Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Het Noorse Funcom geeft zijn mmo Anarchy Online uit 2001 een nieuwe renderengine en hoopt spelers te trekken met een nieuw abonnement voor eenderde van de prijs.

De Noorse ontwikkelaar Funcom werkt al een jaar aan de nieuwe renderengine voor zijn mmo Anarchy Online, die in 2001 verscheen. De ontwikkelaar hoopt de engine later dit jaar klaar te hebben. Sinds december 2004 is Anarchy Online gratis te spelen, wat voor een toeloop van nieuwe spelers heeft gezorgd. Volgens Craig Morrison van Funcom komen er elke week nog steeds duizenden spelers bij. Die spelers wil Funcom vasthouden en daar moet de nieuwe renderengine voor zorgen. De inhoud van het spel zal dus hetzelfde blijven, alleen de manier waarop het in beeld gebracht wordt, is verbeterd, zo blijkt uit een video van de ontwikkelaar. De renderengine is volgens het bedrijf ook een voorbode van zijn toekomstige games.

Tevens heeft Funcom bekendgemaakt een nieuw abonnement van 5 euro per maand te introduceren. Dit nieuwe abonnement geeft toegang tot het oorspronkelijke spel en delen van Shadowlands, de populairste uitbreiding van AO. Funcom hoopt hiermee spelers die tot nu toe gratis gespeeld hebben over te halen om te gaan betalen.

Het abonnement van 14,95 euro per maand, waarmee alle uitbreidingen speelbaar zijn, blijft gehandhaafd. Bij de gratis speelversie is alleen het oorspronkelijke spel te spelen en heeft de speler geen toegang tot de delen die er middels uitbreidingen aan toegevoegd zijn.

Anarchy Online
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Ik heb dit spel zeer veel gespeeld. Ik denk dat dit de meest ingewikkelde MMORPG is die er bestaat. Een spel waar twink niet enkel van de hoeveelheid geld afhangt, maar ook van intelligentie (je moet natuurlijk ook rijk zijn). In Wow bijvoorbeeld kan je een item gewoon dragen zodra je een bepaald level hebt. In AO moet je ook aan andere eisen voldoen, bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelhied int/sta/... hebben. Dan moest je met laddereffecten steeds betere implants, items gaan dragen om je int/sta/... tot het juiste niveau te krijgen en dan het twink item aan te doen, waarna je al deze boost items weer kon verwijderen. De truk was dan om op voorhand uit te zoeken welke volgorde de beste was om in elk slot het best mogelijke item te krijgen. Je kon dan ook op zeg maar level 65 als je echt goed was (en voldoende twink items had) een level 150 wapen of zo gaan gebruiken.

De graphics waren nooit lelijk. Textures waren heel gedetailleerd, het enige probleem is dat de laadtijden zeer hoog werden en de FPS soms/vaak tot onder de 10 fps daalde. Als er nieuwe 'spelers' in beeld kwamen moesten ook hun graphics geladen worden en dan stopte het spel soms voor 1 tot 5 seconden, maar dit werd uiteindelijk wel opgelost. Ook bij het openen van deuren kon het spel soms voor meerdere seconden blokeren, maar niet voor iedereen waardoor je tijdens het teamen hierdoor vaak achterop geraakte belangrijke delen van een gevecht miste (veel deuren in AO). Dit was uiteindelijk n van de hoofdredenen voor mij om te stoppen met het spel.

Ga zeker een kijkje nemen zodra dit opgelost is. Misschien het 5 euro abbo
The label of ''Twink, is used in gay slang to describe an attractive young or young-looking gay male (usually 18-22) with a slender build, a slight muscular physique, and little or no body hair.
en.wikipedia.org/wiki/Twink (gay slang)

Twinking is a term used in computer role-playing games to describe a low level playing style. A player who engages in twinking is known as a twink. The term's specific meaning differs depending on the game's genre.
en.wikipedia.org/wiki/Twink (internet slang)

hmm welke moet ik kiezen :P Tis beter om niet zonder uitleg woorden te gebruiken die alleen in een spel voorkomen.

