Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: ExtremeTech

ExtremeTech heeft een korte review van nVidia's Transparency Adaptive Anti-Aliasing, kortweg TAAA, online gezet. De nieuwe anti-aliasingtechniek werkt niet alleen op de randen van gerenderde polygonen, maar strijkt ook de randjes van transparante stukken binnen een texture glad. De TAAA-techniek, waar nVidia zijn nieuwste GeForce 7800 GTX-paradepaardje mee uitrustte, is in twee smaken beschikbaar: multisampling en supersampling. De laatste van de twee vergt wat meer rekencapaciteit omdat er meer texture-informatie wordt berekend, maar levert wel betere resultaten.

De site gaat op zoek naar textures met veel transparante elementen in diverse games, en vindt hekjes in Half Life 2 en Battlefield 2 en gebladerte in Far Cry. Nadere bestudering van de plaatjes levert al snel een simpele conclusie op: zowel normale anti-aliasing als Multisample TAAA laten steekjes vallen, maar Supersample TAAA schoont werkelijk alle randjes op een plaatje op en geeft veruit de beste resultaten. In Half Life 2 worden een aantal textures overigens wel te helder weergegeven als supersampling is ingeschakeld, maar dat is overkomelijk. Minder prettig is dat Battlefield in de praktijk onspeelbaar is, omdat bepaalde textures helemaal niet gerenderd worden. 'Dat is natuurlijk ook een manier om geen lelijke randjes te laten zien', schampert de reviewer, die niet nalaat erop te wijzen dat het spel onderdeel uitmaakt van nVidia's 'The Way It's Meant To Be Played'-programma.

Supersample Transparency Adaptive Anti Aliasing: hekje? Welk hekje?

Supersampling is - als het wel goed werkt - dan wel ruimschoots de beste oplossing die de 7800 GTX aan boord heeft, maar de prestaties hebben hoe dan ook een prijs. In enkele Far Cry-benchmarks laat ExtremeTech zien dat, als Supersample TAAA wordt ingeschakeld, de framerate tot 51% lager uitvalt dan wanneer geen AA wordt gebruikt. Multisampling doet het soms maar nauwelijks beter: in de Volcano-missie loopt de framerate met multisampling 38% terug, terwijl voor supersampling 41% van de prestaties moet worden ingeleverd. Vooral bij de Research- en Regulator-demo's betekent supersampling dat de testopstelling met AMD's FX55, een gigabyte geheugen en een Audigy 2, geen zestig frames per seconde meer kan produceren, wat als onwenselijk wordt aangemerkt. Ten opzichte van het klassieke viervoudige anti-aliasen kost multisampling overigens nauwelijks extra rekenkracht. In Half Life 2, waar een voor supersampling ongunstige omgeving vol rasterwerk werd opgezocht, kost multisampling maar 12 procent van de framerate, terwijl supersampling bijna veertig procent slechter presteert ten opzichte van beeld dat zonder anti-aliasing werd opgebouwd.

In een slotwoord steekt ExtremeTech nogmaals de loftrompet over TAAA, en dan met name over supersampling. Dat de hardware-eisen hoog liggen is niet erg, snellere hardware is slechts een kwestie van tijd. De gevonden bugs verpesten het feestje echter; nVidia zou wel van de bugs op de hoogte zijn, maar gebruikers kunnen nog geen probleemloos gebruik verwachten en daarmee is de TAAA-technologie de kinderschoenen nog niet ontgroeid. Het devies is dus om nog even te wachten tot de plooien zijn gladgestreken. Voor hen die niet kunnen wachten geldt: use with caution.

Supersample Transparency Adaptive Anti Aliasing: vrolijke brug op somber station
Mooi, maar iets te vrolijk gerenderd station in Half Life 2

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Onder vijandelijk vuur: "Jack, kom me helpen!!!!", "John, ik kan niet bij je komen, er zit een force-field in de weg!" (toch leuk zo'n 'imaginair' hek)
lol dat is een goeie :+
ach, dit is weer dat onnodige geflame als je het mij vraagt, oke oke het is wel een bug maar hierzo word er meteen enorm negatief overgedaan, al zet jij op je X850XTPE AA en AF op maximum loopt je fps toch ook enorm terug? hier word het verteld alsof de nieuwe techniek bluderd bij het leven

nog 2 van deze artikelen en ik bestempel extremetech als rood....
niet dat ik kritiek niet verdragen kan tenover nVidia (ben geen fanboy van een van beide! koop gewoon wat het beste voor het geld levert :Y)) maar dit is wel een beetje te vee lde slechte kanten laten zien
Ligt er een beetje aan hoe het geformuleerd is. Maar het is ook wel goed dat er wat meer realisme getoond wordt ten aanzien van TRAA.

