Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Asus heeft in Berlijn de eerste details van de Asus P6T Deluxe vrijgegeven, een van de eerste borden die is gebaseerd op de Intel X58-chipset. Ook heeft de fabrikant een nieuwe serie Matrix-videokaarten aangekondigd.

De P6T is voorzien van de door de fabrikant ontwikkelde Turbov-functionaliteit, waarmee het mogelijk is om realtime de multiplier van de cpu aan te passen. Asus heeft de P6T-serie verder uitgerust met zijn epu-technologie en het sub-OS Express Gate. Opvallend is dat de computer in Express Gate-modus al usb-sticks kan gebruiken. Naast de gebruikte Intel-southbridge, die verbeterde performance moet bieden ten opzichte van eerder gebruikte sata-controllers, krijgt het bord een aparte sas-controller van Marvell aan boord.

Bij het ontwerp zegt Asus rekening te hebben gehouden met de plaatsing van de cpu-socket. Deze is dichterbij de geheugenslots geplaatst om de geheugenlanes zo kort mogelijk te houden. Ook moet de gebruikte heatpipe voor betere koeling zorgen.

Asus P6T

Hoewel Asus op last van Intel nog geen details over de chipset zelf mocht onthullen, laat het bord dat op de Games Convention-beurs in Berlijn werd getoond, niet alles aan de verbeelding over. Zo is duidelijk dat de P6T over zes ddr3-slots, 14 usb-poorten en drie pci-e-x16-slots beschikt. Het is echter niet bekend of deze ook alle drie over de volledige x16-bandbreedte kunnen beschikken. Evenmin is bekend wanneer de moederborden te koop zullen zijn en wat ze gaan kosten.

De hardwarefabrikant toonde overigens niet alleen zijn eerste X58-moederbord. Ook kondigde Asus een nieuwe serie Matrix-videokaarten aan. Onder de Matrix-vlag biedt Asus nu al de Geforce 9600 aan, maar deze zal gezelschap krijgen van de Geforce 9800 en Radeon 4850. Alle kaarten in deze serie zijn voorzien van hybride koeling. In 2d-modus wordt de kaart koel gehouden door middel van een heatpipe-systeem, in 3d-modus wordt de fan ingeschakeld. De snelheid van de fan wordt daarbij opmerkelijk genoeg niet langer bepaald door de bedrijfstemperatuur: Asus regelt de koeling van deze kaarten aan de hand van de load van de gpu.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Op volgende afbeelding zie je duidelijk de zijdelings geplaatste sata connectors:
http://img392.imageshack....50/15gpgds9121fb8ecj0.jpg

Bron:
http://www.madshrimps.be/...therboard-pictured-57050/

[Reactie gewijzigd door Marcoos op 20 augustus 2008 16:32]

well een mooi bord dat is het alleen die high end gamers borden hebben allemaal een groot nadeel geen socketed Bios chip, stel de bios chip defect raakt dan moet men het gehele bord uit je systeem halen en opsturen, met een socketed bios chip die haalt men er uit met een PLCC Bios chip Extractor tool en stuurt die op voor een vervangen .
A. veel minder gedonder
B. Veel betroubaarder dat twee gesoldeerde bios chips zelfs als die vergaan dan zit men nog steeds met het zelfde probleem.
C. een socketed bios chip is altijd betrouwbaarder qua vervangbaarheden ;)

de server borden hebben allemaal Socketed bios chips oo wel logish het moet betrouwbaar ontwerp bevatten waardoor men alleen de bios chip hoeft te vervangen en niet het hele bord, en dit is iets wat we telkens minder gaan zien op die high end gamers borden, ik had ooit is een ASUS A8R32 MVP Deluxe die had een socketed Bios chip die ging binnen 9 maanden kapot zonder te OCen noem maar op, nou kreeg netjes van ASUS een vervanger met een goede bios chip, die heb ik over gezet en het zaakje deed het weer :)

een socketed Bios chip is een must have voor een gamersbord wat meer als 150 euro kost.

De floppy connector zit onder de qitte PCI-E slot ;)

[Reactie gewijzigd door Gold Leader op 20 augustus 2008 17:09]

Jij denkt dat Asus iedereen zomaar een beetje laat aankloten met schroevendraaiers/pennen/tandenstokers/pincetten?

Want jij en ik weten wel dat je beter zo'n chip extractor kan gebruiken, maar mensen hebben die niet zomaar thuis liggen en als 'ie er bij zat zijn ze m kwijt.
Als ik me niet vergis gebruikt dit bordje WEL een socketed chip. Kijk maar net boven de blauwe USB headers. Als het goed is, is dat de bioschip.
Zeker weten? Het lijkt meer op iets simpels als een timer ofzo, BIOS chips zijn vaak een stukje groter met veeel meer pins.