Anyway, ik heb dat filmpje gezien en vind het er nog steeds lelijk uitzien eigenlijk, volgens mij zijn er geen extra poly's bij gekomen. Helaas, ik zit wel te wachten op een goeie mmo die er goed uitziet. (Overal duiken games met vette gfx op, zoals crysis/cod4, maar om de een of andere reden nooit in het mmo genre, en nee ik bedoel niet dezelfde graphics want dat kan natuurlijk niet, ik bedoel dezelfde verbetering in graphics t.o.v. jaren geleden, er zijn nog steeds weinig games die er realistischer uitzien dan bijvoorbeeld L2. Het enige wat dan wat lijkt te beloven wordt oneindig uitgesteld... (check maar ns SUN van webzen, in de beta kun je zien hoe mooi dat spel gemaakt is, alleen de engelse beta laat al jaren op zich wachten.) Het kan dus wel... maar waarom het niet gedaan wordt is mij een raadsel. )
Misschien moet je Fury eens proberen... Een MMO met Unreal Engine 3 :)
Probeer Eve Online eens. Die sci-fi MMO is eind vorig jaar geupdate met een nieuwe engine en moderne modellen en texturen. Realistisch is bij sci-fi natuurlijk relatief.

Ale je grafische kaart Shader 3 ondersteund wordt na installatie van de client software (die standaard de oude engine gebruikt wegens het grote aantal oudere pc's) vanzelf aangeboden om de nieuwe 'premium' content te downloaden.

De nieuwe graphics zien er prachtig uit, en eve-online is ook nog eens een erg goede MMO. Een flinke leercurve maar meer dan waard. Je kunt gratis 14 dagen proefdraaien.
Het is helemaal niet brak dat je een level 150 wapen kan gebruiken wanneer je zelf een redelijk lage level hebt. Dat je zo´n sterke wapen hebt, betekent niet meteen dat je meteen ook sterker bent dan iemand anders met een hogere level + zelfde wapen.

AO is een erg ingewikkeld spel waarbij juist het nadenken over de puntenverdeling het een extra dimensie geeft. Je kunt zelf min of meer sturen waar je eigen character goed in is, en als je wilt dat het een goede schutter wordt, dan zorg je ervoor dat je een hoge level wapen kan gebruiken, maar dat gaat dan weer ten koste van andere dingen.
Heb het ook een anderhalfjaar gespeeld (eerst gratis dan een jaar betalend)
Vrij verslavend.
Iets verregaander dan WOW (lees...meer levels, meer items/armors/skills)
Je kan tot level 200 geraken met de gratis account.
Dan heb je nog 20 "shadowlandlevels", zodat je kunt opklimmen tot level 220
Vervolgens zijn er nog 30 "alien levels", deze tellen niet echt mee als "level", maar je krijgt per alien level keuze uit verschillende "perks" (lees skills) die je kan nemen zodat je meer health/damadge/nanolines enz krijgt.

Er zijn 3 frakties (maar je kunt in PVP zones tegen iedereen vechten overgens)
Maar je krijgt vooral meer fraction battles als je in een organisatie stapt (deze hebben ook steden overgens waar je alien attacks kunt triggeren)

Er zijn 14 classes en 3 races (dus keuze genoeg)

Veel items moeten "gecraft" worden door players, als je in een organisatie zit wordt dat gedaan de de (higlevel) orgleden overgens.

Engine is(was) ietwat verouderd vooral door de slechtere performence in grote "battles" mede door de enorme items/armor/weapens database (lees in de 10duizenden)

Waardoor je lag hebt in de steden als je enterd via een "portal" (computer/server moeten dan hard werken :p), aangezien er soms veel volk staat :)

Vrij verslavend en leuk, maar in de hoogste levels is het campen en meedoen aan raids zo tijdrovend (en de droprates zo slecht :p) dat ik er meer tijd was aant insteken dat ik wilde en ben er even mee gestopt.

Was met mijn 2 main caracters tot level 219 geraakt (en Alien level22 )
Mooi, ik speel dit spel al meer dan 4 jaar en het werd tijd dat de graphics eens onder handen genomen worden.
De huidige render engine is zo traag dat zelfs en Quad core met een 8800GTX amper sneller is dan een geforce 6 of 4
is het dan een trage engine, of is het spel zo dat je toch wel genoeg frames te zien krijgt.