Er werd net gedaan alsof TRAA niet zoveel performance kost, maar zoals ik al een keer eerder heb betoogd is dat volledig afhankelijk van de mate waarin er alpha textures in beeld zijn.
Als dat het hele beeld is dan heb je uiteraard gewoon dezelfde performance hit als dat je de ouderwetste supersampling over je volledige scherm hebt. En die was zodanig groot dat niemand het meer gebruikt. (Ondanks dus dat je daarmee ook mooiere plaatjes krijgt)
Is TRAA dan nog wel zo'n goede oplossing? Of mag je daar dan best wat vraagtekens bij zetten?
(uiteindelijk denk ik dat het nog steeds wel een goed idee is, maar je moet je dus goed bedenken dat het niet het ei van Columbus is).

Wat betreft die bugs.
Als dezelfde bugs bij ATI waren geweest dan had iedereen weer zitten vertellen hoe de ATI drivers altijd klote zijn en dat Nvidia veel beter is.
Waarom mag er bij Nvidia dan niet op dezelfde wijze over bugs gepraat worden.

Overigens verbaasd het me wel, want supersampling is in feit een simpele techniek waar toch al heel wat ervaring mee is.
Je zou verwachten dat wanneer SS TRAA problemen heeft, dat dan de 8xAA van Nvidia waarin ook SS gebruikt word, dan ook problemen zou moeten hebben.
@sample: ati kaarten hebben weinig tot geen performance verlies met AA/AF, is al lang geweten, nvidia heeft ook de neiging meer te blurren dan te renderen (check die pics hier maar eens, sherp zijn ze niet, eerder clean blurred), dit zijn eerder serieuze bugs, hekkens die zomaar verdwijnen? dan is er toch nog iets serieus mis met de implementering ervan

lijkt eerder dat je een flame wil starten met "nvidia heeft het, maar ati toch ook?" terwijl het niet zo is, leer ermee leven :Z
Nee dat was zo in de tijd van de GeForce 4 Ti vs. de Radeon 9x00 reeks. De huidige generatie kaarten van beide merken kunnen ongeveer even goed om met normale Anti-Aliasing en Anisotropic Filtering.
Precies, dit staat overigens ook vermeldt in de tekst:

"Ten opzichte van het klassieke viervoudige anti-aliasen kost multisampling overigens nauwelijks extra rekenkracht."

Dus waarom zo negatief doen over de performancedrop, omdat je met dezelfde performancedrop wel mooiere plaatjes voorgeschoteld krijgt (op de paar bugs daargelaten).
zou je met een anti-tank nou ook door dat ''onzichtbare'' hek heen kunnen schieten ? :)
Nope, daar heb je een onzichtbare tank voor nodig. Blijft de vraag: als je ineens niet meer verder kan lopen, sta je dan tegen een onzichtbaar hek of tegen een onzichtbare tank? :P
Dat merk je vanzelf, als je binnen 5 seconden kapot geschoten wordt, dan is het waarschijnlijk een hek.
Ben je binnen 5 seconden opgeblazen, of gebeurt er miraculeus genoeg niets alsof je achter een beschermende muur staat, dan is het een tank. :+
Waarschijnlijk niet, aangezien het niet de grafische kaart is die die 'collision' detecteert (anders zou het miss. wel werken :))
Sorry hoor maar vind 41% hit wel extreem hoog ook al geeft het mooier beeld.

Ik draai far cry zelf naar mijn idee op extreme settings (FSAA4X+2TAA, 8ASP) en het is zeker weten geen 41% performance hit en haal de 60fps wel.

De vraag is uiteraard wat is nou werkelijk mooier? Bedoel je beeld is niet constant gevuld met hekjes heheehe... dus geef mij bovenstaande maar.

Ga geen lullige opmerkingen maken over de ontbrekende textures.. dat wordt in de volgende beta drivers wel opgelost.. BF2 is een te populair spel om niet te fixen.
TAA??

Je hebt een ATI X800.