Dit is een redelijk normaal en veelgebruikt model:
http://db.brainbox.co.kr/...-03-21-171258/amibios.jpg
Ik weet hoe de oude bios chips eruit zagen, maar exact deze chips had ik op de andere Asus bordjes zitten en dat waren de bioschips.
Zou kunnen, maar bij precies dezelfde chip op een A7N8X Deluxe is dit de (zeer irritante) P.O.S.T. mevrouw die de foutmeldingen over de luidsprekers laat galmen.

Zit deze functie nog wel op de nieuwe borden? :?
Voor zover ik weet niet. Momenteel doen ze debugging door middel de LCD poster. Sound debugging zit er niet meer op voor wat ik heb gezien.
Mooi bordje van Asus. Alleen jammer dat een Nehalem & P6T Deluxe & een Triple Channel DDR3 3x-module set een beetje prijzig zal worden. Ik wacht dan ook gerust af wat het Nehalem-platform op 45nm gaat brengen qua performance, ook van de toekomstige mainstream producten van Nehalem. :9

Overigens zou ik ook liever een bordje zien dat voorzien is van een goede SATA controller met AHCI/RAID ipv de bij de P6T Deluxe geleverde onboard SAS controller.
Of natuurlijk een los verkrijgbare converter (a la WD IcePack) voor 2,5inch SAS schijven naar 3,5inch inbouwformaat icm een goede onboard SAS RAID controller! :)

[Reactie gewijzigd door bitshape op 20 augustus 2008 21:40]

Zie ik nou 2+3 of 2+6 sata poorten ?
Slechts 6 eigenlijk. Die andere 2 zijn SAS poorten die aan de marvell controller hangen.
Staat inderdaad in de tekst ja dat er een SAS controller op komt. Maar ik moet het eerst zien voordat ik het geloof...

Ik denk eerder dat het gewoon een 1x PATA + 2x SATA controller is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 augustus 2008 17:00]

Er zitten 2 SAS poorten op het bord. Over het nut valt te discussieren (maar goed, dat heb ik gisteren ook zelf al met Asus gedaan), want ik geloof niet in een firmware raid chipje met SAS. Er is geen dedicated cpu aanwezig, dus de kans dat het echt meerwaarde biedt lijkt mij erg klein. Want een persoon die een SAS setup bouwt en dus veel geld aan SAS disks uitgeeft gaat denk ik deze niet aan een simpele controller hangen, maar wil een dedicated controller ervoo.
Correct, de P6T is het eerste bord wat de mogelijkheid 2 SAS-schijven aan te sluiten. Probleem lijkt me alleen dat de koelere SAS-schijven nogal moeilijk te mounten zijn in een desktop (want 2.5" schijfjes). Op zich wel een mooie ontwikkeling; dit bord is dus geschikt voor semi-professionele gebruikers.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 augustus 2008 16:49]

Je hebt natuurlijk van die eenvoudige brackets om van 2.5" naar 3.5" te gaan.
En of het een mooie ontwikkeling is, ik heb er voorlopig mijn twijfels bij omdat het immers een firmware raid oplossing blijft.
maar voor RAID0 over twee diskjes hoeft dat niet uit te maken :S
Inderdaad, even gezocht:
Form factor compatible with SATA: allows for SATA drives to connect to a SAS backplane, which obviates the need to install an additional SATA controller just to attach a DVD-writer, for example. Note that SAS drives are not usable on a SATA bus and have their physical connector keyed to prevent any plugging into a SATA backplane. The pictured connector is a drive side connector.
Je ziet de haakse rode connectors met een licht gemodificeerd haakje, dus dat zullen dan wel de SAS-connectoren zijn.

[Reactie gewijzigd door Miglow op 20 augustus 2008 17:22]

Dit is niet waar mijn moederboord de msi k9a2 platinum heeft ook sas controller 2 interne sata en 2 externe e-sata porten, via prommis chip.
Het zijn 6 SATA poorten op de Intel X58 chipset controller. En de Marvel chipset bied daar dan nog eens 2x SATA bij (de oranje vertikale aansluiting) maar tevens 1x eSATA aan de achterkant.

Wel zo handig als de bron vermelding terugkomt.

http://www.pcgameshardwar...-_SLI-Support_bestaetigt/

Dan had je namelijk de backplate kunnen bekijken via:

http://www.pcgameshardwar...6388&page=1&show=original

Dus het totaal is 6+2+1.

