Marktplaats.nl neemt QXL Ricardo over

Intoko logoMarktplaats.nl heeft de Duitse en Spaanse vestigingen van veilingsite QXL Ricardo overgenomen, zo is te lezen bij WebWereld. Voor de twee vestigingen van Ricardo heeft Marktplaats.nl enkele tonnen betaald. De aankomende jaren wil het bedrijf verder gaan uitbreiden naar onder andere Engeland, Canada en Turkije. Om de internationale activiteiten te onderscheiden van de andere activiteiten, heeft Marktplaats.nl een nieuwe naam gezocht: Intoko.com. Om te voorkomen dat de overname een fiasco wordt, is Intoko.com direct gaan investeren in nieuwe medewerkers om de zaken voortvarend op te kunnen pakken. In Duitsland is al een team aan de gang gegaan. Over de plannen van Marktplaats.nl is echter verder weinig met zekerheid te zeggen. Het bedrijf wil nu eerst maar eens gaan zien hoe het gaat met de nieuwe vestigingen.

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

03-11-2003 • 21:10

39

Submitter: T.T.

Bron: WebWereld

Reacties (39)

39
39
33
4
1
0
Wijzig sortering
Ik geloof niet dat marktplaats een jackpot is, ik weet het zeker. Ik heb net even gekeken (zoals wel vaker ;)) maar eh vandaag 28.000 nieuwe advertenties, daarbij waren er 604 in de categorie auto's.
Neem het nu is minimaal dus categorie auto's,telefoons,computer etc. etc. Zeg dat slechts 1500 van die 28.000 boven de €200 zijn. Dan heb je al €9000,- verdient op 1 dag!!! Dan heb ik het nog geen eens over al die mensen die hun advertentie iedere keer bovenaan zetten voor €1,- per gesprek!
Ja dit is iemand die rijk is geworden van het internet, ah ik wil er niet eens bij nadenken hoeveel geld die man verdient en al heeft verdient!
Het is niet een persoon die rijk is geworden van marktplaats.nl. Deze site is namelijk opgezet door een keten van 2e-hands bedrijven. Het is nu geloof ik de grootste bron van inkomsten voor die 2e-hands zaken...

[edit] Net even opgezocht het gaat op de kringloop winkels van 'Het Goed'. Deze zijn voor 92% eigenaar van marktplaats.nl.
Er is een wezenlijk verschil tussen een OMZET van 9000 euro, en een WINST van 9000 euro per dag.

(al zijn de kosten voor zo'n site+personeel natuurlijk relatief laag)
Er is een groot verschil tussen E-Bay, andere veilingsites en Marktplaats.nl. Bij marktplaats.nl is er namelijk geen sprake van een koop- of verkoopverplichting als de vraagprijs geboden wordt. Het is dus eigenlijk helemaal geen veilingsite en daarom niet te vergelijken met E-Bay e.d. Je moet het meer zien als de electronische versie van het prikbord bij de supermarkt.
Anoniem: 96361 @zordaz3 november 2003 23:36
Ik ben het eens met zordaz...
Maar marktplaats verdient er goed aan, ik wou laatst telefonisch mijn advertentie verlengen...moest ik een gegeven nummerieke code intoetsen waarna de automatische beantwoorder het nummer herhaalde en ik de code goed moest keuren, maar dat nummer bleek telkens niet het nummer dat ik had ingetoetst. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het lukte niet...Ik ben opgelicht!!
Marktplaats.nl heeft de Duitse en Spaanse vestigingen van veilingsite QXL Ricardo overgenomen
Hoe zit het dan met de Nederlandse site van Ricardo? :?
In de Nederlandse Ricardo heeft de site echter geen interesse. "Wij zijn hier al de grootste."
^^^^ Zo is er te lezen in het bronartikel. Lijkt me duidelijk. Ze hebben die Nederlandse vestiging dus niet nodig omdat ze al groot genoeg zijn en er verder dus ook weinig tot geen echte concurrentie van ondervinden. IMO een gezonde beslissing, dat geld kunnen ze dan beter gebruiken voor andere overnames of om bijvoorbeeld te werken aan de software en de service.
Anoniem: 3747 @Harm4 november 2003 14:09
dat geld kunnen ze dan beter gebruiken voor andere overnames of om bijvoorbeeld te werken aan de software en de service.
Inderdaad, bijvoorbeeld door eens serieus iets te gaan doen met abuse reports.
Volgensmij is de nederlandse versie van ricardo.nl overgenomen door Ebay.

