Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Samsung komt nog deze zomer met de M7610 Omnia Pro, zo gaat het gerucht. De Omnia Pro zou draaien op Windows Mobile met een eigen shell van Samsung, heeft een uitschuifbaar qwerty-toetsenbord en een 800MHz-processor.

Daarnaast zou Samsung op het toestel niet zijn eigen aansluitingen gebruiken, maar de smartphone zou voorzien zijn van het meer gangbare MicroUSB voor laden en data-overdracht en een 3,5mm-aansluiting voor headsets, meldt WMpoweruser. Tot nog toe gebruikte Samsung op veel smartphones zijn eigen variant op de usb-standaard voor zowel laden als headsets.

De Omnia Pro uit het gerucht heeft een uitschuifbaar toetsenbord met vier rijen. Een nieuwssite claimt dat er zelfs even foto's op de perssite van Samsung hebben gestaan. Op de foto's is geen Windows-knop te zien. Microsoft heeft fabrikanten verplicht Windows Mobile-smartphones uit te rusten met een fysieke Windows-knop, zodat de toestellen in de winkel makkelijker te identificeren zouden zijn als Windows Mobile-smartphones.

De Omnia Pro, die het typenummer M7610 zou hebben, zou beschikken over een 3,5"-amoled-touchscreen. Het scherm is net als dat van alle andere Windows Mobile-smartphones resistief en niet capacitief, zoals dat van de T-Mobile G1 en de iPhone. Het processortype is onbekend, maar de cpu zou geklokt zijn op 800MHz. Over het werkgeheugen is ook niets bekend, maar de interne opslag is 1GB. Het toestel zou MicroSDHC-kaarten ondersteunen tot 32GB.

De Omnia Pro zou veel verbindingsmogelijkheden aan boord hebben: gsm, gprs, umts, hsdpa, wifi, gps en dlna, een techniek om apparaten thuis draadloos te laten communiceren. Over Windows Mobile zou een shell zitten met twee interfaces, met de namen Pro en Media. De Omnia Pro zou in augustus moeten uitkomen.

Samsung Omnia Pro Samsung Omnia Pro Samsung Omnia Pro Samsung Omnia Pro Samsung Omnia Pro
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

waarom doet tweakers mee aan de mhz mythe?
Het processortype is onbekend, zoals vermeld in de tekst. Dit is dus net zo vaag als bij een auto advertentie zetten dat de motor goed loopt bij 5000toeren. De snelheid die behaald wordt met deze rpm is echter onbekend, aangezien niet is vermeld welk type motorblok erin zit.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 13 juni 2009 11:41]

Als je je een beetje verdiept in de materie zou je snappen dat er maar 1 architectuur word gebruikt voor telefoons, namelijk de ARM processor architectuur. Daarvan zijn er welgeteld 7 verschillende "instructiesets" (beter gezegd, featureset, maar bij gebrek aan een beter woord zal ik dat gebruiken) voor, waarvan er hedendaags slechts 2 van over zijn gebleven, namelijk de ARMv6 en de ARMv7 instructies. Tot voor kort nog ARMv5 (Marvell/Intel XScale) maar die zie je gelukkig niet meer (met oog op compatabiliteit).

ARMv6 word gebruikt in de gehele HTC reeks met Quallcom's MSM720* chipsets, dus de HTC Touch, Diamond, de SE Xperia X1, de Tmobile G1 enzovoorts.

De modernere ARMv7 instructieset (tenminste, het is er compatible mee, of het werkelijk zo gecompiled word is wat anders) word gebruikt in de Palm Pre, Toshiba TG01, blijkbaar ook de ifoon 3GS en nog meer in ontwikkeling zijnde telefoons.

Hoewel ARMv6 en ARMv7 'processoren' niet met elkaar vergeleken mogen worden aangezien er wat verschillen zijn, mogen ARMv6 (en ARMv7) 'processoren' (beter gezegt, SoC's) onderling perfect met elkaar vergeleken worden, aangezien het allemaal dezelfde Architectuur is. De enige verschillen die SoC's hebben onderling zijn de DSP (audio/video acceleratie) en de SGX (3D accelerator). In ieder geval betekend het wel dat een ARMv7 design lopend 800Mhz sneller is kwa ruwe processorkracht dan een op 400 of 600Mhz.

Gezien dat ARMv6 gewoonweg 'verouderd' is en het geen voordelen biedt boven ARMv7 (het is een Design, er zijn dus geen oude voorraden die (met korting) leeg moeten ala Intel / AMD) kan je er rustig vanuit gaan dat die 800Mhz processor dus op de ARM Cortex-A8 (ARMv7) is gebaseerd en daarmee gelijk een stuk rapper is dan de nog te verschijnen ifoon.

