Sonim introduceert telefoon voor wie valt en niet kan opstaan

Sonim komt volgend jaar met een stevige telefoon voor mensen die niet bang zijn voor een survivaltocht. Een accelerometer detecteert wanneer de eigenaar is gevallen en niet meer op kan staan; gps moet verdwalen in de wildernis voorkomen.

De telefoon, de XP3, kan tegen een stootje, zo belooft ceo Bob Plaschke van Sonim in een interview met Gearlog. Het toestel is waterproof en overleeft een val van drie meter. Ook opvallend is de accu die de telefoon bevat. De capaciteit daarvan is 2200 mAh, goed voor zestig uur praten of liefst twee maanden standby staan.

De telefoon komt in 2009 in de Verenigde Staten en Europa op de markt. De exacte lanceerdatum is nog onbekend. Het is pas de tweede telefoon van Sonim, dat zich heeft gespecialiseerd in robuuste telefoons. De eerste, de XP1, kwam enige tijd geleden al op de markt. Op Youtube staan tientallen filmpjes van testen, waarbij testers onder meer over het toestel heen rijden of de telefoon vastbinden aan een vuurpijl en die vervolgens afschieten.

Sonim XP3

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-10-2008 • 17:25

46

Reacties (46)

46
44
8
4
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 19339 7 oktober 2008 17:33
Moet je wel dekking hebben... Leuk als je gaat survivallen in de rimboe met je 2 maanden standby-tijd, maar volgens mij staan daar geen gsm-masten?

Anders gezegd, heb je dekking in gebieden waar je 2 maanden geen stopcontact tegenkomt?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 19339 op 24 juli 2024 17:32]

Daarom zijn ze dus ook bezig met het maken van een model met satellietverbinding. Uit het Gearlog artikel:
A combination satellite/terrestrial model is also in the works, he said.
Lijkt me een slimme zet. Met dit soort telefoons spelen ze sowieso al in op de speciale behoeften van een kleine groep mensen, dus die zullen waarschijnlijk ook de meerwaarde van zo'n verbinding wel inzien.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 24 juli 2024 17:32]

Leuk, kunnen we Lost na gaan spelen. Hebben die lui ook al alles-in-een wondertjes met enkel een groot touchscreen :) ?
Wat ik wel erg grappig vind is dat ze de telefoon zo pertinent positioneren als 'redder in nood' met dat distress signal...maar wat elke hiker..nee...bergwandelaar al weet is dat je door half europa (laat staan er buiten) in berggebieden vaak *helemaal* geen signaal hebt.

De inzetbaarheid is dus..ahem..beperkt voor deze functie. Juist in de gebieden waar je em t hardst nodig hebt. Kunnen de ontwikkelaars van deze verders uitstekende telefoon natuurlijk niets aan doen, maar wel iets waar je bij stil moet staan.
Ik heb hier rondgelopen met een GSM, en gek genoeg heb je daar bijna betere dekking dan in de omgeving van Amsterdam CS. De telco's daar hadden een paar geleden snel door dat investeren in GSM veel slimmer is dan de grond volleggen met kabel die toch maar gestolen wordt, dus alles met meer dan 3 hutjes heeft een generator en een mast, en linken doen ze met straalzenders. De dekking is er stukken beter dan je denkt. In de rest van Afrika zie je een gelijke trend, hoewel bepaalde landen er meer moeite voor doen dan anderen.
-off topic-
Waarom staat dit artikel onder:
Index » Nieuws » Mobile » Software » Iphone ?

-on topic-
Heeft iemand een idee hoeveel zo'n ding moet gaan kosten?
Doordat er een accelerometer in zit i.c.m. "slimme" software kan worden gedetecteerd wanneer iemand valt en niet meer omhoog kan komen (lees plaatsverandering omhoog van pakweg een halve meter)?

Of dan gebruik wordt gemaakt van de gps functie voor de acceleratie detectie is de vraag.

edit:
inderdaad gps is daar niet geschikt voor, maar een accelerometer als dit waarschijnlijk wel: http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/12726.pdf :)

[Reactie gewijzigd door Mont2uk op 24 juli 2024 17:32]

Anoniem: 46304 @Mont2uk7 oktober 2008 17:47
Natuurlijk gaat dat niet via GPS, dat is veel te traag en onnauwkeurig voor zoiets.
GPS voor valdetectie is onzin natuurlijk. Ten eerste is GPS al niet zo nauwkeurig in het horizontale vlak en in het verticale vlak al helemaal niet.

