Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Op de site van de Duitse keuringscommissie USK is de puzzelgame Braid opgedoken. De commissie heeft het spel getest op de PlayStation 3 en het voor alle leeftijden goedgekeurd. Wanneer de nieuwe versie te koop zal zijn, is onbekend.

Op 30 juli heeft de Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle de puzzelgame Braid getest, zo blijkt uit de website van deze Duitse organisatie, die bepaalt voor welke leeftijd een spel geschikt is. Volgens de site verschijnt het spel voor de PlayStation 3 en is het geschikt voor alle leeftijden.

Een officiële aankondiging van een PS3-versie van Braid is er niet, maar Jonathan Blow, de maker van het spel, heeft in het verleden aangegeven dat hij hoopte het spel op het PlayStation Network aan te kunnen bieden. Dat kon pas nadat de periode van exclusiviteit verlopen was die Microsoft bedongen had voor de oorspronkelijke versie van het spel, dat in 2008 op Xbox Live Arcade is verschenen. Een versie voor de Wii achtte Blow destijds ondenkbaar, omdat het spel te groot zou zijn om het met een Wii te downloaden. In de tussentijd heeft Nintendo echter de downloadmogelijkheden van de Wii verruimd: games kunnen nu op een sd-kaart worden opgeslagen. Eerder dit jaar verscheen de game al voor Windows en OS X.

Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360Braid op Xbox 360

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ben benieuwd hoe het met de verkoopcijfers van de pc versie gelopen is. Op de Braid blog was men heel enthousiast over de xbox 360 verkoopcijfers, maar rond de verkoop van de pc versie bleef het akelig stil. De eerste release was op steam, maar zelfs nadat D2D een drm-loze versie uitgaf leek het spel nooit aangeslagen te zijn.

In dat opzicht is het begrijpelijk dat ze het nu naar de ps3 willen brengen: Op consoles krijgt dit spel veel meer liefde dan op de pc.

Voor de ge´nteresseerden: Het GoT braid topic.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 4 augustus 2009 09:20]

Het is ook een typische game om voor weinig geld aan te schaffen met je xbox/ps3 puntjes.
dit is misschien leuk voor een nintendo 64 maar niet voor een pc.. ik gok dat ze toch liever betere games spelen. zonde van de mooie apparatuur om zulke games als dit er voor te maken.
Ik denk eerder dat het grotendeels te maken heeft met de verlate release. Je ziet heel vaak dat late releases zoals deze op andere platforms slecht presteren in verkopen. Bovendien vergeet ook niet dat PC games gewarezed worden aan de lopende band tegenwoordig.

Braid was een hele goede game. Ik heb hem een jaar geleden gespeeld en nu is het een beetje oude koek.

[Reactie gewijzigd door Thief op 4 augustus 2009 09:26]

ik zeg ook niet dat het een slechte game is. het is alleen zonde van de hardwaremogelijkheden om deze niet ten volle te benutten. in mijn opinie draait dit op een nintendo 64 nog wel en als dit programma daar niet op past is het gewoon waardeloos geprogrammeerd (ik zie geen flitsende 2D/3D grafixs en het gameconcept stamt uit t jaar 0)
Nou, dat valt nog wel mee hoor. Vergeet niet dat de achtergronden handgetekend en van hoge kwaliteit zijn en dat er stiekem meer grafische grapjes in zitten dan je op screenshots kunt zien. Neem alleen al het terugspoelen van de tijd waarbij het hele scherm een soort "blur" krijgt en naar zwart/wit fade. Tevens wordt daarbij de in-gamemuziek (en de bewegingen en sound effects van de poppetjes) achterstevoren afgespeeld.

Dat soort trucs zie ik een N64 nog niet zo snel doen, eerlijk gezegd.
"en het gameconcept stamt uit t jaar 0"
Dat is waar je mis zit, manipuleren van de tijd zie je niet in elke platformer zegmaar ;)
ik zeg ook niet dat het een slechte game is.
Dat zeg je wel:
ik gok dat ze toch liever betere games spelen.
en
het gameconcept stamt uit t jaar 0
De laatste opmerking doet me vermoeden dat je het helemaal niet gespeeld hebt en alleen screenshots gezien hebt. De truuks die je met tijd vooruit/achteruit spoelen moet uithalen, geavanceerder dan Sands of Time, heb ik niet eerder in een ander spel gezien. De hoge reviewscores zijn imho dan ook erg verdiend.

Elke van de stages introduceert weer een nieuw element, het is moeilijk maar *net niet* te moeilijk, en ik heb nog nooit zoveel voldoening uit een spel gehaald als deze. Het is meer een puzzelspel dan een platformspel, en de puzzels vond ik ontzettend origineel.