Ik vond markplaats altijd een onprofesionele uitstraling hebben. Altijd het gevoel gehad dat het door een paar hobbyisten in elkaar is gezet. Het werkte daarintegen wel goed en heb er ook een aantal dingen gekocht.
Marktplaats.nl wint het juist door zijn eenvoud. Je hebt geen flash bagger nodig of onnodige javascript/style sheet constructies te gebruiken om iets tot een succes te brengen.

Startpagina.nl of google.nl al eens onder de loep genomen? Eenvoud = kracht.

(Jasper was me net voor)
Anoniem: 30131 @nl2dav4 november 2003 02:34
Maar eenvoud hoeft niet gelijk klasse te impliceren...

Vergelijk marktplaats maar eens met google. Google straalt inderdaad eenvoud uit met zijn minimalistische design, maar tegelijker tijd ook een bepaalde mate van klasse. Juist omdat er zo weinig op de startpagina staat. De startpagina van marktplaats daarentegen is dusdanig onoverzichtelijk en het kleurgebruik is dusdanig amateuristisch dat het juist averachts werkt... (Althans bij een behoorlijk ervaren gebruiker, zoals ikzelf - ik gebruik het internet sinds 1993)
Dat is dus het mooie he. Dat Ricardo.nl wordt met miljoenen guldens opstartkosten opgezet, loopt voor geen meter en wordt na een aantal jaar overgenomen door die 'amateuristische pruts site' marktplaats.nl

Een mooie afspiegeling van de nieuwe economie als je het mij vraagt :Y)
Ricardo.nl wordt dus _niet_ overgenomen door marktplaats.nl
Ik vond markplaats altijd een onprofesionele uitstraling hebben. Altijd het gevoel gehad dat het door een paar hobbyisten in elkaar is gezet.
En dat is nou net de kracht denk ik. Elke internet-beginner kan er mee werken (net als startpagina).
Net als het feit dat je je niet registreerd maar bij elke advertentie opnieuw al je gegevens moet invullen. Voor elke beginner is het eenvoudig.
Sjah, daar adverteren ze ook mee: Internet zoals Internet bedoeld is. En die instelling staat me eigenlijk wel aan.. ik kom liever op Marktplaats dan op eBay of welke site dan ook.
Anoniem: 81134 3 november 2003 21:33
Waar verdient marktplaats zijn centen eigenlijk mee, enkel met de reclame op de site?

[ edit: voor de hand liggend, ik heb nog nooit iets (zo) duurs verkocht, ben maar een arm studentje :+ ]
Je betaald € 6 per advertentie met een vraagprijs boven de € 200. Als je een advertentie in de categorie 'auto's' zet, betaal je die € 6 sowieso omdat de verkoopwaarde bijna altijd boven de € 200 is.
Anoniem: 81397 @Jasper3 november 2003 22:52
Je betaald € 6 per advertentie met een vraagprijs boven de € 200. Als je een advertentie in de categorie 'auto's' zet, betaal je die € 6 sowieso omdat de verkoopwaarde bijna altijd boven de € 200 is.
Klopt, verder is het zo dat wanneer je je advertentie wil 'verlengen' je een betaald telefoonnummer (van 1 euro per gesprek) moet bellen om een code te krijgen.
Op dit moment betaal je per categorie 6 euro. Voor auto's/motoren altijd 6 euro maar wil je de poes van de buurvrouw verkopen kost je dat niks.