Vergeet niet dat je de quake 3 engine op een GF6 ten volle kunt gebruiken met 100+ fps, maar dat op een 8800 GTX ook kunt, misschien wel op 200 fps maar dat maakt niets uit, want dat zie je toch niet.

misschien mis je de eye candy van de huidige generatie games, maar ik ben van mening dat het nog steeds om de gameplay gaat. En minder om hoe het er uit ziet.
AO bestaat al van 2001 dus werd verondersteld te draaien op de videokaarten van toen. Het aantal polygonen is beperkt (1000 max per scherm schat ik), geen fancy shaders. Alleen textures en sprites en particle engine.
Op een nieuwe videokaart (Geforce 6+) had je soms nog plaatsen waar je amper 20 fps haalde.
Edit: dus met andere woorden, slechte engine want na 6 jaar videokaart-evolutie is de snelheid nog altijd belabberd te noemen 8)7

[Reactie gewijzigd door SlasZ op 24 januari 2008 16:11]

2001, en 1000 driehoekjes max?

Geforce 2 Ultra release, 2000

Toen d'r tijd wel een high-end kaart maar toch al 31M fillrate :P
Zoals ik dus zei, slechte engine ;)
Niet helemaal een goed voorbeeld omdat als je (snel) draait bij Q3 je maar een aantal frames ziet, als je 200 FPS haalt zie je tijdens het draaien meer frames en ziet alles er voeiender uit.
Maar dat komt ook omdat Q3 een snel spel is waar je snel moet reageren. Ik denk niet dat je bij AO (veel) verschil zal merken tussen 100 of 200 FPS :)
Niet helemaal waar tenzij je beeldscherm op 200Hz staat, als je scherm op 75Hz staat(meeste TFT's) dan heb je niets aan meer fps dan 75
Zelfde wat ze dus bij eve online gedaan hebben?

Hopelijk verwijderen ze hier niet je boot.ini :)
Als ik goed heb is dit derde verandering in de engine, want enkele jaren geleden hebben ze ook een nieuwe engine in de mmo gestopt...
Neen toen hebben ze enkele grotere en gedetailleerde textures gebruikt.
Er werden wat optimalisaties gedaan toen om die toch nog wat vlot op het scherm te toveren.

[Reactie gewijzigd door SlasZ op 24 januari 2008 15:51]

dit is wel een goed rede om weer te beginnen tegen die tijd als die uitkomt heb het speel een aantal jaar gespeeld maar ben toen over gestapt naar WOW. maar als er een nieuwe render engine komt ga ik zeker weer even kijken.
De expansion Trinity van EVE is gratis (zoals alle expansions die CCP uitbrengt) en voor iedereen toegankelijk die maandelijks betaalt. Leuk dat men de standaard 15 euro eens omlaag haalt.
Toch deze klassieker eens proberen. Hoeveel weegt de standaard-client? (zit op werk)
De nieuwe engine ziet er in iedergeval wel goed uit (in het achterhoofd houdend de content waarmee ze moeten werken)
Hij krijgt nog een nieuwe engine dus... waar haal je dat 'De nieuwe engine ziet er in iedergeval wel goed uit' vandaan?
Filmpje...
Overigens vind ik de engine wel OK inderdaad, maar nutteloos (dwz niet aantrekkelijker) als ze niet ook de modellen updaten.
standaard clint is iets van 900 mb ofzo, en daarna moet je nog wel even een halve gig updaten ofzo. Als het niet meer was.
Tis een erg groots en diepgaand spel (als engineer moet je letterlijk 20 boeken bestuderen voordat je een gave upgrade voor je gun kunt maken). Dat is in ieder geval de indruk die ik kreeg van een paar weken spelen. Gebrek aan mee spelende vrienden en rare kleur glitches ingame hebben me tot WoW doen bekeren.
Ik weet wel dat ik toendertijd echt kwijlend de (p)reviews van het spel heb zitten lezen.
Ik vind het nogsteeds een erg goede MMO alleen mis ik een beetje de fraction battle's, die hebk zo snel niet kunnen ontdekken.
ik heb tijdens de beta gespeeld en het eerste jaar na release. Het is gebleven bij enkele lvl 100-150 characters. Veel bugs die je kon exploiten (oa een hamer elke seonde laten slagen ipv elke 10 seconden) oh dat was nog eens fun :D Ben daarna toch maar teruggekeerd naar AC omdat dat het best blijft van alle mmorpgs. Ik denk toch dat Eve me nu het beste ligt. Maar er steekt te veel tijd in.

Maar ik zie mezelef niet terugkeren naar AO.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True