Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

HTC heeft een nieuwe versie van zijn navigatiemodel Touch Cruise ge´ntroduceerd. Het model is voorzien van HTC's nieuwe geotagging-software Footprints. Het toestel komt officieel in het tweede kwartaal op de markt, maar is mogelijk al eerder te koop.

Footprints is een manier om digitale ansichtkaarten te vervaardigen en te versturen, aldus HTC Benelux-directeur Mark Moons: "Stel je voor dat je voor een restaurant staat. Dan kun je een foto nemen van de gevel. Vervolgens slaat het toestel verschillende gegevens op; naast de datum en de tijd ook de gps-coördinaten. Daar kun je zelf nog data of geluid aan toevoegen. Vervolgens kun je dat geheel per e-mail als een soort digitale ansichtkaart versturen."

De nieuwe software is niet speciaal voor het nieuwe model Touch Cruise v2 ontwikkeld, zegt Moons: "Ook in toekomstige modellen zullen wij deze software meeleveren." De software is onderdeel van Touchflo 3D, een interface die HTC als een schil om Windows Mobile 6.1 legt. "Net als Touchflo zelf is de Footprints-software bedoeld om HTC meer van de concurrentie te onderscheiden. Op deze manier willen we van HTC een merk maken in plaats van alleen een hardwareleverancier."

HTC zal de nieuwe Touch Cruise als navigatietoestel op de markt zetten, wat onder meer blijkt uit het meeleveren van TomTom-software bij het model. Ook kan het toestel, net als de bestaande Touch Cruise, op 'carmodus' overschakelen als het in de meegeleverde carkit wordt gezet. Het toestel heeft een 2,8"-scherm met een resolutie van 320x240 pixels. Het beschikt over 512MB rom en 256MB ram, en kan foto's maken met een maximale resolutie van 3,2 megapixels.

Het toestel, dat eerder de codenaam Iolite droeg, zal volgens HTC in het tweede kwartaal op de markt komen; het kost los dan 499 euro. Toch zegt een Nederlandse webwinkel - dezelfde die eerder deze maand de introductie van het toestel liet uitlekken - de Touch Cruise v2 al vanaf half februari te kunnen leveren.

HTC Touch Cruise 2009
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Wat een kut streek van HTC. Eerst een Touch Cruise op de markt brengen met een processor die wel 3D acceleratie ondersteunt maar vanuit de software toch niet wordt ondersteund (schijnt licentie gezeur te zijn).

Nog geen jaar later bijna hetzelfde apparaat uitbrengen met eigenlijk alleen de 3D acceleratie aan en deze als VERNIEUWING presenteren?

3D toch Flo moet op de bestaande Touch Cruise worden aangeboden...

HTC heeft het echt verkloot bij mij!! Ik heb een (oude) HTC Touch Cruise....
Tja, zo gaat dat met technologie. Ik vind dat Intel mij ook genaaid heeft omdat mijn laptop maar een dual core heeft, komen ze verdomme een week erna met een quadcore!
Geen goede vergelijking.

Als je een toch een vergelijking wilt (metafoor) moet je mijn klacht als volgt zien.

Het wordt dan een klacht aan het adres van microsoft die mij windows vista verkoopt met als marketing boodschap "Ondersteunt alle Intel processoren". Na de aankoop kom ik achter dat Vista wel werkt op mijn Quad Core PC. Bij nader onderzoek blijkt die maar 2 van 4 cores te gebruiken.

HTC heeft iets vergelijkbaars gedaan op de Touch Cruise... De kracht van de processor wordt bij lange na niet volledig benut.
Maar die dualcore was geen quadcore met 2 uitgeschakelde cores.
Als troost is er nog XDA, als het toestel echt hardware matig hetzelfde is zal er wel een rom verschijnen die je zo op je oude toestel kan flashen, en voila, je hebt dezelfde functionaliteit.

