Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Retro Studios, bekend van zijn werk aan de Metroid Prime-serie, heeft deze week afscheid genomen van drie ontwikkelaars. Aan hun vertrek ging naar verluidt een stevig conflict vooraf, maar de betrokkenen hullen zich daarover in stilzwijgen.

Design director Mark Pacini, art director Todd Keller en principal technology engineer Jack Mathews moesten afgelopen woensdag 'onder begeleiding' het Retro-pand verlaten, schrijft Shacknews. Het bericht, dat door IGN is geverifieerd, duidt op een hoogopgelopen conflict, maar noch door de studio, noch door het drietal werd een reden voor de plotselinge scheiding gegeven. De verwachting is dat de drie vertrokken ontwikkelaars hun heil in de oprichting van een eigen gamestudio zullen zoeken.

Retro werd in 1998 opgericht en in 2001 overgenomen door Nintendo. De studio maakte vier Metroid Prime-titels voor de gamegigant, waaronder de eerste Metroid Prime-versie voor de Wii, 'Corruption'. In deze versie zit een aanwijzing verstopt dat een volgend deel bijna af zou zijn, maar de studio ontkende het bestaan van 'Project Dread', al gebeurde dat in cryptische bewoordingen. Het gerucht gaat dat het vertrek van de drie sleutelontwikkelaars verband houdt met deze titel: het draagvlak binnen Retro om opnieuw een Metroid Prime-titel te ontwikkelen, zou niet al te groot zijn. Het ligt voor de hand om aan te nemen dat Pacini, Keller en Mathews hierbij de belangrijkste tegenstanders waren en dat het bedrijf besloot om het werk aan Dread - of een andere MP-aflevering - zonder hen te voltooien.

Metroid Prime 3: Corruption
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

"In deze versie zit een aanwijzing verstopt dat een volgend deel bijna af zou zijn, maar de studio ontkende het bestaan van 'Project Dread', al gebeurde dat in cryptische bewoordingen."

Metroid Dread heeft een aantal jaren terug in een tijdschrift gestaan als een DS titel die op de E3 te zien zou zijn. De lijst was direct bij Nintendo afkomstig, maar Metroid Dread is toendertijd nooit officieel aangekondigd door Nintendo. Het enige wat er bekend is geworden toen, is dat het een nieuwe 2D Metroid zou zijn die door Nintendo R&D1 in Japan zou worden ontwikkeld, de studio die voor Metroid 1 t/m 4 en de Zero Mission remake verantwoordelijk was. Het ligt daarom niet zo heel erg voor de hand dat Retro iets met Dread te maken zou hebben of dat Dread iets met het vertrek van deze drie belangrijke medewerkers heeft te maken.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 26 april 2008 23:00]

Ben ik het wel mee eens. Ik ben geen lange MP speler, heb alleen een deel van 2 gespeeld, en heb deel 3 op de Wii. Hoewel het allemaal wel van hoge kwaliteit is, lijkt het me wel steeds meer van hetzelfde. Steeds hetzelfde idee / verhaal in ander jasje. Als ontwikkelaar wil je dan ook wel eens wat anders doen lijkt me.
Uiteindelijk kan je, als je het heel scherp stelt, grofweg een beperkt aantal originele verhaallijnen onderscheiden.
1 Verhaallijn van een aanval door een buitenaards ras die jij moet tegenhouden (Doom etc)
2 Verhaallijn van terroristen die werelddominantie proberen na te streven en die jij moet tegenhouden (SOF etc)
3 Verhaallijn gebaseerd op historische gebeurtenissen (Rome etc.)
4 Verhaallijn gebaseerd op fictie, geinspireerd op boeken (Liefst Tolkien) (WoW etc)
5 Verhaallijn gebaseerd op fictie geinspireerd op SF/toekomstdromen (Star Wars etc)

Waarschijnlijk valt dit nog wel uit te breiden maar uiteindelijk is de spoeling zo al heel wat dunner. Als je dan kijkt dat 1 en 2 al heel erg overeenkomen en bijna alles terug te voeren valt naar de geschiedenis kan je zelfs stellen dat iedere nieuwe game alleen maar een kopie (op een manier) is van wat er al is.

Als je echter gewoon probeert iedere nieuwe game op zichzelf te zien en daarna pas naar de serie te kijken dan heb je er vaak veel meer plezier van. Is het verhaal van de game zelf sterk en goed uitgewerkt? Dan maakt het toch niet uit of het wat minder is dan het verhaal van de vorige game in die serie?
Als je het gevoel krijgt: dat heb ik al eerder gezien/gedaan terwijl je een nieuw spel bekijkt DAN is het waarschijnlijk niet echt geweldig.
Eten doe je ook met je mond (altijd bijna op de gek na met zijn neus :P), toch heb je verschillende smaken ;)

Gamen = Gamen
Verhaal = Verhaal

Toch zijn er verschillende smaken, oftewel verhaallijnen !

PS je hebt het meer over genres imo... klopt shooter = shooter maar er is wel degelijk een verschil tussen RB Vegas (2) en COD4, beide shooters net iets anders toch?
Het ging mij er dan ook om dat je alles wel kan herlijden tot 1 en hetzelfde als je dat per se wilt. Uiteindelijk gaat het om de persoonlijke beleving van datgene wat je in je handen hebt en dat moet je niet meteen al gaan vergelijken met wat er al is.

