Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Submitter: Dubbeldrank

TransGaming heeft bevestigd dat de overeenkomst met de Linux-distributie Mandriva is verlengd en dat de samenwerking dus wordt voortgezet. Gebruikers van MandrivaLinux houden daardoor toegang tot de Cedega-software.

TransGaming-logoVrijwel alle computerspellen worden primair geschreven voor Windows en zijn daarom niet zonder extra software te gebruiken onder Linux. Onder andere het Wine-project, TransGaming en CodeWeavers bouwen software om het draaien van Windows-programma's onder Linux zo goed mogelijk te laten verlopen.

Elk van deze organisaties legt zijn eigen accenten, waardoor bepaalde applicaties onder de ene software wel werken en onder de andere niet. TransGaming richt zich met name op het zonder al te veel moeite laten werken van Windows-games onder Linux, hetgeen al voor veel moderne spellen is gelukt.

Vorig jaar rond deze tijd maakten Mandriva en TransGaming voor het eerst bekend dat er zou worden samengewerkt. Concreet hield dit in dat gebruikers van MandrivaLinux 2007 gebruik konden maken van Cedega, de emulatiesoftware van TransGaming. Deze samenwerking is nu geprolongeerd voor de periode van in ieder geval een jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Onder andere het Wine-project, TransGaming en CodeWeavers bouwen software om het draaien van Windows-programma's onder Linux zo goed mogelijk te laten verlopen.
Het WINE-project bouwt, TransGaming (Cedega) en CodeWeavers (CrossOver) verbouwen WINE (de source) verder om Windows games en applicaties wel of juist beter/sneller te laten draaien dan dat het standaard onder WINE al mogelijk is!
Wine is onder GPL uitgegeven, moeten Cedega en CodeWeavers hun wijzigingen dan niet publiceren?
Cedega is gebaseerd op een zeer oude versie van Wine (2002) toen we het nog uitgaven onder de X11-licentie (een soort BSD). In de loop der jaren hebben ze enkele LGPL dlls overgenomen, maar voor het grootste deel is het nog oude troep.

Gebruik gewoon Wine en geen Cedega.
Waar Cedega excelleert is in de GUI die veel noodzakelijke instellingen je per game laat configureren, het feit dat je meerdere versies van de engine (het pakket dat Windows nabootst) tegelijk en simultaan kunt gebruiken en dat er vrij weinig regressies zijn van versie op versie.

Dit maakt dat het voor games juist enorm geschikt is tov van Wine. Het mag dan misschien niet zo modern zijn als Wine (maar ze zitten zelf natuurlijk ook niet stil), het werkt voor mij voor meer spellen. In wine moet je echt weten hoe je al die instellingen moet instellen (als ze er al zijn) en omdat Wine altijd veel last heeft van regressies maakt het feit dat je in principe niet meerdere versies naast elkaar kunt hebben het onbruikbaar voor games. Ik wil niet bij elke update moeten rommelen.
Al maanden zijn er amper echte updates voor Cedega. Transgaming is voornamelijk bezig met OSX.

Zelf ben ik een Wine-ontwikkelaar en ik raad echt aan Wine te gebruiken. Als iets niet werkt (of niet meer) vogel dan uit welke patch het stuk heeft gemaakt. Qua prestaties is Wine al sneller. Het draait ook meer spellen, maar ja het is af en toe wat meer gedoe.
onzin er wordt nog steeds hard gewerkt achter de schermen. Alleen kiezen ze ervoor om dat met regelmaat uit te brengen wat de kwaliteit ten goede komt. Als beta team lid zie ik genoeg nieuwe test versies te voorschijn komen. Gemiddeld 2-3 per week zelfs.
De laatste weken lopen er massaal mensen weg en elke week meer. Een voorbeeld is hun site cedega.com. Normaal wordt er elke maand een statusupdate gegeven. Dit is al twee maanden niet meer gebeurd. Ze kunnen wel druk zijn, maar zoiets kun je tussendoor makkelijk maken .. als je druk bent is er immers genoeg te vertellen.
Als iets niet werkt (of niet meer) vogel dan uit welke patch het stuk heeft gemaakt.
Daar heeft Jan Modaal geen zin in / kennis van. Die betaalt liever ietsje zodat TransGaming voor hem uitvist hoe die spellen op Linux kunnen draaien. Bovendien heeft TransGaming een QA-team zodat regressies zeldzamer zijn.
Qua prestaties is Wine al sneller.
Tuurlijk, op lager detail.
Het draait ook meer spellen...
Onzin. Voor de minder populaire spellen heeft Cedega geen officiële ondersteuning, maar door zelf de instellingen te regelen kan het minstens zo veel als Wine. Hoe dan ook is het met Cedega eenvoudiger.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 6 oktober 2007 17:43]

