Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Het zal je gebeuren. Ga je op pad om een pakketje af te leveren in de binnenstad, ontploft het ding en ligt heel de stad in puin. Het overkomt koerier Cole MacGrath aan het begin van inFamous en de klap zal hem nog lang heugen. Jou ook?

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Als MacGrath bijkomt van de klap ligt de binnenstad van Empire City in puin, maar hijzelf blijkt verrassend ongedeerd te zijn gebleven. Dat niet alleen: de klap heeft een vreemd effect op de koerier. Hij kan opeens elektriciteit beheersen. Met zijn handen kan hij bliksemschichten afvuren en dat blijkt erg handig, want de regering besluit, nadat de pest is uitgebroken, het rampgebied van de rest van de stad af te sluiten. MacGrath zit dus opeens opgesloten met de rest van de overlevenden. Het centrum trekt echter ook flink wat criminelen, die hun kans schoon zien om temidden van de chaos een slaatje te slaan.

*Ramp

MacGrath neemt het op zich om het rampgebied te ontdoen van de bendes die de binnenstad onveilig maken. Die bendes blijken verdacht goed te zijn georganiseerd. Bovendien is de koerier niet de enige die superkrachten heeft overgehouden aan de klap: het spel telt nog drie van dergelijke supermensen. Die spelen echter een voorname rol in de onderwereld; logisch dus dat ze het pad van MacGrath zullen kruisen.

Video (inFamous_trailer01.flv)

*Stroom

Zoals dat hoort verbruikt MacGrath energie als hij stroomstoten op zijn tegenstanders loslaat, wat wil zeggen dat hij zichzelf regelmatig op moet laden. Dat kan aan zo'n beetje alles dat spanning afgeeft, van elektriciteitspalen tot auto-accu's. Gedurende het spel zal MacGrath zijn arsenaal uitbreiden en kan hij zijn eigen vaardigheden flink opwaarderen. Zo kan hij op een gegeven moment niet alleen stroomstoten uitdelen, maar ook een elektrisch geladen schild opwerpen dat kogels afweert. Hij beschikt zelfs over een soort elektrische parachute, die hem in staat stelt op een gecontroleerde manier zonodig van grote hoogte naar beneden te springen. Hoewel hij fietskoerier was, lijkt hij bovendien de kneepjes van Parkour volledig onder de knie te hebben en is hij bedreven in de traptechniek van een karateka. MacGrath heeft aan de klap nog iets vreemds overgehouden: hij kan opeens klimmen als de beste. Wel duurt het vreemd genoeg flink lang voordat je een beetje op krachten bent. Je moet het vrij lang stellen met een beperkt aantal mogelijkheden. Dat maakt de uitdaging er natuurlijk wel groter op, maar het is een beetje zonde dat je een flink deel van de game zo weinig van het volledige arsenaal van MacGrath gebruik kan maken.

*Moraal

De verhaallijn van inFamous voert je door de drie delen van Empire City die afgesloten zijn. Het zijn drie eilanden met ieder een eigen stijl: het zakendistrict Neon District, het overslagdistrict Warren District en het Historical District. Het leuke is dat er in het dichtbebouwde Historical District weinig stroom voorhanden is, wat maakt dat je daar veel voorzichtiger met je krachten moet omgaan. De eilanden vormen een open spelwereld, waar MacGratch middels missies doorheen gestuurd wordt. Doel is om delen van de afgesloten binnenstad van criminelen te ontdoen. Vreemd genoeg kan MacGrath daarbij met enige regelmaat zelf morele keuzes maken en daarbij ook kiezen om de bevolking te laten barsten.

*Slordig

Het spel kent naast de verhaallijn ook talloze extra missies die zeer de moeite waard zijn, ware het niet dat ontwikkelaar Sucker Punch Productions regelmatig erg slordig is. De moeilijkheidsgraad kan merkwaardig sterk variëren, sidequests verdwijnen van de kaart, tegenstanders ploppen opeens in beeld en de tekst van quests bevat soms duidelijke tegenstrijdigheden. Dat neemt echter niet weg dat inFamous een lekker spel is om te spelen, al zullen tegen het einde, als je eenmaal alle mogelijkheden van MacGrath tot je beschikking hebt, je vingers behoorlijk in de knoop zitten.

inFamousinFamousinFamousinFamousinFamousinFamous

*Conclusie

De elektrische superkrachten van MacGrath zijn heerlijk om mee te werken, en vormen bovendien een aardige afwisseling ten opzichte van het gebruikelijke geweervuur in andere games. Ondanks dat zijn de klimkwaliteiten van MacGrath de grootste attractie van het spel. Het is heerlijk om de straat te verlaten en de daken van Empire City op te zoeken om allerlei halsbrekende toeren uit te halen. Dat komt echter vooral in de extra missies tot zijn recht. Empire City zelf lijdt helaas een beetje aan bloedarmoede. Het is er allemaal wel heel erg grauw en grijs, en dat maakt het een tikje saai. Bovendien bevat het spel nogal wat slordigheden. Toch is inFamous het spelen waard, zeker als je alle mogelijkheden van MacGrath tot je beschikking hebt.