Je zou zelfs kunnen stellen dat een hoop racegames ook gelijk zijn aan shooters (zeker als het gaat om carmageddon achtige spellen) maar vergelijken is juist het stomste wat je kan doen. Dan is er niets meer origineel, hooguit mooier vormgegeven.
Nou, dat is niet helemaal waar. Nintendo is in de jaren 90 een van de tofste gamebedrijven geweest. Toen gamen nog in de underground zat en je per console twee of drie Mario games had, een Zelda en met geluk een Metroid. Daarom waren ze ook stuk voor stuk klassiekers, er was gewoon voldoende tijd om er pareltjes van te maken. Sinds ze met Mario Party begonnen zijn was het hek van de dam. Elk jaar een nieuwe titel van de serie, er kwamen stapels sportgames etc. Zelda is ook niet meer veilig, daar verschijnen er de laatste jaren ook veel van, incl een hoop spinoffs. Zelfs Metroid is niet meer zo speciaal. Vroegah deden we het met 3 Metroid games in 15 jaar, sinds Prime en Fusion maken ze ze aan de lopende band. Om over flipperen maar te zwijgen.

Je zult mij niet horen zeggen dat het allemaal slechter wordt, het heb alleen lang niet hetzelfde effect als vroeger. Ook worden de games steeds makkelijker, ik snap nog steeds niet hoe ik zo belachelijk snel door New Super Mario Bros. geraced bent en nog zo'n leeg gevoel had. Tuurlijk, met Super Mario Galaxy vorig jaar had Ninty een klapper van jewelste maar toch hoor je daar nu weer minder van, 't gaat mij wat te snel.

En nog zo'n punt, wat is het toch met al die brain training en sport rotzooi? Nintendo lijkt een soort van alternatieve gamemarkt aangeboord te hebben die de echte gamer van vroeger gewoon niet aanspreekt. Nintendo heb het voor mij de laatste twee, drie jaar een beetje verpest, ik herken ze niet meer iig. Of ik word oud...
dan mag je de matrix films ook afscrijven, en lord of the rings, en GTA, en halo, etc.
Net als de stelling van pythagoras: a+b=c, dus: goed spel + goede verkopen = een vervolg
en laten nintendo's series nou net goed verkopen :P

btw 75% kans dat de volgende metroid gaat zuigen, want nou gaan ze van die greenhorn's aannemen (lees: uber-nintendofanboys of mensen met de visie van sonyfanboys :S)

[Reactie gewijzigd door bartos op 1 mei 2008 14:28]

De studio maakte vier Metroid Prime-titels voor de gamegigant
Eigenlijk 'maar' drie. Hunters werd hoofdzakelijk door NST gemaakt.

bron
hunters mag niet eens behoren to de prime series -.-
eigenlijk moet dat spel ''hunters'' heten want er komt geen metroid in voor en al helemaal geen metroid prime
Nu maar hopen dat de volgende metroid prime titels even goed blijven.
Ergens geef ik ze gelijk, het is beter niet elk jaar een nieuwe titel te maken van een serie, maar juist wat te wachten. Meer tijd om de titel te perfectioneren, en meer kopers.
Zal wel komen door de beperkte creatieve vrijheden die Nintendo de afgelopen jaren heeft opgelegd aan Retro..

Nu ik het artikel volledig gelezen heb, het blijkt waarschijnlijk te zijn, maar daar hoef ik dus niet diep over na te denken.. 8)7

Nintendo zou er verstandig aan doen meer creatieve vrijheden aan Retro te geven en meer mensen aan te nemen.. (zeker met 'n winst an 1,7 Miljard euro)
Ze beweren ook voor hard-core gamers dingen te willen doen, nou lijkt het mij dat in Japan en in de VS genoeg talent zit voor zulke titels.

Er waren 'n aantal mooie titels onder ontwikkeling die gecanned werden toen Nintendo baas werd.

Er is/was geen "kern" van 'n "Metroid team" Retro maakte nl. alleenmaar Metroid titels tot nu toe.. (die gepubliceerd zijn althans)
Dus 'n deel van het Retro team is vertrokken

Ook vreemd dat er vervolgens -grotendeels- gediscussieerd wordt over de Metroid serie..

ff spelfouten & facts gecorrigeerd/toe gevoegd

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 26 april 2008 22:12]

sorry, heb met zoid gesproken (ook bekend van het ontwikkelen van Quake CTF, de aller eerste quake CTF mod) dit verhaal klopt. Maar het gaat alleen om de top, niet om de mensen die de games hebben gemaakt.

Even ter info ;)
ik ben denk ik 1 van de weinige die hoopt dat de metroid prime series sluit.
Niet dat het slechte games zijn maar metroid is voor mij toch nog steeds op zn best in zn oude 2d glorie en door een japanse studio gemaakt (aan prime hangt een amerikaans sausje)

op naar een 2d metrroid en hopen dat retro een ander mooi project in handen krijgt
Metroid is voor zover ik weet een Nintendo franchise.
Deze zal je dus niet zien op een non-Nintendo console.

Nintendo kennende zal het helaas nog wel ff duren voordat Metroid in HD uitkomt :(
da lukt ze voorlopig nog nie, niet zolang miyamoto de executive producer en vice-president blijft ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True