De Cedega Pixelshader 2.0 ondersteuning is al tijden kapot overigens (NVidia, die enige niet ps beter dan 1.4 doet in Linux, heeft iets in de nieuwe drivers veranderd waardoor Cedega geen PS2 meer doet). Geen idee wanneer dit gefixt wordt.

En idd, Cedega draait bij mij iig meer spellen. Misschien als je een dag per spel de tijd heb om alles uit te zoeken dat Wine het ook kan, maar dat is gewoon een teken dat Wine een paar GUI-tools mist en blijkbaar met suboptimale standaardinstellingen uitgebracht wordt.

Begrijp me goed, Wine is een prachtig project dat in feite Cedega heeft mogelijk gemaakt, maar om de een of andere reden slaagt het project er niet in hetzelfde af te leveren als Cedega.

[Reactie gewijzigd door Brent op 6 oktober 2007 14:10]

Meh. Ik speel misschien niet zoveel verschillende spellen, maar ik heb er wel een paar gehad die zowiezo niks deden op cedega, maar wel op wine, zoals Rose Online. Tegenwoordig speel ik dat niet meer, maar speel ik World of Warcraft, wat prima draait op wine, en waar cedega regelmatig updates voor uitbrengt omdat cedega een verzameling hacks is om een paar supported games te kunnen draaien, maar wat iedere keer weer breekt als het spel geupdate wordt (een beetje zoals die hotmail-to-pop converters die gewoon de site downloaden en omzetten, die breken wanneer de layout verandert).

Als je een van de supported games speelt zal cedega best wel te doen zijn, maar anders kun je beter wine gebruiken, die meer werken aan programma-onafhankelijke win32 support, en zich niet focussen op een paar specifieke applicaties, zoals Transgaming en CodeWeavers doen. Bovendien kost cedega 5 euro per maand, wat imho veel te veel is voor een applicatie die op zichzelf helemaal niks doet. die 120 per jaar die je aan cedega kwijt bent is meer dan een windows OEM licentie :/

[Reactie gewijzigd door kozue op 7 oktober 2007 21:25]

Het is helemaal waar dat Cedega niet een bedrijf is dat een schoonheidsprijs wint, maar als je zonder al teveel gezeur een niet al te kleine hoeveelheid games wil draaien, moet je Cedega pakken en niet Wine. Even met een paar GUI-instellingen spelen wil ik best doen, maar het urenlang uitpluizen wat bij Wine nodig is heb ik geen zin in.

Ik draai af en toe die Wine-pakketjes die je in Windows kunt draaien om te controleren op gebroken bits, maar ik heb gewoon niet de technische kennis en de tijd om uit te zoeken wat precies de schuldige bits zijn.
Gebruik gewoon Wine en geen Cedega.
Nee voor mij is dat toch echt andersom
wine crasht al als ik de muis beweeg.
Helaas...
Wine had nog oude BSD-licentie toen de mannen van Cedega die code kopieerde...
Later is Wine onder LGPL uitgegeven... Als Cedega NU code zou overnemen, moeten ze da wel publiceren..

