Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Yahoo

Mobiel gamen zit in de lift en daar wil ook Vivendi Universal Games een graantje van meepikken. De mobiele tak van deze uitgever stelde onlangs namelijk zes nieuwe titels voor: SWAT Force, Empire Earth, After Dark: Flying Toaster, Red Baron, Navy Challenge en Black Hawk Down: Team Sabre. Deze spellen voor mobiele apparaten zullen tijdens het tweede en derde kwartaal in de winkels verschijnen. Deze zes titels zullen de eerste spellen zijn die door het onlangs opgerichte Vivendi Universal Games Mobile gelanceerd zullen worden. Hoewel de mobiele markt nog lang niet zo groot is als de markt voor pc-games, hoopt VUG Mobile zijn gameportfolio toch uit te kunnen breiden met enkele actiegames, naast zijn traditionele spellen in cartoonstijl als Crash Bandicoot en Leisure Suit Larry. Op de gsm-markt zal de spelontwikkelaar echter moeten opboksen tegen concurrentie van onder andere Jamdat Mobile en Bandai.

Empire Earth op gsmIn SWAT Force, gebaseerd op de gelijknamige pc-titel, bestuurt de speler een tweekoppig SWAT-team tijdens zeven crisissituaties. Empire Earth is ook gebaseerd op een pc-game en biedt de mogelijkheid legers uit het verleden, het heden en de toekomst hun veldslagen uit te laten vechten om de wereld te veroveren. In After Dark kunnen spelers de cartooneske broodrooster uit de bekende screensaver door een doolhof sturen, terwijl in Red Baron de speler in de huid van de legendarische piloot uit de eerste wereldoorlog kruipt. Navy Challenge behelst een gemoderniseerde versie van het aloude 'zeeslag' . In Black Hawk Down ten slotte is het de taak van de speler om een elite-eenheid doorheen tien missies in de Zuid-Amerikaanse jungle en de woestijnen aan de Perzische Golf te sturen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Mobile Games topic op GoT:
forum: Het Mobile Games Topic

Is er overigens meer bekend over de OS waar deze spellen op draaien? Is het Windows Mobile, Symbian of iets anders? :)
zijn dat niet gewoon java games?
Sóms zijn het java-games, maar meestal zijn ze voor Windows of Symbian.
Helaas is het met een hoop spellen zo dat ze niet los verkocht worden maar gebundeld bij een telefoon.
(dus om dan erachter te komen welke OS die spellen draaien moet je kijken welke OS op die telefoons daait en/of die telefoon misschien java heeft)

Zoals bij Empire Earth staat dit:
System Requirements
Not available for all phone models and carriers
Tsja :P
meestal staat bij een spel voor welke toestellen ze geschikt zijn en moet je je toestel kiezen als je hem wilt downloaden.
De meeste spellen worden gewoon los verkocht. Voornamelijk via portals van de operator of de fabrikant, maar ook door onafhankelijke bedrijven.

(En niet beschikbaar voor alle telefoons en carriers is logisch. Niet alle telefoons en carriers ondersteunen de benodigde features. Net zoals niet alle software op alle computers zal werken. )
Is allemaal J2me (ik ken er een aantal al). De meeste Symbian en Windows devices ondersteunn ook gewoon Java namelijk. Echter is het zo dat windows devices qua porting een beetje crap zijn. Reken daar dus niet al te hard op...
De kracht van marketing...
Op de PC is 1600x1200 met 8xAA en 4xAF vereist, want anders verkoopt het niet. Op een mobieltje nemen dezelfde (koopkrachtige) gebruikers genoegen met het minder dan de aloude Hercules: 320x240 en 16 kleuren....
Yup, daarom werden er ook tientallen miljoenen exemplaren van The Sims + uitbreidingen verkocht. De gemiddelde consument kijkt gewoon of het spel leuk lijkt, heeft voor de rest geen idee wat 8xAA inhoudt en weet vaak niet eens hoe en waarom je de resolutie zou veranderen. Dat is slechts het selecte groepje hardcore gamers.

Je vergelijking met de Hercules gaat alleen op qua resolutie. Voor de rest hebben de meeste mobiele games tegenwoordig graphics die goed vergelijkbaar zijn met de SNES/Gameboy Advance. En in sommige 3D gevallen komt het dus zelfs in de buurt van de PSX
en er zijn zeer veel mensen die spellen op default 800x600 spelen omdat ze niet weten dat je het kan veranderen.

slechts 5% van alle PC gamers zijn HARDCORE "het is echt een kleine group met veel koopkracht"
Arkanoid is gewoon nog steeds het beste spel (zeker op de mobiele markt) :+
Wat ik nou niet snap is waarom een bedrijf als Apogee (geloof nu een onderdeel van Epic?) niet gewoon alle oude titels opnieuw uitbrengt onder de mobieltjes.

