Premium nForce 4 IE- versus budget i915-moederbord

Het testteam van Tom’s Hardware vroeg zich af wat het verschil in resultaten zou zijn tussen een topmodel moederbord en een budgetversie. Om deze vraag te beantwoorden bouwden zij twee vrijwel identieke systemen rondom een Pentium 4 660 3,6GHz met 2MB L2 cache die enkel verschilden qua moederbord en het werkgeheugen. Als budgetbord fungeerde een MSI 915PL Neo-V, terwijl in de topmodelklasse de MSI P4N Diamond als woordvoerder naar voren werd geschoven. De 915PL Neo-V kost op het moment van schrijven net iets meer dan 80 euro, terwijl de P4N Diamond pas vanaf 190 euro van eigenaar wisselt.

MSI 915PL Neo-VDe 915PL Neo-V is gebaseerd op Intels 915-chipset, ondersteunt geen dual-coreprocessoren, kan maximaal met twee modules 400MHz DDR RAM overweg en bevat slechts één PCI Express 16x-poort. Ook beschikt dit bord over niet meer dan vier USB2.0-poorten en één ATA-133 aansluiting. Wel biedt de 915PL Neo-V een AGP-poort, hoewel deze laatste maximaal op PCI-bussnelheid zijn werk kan doen.

MSI P4N DiamondMSI’s P4N Diamond beschikt over nVidia’s nForce 4 Intel edition-chipset en heeft diverse extra’s ten opzichte van zijn budgetbroer. De meest in het oog springende voordelen zijn ondersteuning voor dual-coreprocessoren, vier DDR2-geheugenbanken voor 667MHz-geheugen, twee PCI Express 16x- en een 1x-slots, zes SATA2- en twee ATA-133-aansluitingen, acht USB2.0-poorten, een onboard Creative Live-geluidschip en een FireWire-aansluiting. Ook beschikt het moederbord over een batterij overklokmogelijkheden in het BIOS en is de verpakkingsdoos afgeladen met kabels en software.

De testconfiguraties verschilden enkel wat betreft moederbord en het werkgeheugen: de 915 PL Neo-V kreeg twee keer Corsair 512MB DDR400 in zijn rug geprikt, terwijl de P4N Diamond twee keer Corsair 512MB DDR2-667 als geheugen meekreeg. Beide werden verder uitgerust met een nVidia 6800GT-referentiekaart en een 7200RPM Hitachi-harde schijf. Het testteam liet vervolgens een breed scala aan testen los op de twee configuraties, waarbij vrijwel elke meetbare vorm van prestaties binnen regulier gebruik werd onderzocht.

Na vele uren videobewerken, gamen, audiocoderen en synthetische testen konden Tom’s mannen niet anders concluderen dan dat er bijna geen prestatieverschil is tussen de twee moederborden bij regulier gebruik. Het grootste gemeten verschil was welgeteld 0,25%, wat statistisch gezien verwaarloosbaar is. De conclusie van de test luidt dan ook dat reguliere eindgebruikers niet gebaat zijn bij een topmodel moederbord. Enkel voor gebruikers die de specifiekere functies nodig hebben (zoals SLI, overklokmogelijkheden of legio aansluitingen voor opslagmedia) zou de meerprijs van meer dan honderd euro te verantwoorden zijn.

Door Inge Janse

16-08-2005 • 15:40

37

Bron: Tom's Hardware

Reacties (37)

37
35
21
16
11
11
Wijzig sortering
wat wel jammer is is dat de levensduur in dit soort tests niet gemeten kunnen worden. uit ervaring weet ik dat msi vele budget borden uitgerust heeft met kwalitatief wat mindere condensatoren, deze willen na 1 a 2 jaar nog wel eens gaan lekken.
lekkende condensators zullen minder en minder plaats vinden. dit hele verhaal is ooit door IEEE bekend gemaakt dat een bedrijf het ontwerp van condensators gejat heeft en die weer verkocht heeft aan bv Lien Yan en Abit en waarschijnlijk nog wel andere. Echter dit was al ruim 2,5 jaar geleden bekend ik denk dat we nu er wel vanuit kunnen gaan dat de hedendaagse condensators wel kwalitatief beter zijn (op misschien no-name mobo's na).
Klopt inderdaad

Het betrof bordjes van een jaar of 4 geleden, heb zelf ook een MSI bordje gehad waarvan de condensatoren het 1 1/2 jaar geleden begaven. Abit bordjes uit die tijd hadden hetzelfde probleem.

Toch zul je zoiets bij Gigabyte en Asus borden niet snel tegenkomen, omdat die niet bij dit soort onderdelenfabrikanten inkopen (correct me if i'm wrong).

.
In deze test zijn beide planken van MSI. Het gaat hier om een onderzoek of de meerprijs van een high-end moederbord en een budgetversie met dezelfde chipset en dezelfde fabrikant in de prestaties terug te vinden is. Levensduur als gevolg van condensators zal niet zoveel uitmaken gezien ze beide MSI zijn. Levensduur van moederborden tussen fabrikanten is een heel ander soort test.
dat msi vele budget borden uitgerust heeft
voortaan even lezen :Y) ik zeg dat msi in de budget series vaak goedkopere componenten gebruikt. dus er is wel degelijk verschil
daar geloof ik niet veel van , als ze dat doen dan gaat natuurlijk nooit nog iemand een highend bord kopen... , ze zouden in hun eigen vingers snijden , volgens mij...
Dat zijn wel erg oude koeien uit de sloot halen. Dat verhaal van de condensatoren is voor moederborden die rond 2000 zijn geproduceerd. Niet alleen MSI, maar eigenlijk iedere mobo bakker heeft hier last van gehad door slechte levering van condensatoren.
wat ik raar vind is dat er eigenlijk geen verschil zit in prestaties terwijl de snelheid van het geheugen wel erg verschilt.
Aan gezien de Intel een bus heeft van 800 Mhz en dit precies overeen komt met een dual channel 400 geheugen is er helemaal geen noodzaak om ander en/of sneller geheugen te gebruiken.
Daarnaast heeft het DDR2 een veel hogere latencie (niet dat de intel er veel last van heeft maar vast iets) dat kan dan weer worden gecompenseerd door de hogere snelheid van het geheugen.