Wel even doneren dan natuurlijk ;)
Ik ben het helemaal eens met MrGG.
Ik heb namelijk een MDA Vario/Kaiser/Tytn II en ben met alle functies zeer blij.
Kan er veel nuttige software op zetten en veel op configureren zoals ik dat hebben wil.
Het enige minpuntje (een zeer grote minPUNT eigenlijk) is dat HTC geen goede videodriver ervoor heeft uitgebracht, zodat mijn supersnelle telefoon niet eens normaal menuutjes kan openen of het beeld in landscape kan zetten. Laat staan een filmpje kijken. Dat gaat als dikke stront door een dunne pijp.
En de manier waarop HTC op de klachten van klanten reageert, kun je letterlijk vertalen met "jullie kunnen die telefoon stoppen waar de zon niet schijnt...want een driver komt er niet".
En dan komen ze nu met een "nieuwe" telefoon.
Mijn volgende telefoon wordt in ieder geval geen HTC (ik doe niet aan milieu, heb elke 2 jaar een nieuwe).
Ik heb af en toe echt het idee dat de markt voor mobieltjes en smartphones echt verzadigd is.
Iedere week komen er wel enkele nieuwe modellen, of 'vernieuwde' versies op de markt.

Zijn de mensen nou nooit tevreden? Of zijn er daadwerkelijk mensen die hier de absolute noodzaak van inzien?
Je hoeft ook niet iedere week een nieuwe te kopen he.
Wel is het zo dat als je huidige telefoon stuk is, het leuk is om het nieuwste speelgoed te hebben. En als ie niet stuk gaat, dan nog lijkt het me niet heel gek om na een jaar of 2 een nieuwe telefoon te willen.
Als een groot deel van de bevolking het lijkt te doen kan je het moeilijk "gek" noemen, maar echt goed doordacht vind ik het niet.

Want aan de ene kant gaan ze bvb wel spaarlampjes steken en op allerlei manieren zorgen dat ze "groen" zijn, maar alles waar geen populaire groene richtlijnen voor zijn daar denken ze niet bij na. Zeg nu zelf, belt zo'n toestel veel slechter na 1,2,5,10 jaar? De foto kwaliteit is er sterk op vooruitgegaan, de beeldkwaliteit ook, er zijn een hoop randfuncties bij gekomen, maar bellen, dat is echt weinig verandert.

En toch schaft men zich om de haverklap een nieuw toestel aan en niemand kan ze het kwalijk nemen want na slechts enkele jaren scheelt er altijd wel iets aan, of de batterij houdt zijn lading nog amper, of het schermpje heeft kapotte pixels of doet het niet meer of hapert of iets dergelijks, enz...

Ik zou dus ook veel liever zien dat ze een keer een plan op langere duur ondernamen, waarbij toestellen andere uiterlijkheden hadden en andere configuraties (geoptimaliseerd voor de sportende mens, voor de hippe stadspersoon, voor de ingenieur, voor de auto - zoals in het artikel, enz...) maar waar de "guts" van het toestel grotendeels gelijk waren, zoniet volledig gelijk, want dan kan men na 5 jaar het nog rendabel houden om die toestellen goedkoop en snel te herstellen.

Valt eigenlijk kort samen te vatten...weg met de wegwerpcultuur (tot op zekere hoogte, dat doorgedreven consumeren moet gewoon wat ingetoomd worden wil ik zeggen).

Hm, sorry voor de tirade maar mijn haren gaan ervan omhoog staan als weer blijkt dat mensen niet eens trachten te bereiken om dingen zo lang mogelijk te laten meegaan, het is alsof ze blij zijn dat ze er van af zijn...verspilling in mijn ogen.

In ieder geval een mooie uitbreiding qua functionaliteit in de software en als ik goed gelezen heb komt dat dus ook in alle toestellen die al touchflo hebben, dat is een goeie zaak.
Nee, is nog helemaal niet verzadigd. Ik denk dat er genoeg vraag is naar deze telefoon (of smartphones in het algemeen).
Er zijn zat mensen die nog een 'normale' mobiel hebben, en die gaan steeds meer overstappen naar dit soort dingen.

