem' betreft en nog niet van het eindproduct. De Cowon S9-muziekspeler werd een maand nadat de Bluetooh-organisatie de uiteindelijke certificeringsgegevens plaatste, aangekondigd.

Cowon W2 mid pmp

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Wow, ik zie mogelijkheden om er straks full windows of linux er op te draaien.
Zoiets is er al.
De Archos 9
inderdaad mooi ding zeg
http://www.archos.com/pro...x.html?country=kw&lang=en
even wachten op de nieuwe atoms van intel.
dan wil ik er wel eentje .
een archos 10 dan maar :D

wel vrij prijzig ongeveer 500-600 euro (449-499 pond)
http://www.engadget.com/2...et-gets-priced-in-the-uk/

[Reactie gewijzigd door freaq op 2 november 2009 12:28]

Ik heb een Archos 5 en 7 liggen en werkt toppie, en van de week de 9 besteld :D

[Reactie gewijzigd door Xixili op 2 november 2009 12:34]

Kijk dit is nog eens ontwikkeling!
Vind het mooi om te zien dat x86 processoren steeds meer in portable devices geduwd worden (oa netbooks)
alleen zie voor dit product niet de meerwaarde van een ATOM tov een ARM.
Iemand ook enig idee welke Atom erin komt?
Vind het mooi om te zien dat x86 processoren steeds meer in portable devices geduwd worden
Waarom dan eigenlijk?
De enige "reden" die ik kan verzinnen is x86-only meuk van Microsoft, die ik echt niet op mijn PMD wil hebben. (een Desktop OS op je PMD :/ )
Mijn PMD moet gewoon zuinig zijn, (HD)video's en muziek kunnen afspelen en mogelijk een website bezoeken met Flash-content. Dit is prima te doen op een 1Ghz ARMv7 SoC, maar in tegenstelling tot een Intel Atom en chipset kan die het >10 uur volhouden.

Ter vergelijking Intel Atom (dus zonder chipset) verbruikt in 'sleep'-mode 250mAh. Een Qualcomm MSM7201A (dus ARM11 proc, ATI Imageon 3D chip, Southbridge, geheugen) gebruikt op full load 250mAh, en in sleep (uit mijn hoofd) 20mAh o.i.d.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 2 november 2009 13:03]

Ik heb het hier over netbooks en laatst iets langs zien komen over TV's met een ATOM:)
Zijn vraag blijft nog open staan. "Waarom dan eigenlijk?"

Waarom zou je een Atom CPU in je TV willen hebben als een ARM CPU die taken ook kan klaarstomen, wat is de meerwaarde ervan? Ik ben ook wel zeer benieuwd voor de motivering hiernaar.
Tel mij er maar bij, ik ben ook erg nieuwsgierig waarom dit een mooie ontwikkeling is.

Zoals het er nu voorstaat zijn ARM chips zuiniger en efficienter dan welke x86 chip dan ook, en kunnen ze precies evenveel (of meer, want een x86 SoC met chipset, RAM en GPU op 1 package moet ik nog tegenkomen). Echt de enige reden waarom x86 tegenwoordig nog interessant is, is omdat alle desktop-Windows varianten alleen voor x86 beschikbaar zijn. Anders hadden we nu allemaal al lang ARM netbooks en PPC workstations gehad.

En als we het dan toch over de voordelen van x86 chips hebben, dan past de Atom daar al helemaal op geen enkele manier in. Techniek en prestaties van 5 jaar geleden en nog steeds tot 10x zoveel verstoken als een modern ARM ontwerp 8)7

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 2 november 2009 14:05]

Dit is prima te doen op een 1Ghz ARMv7 SoC
Daar draait die "meuk van Microsoft" ook op, alleen heb je dan geen desktop-OS.
Ik quote mijzelf even:
x86-only meuk van Microsoft
Dat Windows CE prima draaid op ARM is duidelijk, WinMo (met WinCE 6.* kernel) is altijd nog erg succesvol en Microsoft's ZuneHD, die op een recente WindowsCE 7 kernel is gebakken, krijgt niets anders dan lof.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 2 november 2009 23:24]

vergeet je wederom dat er ook x86 meuk bestaat zoals Linux en MacOSX.