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Cedega)
Als Cedega NU code zou overnemen, moeten ze da wel publiceren..
En dat doen ze ook:

http://www.cedega.com/cvs/
www.cedega.com/sources.php

De ontwikkelaars (en zeker de gebruikers) van Wine hebben niks om over te klagen. Dit is waar free en open-source software voor dient. Anders moesten ze het maar niet vrijgeven onder BSD. TransGaming houdt zich aan alle regels en geeft zelfs meer terug dan ze verplicht zijn.
Dat ze het onder een permissive licentie hadden uitgebracht was een fout. Dat doen ze dus ook niet meer. Ze hebben alle recht tot klagen. Permissive licenties zijn niet bedoeld om zomaar jaren werk te jatten en er dan op te gaan cashen door er een GUI omheen te bouwen. Het is de bedoeling om van al het licentie-gezeur af te zijn, en dat andere developers stukjes kunnen hergebruiken zonder licentie-gezeur. Dat is naïef, want bedrijven hebben geen 'geweten'. Die zullen je dus driedubbel naaien als het ze zo uitkomt.

Daar mag je best over klagen. Dat heeft niet zoveel zin natuurlijk, dus hebben ze meer gedaan: ze hebben Wine uitgebracht onder de LGPL. Nu moet Transgaming de code die ze willen jatten, ook weer beschikbaar stellen. Dat maakt het een stuk eerlijker. Transgaming kan voordeel halen uit Wine's code, maar Wine kan hun verbeteringen ook weer terugnemen. In de praktijk komt dat trouwens nauwelijks voor, omdat Transgaming niet zo netjes programmeert. Je moet best veel moeite doen om code in de Wine codebase te krijgen. En dat is niet economisch voor Transgaming natuurlijk.
Ze hebben alle recht tot klagen. Permissive licenties zijn niet bedoeld om zomaar jaren werk te jatten en er dan op te gaan cashen door er een GUI omheen te bouwen.
Je vergeet dat TransGaming is opgericht door mensen die grote bijdragen aan Wine hebben gelevert, vóór ze er een cent aan verdienden. Bovendien heeft iedereen de mogelijkheid om te gaan 'cashen' dus men heeft helemaal geen reden tot klagen. En het bedrijf boven water houden was tot voor de Cider-deals met EA helemaal niet gemakkelijk. Men werkt zeer hard aan z'n producten en het gaat heel wat verder dan enkel een GUI.
In de praktijk komt dat trouwens nauwelijks voor, omdat Transgaming niet zo netjes programmeert. Je moet best veel moeite doen om code in de Wine codebase te krijgen. En dat is niet economisch voor Transgaming natuurlijk.
Code is altijd duidelijk voor hij die het geschreven heeft en onduidelijk voor de rest. Ik had zelf redelijk wat moeite om met de Wine-code vertrouwd te geraken, maar D3DX implementeren gaat relatief vlot... Vaak is het dan ook makkelijker om het zelf te implementeren dan andermans code te kopiëren. Dat zal veeleer de reden zijn waarom Wine weinig code van TransGaming gebruikt, en niet omdat ze niet netjes zouden programmeren.
Dat is natuurlijk waar. Maar Alexandre Julliard (degene die de patches doorvoert) zal niet zomaar code-dumps van Transgaming accepteren. Als het niet aan de kwaliteitseisen van Alexandre voldoet komt het er simpelweg niet in. Dit kan je Transgaming natuurlijk niet kwalijk nemen. Het zal hun een zorg zijn of Wine hun "foute" code nu wel of niet opneemt.

Ik was ook niet helemaal eerlijk met dat het slechts een GUI zou zijn. Voordat Transgaming Transgaming was, heeft die groep programmeurs DirectX-ondersteuning gestart in Wine. Ze zagen geld in hun werk en hebben Wine achter zich gelaten. Aangezien ze zo ongeveer geld verdienen per game dat wordt ondersteund, is de focus op het resultaat, en niet op of het DirectX-framework correct wordt nagebouwd.

Dat is waar dacht ik Stefan Dösinger (e.a) van Wine credits verdient. Hij heeft slagen gemaakt in de DirectX-ondersteuning in Wine, waardoor Wine nu een stabielere en completere DX heeft dan Cedega. Dat maken beide pakketten redelijk gelijke concurrenten. Je zal bij Cedega eerder een fix zien die ervoor zorgt dat de nieuwste patch van WoW weer werkt. Bij Wine zal je eerder nieuwe features zoals DirectX10-ondersteuning zien.