Ook leuk is dat de software ook werkelijk naar de nieuwe Architectuur moet gecompileerd worden, daarom is Windows Mobile ook software matig zo traag, zelfs op moderne ARMv7 compatible SoC's. Windows Mobile (zeker alle versies tot 6.5) en al zijn applicaties zijn gecompiled voor ARMv5 designs om software compatabiliteit te garanderen met de oude toestellen.
Ditzelfde gaat dus ook voor de ifoon 3GS gebeuren, al is het in mindere mate. Vanwege compatability zullen de binaries gecompiled zijn voor ARMv6 waardoor een deel van de performance 'verspild' zal zijn.

Bron en leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 13 juni 2009 12:17]

Ditzelfde gaat dus ook voor de ifoon 3GS gebeuren, al is het in mindere mate. Vanwege compatability zullen de binaries gecompiled zijn voor ARMv6 waardoor een deel van de performance 'verspild' zal zijn.
apple kent het begrip 'fat binaries'. een fat binary bevat code images voor verschillende processor architecturen. het is bijvoorbeeld gebruikt bij de transities van motorola 68k naar powerpc en powerpc naar intel processoren. een binary bevat dan bijvoorbeeld zowel een 68k als een powerpc image. op deze manier krijg je een executable die zowel op het oude als het nieuw platform draait.

dit levert wel grotere bestanden op maar die kunnen met een tooltje gestript worden van overbodige images voor een bepaalde architectuur.

niets staat apple in de weg fat binaries te genereren met zowel armv6 als armv7 images voor de iphone. de gebruiker download dan een fatbinary en de iphone stript het overbodige image..... heck, zoiets kan in de online connected wereld natuurlijk al door de app store beslist worden. de iphone 3gs krijgt dan gewoon een armv7 image en de oude iphones een armv6 image!

maar ik betwijfel of er echt een wezenlijk performance verschil is tussen beide arm architecturen qua instructieset. wellicht zijn er extra SIMD instructies toegevoegd maar de performancewinst daarvan valt in het niet bij de krachtigere graphics hardware van de 3gs. beetje een non-issue dus.
Ik ben best enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die de ARM Cortex serie biedt bovenop de huidige ARM11 (ARMv6) architectuur.

Ten eerste, en gelijk het meest drastische. De Cortex Architectuur is "superscalar" (i.t.t. ARM11), dit houdt in dat er meerdere instructies tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden. DIt resulteerd uiteraard in flink verhoogde cpu-paardenkracht indien de applicatie daarvoor geschikt is (denk aan wat Intel's hyperthreading toevoegd aan video en-/decoding).
A superscalar CPU architecture implements a form of parallelism called instruction-level parallelism within a single processor. It thereby allows faster CPU throughput than would otherwise be possible at the same clock rate. A superscalar processor executes more than one instruction during a clock cycle by simultaneously dispatching multiple instructions to redundant functional units on the processor. Each functional unit is not a separate CPU core but an execution resource within a single CPU such as an arithmetic logic unit, a bit shifter, or a multiplier.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Superscalar

Ook is ook de SIMD instructies uitgebreid, wat indien goed geimplementeerd voor lager energieverbruik zorgd en tevens de drang voor dure DSP's verkleind (de SGX in een ifoon heeft nog steeds een DSP nodig voor o.a. geluid).
The Advanced SIMD extension, marketed as NEON technology, is a combined 64- and 128 bit-SIMD (Single Instruction Multiple Data) instruction set that provides standardized acceleration for media and signal processing applications. NEON can execute MP3 audio decoding on CPUs running at 10 MHz and can run the GSM AMR (Adaptive Multi-Rate) speech codec at no more than 13 MHz. It features a comprehensive instruction set, separate register files and independent execution hardware. NEON supports 8-, 16-, 32- and 64-bit integer and single-precision (32-bit) floating-point data and operates in SIMD operations for handling audio and video processing as well as graphics and gaming processing. In NEON, the SIMD supports up to 16 operations at the same time.
Daarnaast zijn er nog extra features die eventueel propertairy (lees: dure) software vereisen, waardoor de kans groot is dat dit slechts terug te zien is in embedded systems. Thumbs2 en Jazelle RCT (ThumbsEE) bijvoorbeeld:
For performance optimised code Thumb-2 technology uses 31 percent less memory to reduce system cost, while providing up to 38 percent higher performance than existing high density code, which can be used to prolong battery-life or to enrich the product feature set.
ARM Jazelle RCT (Runtime Compilation Target) technology supports efficient ahead-of-time (AOT) and just-in-time (JIT) compilation with Java (& Perl, C#, Limbo, Python) and other execution environments.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 14 juni 2009 09:31]

superscalar is iets wat ook werkt voor oude arm6 instructies, die worden ook gewoon parallel afgehandeld. dus deze verbetering werkt ook voor "oude" arm6 images van de iphone en iphone 3g.