Maar ik vraag me wel af welke acties er te koppelen zijn aan die valdetectie. En hoe gaat het apparaat onderscheid maken tussen een val van de eigenaar, een sprong en een val van enkel het apparaat uit een jaszak? Als dat ding elke keer dat ie een halve meter omlaag "valt" en niet meer direct omhoog gaat, alarmdiensten gaat waarschuwen (ik noem maar wat), gaat die functie waarschijnlijk behoorlijk wat boetes opleveren.
Ik snap niet waar dat 'niet op kan staan' op slaat? Mis ik nu een grap? Of is het serieus bedoeld? Een val van drie meter betekent toch niet perse dat je niet meer op kan staan?

En de puntkomma in de eerste zin impliceert een relatie tussen de delen voor en na dit leesteken, maar ook dit begrijp ik niet. Wat zegt de gps over de accelerometer?

[Reactie gewijzigd door woekele op 24 juli 2024 17:32]

Zie origineel artikel :
The XP3 has an accelerometer, just like the iPhone's, for instance. But it won't be used for games; it'll be used to detect if the user (say, a lineman somewhere outside of Wichita) has suffered a fall and can't get up.
Ja, dat is een vertaling van wat hier ook al staat, bedankt. Maar dan snap ik het nog niet: hoe detecteert een accelerometer of je wel of niet kunt opstaan? En belangrijker: wat doet hij met deze informatie? Belt hij automatisch een hulpdienst? Gaat hij een liedje spelen? Gaat de trilfunctie aan? Zijn toch gegevens die in dit artikel vermeld zou moeten staan (niet alleen in de bron)?

[Reactie gewijzigd door woekele op 24 juli 2024 17:32]

Een val is een periode van lage G (rond de 0) gevolgd door een kortstondige zeer hoge G. Als er daarna weinig of geen beweging meer is waar te nemen, en zeker niet een opwaardse beweging, dan zou je kunnen concluderen dat er niet opgestaan wordt. Dat geldt natuurlijk alleen als de persoon het mobieltje draagt. Ik vraag me af hoe het mobieltje dat zou moeten weten. Hoe weet het mobieltje dat het in de zak van de eigenaar zit bij die val, of dat hij juist valt omdat hij uit die zak valt?

Wat je met die informatie moet: je kan denken aan het automatisch bellen (op speakerphone functie) van een hulpdienst of iets dergelijks. Nadeel is dat je in terrein waar je op survival gaat i.h.a. ook geen GSM dekking hebt natuurlijk. Niet altijd, en daarom is een GSM toch nuttig om mee te nemen, maar je moet er niet op rekenen dat je het hebt.
Een val is een periode van lage G (rond de 0)
fout, een val is een periode van 1G (waarbij de valversnelling gelijk is aan de aantrekkingskracht van de aarde/s), stilliggen is 0G omdat er dan geen versnelling meer is.

de detectie zal dus zijn 1G => 5G => 0G
@dasiro:
fout, een val is een periode van 1G (waarbij de valversnelling gelijk is aan de aantrekkingskracht van de aarde/s), stilliggen is 0G omdat er dan geen versnelling meer is.
de detectie zal dus zijn 1G => 5G => 0G
Volgens mij heb je niet goed opgelet in de natuurkundeklas.
Tijdens de val ondervindt het object wel degelijk 0 G. Hoe denk je dat astronauten in bijna-gewichtloze toestand oefenen zonder de ruimte in te moeten? Juist, in een vliegtuig in vrije val.
Als je tenslotte stil op de grond ligt/staat, dan ervaar je 1 G (je kan je gewicht dan ook meten met bijv. een weegschaal).

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 juli 2024 17:32]

Ja, wat jij uitlegt lijkt me inderdaad het meest logisch.
Dat geldt natuurlijk alleen als de persoon het mobieltje draagt. Ik vraag me af hoe het mobieltje dat zou moeten weten. Hoe weet het mobieltje dat het in de zak van de eigenaar zit bij die val, of dat hij juist valt omdat hij uit die zak valt?
Mee eens. Laat je je mobiel vallen, komt er gelijk een ambulance langs :+

[Reactie gewijzigd door woekele op 24 juli 2024 17:32]

Mee eens. Laat je je mobiel vallen, komt er gelijk een ambulance langs :+
Wellicht heeft dat ding een instelling dat ie bij het registreren van een val, zoals door ATS beschreven, na een bepaalde tijd automatisch gaat bellen/waarschuwen, tenzij je binnen die bepaalde tijd bijvoorbeeld een toets indrukt.
Mobieltje stuitert. Gebruiker niet. :+
Tenzij die in lang gras terecht komt...
Deze telefoons zijn bedoeld voor professioneel gebruik, ze halen niet voor niets een voorbeeld aan met een "lineman"

In de regel is er dan wel GSM bereik.