Plus/min

+ Klimmen en springen
- Slordigheden

Laagste prijzen voor: Infamous, PlayStation 3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 2 (6)

€ 27,50

€ 27,50

Kostenoverzicht

Productprijs € 27,50
Pakketpost (boven §20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 27,50
Bekijk

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Hoop voor je dat je geen nederlandse versie hebt want daar zijn die voice-overs toch kinderlijk haha.

zie hier, http://www.youtube.com/watch?v=seIg52R1Bug
Dat is inderdaad wel erg triest.
Ik vraag me af waarom ze dat doen? Ik heb zelden een fatsoenlijke NL voice over gehoord. We zijn toch geen Duitsland...
Ik bedoel, als je dan nog NL ondertitels toevoegt aan een spel, of de voice acting wat serieuzer neemt en alles fatsoenlijk vertaald. In dit geval is het nog niet eens een kinder spel ook. Bij b.v. Beyond good and Evil was het nog te begrijpen. En met wat meer passie uitgevoerd.
Ik vind het eigenlijk nog best wel goed klinken. Heb destijds ook Drake Fortune in het Nederlands gespeeld en me er eigenlijk niet aan gestoord. Stemmen waren wel ok.
Als je het spel voor de eerste keer start, wordt er een patch gedownload zodat je wel van taal kunt wisselen.
Hoop voor je dat je geen nederlandse versie hebt want daar zijn die voice-overs toch kinderlijk haha.
bij alle ps3 games die ik gespeeld heb, en die multilanguage is, wordt de taal van de game bepaald door de taal ingesteld bij systeeminstellingen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 juli 2009 11:46]

bij alle ps3 games die ik gespeeld heb, en die multilanguage is, wordt de taal van de game bepaald door de taal ingesteld bij systeeminstellingen
Klopt. Ik heb de demo van Infamous gedownload op de PS3, en inderdaad, als je in systeeminstellingen je taal naar Engels wijzigt, krijg je ook bij Infamous gewoon Engelse spraak.
Het is echt een geweldig spel. Heb er nu al heel wat uurtjes inzitten. Erg leuk om te spelen, en daar gaat het tenslotte om ;).
Lijkt wel erg veel op prototype als ik het zo lees/bekijk. Alleen in plaats van sommige powers heb je hier die stroomaanvallen ;). Het is jammer dat ik geen PS3 heb, want prototype vond ik geweldig(binnen 2 dagen uitgespeeld ofzo, echt non-stop gedaan xD), en dat zal dit dan ook wel zijn.
"sidequests verdwijnen van de kaart"

Beetje verdiepen in het spel kan geen kwaad. Sidequests zijn aan poppetjes gebonden. Als een agentje in 1x wordt aangevallen, gaat hij in de tegen aanval en verdwijnt de quest tijdelijk van de kaart ja. Dit kan je verhelpen door er alsnog naar toe te gaan, alle poppetjes te killen behalve de goeie en hij zal terug wandelen naar zijn plaats. Heeft niets met slordigheid te maken.

Ook worden alle quests pas zichtbaar op de kaart als je de sattelite-link missies uitvoerd.

"tekst van quests bevat soms duidelijke tegenstrijdigheden"

Heb je hier een voorbeeld van? Kan me daar namelijk niets van herinneren. Of heb je hem in het Nederlands gespeeld ofzo? PS3 altijd in het Engels staan hier en een geÔmporteerde inFamous.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 juli 2009 10:41]

infamous was hier in belgie eerder in de winkel dan prototype.
was dit in nederland andersom?

voorts zeer goede game met afwisselende gameplay maar het verhaal en de graphics konden me ook minder bekoren.
games op de ps3 over het algemeen hebben veel last van aliasing, en dat was bij dit spel zeer goed merkbaar
Spel speelt inderdaad erg fijn. Waar ik mij dan nog wel eens aan stoor is dat ik af en toe gedeeltelijk verdwijn in een muur....
Ik ben net tegen het einde van de game (eindelijk lightening storm oproepen woehoee:9) en ik vind het echt een toffe game, de keuze's tussen een goede of slechte actie liggen er veel te dik bovenop.

Het klimmen en de hoogte in is toch wel super vet, vd week zo'n enorm hoge sprong gemaakt vanaf die scrapmetal toren op The Warren tot aan de grond.