natuurlijk kun je de instructies wel op een bepaalde volgorde genereren dat het paralleliseren beter gaat maar je hebt er geen nieuwe opcodes voor nodig. een voor superscalar opnieuw gesequencte instructiestroom blijft bovendien gewoon werken op een een arm6 architectuur. een app developer zou dus gewoon een update van zn app kunnen geven geoptimaliseerd naar de multiscalar core en toch gewoon compatible blijven met de arm6 core.

de uitbreiding van de simd instructies is mooi maar meestal worden simd instructies gebruikt in libraries die dan door de app developer aangeroepen worden. deze library is onderdeel van iphone os en maakt geen deel uit van de apps code. apple zou de nieuwe simd instructies kunnen gebruiken om de library sneller te maken voor arm7 door een codepath voor arm7 toe te voegen naast arm6. de app developer blijft gewoon de library op dezelfde manier aanroepen. dit levert dan ondanks het arm6 image van de app toch prestatiewinst op dankzij de nieuwe arm7 simd extensies. en compatibility.

thumbs en jazelle is inderdaad niet zo interessant voor de iphone want er is plenty flash geheugen en objective c is een compile language die native op de arm draait dus dan heb je niet zoveel aan een JIT feature als jazelle.
Intel en AMD maken ook allebei processoren met de x86 architectuur. Toch zijn die bij een gelijke kloksnelheid niet even snel. Zo kan er hier dus ook een ander merk processor gebruikt worden dat per kloktik gewoon sneller/langzamer is.
Zo kan er hier dus ook een ander merk processor gebruikt worden dat per kloktik gewoon sneller/langzamer is.
Je zegt het precies "goed" (en tevens stond dat ook in mijn verhaal), Intel en AMD maken processoren, die inderdaad verschillend zijn. Deze worden gedesigned door Intel en AMD, geproduceerd door Intel en AMD en uiteindelijk door Intel en AMD verkocht.

Bij ARM 'processoren' gaat dat anders. Aangezien er geen aanpassingen aan het processor design gemaakt kunnen worden door degenen die een licentie afnemen.
ARM Holdings is een groot R&D bedrijf, die enkel en alleen processorontwerpen maken. (ARM Cortex A8, R8, A9, etc) deze licenceren ze aan de producenten. De producent hoeft alleen nog maar een DSP en eventueel een SGX daar aan toe te voegen en klaar zijn zij.

Videokaart "fabrikanten" (MSI, ASUS, Gigabyte, etc) doen vrijwel hetzelfde, daar word op basis van een GPU ontwerp een PCB omheen gebouwd, worden de klokfrequenties vastgesteld in een ROM en klaar zijn de fabrikanten. De enige manier voor producenten om 'controle' over de processor te hebben is om de klokfreqentie(s) aan te passen.

Hogere klok met dezelfde processor (waar er bij ARM slechts een handjevol designs beschikbaar zijn) resulteerd in hogere prestaties.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 13 juni 2009 14:16]

Erg kinderachtig om consequent ifoon te blijven gebruiken.

Als hier M$, Microschoft, Windoos of Microserfs wordt gebruikt wordt je volledig weggemod. Maar met Apple of iPhone is dat blijkbaar geen probleem.

Met 2 maten meten?
Nee, rekening houden met de rest van de post. Meestal wanneer iemand verbasteringen van merknamen en / op typenamen gebruikt is dit in een oneliner en schopt dat hem neer.
microUSB = GEEN standaard! :(

Hoe vaak moet dat nog vermeld worden???! Dat de EU heeft bepaald dat in de toekomst micro usb een standaard wordt betekent nog niet dat microusb momenteel de standaard is, want dat is mini-USB.... 8)7
het meer gangbare MicroUSB
Dat staat er ook niet. Er staat gangbaarder. En daar lijkt me niets mis mee, want veel apparaten, naast smartphones ook camera's, zijn uitgerust met MicroUSB. Overigens gebruikt HTC ExtUSB, een MicroUSB-variant waarop ook headsets aangesloten kunnen worden. ExtUSB is wel volledig compatibel met MicroUSB.
Tot nog toe gebruikte Samsung op veel smartphones zijn eigen variant op de usb-standaard voor zowel laden als headsets.
Dat verwijst dus naar Samsungs eigen aansluiting, een variant op MiniUSB, als ik me niet vergis. En dat is, zoals je zegt, wel een standaard :)
Je bent in de war. HTC gebruikt Extusb wat mini-usb is en niet micro-usb. ExtUSB is dan ook volledig niet compatibel met Micro USB.