Ook ziet de Touch Cruise II er wat mooier uit dan zijn voorganger en komt met de TouchFlo 3D software. Dat kan al voor veel mensen genoeg zijn om over te stappen.
En waarom ook niet? Als men het koopt en er geld voor over heeft, who cares?

Tuurlijk, het is weer een extra toestel in de markt. En zoals altijd met maar een kleine uitbreiding op de vorige versie (wat leuke gimmicks, iets betere hardware en ander design). Je moet juist blij zijn dat er uiteindelijk zoveel keuze is.

En wie zegt dat er absolute noodzaak moet zijn om een nieuw toestel in de markt te zetten? Noodzaak is hier in het geheel niet aan de orde, en zou er ook niet moeten zijn.
Ik heb zo'n smartphone (HTC P3300 van een bekende provider), maar ik vind 'm als telefoon superonhandig. Geef mij wat dat betreft maar een simpel 'normaal' toestel.

Door het touchscreen wordt van alles geactiveerd als ik met iemand bel (touchfunctionaliteit wordt niet geblokkeerd). Ook iemand bellen vanuit de contactpersonenlijst vind ik compleet onhandig, met behulp van de knoppen werkt dat niet soepel en dus gebruik ik altijd de stylus. Agenda heb ik nergens voor nodig, en internet heb ik niet (te duur t.o.v. de weinige momenten dat ik het zou willen gebruiken, en waardeloze browser). Alleen voor navigatie vind ik het wel prima.

Toch doe ik 'm niet weg, want op vakantie biedt het wel voordeel: een compacte computer waarmee je kunt bellen, notities kunt maken, uitgaven etc. bijhouden, navigeren in een vreemde omgeving en soms ook spelletjes.

Ik heb het toestel pas simlockvrij gemaakt zodat ik er een willekeurige prepaidkaart in kan zetten, terwijl ik voor bellen gewoon een simpel toestelletje ga halen.

Uiteraard is mijn mening met name gebaseerd op 1 toestel en wordt er nog volop vernieuwd bij smartphones. Neemt niet weg dat ik er voorlopig niet meer naar om zal kijken...
De denkwijze is absoluut niet of mensen tevreden zijn of niet. Men zal altijd weer iets creeŰren wat er nog niet is, waardoor de mens weer niet tevreden is. Als er geen markt is voor iets dan wordt het wel gecreeŰrd.
Ik ben het hier mee eens, +2 om je bericht weer te laten zien.
Admin-edit:Zou je dat voortaan willen laten? Voor meer informatie kan je de moderatieFAQ er eens op naslaan


20 jaar geleden vond ook niemand een computer op je kamer nodig.

Later had bijna iedereen een pc. En als je er nu thuis een stuk of 5/6 hebt, dan is het nog geen wow-reactie.

Wat idd wel zo lijkt, is dat er steeds vernieuwde HTC modellen uitkomen, die niet meer lijken te geven, dit merk je bij smartphones meer dan bij "normale" toestellen. Smartphones staan ervoor om veel te kunnen, dus met een kleine update heb je eigenlijk nog niks toegevoegd. Bij normale telefoons is dat veel gebruikelijker.

3.2 megapixel ipv 2.0.... 5MP ipv 3.2....

maar merk je dat ook in de kwaliteit? over het algemeen niet....
Een sony ericsson van 4 jaar geleden maakt over het algemeen niet veel slechtere foto's dan een gemiddelde 5mp camera van nu.

[Reactie gewijzigd door Delerium op 22 januari 2009 19:24]

Leuk reclamepraatje. Oudere modellen van de HTC kunnen dit (evt met wat aanpassingen) ook al.
Echter is voor bepaalde oudere toestellen Touchflo 3D behoorlijk zwaar.
Ik heb zo'n oud toestel (HTC Artemis/P3300 met 200mhz en 64mb geheugen) en Touchflo 2D/Manilla draaid perfect. Gewoon een kwestie van goed tweaken en alle onzin uit je ROM slopen met een goeie keuken.