[Reactie gewijzigd door DOT op 6 oktober 2007 18:51]

Je zal bij Cedega eerder een fix zien die ervoor zorgt dat de nieuwste patch van WoW weer werkt. Bij Wine zal je eerder nieuwe features zoals DirectX10-ondersteuning zien.
Zo kan je het stellen. TransGaming richt zich op wat de eindgebruiker werkelijk wil en gaat daarvoor geen hacks uit de weg.

Waar je op termijn het verst mee geraakt is maar de vraag. Toen ik voor NVIDIA werkte was het ondersteunen van spellen ook veel belangrijker dan de specificaties op de laatste letter naleven (die toch steeds incompleet zijn). Als je dan kijkt naar de toestand van de drivers tussen NVIDIA en ATI...
Commercieel gezien kom je het snelst ver (of beter gezegd: ver genoeg) met de hack-manier, denk ik zo. Eindgebruikers willen namelijk helemaal geen DirectX10-graphics. Ze willen hoge framerates, en spellen die DirectX10 gebruiken. Dat de DX10-features helemaal niet zichtbaar zijn als de spellen in Wine/Cedega gedraaid worden... tja daar merken ze toch niets van. Het ziet er uit als in de Youtube-videos, het speelt goed, en er staat een DX10-sticker op. Meer willen ze niet.

Maar Wine is natuurlijk niet commercieel. Wine wil Windows nabouwen, geen exemplaren verkopen. Het gaat dus meer om "pure" kwaliteit dan om de wensen van de klant (die niet echt bestaat). Daar kom je op lange termijn verder mee. Niet in termen van commercieel succes, maar in termen van technologie.
Een deel van de cedega source code is ook vrij te downloaden, maar allerlei applicaties er omheen die het werken ervan gemakkelijk maken zijn dacht ik niet opensource.
Er is op internet wel te vinden hoe je vanaf de source het zooitje kan compileren.
Het WINE-project bouwt, TransGaming (Cedega) en CodeWeavers (CrossOver) verbouwen WINE (de source) verder om Windows games en applicaties wel of juist beter/sneller te laten draaien dan dat het standaard onder WINE al mogelijk is!
TransGaming werkt zeer hard aan de DirectX ondersteuning en zaken zoals kopieerbeveiliging. Er is heel wat dat Cedega kan en Wine niet of nauwelijks.
Sorry maar dit is echt een mythe. Zo af en toe vergt Wine wat meer gedonder om werkend te krijgen, maar Wine is in vrijwel elk opzicht op kopieerbeveiligingen na beter. Onze DirectX ondersteuning is veel beter dan Cedega. Al bijna anderhalf jaar ondersteunen we Pixel / Vertex Shader 3.0 (d.m.v.) GLSL. Cedega is nog steeds bij 2.0 en is ontzettend buggy. Dit is een van de vele voorbeelden.
Al bijna anderhalf jaar ondersteunen we Pixel / Vertex Shader 3.0 (d.m.v.) GLSL.
Shader Model 3.0 'ondersteunen' is geen kunst. Werkelijk spellen draaien is heel wat anders en daar staat Wine geen haar verder dan Cedega. Zeer veel shaders vertalen niet succesvol naar GLSL, en de ondersteuning door drivers is vaak bedroevend. Enkel met de nieuwste kaarten lukt het redelijk. TransGaming concentreert zich ook op oudere kaarten en zal pas de Shader Model 3.0 caps aanzetten wanneer spellen het werkelijk vereisen.
We hebben vrij weinig problemen op dat gebied. Er wordt veel getest met de DirectX Conformance Test op Windows en vrijwel alle tests werken. De tests die nog wat minder werken zijn we aan het fixen.
We hebben vrij weinig problemen op dat gebied.
Nogmaals, met wat voor grafische kaarten werk je? GeForce Series 6-8? TransGaming houdt zich ook bezig met oudere generaties en met de veel problematischere ATI kaarten.
Er wordt veel getest met de DirectX Conformance Test op Windows en vrijwel alle tests werken. De tests die nog wat minder werken zijn we aan het fixen.
Toen ik op NVIDIA werkte hadden we met heel het team de handen vol om problemen in spellen op te lossen, terwijl de drivers al lang WHQL conform waren. Nu nog brengen NVIDIA en ATI relatief vaak nieuwe WHQL drivers uit, maar elke versie blijft probleempjes bevatten voor bepaalde spellen. Met andere woorden, WHQL tests zijn zeer waardevol maar niet het eindverdict.

