Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 2 reacties
Bron: Thresh's Firingsquad

Thresh heeft een preview van de nVidia GeForce 256 gepost. Firingsquad bevestigd dat de kaart op slechts 120Mhz loopt. Reden daarvoor is de complexiteit van de chip (23 miljoen transistors) en het daarmee gepaard gaande stroomverbruik (krijg je weer problemen met moederborden):

Yes, you heard correct the first time. The GeForce 256 can push out a sustained fill rate of 480 million pixels per second. That's over double the fill rate of the original TNT2. NVIDIA accomplishes this through GeForce's four-pixel pipeline rendering engine. We can derive the core speed of the GeForce 256 by dividing the pixel fill rate by the 4 pixel pipeline (480/4 = 120). Apparently, the GeForce 256 runs at a graphics core speed of 120MHz. By implementing massively parallel pipelines, NVIDIA is able to greatly increase the pixel fill rate without increasing clock speed. In fact, this speed is 5MHz lower than the TNT2 vanilla's core speed of 125MHz.

If we have a beef with the GeForce 256, it's certainly the clock speed. With over 23 million transistors, the GeForce exceeds Pentium III or Athlon in complexity, and the limitations of the AGP slot and power supply are already being felt. Being able to scale in parallel is a great alternative, but the fact remains that every title benefits from faster clock rate, and in many situations, there is no substitute.

De vraag is nu natuurlijk hoe de GeForce zich op hogere resoluties gaat verhouden tov de Savage2000. De Savage2000 heeft een hogere fillrate (700~800Mpix/sec), maar de GeForce heeft een bredere geheugen bus (256 bits).

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (2)

Dan ben ik wel heeeeeeeeeeeel benieuwd hoe S3 dat wil gaan bereiken als op 120Mhz al de limieten bereikt zijn van AGP stroomverbruik. Of de savage2000 heeft veel minder transistors.
Sharkyextreme heeft al voorspeld dat 3dkaarten later misschien een extra energiebron nodig hebben met andere woorden kaarten met een stekker.

Iemand zin in het upgraden van z'n kast???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True