Je kan een super minimale ROM pakken met rond de 26-28mb geheugen vrij dan houd je nog genoeg speel ruimte over om dingen te draaien, en ik meot zegge ndat voor 100 euro 2ehands een leuk stuk speelgoed is (Wifi/GPS/Touchscreen/MicroSD, etc, etc).

Android zal t.z.t ook naar bijna alle HTC modellen geport zijn en de meeste kunnen al Linux draaien met Qtopia GUI.

Verder zullen de hackers op xda-dev zoals gewoonlijk zeker alle nuttige en bruikbare onderdelen uit de ROM v/d nieuwe Touch Cruise slopen en porten naar andere HTC modellen. Windows Mbole 6.5 zal trouwens ook wel in het nieuwe model zitten.

[Reactie gewijzigd door 230385 op 22 januari 2009 23:26]

Ik heb zo'n oud toestel (HTC Artemis/P3300 met 200mhz en 64mb geheugen) en Touchflo 2D/Manilla draaid perfect. Gewoon een kwestie van goed tweaken en alle onzin uit je ROM slopen met een goeie keuken.
Da's erg mooi. Maar hij had het over TouchFlo 3D. Lukt dat ook op je Artemis met getweak?
Dat lukt prima, alleen is de winst 0,0 omdat het niet op VGA maar QVGA resolutie draaid, het enige verschil is het geheugen gebruik, verder merk je er niets van. Zoals al gemeld hierboven is het verschil tussen 2D en 3D tot niets te verwaarlozen, je mist een aantal animaties, die je er trouwens ook wel in kan stoppen dmv 3rd party apps. Ik zou zeggen kijk eens rond op de site van xda-developers.
Een ouder model tov van deze cruise zijn ook de recentelijk uitgebrachte Touc HD, de Touch Pro, Diamond... Deze zijn lang niet zo oud, bevatten Touch 3D maar missen deze functies... ;)

Maar dit zal vast redelijk snel nadat deze telefoon is uitgekomen door de developers @ XDA omgebouwd worden naar de 'oudere' versies van TouchFlo 3D. Tenminste, dat hoop ik.
Zoals je in het artikel kan lezen wordt dit voor alle bijna alle touch flo toestellen uitgebracht.

Zelf heb ik afgelopen week nieuwe firmware van de touch diamond geinstalleerd, en heb nu een veel uitgebreidere touch flo dan voorheen. Bijna alle toestellen van HTC worden steeds voorzien van die nieuwe versie.

Erg tof dat er nu eindelijk een bedrijf is wat een fatsoenlijke schil kan maken om winmobile. Jammere eraan is dat microsoft zelf niet begrijpt dat de user interface het grootste probleem van windows mobile is.

Je bent veel flexibeler dan met een iphone of symbian telefoon. Software is vrij overal beschikbaar, maar door de UI is het lastig de dagelijkste taken als telefonie, sms, agenda en mail af te handelen.
Daar blinken de iPhone en Symbian naturlijk weer in uit. Extra applicaties als TomTom enz enz enz is weer lastiger, of het moet signed en duur zijn of het is gewoon nergens te krijgen.

