Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 3 reacties
Bron: Hardwareinfo.net

Koen van Hardwareinfo.net heeft nu ook zijn uitgebreide preview van de GeForce 256 op z'n site gezet. Zeker het lezen waard, hier heb je vast een gedeelte:

Dough Hopkins van Creative vertelde mij dat er bij het ontwerp van de GeForce 256 metingen zijn gedaan aan het CPU-gebruik van het populaire spel Quake II. Hierbij bleek dat ruim 60% van het CPU gebruik benodigd was voor de verschillende 3D rendering taken. 40% hiervan is voor de Transform en Lightning berekeningen. Nu deze berekeningen door de 3D chip worden overgenomen blijft er dus ineens 60% x 40% = ca. 25% extra processor tijd over. Deze processor tijd kunnen developers nu voor tal van andere zaken gebruiken. Zo kunnen we bijvoorbeeld 3D games verwachten met veel betere AI (ArtificiŽle Intelligentie) engines. Tot nu was dit nog niet mogelijk, aangezien de benodigde processor-power niet aanwezig was.

Een tweede voordeel van de CPU-ontlasting is het wegebben van de CPU-afhankelijkheid van videokaarten. Nu videokaarten niet meer op de getransformeerde data van de CPU hoeven te wachten kunnen 3D graphics op een Pentium II 266 MHz in principe net zo snel gaan als op een Pentium III 500 MHz. Het om de zoveel tijd upgraden van de CPU om de hoogste 3D snelheden te behalen wordt dus zo met hardware transform en lightning overbodig. Of bedrijven als Intel en AMD hier zo blij mee zijn is natuurlijk maar de vraag.

Voor meer technische info met veel plaatjes, check de preview!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (3)

Dit heb ik al eens eerder gehoord: "Het om de zoveel tijd upgraden van de CPU om de hoogste 3D snelheden te behalen wordt dus zo ... overbodig."

Toen de eerste 3D kaarten kwamen (voornamelijk 3DF/X Voodoo :-)) werd precies hetzelfde gezegd. Maar ook toen gingen de meeste mensen gewoon door met upgraden, dus veel zal het niet uitmaken.

En trouwens is het niet voor de 3D graphics, dan is het wel voor de AI.
Dan spreek je je eigen artikel tegen als ze beweren dat regelmatig upgraden van processor niet meer nodig zal zijn.
Als er processortijd overblijft voor andere taken, dan betekend dat dus gewoon dat spellen sneller en sneller zullen groeien en dat er dan dus weer regelmatige upgrades nodig zijn.
spelletjesmakers proberen altijd het maximale uit je pc te halen , dus die cpu time die nu 'over' is wordt ook wel gebruikt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True