Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Nintendo gaat een vergoeding vragen voor het online spelen van bepaalde Wii-games. Deze spellen zijn van een rode Wifi Connect-sticker voorzien en behoeven een nog onbekend aantal Wiipoints om online te kunnen worden gespeeld.

Takashi Aoyama, projectleider bij Nintendo, heeft op de Game Developer Conference de 'Pay for Play'-service aangekondigd. De service heeft eenzelfde opzet als Wifi Connect, het gratis online netwerk van Nintendo, maar er is een vergoeding om spellen via het nieuwe netwerk te kunnen spelen, zo bericht Wired. Aoyama heeft niet bekendgemaakt hoeveel deze vergoeding bedraagt en welke games van de nieuwe dienst gebruik gaan maken. Wel heeft hij aangegeven dat games die van de nieuwe online dienst gebruikmaken, herkenbaar zijn aan een rode sticker.

Het is niet duidelijk of het betaalde online netwerk alleen aan de Wii blijft voorbehouden, of dat Nintendo meer op de planning heeft staan. Mogelijk wordt het netwerk op een later tijdstip ook toegankelijk gemaakt voor de Nintendo DS, maar het is dan wel onduidelijk hoe de vergoeding in dat geval betaald moet worden, aangezien de DS geen Wiipoints kent. Het is verder mogelijk dat Nintendo een graantje van de populariteit van mmorpg-spellen wil meepikken en een maandelijks bedrag wil zien voor het kunnen spelen van zulke spellen. Kleine ontwikkelaars zouden via het 'pay for play'-netwerk een vergoeding kunnen krijgen voor het beschikbaar stellen van kleine games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ik denk ook idd dat voor vooral spellen met grotere databasen geld word gevraagd. Spellen als PSO zijn een goed voorbeeld hiervoor. Maar voor zulke spellen hebben mensen altijd al een bepaald bedrag moeten betalen. Spellen waar niet "RPG" elementen worden verwerkt, maar puur rankings zouden minder serverruimte innemen en daardoor waarschijnlijk gratis blijven.
En het is niet gek dat ze dat doen, zie de RPG's voor de PC's maar als voorbeeld. En er zijn heus wel genoeg mensen die ervoor willen betalen hoor.
@rst77: het ondersteunen van games kost geld ja, maar het maken van games ook.
Zolang ze het online spelen gratis houden, zullen er alleen maar meer games van verkocht worden, omdat vriendjes van vriendjes van vriendjes dan ook mooi gratis tegen elkaar willen spelen.
Dat is een mooie stellingname, maar is er ook wetenschappelijk bewijs om het te ondersteunen?

Volgens deze retoriek zou Guildwars vele malen succesvoller moeten zijn dan World of Warcraft. Verkoopcijfers geven echter een heel ander beeld. Vorig jaar verkocht Blizzard bijna evenveel copieen van TBC in 1 etmaal, als Guildwars (in al zijn 'expansions' samen) in zijn hele loopbaan.

Tuurlijk is de drempel lager wanneer je niet hoeft te betalen, maar het is nog geen garantie voor meer verkochte copieen. Zeker niet wanneer men toch ook al een account heeft waarbij het betalen van de maandelijkse kosten een kleine stap is (extra Wii-points aanschaffen).
daar gaat het mooie gratis netwerk concept van de wii ook al naar de klote, door de commerciŽle graaiers.
Nou nou.. Commerciele graaiers.. Je hoort de laatste tijd steeds vaker dat wanneer een commercieel bedrijf ergens geld voor vraagt, ze gelijk als graaiers bestempeld worden. Toegegeven, Nintendo verdient bakken met geld met de verkoop van de Wii, maar betekent dat automatisch dat ze voor hun andere diensten geen geld mogen vragen en zelfs graaiers zijn? Heb je enig idee hoeveel geld het kost om die servers draaiende te houden? Ik denk dat jij daar iedere maand een heel dik belegde boterham voor hebt..
Ik ben best bereid om een acceptabele vergoeding te betalen voor goede online functionaliteit.
Vergeet hier niet dat Nintendo zich veelal richt op de casual gamer. En die wil minder voor dit soort diensten betalen dan de gamer die dagelijks achter zijn spelcomputer kruipt. Om dezelfde reden heb ik mijn Live Gold gestopt. Het aantal online minuten weegt niet op tegen 60 Euro per maand. Ik denk dat Nintendo daar best een zware dobber aan kan gaan krijgen.
Ik denk dat je hier echt iets te snel conclusies trekt. De titel zegt dat er voor bepaalde multiplayer games een vergoeding zal worden gevraagd. Verder in de tekst spreken ze over een nieuw soort netwerk. Volgens mij zullen er in de toekomst dan games uit gaan komen die mbv dat nieuwe netwerk over extra functionaliteit beschikken. Ik vind dat, als er functionaliteit wordt toegevoegd die een echte toegevoegde waarde biedt, Nintendo best een financiele vergoeding mag vragen..
Stel je voor: De extra functies verhogen de replaywaarde van 3 spellen, waardoor de levensduur (oftewel, de tijd die je aan dat spel in totaal besteed) per spel verdubbelt. Heel erg kort door de bocht kan je dan zeggen dat het je de aanschaf van 3 andere spellen uitspaart (echt heel erg kort door de bocht, maar ik hoop dat je mijn punt snapt). Als ze dan dezelfde prijs hanteren als MS doet (60 euro per jaar, wat ongeveer de aanschafprijs van 1 game is), dan vind ik die prijs zeker gerechtvaardigd. En je casual gamer argument: Als papa en mama zien dat het veel leuks biedt, dan zullen ze dat echt wel doen, ipv een extra game aan te schaffen dat jaar....