Dus blijkt dat het niets uitmaakt.
Anoniem: 102097 @ronny16 augustus 2005 17:21
inderdaad, amd heeft meer baat bij strakkere timings.

en P4 heeft dat niet maar moet daarintegen wel weer veel mhz hebben op het geheugen voor de bandbreedte :)
ja, hij heeft meer nut bij meer Mhz, maar dual channel 400 = 800 = bussnelheid van de gebruikte P4 processor. dual channel 667 = 1334, maar de bus van de P4 processor is nog steeds 800 en geen 1066 waardoor dit geen winst opleverd
Bespaart MSI nog steeds op de stroomvoorziening op het moederbord? Anders kunnen beide aankopen een dure koop worden ... BTW wat is dat rode slot op de Diamond?
Anoniem: 120371 @gumkop16 augustus 2005 15:55
Handleiding:
Gewoon de fluo-oranje versie van het witte PCI slotje erboven.
Tja ik had dit wel zo ongeveer vooraf kunnen voorspellen. de extra euros zijn alleen goed voor alle extra onboard functies. Aangezien de intelchipset het budgetboard was en Intel een vrij goede naam heeft op chipset gebied had ik niet anders verwacht.

De test die ik liever had gezien was een budget chip zoals sis die heeft of ali (of hoe heten ze ook al weer). Die moederborden zijn meestal ECHT low budget
Volgens mij vergeet men ook mee te nemen dat de doos van het duurdere model vaak tjokvol goodies e.d. zit en daar betaal je ook voor neem ik aan....
Wel biedt de 915PL Neo-V een AGP-poort, hoewel deze laatste maximaal op PCI-bussnelheid zijn werk kan doen.
Een AGP poort op 33Mhz? Dat is zelfs nog onder de specs van AGP 1x. Me dunkt dat hier 66Mhz bedoelt wordt (AGP 1x).
Anoniem: 144428 @Skaah16 augustus 2005 15:49
Nee, aangezien de AGP aansluiting op een PCI aansluiting van de northbridge stoelt, het heeft dus geen nut om deze op AGP snelheid te laten functioneren
Huh?
Mijn AGP 8x loopt toch echt ook op 66 MHz ;)
Pentium 4 560 3,6GHz met 2MB L2 cache
Sinds wanneer heeft een Pentium 4 5xx 2MB Cache? Enkel de EE's en de 6xx serie zijn prescotts met 2MB cache... De nieuwsposter heeft de fout dus gewoon overgenomen van ome tom... Ik dacht dat we hier op Tweakers waren...
Denk een typo ja, zal wel gaan om een 660, die is 3,6GHz en heeft 2MB

Ik vind niet dat tweakers verplicht is om externe reviews op typos te gaan corrigeren, maar een beetje oplettendheid is wel op zijn plaats

pricewatch: Intel Pentium 4 660 (S775, 3.6 GHz, 800MHz, 2MB, Boxed)

Overigens vind ik 80 euro niet echt budget, maar meer mainstream. Ik denk zowiezo dat er in een budget systeem geen Pentium 4 660 zal zitten maar eerder een celeron of een sempron. Daarom ontgaat mij het hele nut van deze test ook, het bewijst eigenlijk alleen maar dat Nforce4 + DDR2 667 gelijkwaardig is aan i915 + DDR 400
Daarom ontgaat mij het hele nut van deze test ook, het bewijst eigenlijk alleen maar dat Nforce4 + DDR2 667 gelijkwaardig is aan i915 + DDR 400
Dat was ook precies de bedoeling ;)
Volgens mij neemt tweakers.net wel vaker dingen over van ome tom...

Ik zelf had eigenlijk nooit verwacht dat het prestatieverschil zo klein zou zijn, en sta hier toch raar van te kijken. Maar dit is wel handig om te weten, mocht je nog is een servertje in elkaar willen zetten, weet je dat je in princiepe een budget mobo kan gebruiken, en het geld wat je over houd kan gebruiken voor een RAID controller of mooie hd.
Ik vraag me af of je op zo'n budget bordje nou niet (stiekem) een dual core processor kan prikken. Natuurlijk wordt het niet ondersteund enzo. Maar het blijft een 800Mhz FSB, de stroombehoefte is iets groter maar niets wat niet binnen een 'tweaker'-standaardmarge valt. Verder draait het in feite om de zelfde (soort) processoren dus:s
Nouja, er komt vast veel meer bij kijken, Iemand die daar iets concreets over kan zeggen? Is het ooit geprobeerd? Is het ooit gelukt?
Kijk dit is nu een hele belangrijke en interessante test van Tom. De conclusie zegt gelukkig dat een mobo maker in principe heel erg hard zijn best moet doen wil hij de mobo slechter laten presteren. Het gaat dus op de inhoud van de mobo en niet zozeer de prijs. Een beetje tweaker wist dit natuurlijk allang ;)
Ik vind dat ze om correct te blijven niet het MSI P4N Diamand hadden moeten nemen maar wel het MSI 955X Platinum hadden moeten nemen omdat die ook een Intel chipset heeft, en wel intels huidige high end chipset... Ik vraag me af of er dan ook geen performance verschillen worden gemeten... Anders tests wijzen toch andere dingen uit...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.