Mini-USB: http://www.mp4revolution....tor__USB_A_M_Mini_5P_.jpg

Micro-USB: http://the-gadgeteer.com/asset_cache/p/pa/palm-800w-12.jpg (de rechter)
http://www.usb.org/press/pressroom/2007_01_04_usbif.pdf
De micro-USB standaard is in 2007 al vastgesteld door de USB-IF en is dus zeker wel een standaard aansluiting, net als mini-USB. De standaard bestaat niet, er zijn er meerdere.
wie zegt d'r dan dat microUSB een standaard is? :S
Niet, maar als er een versie van USB voor mobiele apparaten benoemd zou worden op basis van veelgebruiktheid zou het toch echt mini-usb zijn en niet micro-usb.
Wie zegt er dat microUSB DE standaard is dan? In het bericht staat alleen dat microUSB meer gangbaar is dan de eigen aansluiting. Daarnaast waarom zou MicroUSB geen standaard zijn? Het is misschien niet DE standaard maar het is wel een standaard.

[Reactie gewijzigd door Tjeerdomaat op 13 juni 2009 11:58]

Lijkt me een mooi zakelijk toestel, voor de gewone consument lijkt me de Omnia 2 beter :)
Jammer dat het scherm niet capacitief is, want om de hele tijd met zo'n stokje op het scherm te tikken is ook niet fijn. Mijn HTC Wizard heeft ook een resistief scherm en ik kan 'm gelukkig wel aardig goed met mijn vingers bedienen door middel van een custom ROM. En dat allemaal met een 195MHz-processortje er in werkt het fijn op Windows Mobile 6.5 :)
Op de foto's is geen Windows-knop te zien.
Betekent dit dat het toestel met Windows Mobile 6.1 uitgerust zal worden in plaats van 6.5 ? :O Dat zou erg jammer zijn, aangezien 6.5 wel een stuk beter werkt.

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 13 juni 2009 13:13]

De wizard is, met alle respect, ancient (ik heb em ook nog ergens liggen...)
De nieuwere HTC's hoef je echt niet met de stylus te bedienen hoor, ook al is het scherm resistief. De enige keer dat ik op mijn diamond de stylus gebruik is als ik via logmein mijn systeem thuis over neem, dan wordt het te priegelig voor mijn vingers... voor de rest heb ik echt nooit de stylus nodig.
Capacitieve schermen worden veel te veel overschat...
op foto 1 en 4 zie ik gewoon een windows knoppie, en het lijkt erop dat die in de 6.1 stijl is.
Ze bedoelen hier een hardware knop
Een van de vereisten voor 6.5 schijnt te zijn een hardware-knop met windows-logo. Die zie ik niet.
Ik schaf pas een samsung aan als de schermen capacitief worden.
Resestieve schermen zijn echt achterhaald, werkt niet fijn, zoals iedereen weet.

Want wie wil er nou in de kroeg zijn pennetje pakken om alles te bedienen?
En die kleine knopjes zijn vaak lastig in te drukken met je vingers.

Verder lijkt het me een mooi toestel, en die gangbare usb en 3.5mm jack is helemaal top!

Samsung gaat de goede kant op
Dat Samsung een resistief in de Omnia Pro heeft geplaatst is te danken aan Windows Mobile. Dit OS ondersteunt nog geen capacitieve schermen.

Voordat de iPhone op de markt kwam, klaagden we niet over een stylus en een resistief scherm. Ik snap dan ook niet dat capacitief beter zou zijn.

Beide hebben hun voordelen. Capacitief is multitouch, gevoeliger en minder kwetsbaar. Resistief is preciezer, met andere voorwerpen te gebruiken (stylus) en binnenkort ook multitouch.
WIMO ondersteund inderdaad geen capactitieve mogelijkheden, maar dit komt omdat deze technologie niet precies genoeg is om met handschriftherkenning om te kunnen gaan. Ga maar eens een paar woorden op je scherm schrijven met je vinger, kom je ruimte te kort. Handschriftherkenning schijnt in zakelijke kringen nogal gebruikt te worden, en laat dit nou in 1e instantie de markt zijn waar WIMO op gericht is/was.