De Intel chipset heeft vermoedelijk ondersteuning voor RAID 0, 1, 1+0, 0+1, en 5. De Marvel chipset zal eventueel RAID 0, 1, 0+1 en 1+0 backup ondersteuning bieden via de 2x SATA en de eSATA poort is handig voor externe uitbreiding.
volgens mij 2+6, 2 oranje, 6 rode
2+6 sata poorten, die rode blokjes rechts zijn gekantelde en dan 2 onder elkaar.
6 geheugensloten, dat wil zeggen dat je toch minimaal 12GB moet kunnen krijgen aan ram.. Heeft dat nog wel zin dan, mijn 2GB worden al bijna nooit volgetrokken...

En duid die matrix-vlag slechts op hybride koeling, is er verder niks anders aan de kaarten?

Onderste pci-e slot is trouwens erg knullig geplaatst, als je er een beetje kaart in doet kan je volgens mij geen 1 van die connectors nog gebruiken..
Veel geheugen kan natuurlijk nooit kwaad voor veel toepassingen (denk bijvoorbeeld aan systemen met daarop de nodige VMware servers).

Daarbij gaat de X58 triple channel ondersteunen, dus dan heb je al 3 dimmen nodig.
De X58 chipset heeft maar bitter weinig te maken met triple channel aangezien dit moederbord bedoeld is voor Nehalem CPU's. En die hebben de geheugencontoller in de CPU, en niet meer in de northbridge.

En zoals hierboven al staat is dit een LGA1366 moederbord, dus enkel de high end Nehalems passen hier in.
Dat wil zeggen dat er dus zowel een northbridge (X58) en een southbridge (ICH10) nodig zal zijn. Bij de overige Nehalem CPU's wordt de volledige functie van de northbirdge door de CPU gedaan (PCIe, onboard VGA, etc) en is er enkel nog maar een southbridge nodig.
24GB wordt ondersteund... Dus maximaal 4GB per slot.

En ja, dat heeft zin; thuis staat mijn PC regelmatig tegen zijn totale 4GB aan te hikken; binnenkort maar eens upgraden naar 8GB zodat ik wat meer virtual machines kan draaien.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 augustus 2008 16:25]

4GB is in de meeste gevallen toch echt de sweetspot kwa geheugen hoeveelhijd.
Op Bit-Tech was een zeer interesant artikel over 2, 4 en 8GB geheugen, 4 kwam er in de meeste gavalen het beste uit.
So, Is More Memory Better?
While these few tests don't cover the incredible breadth of possible PC usage scenarios, there is significant evidence to suggest that 4GB should be the target that people should aim for when buying a new PC or upgrading...at least if you're using Vista. But as much as we hate to admit it, we'll all eventually leave XP at some point because of DirectX 10.
Meestal sluit je die connectors al aan voordat je de kaarten er in doet, gaat prima dus ;)
Ga maar eens iets met water of glas en verschillende belichting of reflecties renderen in 3Dstudio Max.
Dan ben je blij met een heleboel RAM geheugen.
Scheelt uren rendertijd.
Moet je wel een OS hebben dat veel RAM ondersteund natuurlijk.
Maar ik moet er wel bij vermelden dat de CPU ook een erg belangrijke rol speelt bij het renderen.
Vandaar ook de netwerk render functie zodat meerdere pc's de taak kunnen uitvoeren.

Dit is overigens weer een schitterend uitziend bord zoals we gewend zijn van ASUS.
Mooie heatsinks en natuurlijk de high end cappacitors.
En 14 USB poorten!
Je kunt er niet genoeg van hebben zullen ze bij ASUS gedacht hebben.
En gelijk hebben ze. ;)

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 20 augustus 2008 20:25]

WoW , 3 lanes DDR3 , verder erg mooi bordje en die matrox kaarten zijn erg mooie oplossing voor een htceetje :P

Apart koellichaam trouwens , waar de ASUS naam op prijkt

[Reactie gewijzigd door SvenG op 20 augustus 2008 16:47]

Volgens mij zijn het 3 "lanes", met 6 sloten. ;)

Het bord lijkt redelijk op de eerdere reference modellen die we gezien hebben. Onder het mooie Asus koellichaam, en de 2 koperen heatsinks zitten alleen de power componenten. De chipset zit onder het paarse blokje.
Onder het paarse blokje zit alleen de southbridge, de ICH10R volgens hardwarezone.com en het bit-tech forum.

De X58 zit onder de grote heatsink, en de FET's onder de goudkleurige heatsinks. Net als voorgaande borden dus...

