Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

De Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive gaat de adventure Rhiannon: Curse of the Four Branches op de markt brengen. Het spel zou tegen het einde van 2008 in de winkel moeten liggen en het verschijnt voor de pc.

De adventure, die gespeeld wordt vanuit eerste-persoonperspectief, wordt gemaakt door ontwikkelaar Arberth Studios uit Wales. Inspiratie voor de adventure werd dicht bij huis gevonden, want het spel speelt zich af 'aan de Keltische randen van BrittanniŰ'. Het verhaal is gebaseerd op de Four Branches-legende uit Wales en draait om de tiener Rhiannon Sullivan, die stemmen hoort. De vraag is of ze fantaseert, of dat ze geluiden hoort die daadwerkelijk uit het verleden komen. Het verhaal speelt zich af op en rond een oude boerderij, waar de familie van het meisje is gaan wonen.

Rhiannon: Curse of the Four Branches verschijnt in oktober in Noord-Amerika. Uitgever Lighthouse Interactive, gevestigd in Haarlem, zal het spel vlak voor het einde van 2008 in Europa op de markt brengen.

Rhiannon: Curse of the Four Branches Rhiannon: Curse of the Four Branches Rhiannon: Curse of the Four Branches Rhiannon: Curse of the Four Branches Rhiannon: Curse of the Four Branches Rhiannon: Curse of the Four Branches
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik mis in die screenshots echt een hoop kwaliteit aan textures, lighting en shadows voor een game uit 2008...
Op de eerste sreeny zie je wel dat de bomen en de lucht in orde lijken te zijn, maar verder moet ik je helemaal gelijk geven.

Ik verwacht dus ook dat dit screens uit een beta zijn waar nog wat aan veranderd gaat worden. De 3d modellen zien er namelijk wel redelijk af en deugdelijk uit.

Maar ook hoop ik dat dit spel niet geheel hoeft te gaan leven op z'n graphics. Setting, gameplay, muziek en verhaal zijn bij dit genere zeker ook belangrijk.
Persoonlijk is het volgens mij belangrijk dat een game die niet stoelt op actie, juist op de andere fronten iets toe te voegen heeft.

Je hoeft in een adventure geen tientallen enemies te renderen, of fast-paced lighting van wapenvuur e.d., waardoor je naar mijn mening heus wel wat capaciteit overhoudt om je graphics enigzins realistisch te maken.

Een goede setting, gameplay, muziek en verhaal zijn absoluut belangrijk, zo niet essentieel in adventures, maar die hebben in mijn ogen niet veel met het lage niveau aan graphics te maken.

Nu kan het natuurlijk de bedoeling zijn om het de wat lower-end systemen mogelijk te maken dit te spelen, vanwege een mogelijk beoogde doelgroep als zeg huisvrouwen of zo. Dat zou voor mij in ieder geval de enige verklaring zijn waarom men besluit tevreden te zijn met dit niveau aan graphics. Een andere logische verklaring zou ik zo snel niet kunnen bedenken.
Het is inderdaad zo dat graphics niet zoveel uitmaken, maar goede graphics brengen wel een goede sfeer mee, waardoor de gameplay ook weer beter wordt. Uiteraard hoort goede muziek hier ook bij. En als je game nu ook nog eens op meerdere manieren kan uitspelen is, telt dat ook mee in de waardering.

Als je naar deze game kijkt qua graphics, dan ligt dat zwaar onder de maat voor deze tijd en had dit nieuwsbericht net zo goed een review kunnen zijn van een game 10 jaar of langer geleden.
Het enige verschil zal nu zijn (hoogstwaarschijnlijk) dat je je character vrij kan besturen ipv de voorge´nstalleerde route d.m.v. van klik-richtingen zoals dat vroeger veel gedaan werd met behulp van movieclips.

Maar ondanks de graphics wil het overigens nog lang niet zeggen dat dit een slechte game is, al zal het door de graphics lang geen topper worden. Overigens wel goed dat er weer een adventure uitkomt. Die zijn vrij zeldzaam eigenlijk.
Simpele graphics worden naar mijn mening pas echt lelijk als er wordt geprobeerd realistische omgevingen te bouwen..
Bij Nintendo kiezen ze we vaak voor een soort stripverhaal-achtige/kleurrijke omgeving te maken, en dat vind ik niet echt hinderlijk.
Waarom zou je een spel uitgeven dat er uit ziet als iets dat op de N64 uit had moeten komen?
Deze uitgever heette eerst Project 3 Interactive en daarvoor Project 2 Interactive.. in die tijd hebben ze ook veel mislukkingen uitgebracht, alvorens (opnieuw) failliet te gaan.. het valt me mee dat ze zichzelf deze keer niet Project 4 Interactive hebben genoemd, maar de ervaring leert dat ze het met dit soort titels weer niet lang gaan uithouden.

[Reactie gewijzigd door Cooler_King op 13 augustus 2008 13:24]

ik vond keepsake en sword of the stars anders wel goede games.

east india company en overclocked zien er ook interestant uit (al hoewel niet graphis.)
en Avencast was ook niet heel slecht ontvangen.

goed zijn allemaal min of meer budget titles maar ze hebben wel game.

(en de n64 gaat never nooit niet dit soort gfx produceren.)

[Reactie gewijzigd door Countess op 13 augustus 2008 13:32]

Het n64 gevoel komt omdat het eruit ziet alsof ze soms zwaar besparen op de polygonen. Kijk bijvoorbeeld naar screenshot 1, daar is het linker gebouw veel te scherp, dit komt omdat ze te goedkoop waren om die rand even een mooie bevel te geven (kost polygonen) of er een texture op te zetten die het wat vager maakt (kost manuren?) maar ze hadden wel weer genoeg polygonen over om daar voor onder allerlei losse grote mooie keien in de grond te stoppen.