Het lijkt me geweldig om nog eens de oude Commander Keen of Secret Agent SAM te spelen op m'n mobiel. Qua sound en graphics zitten de mobieltjes toch redelijk dicht bij de specs van toen en qua gameplay zit het ook echt goed.

Ook qua ontwikkeltijd moet het meevallen, de spullen porten naar Java (of een framework ontwikkelen wat het framework waarop de oude games gebaseerd waren kan vervangen, eventueel via emulatie oid) kan nooit zo moeilijk zijn als de hele games opnieuw maken.

Andere favo's uit die tijd: (Ik weet, ze zijn niet allemaal van Apogee)

Crystal Caves
Monster Bash
Jill of the Jungle
Dangerous Dave (10 levels, eindeloze verslaving)
BioMenace
Cosmo
Duke Nukem
Monuments of Mars
Pharaoh's Tomb
Hocus Pocus
Baldric
Jetpack
Xeon
Paganitzu

Eigenlijk zou er best een markt zijn voor een kleine goedkope handheld (denk aan max 75 euro) met daarin een CPU vergelijkbaar met een 486 welke gewoon DOS draait en al deze games kan spelen (natuurlijk via mooie catridges waar een simpele DOC zit). Op zich moet het te doen zijn, alleen denk ik dat het niet mogelijk is voor alle games een (betaalbare) licentie te krijgen.
Je vergeet één van de grootste problemen bij mobile gaming.. 'De interface naar de gebruiker', iets dat zelfs door mobile game makers vaak vergeten wordt waardoor games enorm goed kunnen zijn op mobiel, maar toch ook weer heel slecht speelbaar. De reden dat veel gamers mobile games niks vinden is ook omdat ze vette games als Duke Nukem 3D erop willen spelen, maar niet goed bewegen kunnen met de mogelijkheden van het toetsenbord. Daarna is elke mobiele game voor die mensen automatisch slecht. :Z
Klopt, maar de spellen die ik opnoemde gebruiken volgens mij alleen maar de cursor toetsen en de schiet toets (toendertijd de CTRL toets) en eventueel een aparte springtoets.

Dat moet dus goed lukken op mobieltjes.
Wauw, nu nog een nieuwsbericht over de nieuwe Jamba-ringtones!

Wat zien de games er trouwens simpel uit. Er is tegenwoordig veel beter mogelijk. Goede 3d-games zijn al lang niet meer opzienbarend op de mobieltjes.

Zie:

Brothers in Arms 3D

Bomberman 3D
Je voorbeelden zijn zelfs nog niet eens de top, die zijn nog kinderspel vergeleken bij Xyanide 3D die in native Symbian geschreven is, of zelfs het aloude Mahjongg 3D. die gewoon veel meer uit je device trekken. Echter is het nog steeds zo dat slechts een handjevol devices met 3D om kunnen gaan. En zeg nou zelf, wil je nou echt een strategy game op dat kleine schermpje in 3D zien? En wat denk je van de battery life met 3D games? ;)
Interresante ontwikkeling. Vivendi probeert op deze wijze een nieuwe markt aan te boren. De ontwikkeling van dit soort games hoeft niet veel geld te kosten (aankop van licentie voor engines e.d.). De verkoopprijs kan daarom laag worden gehouden en er komen steeds meer kleine apparaten die mogelijk geschikt zijn voor dit soort spelletjes.

Ik denk wel dat vivendi eens met wat producenten van dit soort apparaten moet gaan praten zodat het ook duidelijk word waarvoor de spellen exact geschikt zijn. Gooi er goede marketing tegen aan en een nieuwe rage is geboren.
Welkom in de wereld van mobile gaming. Een wereld waar game makers maar bar weinig invloed hebben op de makers van de toestellen :(

Over het algemeen is het namelijk zo dat toestellen met java o.i.d. uitgerust worden volgends het idee van de maker van het toestel. Dus elk toestel is letterlijk een ander platform waardoor het porten bij mobile gaming veel meer R&D vereist dan in de reguliere games industrie. Even een engine aankopen is dus nog niet zo simpel ;)
Mobiel gamen zit in de lift

zo populair is mobiel gamen nou ook weer niet, laatst was een poll op powerweb.nl en daar had een overgroote meerderheid niets met mobiele games
--edit--
oeps poll is dood daar
Wat zouden de gms-vereisten zijn? En vooral hoe krijg je de content op je toestel? Niet iedereen heeft bluetooth of een datakabel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True