Er zit ook een goed verhaal in, dat is ook leuk aan de game. Wel echt 100.000.000+ vijanden waar je soms wel een beetje getikt van wordt. Je moet het spel vooral niet 3 uur achter elkaar spelen want dan wordt het eentonig maar als je elke dag/paar dagen ff een uurtje speelt is het zeker een spel wat de moeite waard is naar mijn idee. Het is goed uitgewerkt, hier en daar inderdaad slordigheden of een glitch maar dat kon mijn spel pret absoluut niet bederven!
Goedkoopste versie 59,00. ;(

Wanneer gaan ze het nu leren..
Blahdvd.com: 30 pond (1 pond verzendkosten, in 2 dagen bij je thuis), CDWOW: 44 euro
Wanneer ga jij een leren dat je ze ook kunt importeren? Ik zie 'm (PS3 versie) bij amazon.co.uk staan voor 38 euro. Meestal in drie dagen in huis.
Jammer van amazon UK zijn de "verborgen" kosten (achteraf berekende BTW). Blahdvd is vaak goedkoper :)
39 bij consoleshop.nl (in ieder geval een aantal weken geleden) en anders heb je altijd nog ebay of nog beter: amazon.co.uk of vergelijkbare britse shops.

Zeuren over prijzen van games slaat echt nergens op.

Ik lapte in 1997 bijvoorbeeld 119 gulden voor een PSX game. Met een wisselkoers van 2,20 zou dat 54 euro zijn.

Inflatie sinds 1997: 12 jaar lang, gemiddeld 3 procent ofzo. 54 * 1,03^12 = 77E

En dan hebben we het nog nieteens over de explosief gestegen ontwikkelkosten van games, de hogere prijzen van devkits, etc.

Games zijn prima geprijst.

Tevens: Ik heb nu al zo'n 20 uur in dit spel zitten, omgerekend dus 3 euro per uur (volgens jou prijs, ik heb 40 betaald), er is niet veel vermaak wat goedkoper is dan dat. (uitgaan/bioscoop/etc)

[Reactie gewijzigd door Jasp0r op 1 juli 2009 10:54]

Je rekensom loopt spaak: PC-games kunnen namelijk WEL goedkoper, dus de prijzen van consoles worden blijkbaar kunstmatig omhoog gedrukt.
Ik vind de prijzen voor console games hier in BelgiŽ ook belachelijk duur, gewoon importeren vanuit Engeland die handel... voor de helft van de prijs. Er zijn echt weinig spellen die zoveel geld waard zijn imo, zeker als het over console games gaat. Bij een pc spel heb je nog mods die het een veel langer leven geven, rare is dat die gewoonlijk goedkoper zijn dan de console versie.
bij consoles is dat nu eenmaal de regel: nieuw/goe spel = minstens €60, meestal €70. Het ergste is wanneer je hetzelfde spel op de PC kunt krijgen voor maar €40 (L4D anyone?).

Console gamers pirateren nu eenmaal minder, en zijn vaker kinderen (oduers kopen hen nu eenmaal eender wat). Hierdoor hebbn de uitgeverijen vrij spel voor consoles. Op PC moeten ze zulke prijzen echter niet proberen: als de prijs niet door de beugel kan download iedereen het gewoon.
Beetje afgetrokken prototype versie, wel betere graphics trouwens
Of andersom natuurlijk ;)

Lag Infamous niet eerder in de winkel dan Prototype?

Volgens de releasedata wel:
  • 29 mei Infamous
  • 6 juni Prototype
Ja joh, Infamous was eerder gereleased dan prototype en tevens liggen de releasedates zo dicht bij elkaar dat er vrijwel niks afgekeken KAN zijn.

Ik snap niet waarom jouw comment +1 heeft gekregen, je voegt helemaal niks toe en kraamt onzin uit, en het is totaal off topic omdat je over Prototype begint, een game die een compleet andere setting heeft en niet te vergelijken valt met inFamous.
, ware het niet dat ontwikkelaar Sucker Punch Productions regelmatig erg slordig is. De moeilijkheidsgraad kan merkwaardig sterk variŽren,
De moeilijkheidsgraad die sterk varieert, ik zie zo 1,2,3 niet in hoeverre dat met slordigheid gerelateerd is of dat het gewoon voor afwisseling zorgt. alleen maar super easy quests of alleen maar super hard quests lijkt me ook niet echt alles. en niet alle missies zullen dezelfde moeilijkheidsgraad hebben, ligt er maar net aan wat je moet doen en tegen wie je moet vechten.

Verder, nette review!

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 1 juli 2009 13:26]

Ligt het aan mij of is dit een erg korte review vergeleken met de andere op de site?

Demo vond ik wel vermakelijk, moet hem nog altijd aanschaffen. Speelde fijn weg, veel leuker dan prototype ..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True