TransGaming hecht dan ook minder belang aan WHQL en meer aan de games effectief kunnen draaien. Ook de regressietests zijn gericht op de spellen en een breed scala aan grafische kaarten. Hoewel Wine verder staat met WHQL kan Cedega een hele boel spellen draaien die met Wine niet voorbij de intro geraken...

Sommige spellen geven zelfs fouten op REF. Da's een fout van het spel zelf maar de eindgebruiker interesseert dit niet en die wil een workaround. Ik begrijp het standpunt van Wine hoor, maar de realiteit ligt een beetje anders en voor Cedega telt dan ook alleen het eindresultaat waar de klant om vraagt; spellen draaien.
Laat Transgaming eerst shader 2 maar eens fixen, deze is al tijden kaput.

Maarja, het is waar dat Transgaming veel minder actief ontwikkelt dan Wine. Zo af en toe klussen ze er support voor een bepaalde game bij, waardoor door toeval sommige anderen het ook doen, maar een structuur kan ik niet bij ze ontdekken,

Positief is punt is dat die games dan ook zonder al teveel gerommel werken.
Het schijnt dat Transgaming weldegelijk met de makers van Safedisc en Securom code overlegt om eea te emuleren.
CrossOver biedt ook kopieerbeveiliging-support. CrossOver is een van de manieren waarop Codeweavers (Wine-developers) geld verdient. Het is Wine plus kopieerbeveiligingssupport, wat hacks die MS Office beter laten werken, en een GUI. Bovendien is er customer-support op. Dat is dus eigenlijk waarmee Cedega concurreert.
Crossover is gewoon Wine met wat hacks. Vrijwel alles zit ook in Wine. De versie die ze 'stabiliseren' tot een release is vaak een iets oudere versie, Codeweavers hun meest recente werk zit in Wine. Er zit geen vershil in de ondersteuning voor kopieerbeveiligingen tussen Wine en Crossover. Op het moment ondersteunt Wine (recente GIT-versie of 0.9.47 die eind volgende week uitkomt) zelfs meer (o.a. SecureRom 7).
Ze moeten eens ophouden met 'windows spellen' werkbaar te maken onder linux en gewoon 'linux spellen' werkbaar maken onder linux!
programmeurs zouden wat meer spellen voor openGL moeten gaan schrijven ipv voor directX. Dan kan je spellen véél makkelijker porten naar linux of MacOS en sowieso, elk ander OS naast microsoft windows aangezien zo ongeveer élk ander OS op een vorm van unix / linux / BSD is gebasseerd.
als openGL nu eens net zo makkelijk en veelomvattend was als directX zou dat misschien ook gebeuren, maar daarvoor heeft openGL nog een lange weg te gaan.
ontwikkelaars moeten extensies voor openGL gaan schrijven voor ze gebruik kunnen maken van alle nieuw snufjes in videokaarten.
kort samengevat : directX loop op videokaarten vooruit, openGL hobbeld er een stuk achteraan.

begrijp me niet verkeerd ik zie ook graag meer linux/multiplatform games maar tot openGL grote sprongen voorwaarts maakt zie ik het niet nog niet echt gebeuren.
Soms loopt OpenGL ook voor, bijvoorbeeld NVidia heeft geregeld extensies uitgebracht voor OpenGL zodat je nieuwe features van hun kaart te kon gebruiken. DirectX heeft geen extensie systeem, dus als een kaart fabrikant iets maakt dat in de originele standaard niet genoemd was dan kan je dit niet gebruiken. Tot de volgende release van DirectX, maar dat laat nog wel eens lang op zich wachten.