Maar goed, het blijft maar een hersenspinsel van me... Laten we maar afwachten wat ze gaan toevoegen en wat dat moet gaan kosten voordat we een oordeel gaan vellen...
60 euro per *jaar*
Het is puur speculatie van mijn kant, maar ik heb de indruk dat Nintendo de Wii wil neerzetten als een spelcomputer voor het gezin. Wellicht dat Nintendo het niet bij het image van de Wii vind passen dat er verslavende online spellen voor komen...

De laatste jaren hebben verslavende online games meer negatieve publiciteit gehad. Er valt dus wel wat voor te zeggen als Nintendo het verslavende effect van bepaalde spellen wil wegnemen door een extra bijdrage te vragen...
Uhm misschien ligt het aan mij maar die laatste alinea vind ik wel hťťl vergezocht.
het gratis netwerk blijft gewoon bestaan hoor. Dit is alleen voor sommige diensten en spellen die nu al gratis zijn (Smash bros brawl en mario kart) blijven ook gratis. Alleen MMO's enzo worden betaald en ik verwacht ook een online storage system zodat je daar je VC spellen op kan zetten.

Dan hoeven ze geen HD uitbreiding te brengen en online opstag is "veiliger" voor hun aangezien mensen dan hun data niet fysiek thuis hebben.
Je kan elke VC game gewoon downloaden dus dat gaat ook niet op :) Daarnaast is elke denkbare game ook illegaal simpel te downloaden. (Ik zeg niet dat dat goed is!) Bescherming van software is dus geen argument.

ik wil de games gewoon rechtstreeks op SD kaart kunnen zetten en vanaf SD kunnen spelen. Dat is pas een echte oplossing.
Dat kan ook, mits je maar zo'n witte Nintendo-approved Sandisk SD-card hebt.
Je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen, het blijft een commercieel bedrijf in een kapitalistische wereld.

Wel kun je betwisten of Nintendo hierdoor meer of minder omzet/winst gaan genereren.
daar gaat het mooie gratis netwerk concept van de wii ook al naar de klote, door de commerciŽle graaiers.
nou nee, kijk MMO's worden vaak jaren gespeeld, en door heel veel mensen, en het is heel intensief om zo'n serverpark draaiende te houden. Daarnaast gaat de ontwikkeling van de MMO continue door, met nieuwe features, nieuwe quests, etc. Dat zijn aspecten die je domweg niet gratis kunt houden. En ja, natuurlijk gaat over alles een winstmarge heen.

Games als Mario Kart voor de Wii zullen ze niet pay-to-play maken, ze zouden wel gek zijn. Maar MMO's zijn een hele andere slag game.
Ik ben stomverbaasd. Zowel Sony and Microsoft proberen geld te halen uit hun online netwerk, niet alleen om winst te maken maar ook om de kosten eruit te halen. Vervolgens voert nintendo iets soortgelijks in (wat een 2e alternatief wordt en eenmalig is als ik het goed begrijp), en iedereen begint massaal te klagen over hoe slecht nintendo wel is, ook microsoft wordt flink door de sh*t gehaald.

Dat gaat toch veel te ver, wees blij dat je uberhaupt kan gamen. Ik bedoel als je dat niet wilt betalen dan is dat je eigen keus maar om hier nou over te gaan klagen vind ik wat ver gaan.
Ik vind de mogelijkheden van de Wii online in geen manier te verglijken met de opties van bijvoorbeeld XBoxlive. Dat je geld vraagt voor een uitgebreide online functie, met demo's, filmpjes, userprofiles etc etc kan ik billijken. Ik zal het er zelf niet zo snel voor over hebben, maar ik snap het.

Maar om geld te gaan vragen voor games waarbij er geen voicechat is, je alleen connectie kan maken via friendcodes (...) amper mogelijkheid tot communiceren hebt en nog niet lekker loopt; daar snap ik geen snars van.