Dit is gedaan omdat veel mensen die 6 euro niet betaalden en dan de prijs in de advertentietext zetten.
maar wil je de poes van de buurvrouw verkopen kost je dat niks
}>
Je betaald ook EUR6,- zodra je een URL in je advertentie wil zetten, en wat een URL is, bepaald het martkplaats team. "obsolyte.com" is volgens hun b.v. een URL.
Als je advertenties met producten met een prijs hoger als x aanbiedt moet je betalen.
Advertenties met een vraagprijs boven de 200 euro kosten 6 euro. Dat zijn er meer dan een miljoen per jaar. Tel uit je winst. Verder heb je de mogelijkheid om via een 0900 tegen een klein bedrag je advertentie weer vooraan de lijst te zetten.

Gezien de beperkte hoeveelheid reclame op de site lijkt me dat niet de grootste bron van inkomsten.
ik hou het toch veel liever bij ebay, het is een stuk professioneler.

Je hebt tenminste overzicht van je aanbiedigen, je kan internationaal verkopen en je kan ook honderden advertenties tegelijk plaatsen, door ze offline voor te bereiden.

Ik verkoop ook wel eens wat op marktplaats, maar ik vind het nog steeds een beetje een pruts site, je kan nergens aan zien of iemand wel te vertrouwen is, en een bod is niet eens bindend! wat is het nut van bieden dan? iedereen kan gewoon wat aan klooien.

bovendien heb je veilingen zonder einddatum, bij ebay krijg je netjes te zien hoe lang de veiling nog duurt, en krijg je netjes een mailtje wie de hoogste bieder is na afloop.

Wat ik ook zo raar vind is dat je wel een prijs kan invullen bij marktplaats, maar iedereen gewoon maar kan bieden wat hij wil. Het is toch veel handiger om bij een prijs te starten, en vanaf daar te bieden?

oh ja, en die meldingen van "dit kan soms 2 minuten duren", die zijn ook zo lekker professioneel...

wat ik dus bedoel te zeggen: marktplaats lijkt op het eerste gezicht makkelijk en simpel, maar uiteinderlijk ben je toch een stuk beter af op ebay (als je eenmaal aan de layout gewend bent)
Mee eens, maar ze trekken daardoor wel heel veel mensen aan. Als iemand een advertentie in de krant zit wil hij ook niet allemaal formulieren invullen en gegevens doorspelen. Hij vult één papiertje in en zijn artikel staat erop. De meeste mensen gebruiken marktplaats denk ik ook om even snel wat aan te bieden, niet om hun hele collectie te vergroten. Daar heb je weer veilingsites zoals Ebay.nl of qoop.nl voor.
Prijzen zijn bij ebay wel een stuk hoger omdat de meeste mensen daar 'dom' zijn... Laatst had iemand een radeon 9000 (geen pro gewoon zo'n 64mb ddr ding)!!! verkocht voor 100 euro... Duurder dan dat hij nieuw kost.... Marktplaats verdienen wel erg veel hoor... Je moet eens zien hoeveel advertenties er voor auto's zijn.. Als ze ong iets van 400.000 bezoekers per dag hebben dan is het niet moeilijk voor te stellen dat er dan van die zoveel er minstens 1000 een advertentie zetten met een 6 euro betaling per dag! Heb je al 6000 euro per dag... Maar dit is maar een gokje van wat ze zouden kunnen verdienen maar ik geloof dat het echt een jackpot is....
dat is ook zo bij marktplaats ;)
hoewel, er ook wel vaak normale prijzen gevraagt worden is er altijd wel iemand die een hoog bod gaat doen (of het een serieus bod is weet je niet) en daardoor vind ik marktplaats ook niet handig werken.

V&A hier @ t.net daar en tegen werkt wel makkelijk zeker aangezien je vaak snel via de pricewatch de nieuw prijs kan opzoeken, zie je snel genoeg of je genept wordt of niet :)
Anoniem: 53570 3 november 2003 21:13
Ricardo was toch die site van de zoon van Maurice de Hond? was dit nu echt het laatste onderdeel van de newcomedy affaire?
Nou hou ik ook niet zo van die ebay achtige bagger, maar dat design van marktplaats kan echt wel wat beter zonder 't gecompliceerder te maken.

en de functionaliteit van de search mag ook wel wat beter.
daar heb je gelijk in, marktplaats is idd wel goed te gebruiken als je even een ding wilt verkopen (bv een fiets ofzo)

maar toch... zou de layout wel iets mooier kunnen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.