Nu met DirectX 10 is het nog lastiger: veel mensen hebben geen Vista dus daar moet je DirectX9 gebruiken. Microsoft voegt uit marketing-overwegingen geen features meer toe aan DX9. OpenGL daarentegen geeft wel beschikking over veel DX10 features, zelfs op XP.
Maar DirectX10 is meer dan allen graphix zoals OpenGL wel is... DirectX is ook geluid/netwerk/input/AI/physics...
Daarvoor bestaat dan OpenAL, OpenML...
onrealistisch dat de meeste spellen ook makkelijk onder linux werken (unreal tournament, quake etc etc zijn positieve uitzonderingen.

[Reactie gewijzigd door maertz op 6 oktober 2007 11:13]

Het probleem is niet het werkbaar maken van de spelle, maar wel de licentie kost. Vele toptitels maken gebruik van dezelfde engines als UT en Quake en zouden dus zonder al te veel problemen naar het linux en mac platform geport kunnen worden, alleen is de licentiekost hiervoor enorm hoog en het publiek enorm klein waardoor de investering niet opweegt tegen de te maken kosten.
probleem is dat een hoop games onder windows gemaakt zijn onder DX9/10. De games die meestal wel geport worden zijn games die gebruik maken van OpenGL.
DirectX is hier idd het grote knelpunt.. windows-only zeik...
(correct me if i'm wrong) maar ik dacht toch dat je met directx (direct3d) betere graphics kan realiseren voor je games als programmeur, daarmee dat opengl volgens mij vaak links blijft liggen...
moest ik al men favo games onder wine kunne emuleren had ik al lang al men pc's naar driva gemigreerd..
maar dankzij directx ben ik verplicht windows te installere :(

ik heb driva 2007.1 spring (amd64) op men fileserverke draaie nu met KDE 3.5.6
ben er ongelofelijk tevreden van, kan echt elke richting uit die ik wil

en ga er na dit nieuws ook weer wat meer op gaan spelen met wine ^^
DirectX is hier idd het grote knelpunt.. windows-only zeik...
DirectX is vooral makkelijker in gebruik en veel beter ondersteund. Met OpenGL moet je vaak ATI- en NVIDIA-specifieke extensies gebruiken, met subtiele verschillen en bugs. Draai je het dan op een Intel kaartje werkt het voor geen meter. Microsoft heeft met DirectX redelijk goede compromissen gesloten en alle kaartbouwers doen hun best om zich aan de specificaties te houden (anders krijgen ze geen certificatie).

Trouwens, DirectX heeft een zeer uitgebreide set conformance tests (WHQL DCT) die bovendien vrij te gebruiken is. OpenGL heeft minder uitgebreide tests en daarvoor moet je betalen. Bovendien testen ze geen extensies dus voor bugs daarin ben je aangewezen op de producent van de kaart.

Met andere woorden, OpenGL is een zooi en men ontwikkelt liever naar/voor DirectX. Gelukkig werkt men nu aan de opvolgers van OpenGL, maar die blijven nog steeds in de schaduw van DirectX 10.x.

Dus als je iemand de schuld moet geven is het de OpenGL-community, niet de hardwerkende mensen achter DirectX.
Gelukkig zijn ze daarom nu een nieuwe OpenGL versie aan het maken. Een jaar of 4 te laat, helaas, maar het komt er (hopelijk) wel. Hét voordeel van OpenGL is dat het is ontwikkeld als cross-platform standaard, en dus kan je je spel/programma direct op Linux, Mac en elk ander desktop-os draaien :)
behalve dan je geluid enz, da's wel jammer.
Voor geluid hebben we dan weer OpenAL, wat qua syntax heel toevallig op die van OpenGL lijkt. ;)

Wat vooral mist is cross-platform networking, physics en AI. Nu zijn er natuurlijk een hoop opensource libraries die dat wel even voor je regelen, maar de gemiddelde programmeur is niet zo assertief. Het moet allemaal 1 pakket zijn.
Ik ben nog nooit een Linux spel tegengekomen dat niet standaard werkbaar was onder Linux?
Kan je comments niet meer verwijderen??

[Reactie gewijzigd door Par0xysm op 9 oktober 2007 16:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True