Blijft moeilijk.
:')

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 3 november 2009 02:32]

Dat weet ik ook niet wat je bedoelt. Windows (voor desktops) is geen meuk en ook niet x86-only (bestaat ook voor x64 en IA64). Win2000 was de laatste Windows die x86-only was, en dat gold dan alleen voor de Pro-versie. Zelfs NT4 was niet x86-only en draaide zelfs op Alpha's, iirc.

x86-meuk van MS is dus bijvoorbeeld Office. Maarja, dat op een netbook? Mij niet bellen :)
Dat x64 'anders is' verzin je nu ter plekke, dat is namelijk net zo x86-only als Windows XP en zijn opvolgers.
Wikipedia - x86-64
The term x86-64 is the original naming of a 64-bit extension to the x86 instruction set specified by Advanced Micro Devices (AMD) and implemented by AMD, Intel, VIA, and others.
...
Win2000 was de laatste Windows die x86-only was, en dat gold dan alleen voor de Pro-versie.
8)7

Overigens zijn de Microsoft Windows OS'en volgens onze Tweakers.net-bijbel wel meuk:
Link: Meuktracker - Besturingssystemen

En wees niet bang, ik zal je niet bellen :) .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 3 november 2009 21:16]

DE enige reden is Microsoft?

Werken bijvoorbeeld Linux en MAC OSX niet ook op een x86 machine.

In mijn gedachten wel.

Mijn maakt het niets uit wat erin zit, en wat het draait.
Als het maar werkt. Niets meer en niets minder.
Op welke cpu architectuur werkt "Linux en MAC OSX", toevallig, ook op? (Protip: het staat nog in mijn eerste post ook)

Juist ja :> .

Blijft moeilijk.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 3 november 2009 02:48]

Ik kan het niet vinden in jouw eerste post.
protip: NIET JOKKEN ;)
Door SirNobax, maandag 2 november 2009 12:56
Score: 1

Vind het mooi om te zien dat x86 processoren steeds meer in portable devices geduwd worden

Waarom dan eigenlijk?
De enige "reden" die ik kan verzinnen is x86-only meuk van Microsoft, die ik echt niet op mijn PMD wil hebben. (een Desktop OS op je PMD :/ )
Mijn PMD moet gewoon zuinig zijn, (HD)video's en muziek kunnen afspelen en mogelijk een website bezoeken met Flash-content. Dit is prima te doen op een 1Ghz ARMv7 SoC, maar in tegenstelling tot een Intel Atom en chipset kan die het >10 uur volhouden.

Ter vergelijking Intel Atom (dus zonder chipset) verbruikt in 'sleep'-mode 250mAh. Een Qualcomm MSM7201A (dus ARM11 proc, ATI Imageon 3D chip, Southbridge, geheugen) gebruikt op full load 250mAh, en in sleep (uit mijn hoofd) 20mAh o.i.d.
Mijn PMD moet gewoon zuinig zijn, (HD)video's en muziek kunnen afspelen en mogelijk een website bezoeken met Flash-content. Dit is prima te doen op een 1Ghz ARMv7 SoC, maar in tegenstelling tot een Intel Atom en chipset kan die het >10 uur volhouden.
Ter vergelijking Intel Atom (dus zonder chipset) verbruikt in 'sleep'-mode 250mAh. Een Qualcomm MSM7201A (dus ARM11 proc, ATI Imageon 3D chip, Southbridge, geheugen) gebruikt op full load 250mAh, en in sleep (uit mijn hoofd) 20mAh o.i.d.
Leesvoer:

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture
https://wiki.ubuntu.com/ARM
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Darwin

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 3 november 2009 15:32]

Hoewel natuurlijk niemand zal zeggen dat Atom ineens zuiniger is geworden dan een gemiddelde ARM processor, moet ik wel even aanduiden dat de nieuwe Atom net zo zuinig is maar nu ook over de northbridge beschikt. Ook een HD capable videochip is meegerekend.