Alsof ze een goeie en een slechte modeler hebben, die samen moeten werken maar niet echt communiceren :P De repeterende textures maken het geheel ook een stuk minder interessant.

[Reactie gewijzigd door d-snp op 13 augustus 2008 15:59]

Wat moet ik me precies bij zo'n adventure voorstellen? (ik speel eigenlijk nooit adventures.)
Opdrachten doen ofzo? Zoals: ga hiergeen pak dit en plaats daar en dan ontrafelt zich er een geheim?
meestal moet je zelf uit zoeken wat je moet doen, je hebt een hoofd doel (of een paar) en die moet je dan zien te volbrengen door items te vinden en die met het goede object te gebruiken of te combineren.
Tjah, het lijkt dan misschien niet wat, maar het is iig altijd beter dan het jatwerk van Limbo of the lost.
Het idee klinkt goed.
Maar de screenshots doen enigzins gedateerd aan als je het mij vraagt, ik weet niet hoe anderen daarover denken?

In elk geval leuk dat er eens dit soort first person spellen worden uitgebracht met een setting buiten de Verenigde Staten. :)
Ben het wel eens met de oud ogende graphics. Het ziet er uit als die oude point&click-spellen met alleen maar prerendered stills. Niet mooi in ieder geval.
Sterker nog, screenshots 2 en 5 zien er echt prerendered uit. Is het de bedoeling dat je kunt bewegen in deze game? Het dak gedeelte van die auto in shot vijf, en de belichting in shot 2 zien er relatief duur uit. (Niet realistisch, meer iemand die een beetje amateuristisch met shaders om gaat).
Ja ik vind het er allemaal erg somber (lees: donker) uitzien, zelfs daglichtscenes. Dat draagt er ook niet toe bij om meer details te tonen...
Ik denk dat het wel in mijn kast gaat komen. Waarschijnlijk omdat ik te lang niet meer van deze spellen heb gespeeld :P

@Gelgersma: Dat is een adventure inderdaad, maar wel een hele korte bocht.
Graphics laten idd te wensen over. Nu hoeft een game natuurlijk niet alleen mooi te zijn maar moet de gameplay kloppen. Ik moet zeggen dat ik het een goed onderwerp vindt om een adventure van te maken, iets wat je niet zo vaak ziet. Ik ga het zeker proberen.
Ik vind dat er niks mis is met de graphics. Er zijn nu inderdaad wel mooiere games maar dat betekend niet dat deze graphics niet mooi zijn. Als we tegenwoordig van alle games Crysis graphics gaan verwachten dan zullen er ineens een veel minder nieuwe games op de markt verschijnen. Tevens betekend dat de systeem specs erdoor omhoog gaan en minder mensen het kunnen spelen omdat vele nog achter een oude bak zitten.

Vergeet niet dat gameplay ook een hele belangrijke factor is. Een game met slechte graphics maar met vette gameplay kan nog steeds een vet spel zijn. Als dat niet zo was had ik al lang mijn nintendo en playstation 1 in de prullenbak gegooit.

Naar mijn mening ziet de game er best goed uit en is het wachten hoe de gameplay er zich vanaf brengt ;)

(nee ik heb geen kut pc. ik heb gewoon een q6600 met een 9600GT en speel makkelijk de nieuwste games. Maar voor mij zijn graphics niet het belangrijkst, de gameplay wel)

[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 13 augustus 2008 14:07]

Het geen wat zo "slecht" is op deze screens zijn vooral de textures. Deze zijn klein en worden dus constant gerepeteerd, de stenen muur in het 6e screenshot is een goed voorbeeld.

Ook zijn ze niet goed geschaald, zie bijvoorbeeld het gat in het dak in de 2e screenshot. De gaten van de planken die ontbreken kloppen niet met de texture van de planken.

Verder lijkt het er sterk op de lightning nog niet helemaal goed werkt, wat te zien is op het 3e screenshot. De onderste muur is zeer fel bellicht, maar zodra de muur overgaat in het volgende "muurstuk"/polygoon is het totaal onbelicht. Dit is wel degelijk mogelijk, maar het is hier zo sterk dat het niet meer realistische is.

En dan nog maar niet te beginnen over bumpmapping e.d. ;)


Het zijn dus allemaal kleine dingen die je niet zo 1 2 3 opvallen, maar het zijn hem in dit soort gevallen juist de kleine dingen die het doen.

[edit]
(deze kleine dingen zullen verder ook geen noemenswaardige effecten hebben op de prestaties van de game, om dat argument even van tafel te vegen }>)

[Reactie gewijzigd door Electrowolf op 13 augustus 2008 14:43]

Ik ga zekerweten voor een supervet verhaal en/of gameplay dan supermooie graphics... ik vind dat uitgevers moeten werken aan de "speelbaarheid" van hun games... Kijk maar eens naar de Nintendo Wii.. Slechts de capaciteit van een xbox.. maar ik vind de games geweldig...

Ik kan niet eens de Crysis Demo op mijn toch redelijk nieuwe computer afspelen... dat ik voor mij geen uitnodiging om het spel te kopen... Of ze moeten zorgen dat de games goed speelbaar blijven op lage kwaliteit.. ik moet de graphics zo laag zetten dat het lelijker is dan vele oude games zoals Unreal Tournament (1). Maar toch loopt het voor geen meter.

Ik schaf liever wat gave consolegames aan dan dat ik mijn PC een (dure) upgrade te geven en vervolgens pas een PC game kan aanschaffen.

Er is toch niets mis met graphics zoals we die zien in WoW.. of CoD2? Ik denk dat uitgevers van PC games moeten opschieten met het maken van goede games die mensen willen kopen.. anders is het gedaan met het PC genre.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True