met de HTC heb je het beste van 2 werelden _vind ik_
Nou, ik vind dat er tegenwoordig meer en meer goede alternatieven komen voor de stylus-gebaseerde interface van Windows Mobile... bijvoorbeeld PointUI is echt geweldig, vingerbesturing op z'n best, en gratis!
Ik denk, als MS meer en meer van dit soort zaken ziet ontstaan dat ze hun conclusie wel gaan trekken. Ik meende ook hier ooit een nieuwspost gezien te hebben waar er werd bericht dat Windows Mobile 7 het gebruik van gestures zal ondersteunen :)
Er is een 2D versie van TouchFLO3D .. genaamd Manilla2D. Speciaal gemaakt voor de vernieuwde maar meer budget-bewuste Touch 3G
Er is ook (zoals al hierboven vermeld) ook een 2D versie, dat is toevallig ook de versie die op de Cruise (1) draait. Naar alle waarshijnlijkheid zal deze ook op de nieuwe cruise draaien, vooral gezien het met de lage resolutie totaal geen nut heeft om de 3D versie te gebruiken die er amper beter uitziet maar wel een stuk zwaarder is...
Out of the box TomTom pre-installed is wel degelijk een onderscheidend iets in het huidige PDA aanbod. De hobbels die door de normale consument genomen moeten worden om dat aftermarket te doen blijken in de praktijk aardig hoog. Gezien de verwachtte retailprijs zal dit toestel zeker een publiek aanspreken.

edit: reply @ FragNeck

[Reactie gewijzigd door doktervictor op 22 januari 2009 16:23]

Dr zal nog wel geen kaart bij zitten, zou het niet?
Die zijn prijzig hoor...
Ach, 40 Euro voor benelux, 50 voor west-europa. Tuurlijk, is niet niks, maar als je 500 Euro neertelt voor je telefoon...
Leuk detail; de hard-button met foot-print icoontje. Ben benieuwd hoe ze hebben opgelost dat een GPS niet altijd meteen een fix heeft...
Na de eerste cold start heeft een GPS bijna altijd meteen een fix, of in ieder geval in luttele seconden. Mijn HTC Touch Diamond een N85 die ik hier heb liggen hebben in ieder geval binnen 5 seconden altijd een fix (mits ik niet onder een dak sta danwel)
De GPS 24/7 aan houden? Houd je toestel het toch al gauw een uur of 3/4 uit :P
maar zonder dollen ik heb met mijn Touch HD een hotfix tussen de 10 en 20 seconden. Dan is het wel te doen toch? Als het een beetje slim geregeld word kan het opstarten van de camera gecombineerd worden met het vinden van een gpsfix. Dan hoef je niet lang te wachten.

[Reactie gewijzigd door Kaalaamaazoo op 22 januari 2009 16:44]

Ik was op mijn Touch Diamond aan het spelen met TrackMe ( http://www.luisespinosa.com/trackme_eng.html ). Is helemaas gratis :) Misschien ook handig voor mensen die nog meer met het GPS willen doen. Draait op WM5 / WM6!
Een erg goed gelijkwaardig simpeler maar effectiever programma is 3d tracking waarmee wel maar een apparaat aan een acount gebonden via de site googlemaps je locatie en geschiedenis kan kijken met de snelheid waarmee je toen bewoog. Vanuit de site kan je ook een kml downloaden of een live bestand voor google earth. De site heet http://3dtracking.net. Er is trouwens een beta programma waarmee je al foto's met gps kan taggen en kan uploaden naar google maps/earth. Ben de naam kwijt.

Hopelijk komt er de bovenstaande manila tab uit. Zou hem graag willen implanteren in me 3d flo.
Ik heb de eerste TouchCruise nu bijna een jaar en hij bevalt nog uitstekend! Trouwens , het TouchFlo gebeuren zit niet officieel op de TouchCruise(1) maar kan er wel met custom firmware opgezet worden en het werkt perfect. Er zal vast ook wel een of andere custom firmware komen waar het Footprint gedeelte inzit. Het design daarentegen is wel een stuk verbeterd, maar daar gaat het (mij) niet om. Het apparaat werkt gewoon goed.
Zijn er mensen die vakantiefoto's maken met die topcamera's van HTC? Nee toch hoop ik...
Ben ik nou de enige die in eerste instantie: Tom Cruise las ?
Het artikel spreekt over TouchFlo3D, maar de Touch Cruise v2 zal volgens de specs TouchFlo(2D) draaien.
Triest.... Krijgt alleen een ander jasje dus... Moet je eens kijken naar het prijskaartje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True