Je haalt de MSM7201A aan als voorbeeld. Nou ik heb dus een smartphone (een Xperia X1) op basis van die chipset en ik ben niet onder de indruk van de media capaciteiten. Het klinkt allemaal mooi met de ATi chip, maar bijna niets gebruikt hem en de enige codec die de vloeiend DVD rips of SD video's kan weergeven is de QTV codec (eigendom Qualcomm) die niet zomaar stabiel bruikbaar is.

Dat is ook het grote voordeel van x86, 30 jaar van software development en optimalisatie. Je kan bij wijze van alles goed draaien wat op de PC is uitgekomen van toen tot nu met alle voordelen van dien. Open source en free ware meegerekend.
Het probleem ligt niet bij die MSM7201A, hetgene wat hier het probleem is, is dat je de multimedia ondersteuning van een willekeurige x86 platform vergelijk met die van een smartphone (ongeacht hoe Sony Ericsson hun X1 in de markt wou zetten). Het blijft een samenspel van Soft- en Hardware.

De mannen bij Sony Ericsson geven er niets om dat hun telefoon de grootste moeite heeft met een XviD'tje zolang je geen CorePlayer aanschaft of hem re-encode naar H.264, wat de QTv decoder slikt.
En gelijk hebben ze, het is een telefoon, het heeft voor hun geen enkele toegevoegde waarde om "dure" licenties op de SIMD en DSP's te nemen.

Wil je een "multimedia machine" zien, done right, moet je naar de PMD's kijken van Archos of de PMD's van Cowon en Creative. En ook onze Chinese buren doen het behoorlijk goed met hun recente RockChip PMD's, die vrijwel zonder kik te geven, 720P content decode.

Met mijn 5 jaar oude (?) Creative Zen Vision (non-W, non-M) kan ik H.264 streams afspelen van 5-6Mbit, en dat is met een zeer magere ARM9 (208Mhz IIRC) processor. Momenteel kan ik het niet testen, maar ik gok dat mijn Atom N270 die op 1600Mhz draaid, die een twintigvoud van de energie verbruikt, daar toch wel even voor moet slikken.

"The right tool for the job." noemen ze dat, en dat is de kracht van ARM.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 3 november 2009 10:02]

Ik heb al 3 mp3 spelers gehad van cowon, die dingen zijn gewoon perfect :D

De W2 zal ook wel een geweldige uitvinding zijn.
ha, ja ik heb nog niets gezien dat mijn D2 kan verslaan qua geluids kwaliteid en batterij duur, (50+ uur), een keer opladen en hij kan de hele vakantie mee.
Ik heb ook een D2 en moet zeggen dat dit dé perfecte MP3 speler is in zowel gebruiksgemak, geluidskwaliteit en duurzaamheid.

Toch ben ik benieuwd wat de voordelen zouden zijn van een ATOM processor. Gaat het de bedoeling worden om er een heel systeem op te laten net zoals de Archos 9?
Hmm, het zijn inderdaad supereure spelers qua geluidskwaliteit, maar ik heb de indruk dat de jackaansluitingjes op in ieder geval de vroegere modellen te wensen overlaten (U3 en G3 stuk bij de jack).
Mooi om te zien dat Cowon wat meer aandacht krijgt.
Ik vind Cowon echt geweldige producten hebben, perfecte support en regelmatige firmware upgrades (zelfs voor oudere modellen).
Cowon verdient meer credits voor hun devices.
Dit lijkt weer een succesverhaal te worden!
Die firmware upgrades zijn erg afhankelijk van het model en de oudere modellen krijgen geen updates meer. Ik heb het dan over de Q5W die al heel snel totaal geen ondersteuning meer kreeg van Cowon en de X5(L) die al enkele jaren geen ondersteuning meer krijgt. Ik geloof dat alleen de D2 nog volledige ondersteuning van Cowon krijgt en dat daar wel veel firmware updates voor zijn en blijven komen.
Maar Cowon maakt inderdaad wel geweldige producten, we hebben een Q5W, twee X5L's en een G3 in huis.