Ik heb altijd geleerd dat je eerst je zaken op orde moet hebben voordat je geld gaat vragen voor je diensten. Maar Nintendo ziet dat misschien anders..
Voorlopig verkoopt de Wii natuurlijk nog goed, maar ik kan me zo voorstellen dat dit een van de maatregelen is om bij afzwakking van de Wii-verkoop, dit te compenseren door geld te gaan vragen voor multiplayerdiensten/-spellen. Zo behouden ze natuurlijk op een andere manier toch hun inkomsten. Ik vraag me af hoeveel geld Nintendo kwijt is aan onderhoud/opzetten van de servers, het zal niet gratis zijn natuurlijk, maar aan de andere kant hoop je toch ook wel dat het verkopen van normale spellen en Wii-spelcomputers dit redelijk compenseert.
Dit is dus een service voor 3rd party developpers, Nintendo zelf houdt het gewoon op de gratis Wifi Connection. Zelfs in het begin van de Nintendo WFC werd er aangegeven dat het mogelijk zou worden voor 3rd party devs. om geld te vragen om online te spelen.

En met het komen van DS Vision, een flashkaart ondersteund door nintendo waarmee je demos en video kan downloaden. Denk ik dat we snel iets als DSPoints kunnen verwachten :p

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 27 februari 2008 10:49]

Mijn eerste reactie was van verbazing, maar toen las ik de laatste alinea. Dit is namelijk een uitstekende methode om MMO’s en on-line only games te ondersteunen. Ik verwacht niet dat Nintendo snel zou kiezen voor een Xbox Live constructie en ze kunnen moeilijk de huidige ‘blauwe’ WFC games overzetten naar ‘rood’. Ben dan wel benieuwd hoe er om gegaan wordt met betalingen, met name t.a.v. meerdere games: krijg je 1 tegoed waarmee je per game betaald, of wordt het een soort Xbox Live Gold waarbij je voor 1 bedrag toegang hebt tot ‘rood’?

Kortom, als ze dit doen om on-line only games mogelijk te maken dan is het een stap vooruit.
WoW client voor DS please _/-\o_
Er is een keuze om voor produkt A of B te kiezen. Ik weet niet wat MS in jouw reply er mee te maken heeft. Persoonlijk zie ik ook liever dat bij games gratis support en ondersteuning word geleverd, zoals MP games.

Ik denk dat het handiger is, overigens loopt MS daarvoor niet warm maar ik probeer het al een tijdje van de grond te krijgen, om met de console, net zoals op de computers, dat er de mogelijkheid word gecreeerd om te gamen op private servers. Op die manier hoeven de consolebouwers/gamedevelopers ook geen server parken aan te leggen en te onderhouden en snelle lijnen te betalen.

Verder bied dat het voordeel dat er eindelijk ook eens wars op de console gespeeld kan worden met private, eigen gehuurde servers bij lokale game providers.

Jammer dat het er nog steeds niet is maar het zou een uitkomst zijn voor alle partijen. De console markt mag zich dan wel steeds meer op multi media richten en films kijken maar de cosnole is bedoeld voor het gamen dus ze slaan de plank een beetje mis hiermee.
Hij bedoelt dat het allemaal de schuld van Microsoft is... tsja...
Ja, ben ik met je eens, weinig online aanbod ook. Maar ik heb nu 1 spel zelf (BT3) en daar lees je ook alleen maar klachten over enorme lag en mensen die zoals ik die alleen verbinding krijgen maar verder geen opponents vinden.

Atari en nintendo geven elkaar dan ook nog lekker de schuld, dus ik wacht nu wel af bij bv. Mario Kart: ik wil eerst lezen dat online gamen ook echt werkt bij een nieuw spel. En spellen met betaald online gamen begin ik helemaal niet aan natuurlijk, maar dat sowieso niet eigenlijk.
Aangezien het online ondersteunen van games veel geld kost voor ontwikkelaars, en de momenteel arme ondersteuning voor online games op de Wii, kan ik hier wel iets positiefs uit halen. Bovendien worden ook andere gamegenres mogelijk.

De prijs is wel van groot belang, want als het te duur wordt, dan zal het weinig kans van slagen hebben.
Dit vind ik niet echt leuk nieuws, integendeel ik vind het een zware tegenvaller. Ik snap best dat een netwerk kosten heeft. Je betaald al voor je Wii systeem en Games en toebehoren etc. Ik hoop dat de games met de rode stickers ook op de WiFi Connect kunnen spelen. En dat je dan iets minder opties heb dan voor het nieuwe netwerk Pay for Play. Het is nog een beetje tasten in de duisternis. Want als het 1000wii points kost, kost het je al 5 euro per online game. (in de maand of per play?) Heb nog veel vraag tekens :<
Het is nog een beetje tasten in de duisternis.
Da's denk ik de meest treffende opmerking over dit verhaal: we weten nog niet wat het gaat worden, dus het is nog wel erg vroeg om kritiek te hebben op deze service. En het lijkt niet echt waarschijnlijk dat het gewoon online spelen opeens betaald gaat worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True