[Reactie gewijzigd door hellboy123 op 13 juni 2009 13:05]

"Zoals iedereen weet" mooie onderzoeksresultaten..
Voor Windows mobile moet je eigenlijk niet anders willen dan resistieve touchscreens. Ik wil je de standaardgrootte icoontjes wel eens goed zien bedienen met je vingers.

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een uitschuifbaar toetsenbord doorslaggevender..
Tot windows mobile 6.1 heb je daar wel gelijk in, of je moet allemaal tooltjes hebben geinstalleerd. daarna is er geen sprake meer van.

Ik heb nu WM6.5 op mijn HTC P3300 en dat loopt goed. Perfect te bedienen zonder pennetje, helemaal toegespitst op schermbediening.

Echt soepel is het niet te noemen, maar dat kan je niet verwachten van de hardware van de P3300.
Het gene wat mij dan als eerste opvalt, is dat het een 3.5mm aansluiting heeft, een hele vooruitgang.
Ik gebruikt mobiele apparaten vooral veel om muziek op te luisteren, maar ook als je een headset wilt gebruiken is dit gewoon een handig formaat.
Het zou toch geweldig zijn als alle fabriekanten naar één standaard gaan voor aansluitingen..... ik droom nog even verder.

Iemand ervaring met de Omnia? Wat voor een snelheid loopt die? En loopt dat soepel?
Ik heb al een hele tijd een Samsung F700 en die heeft ook standaard een 3.5mm aansluiting. Daar heb ik hem ook een beetje op geselecteerd en ben er best tevreden mee. Ik zie het wel steeds vaker bij mobieltjes dat ze een 3.5mm aansluiting krijgen en vind dit een stap in de goede richting.
Ach, ik heb een E51 en die heeft een 2,5mm aansluiting, maar zo duur zijn converterkabels ook niet hoor. Als ik m'n keuze daar op moest bepalen...
prijs is ook niet zo zeer de issue, het is meer het gemak.

bijzonder vervelend, je converterkabeltje weer vergeten enzo...
Dat kabeltje zit permanent in de headset die ik voor de telefoon gebruik, dus als ik het kabeltje vergeet heb ik toch geen headset bij me.
Ik hoop dat dit model eens niet rond de 150 gram weegt zoals tegenwoordig de mode lijkt te zijn. Zolang er nog geen smartphones met ingebouwd toetsenbord zijn die rond de 100 gram wegen laat ik ze allemaal links liggen. Zelfs 100gram vind ik al veel voor een mobieltje. Voor mij worden die dingen dus pas interessant als ze lichter (en mischien ietsje kleiner) worden.

[Reactie gewijzigd door Lau26 op 13 juni 2009 22:15]

100gram, dat voel je bijna niet meer :P
En ik heb liever dan ie iets zwaarder is dan heel licht, waardoor het mobieltje toch iets lekkerder in de hand ligt.
2 volle pakjes shag voel ik anders prima :P hoe breed ben jij? ;)
Ziet er een mooi interface uit, maar de vormgeving van het toestel zelf vind ik niet echt geslaagd. Zal toch een vrij dik toestel worden dan, zoals de Touch Pro ongeveer?
Opzich een mooi toestel, alleen vind ik het jammer dat het toetsenbord geen aparte rij heeft voor de getallen. Erg lastig als je je toestel gebruikt om ip adressen op te schrijven.

Vind het trouwens een beetje onzin dat Microsoft zo nodig dat windows logo erop moet hebben.
Waar ik benieuwd naar ben is hoelang hij met z'n batterij doet. En die processor maakt niks uit als de software sucks. De iPhone 3Gs is niet oud omdat hij geen 800mhz heeft. Dit artikel is oud omdat de MHz myth alang busted is en zeker de tweaker niet meer intrapt, toch?
"Op de foto's is geen Windows-knop te zien. Microsoft heeft fabrikanten verplicht Windows Mobile-smartphones uit te rusten met een fysieke Windows-knop, zodat de toestellen in de winkel makkelijker te identificeren zouden zijn als Windows Mobile-smartphones."

Hier is nog een voorbeeld van nieuwe telefoons zonder Windows-knop.

http://www.pocketinfo.nl/contentimages/Fortress_Warhawk.jpg