Persoonlijk knap ik altijd af op mensen die graphics belangrijker vinden dan inhoud van een spel. En je snapt zelf ook wel dat niemand meer developt voor de N64.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 4 augustus 2009 10:23]

Alsof het gameconcept ook maar iets te maken heeft met of een spel op een ander systeem draait of niet.
Alsof FPS zo revolutionair is.
Het gaat er niet om hoe groot de game is, of de graphics mooi zijn, zollang het leuk is voor iemand op deze wereld is er altijd wel een reden om de game uit te brengen.

En het hele argument dat het de hardwaremogelijkheden niet volledig benut,wat heeft dat in godsnaam met een game te maken?

Dus jij speelt ook nooit meer een oude Mario bros game, of een oude Doom game?
Alleen nieuwste van het nieuwste en dan ook alleen maar games die gebruik maken van alle hardware op 100%?

IMO als een game zo zwaar is dat het alles moet gebruiken is het slecht gemaakt, er is een hele kleine groep voor wie het dan maar beschikbaar is.

Nee, geef mij maar een game die leuk is, en hoe het eruit ziet maakt niet zoveel uit.
Ik vind just dat de gfx er prima uit ziet, een schilderachtige stijl wat ik nog niet gezien heb in oude klassieke games hoewel flashback er wel wat van weg heeft.
Ik ben het helemaal niet met je eens dat in iedere game 3D gebruikt moet worden, just because we can. Platform games bij uitstek kunnen prima in 2D gemaakt worden en visueel aantrekkelijk zijn als je het in beweging ziet (bijv. LocoRoco).
De keuze 2D of 3D moet passend zijn bij het type game. Als 3D een toegevoegde waarde heeft (wat het in mijn mening zelden is) gebruik dan 3D. Bovendien gaan de batterijen velen malen langer mee in 2D dan in 3D als je naar de PSP kijkt.
Aha dus een spel kan alleen maar een goed spel zijn als het de dikst mogelijke graphics heeft met bijbehorende hoge systeemeisen |:(

Ik vind het er juist leuk uitzien, kwa stijl, lekker boeiend hoeveel pixels of polygonen ervoor gebruikt zijn. Jammer toch voor al die PC gamers die zich zo blind staten op hun GPU's en resoluties en daardoor goed doordachte spellen die leuk zijn om te spelen moeten missen. Waarschijnlijk dezelfde groep PC gamers die bij elk topic over console spellen hier lopen rond te bleren hoe brak de graphics wel niet zijn en en hoe verouderd consoles wel niet zijn vergeleken met PC's. 8)7

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 4 augustus 2009 10:21]

en het gameconcept stamt uit t jaar 0
Interessant, welke games hadden dan een vergelijkbaar concept volgens jou?
Betere games? Wat maakt een game 'beter' volgens jou? 3d graphics met 28 miljoen polygonen per baksteen in je beeld? De gameplay van Braid is geweldig intuitief, en de grafische stijl ook heel apart, en IMO erg mooi.

Mijn favoriete spellen op welke console dan ook, zijn heel vaak spellen die op technisch niveau niet de top halen, maar het daadwerkelijk hebben van de gameplay, sfeer en oog voor detail (en dan heb ik niet over grafische details, ;))
Ik -als PC-liefhebber en gamer- heb anders nog nooit van dit spel gehoord. Het lijkt me wel een leuk spel en als het echt zo leuk is als ik hoop, verkrijgbaar op CD/DVD en DRM-vrij is ga ik het zeker kopen.

Edit:
Als ik het goed heb is het alleen verkrijgbaar als download. Jammer, dan zal ik het spel niet spelen en is het ook wel begrijpelijk als er tegenvallende verkoopcijfers zijn. Bij de PC is het downloaden via een store -ondanks gedeeltelijk succes van Steam- nog lang niet zo ingeburgerd als bij de consoles.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 4 augustus 2009 10:10]

Je mist echt heel veel goede indie games als je alleen fysieke media koopt. En je hoeft echt niet aan Steam te beginnen als je dat een probleem vindt, Impulse and (Play)Greenhouse zijn ook goede sites en hebben veel minder beperkingen (en je betaald in USD). Ik ben zelf nog niet bekend met GamersGate en Direct2Drive. Verder kan je ook vaak via de maker direct een spel kopen.
Ik heb hem op de pc gekocht op steam: hij is niet zo duur en een geweldig origineel spel. Achteraf vond ik de game ook zeker zijn 13 euro waard, dus voor mij gaat je verhaal niet op.