[Reactie gewijzigd door Adm.Spock op 24 juli 2024 17:32]

Anoniem: 44174 @woekele8 oktober 2008 02:21
Gewoon een valdetectie zoals Ascom dit al vele jaren heeft, alleen gekoppeld aan een GPS dat is het nieuwe.
Je mist een flauwe in-joke met een baard uit 1982. Help help, I've fallen and I can't get up!
Drie meter dat is niet veel, bijna elke telefoon kan daar wel tegen.
Dat is dus niet waar. Laat jij jouw telefoon maar eens van 3 meter vallen. Of bekijk de telefoons tegenwoordig maar eens. Daar is niets van over na de val.
Standaard leren tasje erom heen en het is geen probleem (gelukkig maar, dat heeft me dan al weer een paar telefoons gescheeld). Natuurlijk is dat in wezen ook wat Sonim doet: een flinke laag rubber er omheen ter bescherming.
Anoniem: 112442 @m_snel7 oktober 2008 17:43
Ik ben bang dat dat heel erg tegen zal vallen. Ze bedoelen namelijk zonder schade. Ik denk dat de gemiddelde telefoon bepaalde delen gebroken zal hebben. En zal mogelijk niet meer werken. Zoals zwaardere fragiele delen in de telefoon bijvoorbeeld tril alarm.
Doorgaans wel ja. Maar deze telefoon is er op gebouwd om gegarandeerd nog te werken na een val van 3 meter, dat zal dus betekenen dat grote hoogtes doorgaans ook geen probleem zijn.
Anoniem: 16536 @m_snel7 oktober 2008 18:22
Ik daag je uit om een:

Iphone
Samsung U series
HTC Touch serie
Nokia N Serie
etc etc

terwijl je op je tenen staat met je arm volledig gestrekt boven je hoofd te laten vallen. Kijken of ie het nog doet... Kleine kans. Als je erg lang bent hoef je niet op je tenen te gaan staan :P

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16536 op 24 juli 2024 17:32]

Is het uit je handen tijdens het fietsen ook goed?

Mijn Iphone overleefde dat namelijk wel, alleen wel een barst in het glas :|. Scherm werkt nog wel perfect ;).
Dat is ook gewoon een kwestie van geluk. Ik heb mijn N95 ook wel eens een keertje laten stuiteren zonder problemen. Echter een keertje was na een val van 1m het display toch echt gebroken (dat was gelukkig erg makkelijk te repareren).

Wellicht garanderen ze hier voornamelijk mee dat hij een val van 3 meter overleeft. Een normale telefoon kan het wellicht wel overleven, maar geen hond die je dat zal garanderen omdat de kans heel erg groot is dat hij toch echt kapot is.
Is het vallen vanaf 3 meter op de grond vanaf een trap ook goed? Mijn HTC overleefde het met een klein deukje (moest wel batterij ff terugplaatsen :D )
Een val van drie meter op beton wordt nog gegarandeerd dat er helemaal niets aan is.
Er is een test geweest waar ze'm van een gebouw van 13 verdiepingen lieten vallen waarna je er nog steeds mee kon bellen. En als je'm toch kapot krijgt op een of andere manier, heb je nog steeds een 3jarige "no-questions-asked guarantee. You break it, you get a new one. " (met een beetje verder echter "if it fails to operate under normal use...", dus 'k zou toch niet aanraden te overdrijven in pogingen met 'm kapot te krijgen).


Dit lijkt me echter wel een perfecte aanrader voor m'n vader. Hopelijk zijn de toetsen groot genoeg...
'k ben benieuwd naar de prijs. Zal wel rond de 300-400 euro ofzo zijn vrees ik
Op zich wel vet maar mooi kan ik hem niet noemen :D
Anoniem: 142442 7 oktober 2008 17:35
Ja hij lijkt inderdaad wel wat op een fluke multimeter! :)
Ingepakt in zwartrubberen stootblokken, geel als stoere kleur, wie weet vallen outdoor survival freaks nu juist hierop!
Met zo'n batterij zou het een leuk mobieltje zijn als je een paar weken op vakantie gaat buiten Europa en geen adapter wilt kopen.

[Reactie gewijzigd door raschaoot op 24 juli 2024 17:32]

Ik heb eerlijk gezegd al genoeg op zak als ik op vakantie ga en geef bovendien al zat uit. Dit ding lijkt me niet de lichtste noch kleinste noch goedkoopste. Doe mij dan maar een adaptertje van 2,50. De laders van de telefoons kunnen toch vrijwel altijd omgaan met 100-230v @ 50/60hz, dus dat is het probleem niet.
Volgens mij vergeet men in het bericht te zetten dat als het een val detecteerd, er automatisch gebeld word naar een vooraf ingesteld nummer, of dat je GPS coordinaten doorgesmsd worden naar iemaand. Zodat je om hulp kan vragen.

Of als je vermist wordt na een val van een berg men gelijk kan zien waar je je voor het laatst bevond.

Dus ook geschikt voor oudjes :+.

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 24 juli 2024 17:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.