Hoe wil je dat dan draaien? :?
(Dit zal wel als overbodig worden gemodereed maar reageer toch maar net voor het slapen gaan)

TAA = Temporal Anti Aliasing en heb je in 2 settings
2X en 3X. 2x gaat werken bij Frames boven de 60. 3x gaat pas in bij 75fps. Houd in dat het je ingestelde Anti-Aliasing verdubbeld of verdrievoudigd. Dus stel dat je instelt op 8 en TAA op 3x. en je haalt de 75fps dan heb je dus 24 anti aliasing met de performancehit van je gewone AA dus 8. Vandaar dat ik dus zeker weet dat ik geen hit heb van 41%

Nu kan ik inderdaad trans adaptive AA niet draaien vandaar me vraag: Wat is mooier?
Nu heb ik het niet draaiend gezien want heb geen 7800tje maar gok dat bovenstaande toch een "algemeen, gemiddeld" toch mooier beeld geeft dan trans adapt AA.
Nu kan ik inderdaad trans adaptive AA niet draaien vandaar me vraag: Wat is mooier?
Een kleine toevoeging... Humus (van de leuke OGL demo's en die ook de DoomGL optimalisatie voor de Radeon serie uitvond en daarna bij ATi in dienst werd genomen), heeft ook al een andere vorm van Transparency AA voor ATi in OpenGL en DX geactiveerd op de huidige hardware. Het zit nog in een testfase, maar werkt in veel gevallen al wel netjes.

Het schijnt dat er meerdere manieren zijn om Transparency AA te doen. Wat Humus doet is dat het via alpha-to-coverage geactiveerd wordt, iets dat standaard in bv OGL zit.

HL2 1024x768 Normal Rendering met 4xAA / 16xAF
http://img221.echo.cx/my.php?image=d1canals1024x4aa16af0aaalpha01.jpg

HL2 1024x768 - Alpha-To-Coverage [6xAA] met 4xAA / 16xAF
http://img173.echo.cx/my.php?image=d1canals1024x4aa16af6aaalpha02.jpg

Lees het hele topic hier: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=24595 De downloadlinks voor de OGL en DX Alpha-to-coverage tool zitten ook in dit topic.
Ben het zelf nog niet tegengekomen, maar Battlefield speel ik dan ook al een tijdje niet meer. Ik vind het zelf erg mooi.... Ik stoorde me altijd aan de kartels die alsnog in beeld waren met AA aan. Nu zie ik nooit meer jaggies, echt geweldig.
Heb jij een 7800GTX dan?? want dat is de enige kaart die TAAA ondersteund. Dit probleem kan zich dus niet voordoen bij ATI kaarten, en Nvidia kaarten van eerdere generaties.
Die heeft hij inderdaad.
Kijk eens naar de TS van dit topic op GoT ;)

En dan vooral de laatste zin:
Mijn eigen kaartje draait perfect op 490/1300, ik heb hiermee een 3DMark05 score van 8423.
ik weet bijna zeker dat dit aan de driver ligt, en ook wel weer verholpen zal worden...

als ik bijv. 80.40 gebruik, en bf2 opstart, dan staan de schaduwen overal een meter vanaf....met de 77.** versies heb ik nergens geen last meer van...

hoezo anti-nvidia :X
Dat schaduwgedoe heb ik ook, stoor me er al niet meer aan :P
Ik heb 't al eens meegemaakt, gisteren nog. Ik was ff Far Cry (singleplayer) aan 't spelen en 't viel me op dat veel paden met zo'n rooster aan de onderkant geen rooster hadden. Je kon er dus zo doorheen kijken, net of het er niet was

Best lastig als er soms gaten zijn in zo'n spel. Je denkt dan "oh, vast een bug", dan loop je erover en val je in een ravijn :+
'Zie je, geen karteltje te bekennen!'

'Ik zie niets!'

'Nee, dat zeg ik!!'
Zou dit op te lossen zijn met nieuwe drivers?
Staat in de bron van wel :)
Nvidia informed us that its engineers are aware of these bugs and are working to fix them in the next driver release.
ik vraag me nu werkelijk af, zit iedereen tijdens het spelen nu werkelijk geconsentreerd op al het hekwerk en dergelijke te letten. Geen of 4 keer AA is een groot verschil, maar t verschil tussen die nieuwe vormen en de traditionele vorm is naar mijn mening vrij beperkt. Je moet vrij geconcentreerd kijken om het verschil te zien. Ik heb daar geen tijd voor tijdens het gamen. Ik wil gewoon dat ik alles op de hoogste reso kan spelen zonder enige consesie te hoeven maken. 4 keer AA is daarom meer dan genoeg voor mij, want tijdens het spelen valt me de zaken die zichbaar worden met deze neiuwe methoden nauwelijks op.

Blijft natuurlijk wel leuk voor de spcs junkies om te zeggen dat ze 80 fps halen met alles volluit. Tja.
nee, niet iedereen zit daarop te letten. maar het is wel handig als je ook daadwerkelijk dat hek kan zien waar je niet op zit te letten. het liefst nog voor je er tegen aan loopt en je af loopt te vragen waarom je niet verder kan. 2 seconden later kan je namelijk een kogel in je reet hebben :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True