Maar ik moet je toch gelijk geven: lang niet alle pc gamers hebben een account bij een game-downloaddienst, maar bij consoles heeft eigenlijk iedereen per definitie die mogelijkheid. En aangezien dat de game alleen digitaal binnen is te halen, maakt het publiek voor de pc wel een stuk hoogdrempeliger om te kopen inderdaad.
Ben benieuwd hoe het met de verkoopcijfers van de pc versie gelopen is. Op de Braid blog was men heel enthousiast over de xbox 360 verkoopcijfers, maar rond de verkoop van de pc versie bleef het akelig stil. De eerste release was op steam, maar zelfs nadat D2D een drm-loze versie uitgaf leek het spel nooit aangeslagen te zijn.
Waar lees je dat? Ik zie nergens op zijn blog dat de PC versie niet/nauwelijks verkocht.

Verder is Braid ook via Impulse and Greenhouse te downloaden. Via Greenhouse moet je het spel eenmalig online activeren en hoef je verder niet online te zijn of iets "actief" te hebben (en onbeperkte activaties). Idem voor de Impulse versie. Geen idee wat "DRM-free" moet inhouden voor D2D. Want een een (online) key validatie zie ik echt wel als een vorm van DRM.
Jammer dat het zo laat komt, onderhand heeft iedereen die het spel wil spelen het wel gespeeld volgens mij. Hetzij op de xbox 360 hetzij op de PC. Maar het blijft een heel goed spel.
Had er nog nooit van gehoord (of het heeft niet blijven hangen) dus nee dit spel is nieuw voor mij.
Nu als ik moet kiezen tussen PS3 of PC, dan liever PC.
als de prijs een beetje klopt op Steam is het misschien nog te overwegen.
Ik heb het spel tijden terug al op steam gekocht en het is een erg leuk spel, mooi dat ook niet pc-gamers de kans krijgen om dit spel te spelen

@ refriednoodle
Je hebt gelijk, nog steeds leuk dat PS3 gamers dit leuke spel met de onorthodoxe verhaallijn kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door nachtrog op 4 augustus 2009 10:44]

Niet-pc gamers de kans krijgen? Die hadden al 100 jaar de kans, het was er eerder op de Xbox 360 dan op de pc! ;)
Het ziet er wel erg leuk uit moet ik zeggen. Zouden ze dit spel niet kunnen porten voor de PSP? Volgens mij zou het daar beter op passen dan op de PS3 en een spel zoals dit bestaat nog niet op de PSP.
Ze kunnen hem beter eerst op de PSN uitgeven en daarna eventueel een psp versie maken. Sony zou dat ook het liefste willen. Waarom de moeite doen om te porten terwijl je hem al "gelijk" op PSN kan zetten.
Hmm, als ie voor de PC uit komt koop ik hem misschien. Ik houd van puzzlespellen en de graphics zijn erg inspirerend naar mijn idee.
Ik heb thuis alle lemmings varianten liggen, The Incredible Machine 1 (ergens op diskette :P) en Crazy Machine onder andere. Dit past dus wel in mijn straatje denk ik. :)

Ik denk ook niet dat de verkoopwaarde in de winkel zeer hoog zal liggen. Ik ga niet uit vanuit een prijs van 40 euro ofzo want dat is een puzzelspel van dit formaat niet direct waard. Aan de andere kant beleef ik soms meer plezier aan dit soort spellen dan spellen zoals F.E.A.R. 2 wat ik nu aan het spelen ben. Maar goede, het is dan ook ander soort plezier.

/edit; Downloadable game..hmmzzz...daar loop ik dan weer niet zo warm voor. :/

[Reactie gewijzigd door Auredium op 4 augustus 2009 11:06]

Braid kost voor de PC $15, en ik denk dat de PS3 ongeveer hetzelfde prijskaartje krijgt.
Dit is gewoon super mario, dr is zelfs een dino bij het kasteel aan het eind, beestjes waar je op moet springen, ook nog een stukje uit een ander game, kom hoe heet het ook al weer.
Dat kasteel in een referentie naar Super Mario brothers, die dino zegt ook een paar keer ("I'm sorry, the princess is in the other castle"). Ik weet niet waar die dino op slaat, maar het is zo ver ik weet geen referentie naar Yoshi.
Verder heeft dit spel net zo veel gemeen met Super Mario als Portal met Doom. Alleen de eerste wereld speelt als een normaal platform game, met extra feature dat je de tijd kan terug draaien. De werelden daarna gebruiken tijd op een hele andere manier waardoor het nauwelijks een normale platform game meer is.
Voor iedereen die Braid nog niet gespeeld heeft en denkt dat het een simpele platform game betreft : Download de demo en overtuig jezelf.
http://www.gamershell.com/download_43368.shtml

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True