Misschien handig om te vermelden in het artikel dat het om een LGA1366 bord gaat. Wanneer komen de CPU's hiervoor uit? :)

[Reactie gewijzigd door PD2JK op 20 augustus 2008 17:41]

Ik hoop voor Asus dat die wel de geheugencontroller in de CPU gebakken hebben. Anders heeft het nog weinig nut om die banken zo dicht bij de CPU te plaatsen.

EDIT:

Ja :)

[Reactie gewijzigd door NoxiuZ op 21 augustus 2008 17:06]

Apart koellichaam trouwens , waar de ASUS naam op prijkt
Ik vermoed dat het zo gevormd is om optimaal gebruik te kunnen maken van de luchtstroom die wordt gecreŽerd door stock heatsink
voor een HTC is dit bord zware overkill. Dit bord en de chipset is eerder voor een zware gamer of grafisch workstation
Hij doelde op de matrox kaarten zoals je kan lezen, niet de andere specs van het bord.
Als je goed leest dan zie je dat er over Matrix-videokaarten gesproken word

Dit is een hele andere serie dan Matrox kaarten die btw totaal niet geschikt zijn voor HTPC.
En deze Matrix videokaarten zijn trouwens ook niet echt heel geschikt voor een HTPC tenzij je er ook mee wild gaan gamen, Maar brengt wel meer warmte problemen met zich mee.

Als je een HTPC videokaart zoekt dan is de 8400GS kaart zeer geschikt deze is gebaseerd op de nieuwe G98 core deze kaart heeft als voordeel over de oude G86 8400GS dat hij net als de G94 9600GT en andere G92 gebaseerde kaarten ondersteuning geeft voor PureVideo HD Gen3.

Maar een AMD 780G chipset met een LV-CPU is al goed genoeg voor een HTPC
Vreemd dat er niks over terug te horen is in het bericht of de reacties, de X58 is de eerste Intel-chipset die SLi ondersteunt. Ook voor het eerst dat nVidia het toestaat dat een andere chipbakker hun SLi te gebruiken.
SLI support is nog niet officieel bevestigd en volgens mensen van Asus wordt voorlopig de NF200 chip nog gebruikt om SLI te kunnen ondersteunen op hun borden. Of daar ook de X58 nog ondervalt is af te vragen.
Ik denk dat we moeten wachten tot er meer info over de X58 gaat komen die op meer dan wat speculaties is gebaseerd.
Ik merkte op het event dat er al veel over de X58 gezegd wordt, maar de vraag is wat er nu eindelijk van waar is (gezien er natuurlijk veel geschrapt wordt en er ook weer dingen bijkomen).
Interessant om te zien dat de memory-banks dichter bij de socket zijn geplaatst om de memory-lanes korter te houden. Zie het nut niet helemaal omdat DDR3 juist een grotere bandbreedte heeft en omdat veel mensen graag aftermarket CPU-coolers kopen en nu misschien worden beperkt in hun keuze door de beperkte ruimte naar de RAM-latjes.
Kan het zijn dat de kortere lanes betere overclockresultaten geven? Lange lanes zorgen misschien voor een iets hogere spanningsval, waardoor je eerder het voltage op je RAM moet opschroeven.

Geen idee of het ook zo is, gewoon een gokje van mij.
Wat zijn die 3 rode blokjes rechts op t bord? Gekantelde Sata?
Verder zeer strak design zeg. Ik vraag me wel af of die 6 ddr3 lanes niet wat overkill zijn voor nu. Misschien voor in de toekomst maar zulke zware aplicaties zijn nog niet echt beschikbaar, of ben ik nu gek?

EDIT:
@ hieronder,

Ik hou me niet zo bezig met de nieuwere borden, het is dat deze in het nieuws komt en ik er naar kijk. Maar ik heb ze nog nooit gekanteld gezien, de kleur heeft er niet zoveel mee uit te staan hoor, was alleen even een makkelijkere indicatie voor onder andere jou :9

[Reactie gewijzigd door Gelgersma op 20 augustus 2008 16:28]

Wat zijn die 3 rode blokjes rechts op t bord? Gekantelde Sata?
Gewoon SATA, alleen zijdelings geplaatst... Bestaat al enige tijd op verschillende borden; leuk dat het nu pas opvalt omdat ze rood zijn? ;)
Het gaat om triple-channel, anders had je maar 3 slots gehad.
Idd gekantelde sata poorten, heeft de X48 van Asus nu ook.
Wel weer koelvinnen die over meerdere componenten zijn geplaatst. Wanneer je de standaard CPU koeler gebruikt is de kans aanwezig dat je het moederbord een beetje krom trekt. Dan maken die koelers die ernaast zitten bepaald slecht contact met hun componenten.

De remedie: een kruis aan de onderzijde van het moederbord om het krom trekken te voorkomen.