Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: New Zealand Herald

De New Zealand Herald bericht dat Weta Digital, de effectenstudio achter de Lord of the Rings trilogie, 588 dual Xeon bladeservers in gebruik heeft genomen. De blades worden geleverd door IBM en zijn uitgerust met een tweetal 2,8GHz Xeon-processors. De ruim duizend processors worden toegevoegd aan de al aanwezige processors waarmee een cluster ontstaat bestaand uit meer dan tweeduizend Intel-processors. Aangezien de ruimte bij Weta Digital beperkt was is er gekozen voor bladeservers om zo het aantal benodigde racks zo klein mogelijk te houden. Desondanks nemen de nieuwe blades nog altijd zeven racks in beslag waarmee het totale aantal racks op 22 komt.

De extra rekenkracht is nodig om het laatste deel van de Lord of the Rings trilogie, The Return of the King, te voltooien. In The Return of the King zullen we onder andere twee grote veldslagen kunnen bewonderen, het gevecht met Shelob de spin en uiteraard meer beelden van Gollum. Volgens Weta Digital zal het laatste deel van de trilogie minimaal evenveel special effects bevatten als de voorgaande twee delen samen.

Femme featured in Lord of the Rings
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Vreemd... Die film moet eind dit jaar uitkomen en ze gaan pas half juni hun spul upgraden? Volgens mij duurt dat normaalgesproken veel langer...
Ze nemen die nu in gebruik...

Misschien zagen ze dat ze er niet gingen komen om op tijd alles te renderen, en hebben ze maar nog wat blades bij gekocht?
Deze systemen zijn alleen nodig voor het renderen van de uiteindelijke film op volledige resolutie. De mensen die de animaties moeten maken kunnen natuurlijk al tijden bezig zijn en ook low-res of low-detail previews renderen of korte full-res previews.
Benieuwd hoelang het duurt eer ze -op basis van reeds opgenomen beelden van acteurs- nieuwe beelden kunnen genereren... handig als bijvoorbeeld een acteur halverwege de film overlijdt.... of halverwege een trilogie....
Dit is niets nieuws.
Hoe denk je dat effecten in "the matrix" gedaan zijn?

of nog eens (IMHO) vele malen beter voorbeeld:
"Gladiator"
Deze film is al wat ouder, en de "special effects" die ze daar hebben moeten toepassen, waren niet van te voren gepland! 1 van de acteurs is daar tijdens de opname-periode inderdaad overleden!!
(als ik me niet vergis was het de persoon die de oude Caesar speelde)
The Crow was ook al verder gemaakt met computers toen halverwege de film de acteur per ongeluk echt dood geschoten werd.
De enige scene die nog opgenomen moest worden is gewoon met een vervanger gefilmd.
Ik bedoelde dat je niet meer kan zien wanneer de CGI's komen, en wanneer de echte mensen weer verderspelen. :Z

En was dta niet het oracel die dood is?
je zou voor de gein de laatste actiecene van blade2 moeten kijken met audiocommentaar van de director, daar wordt precies verteld wanneer het een echte move is, een special effect met echte acteur (touwenwerk) en wanneer het een volledige CG snipes is die zijn toeren uithaalt. ;)
wisseld verrassend vaak zonder je het door heb
offtopic:
@Visbak

Oliver Reed (Proximo) overleed tijdens de opnames voor Gladiator. Daardoor moesten ze twee scènes aanpassen. De scène waarin Proximo vlucht, krijg je hem niet goed te zien (omdat hij het niet is) en de slotscène, waarin Juba (gespeeld door Djimon Hounsou) die poppetjes begraaft. Dat had eigenlijk Proximo moeten doen.
Dat wordt dan hoog tijd voor de nieuwe Harry Potter...
De extra rekenkracht is nodig om het laatste deel van de Lord of the Rings trilogie, The Return of the King, te voltooien.
Dat kan ik zeker geloven. (*SPOILERTJES*) De Slag op Pelennor Fields voor de poorten van Minas Tirith zal namelijk (volgens Thefellowship.nl) meer dan 100.000 Orks, Trollen en dergelijke tonen. Ter vergelijking: bij de Slag om Helms Deep ging het om 'slechts' 10.000.

Dat is een massa om te renderen ;)
Daarom hebben ze ook een speciaal programma geschreven "MASSIVE". Hiermee is dit dus mogelijk.

Maar inderdaad zal dit ongelovelijk veel rekenvermogen kosten.
En niet alleen LOTR. Peter Jackson zal ook een remake van King Kong gaan maken in australie en reken maar dat Weta weer de special effects mag gaan doen.

btw: leuk bijschrift bij het plaatje :)
btw: leuk bijschrift bij het plaatje
idd tjark :+ :z
Dit soort techniek gaat een steeds grotere rol spelen. Grote aantallen acteurs en decors kunnen op deze manier gespaard blijven.

Laten we nu maar hopen dat de gevechten beter uitgevoerd zijn dan die in de eerste star wars film. Toen had ik het idee dat ik naar een tekenfilm keek.
beter uitgevoerd zijn dan die in de eerste star wars film. Toen had ik het idee dat ik naar een tekenfilm keek.
Ik heb het idee dat je naar de verkeerde film zat te kijken ;)
Kan het Journaal/NOS niet het journaal renderen? het moet otch mogelijk zijn om realtime een nieuwslezer door te rekenen? Zijn we eindelijk van die Flipje Freriks af :+
Volgens Weta Digital zal het laatste deel van de trilogie minimaal evenveel special effects bevatten als de voorgaande twee delen samen.
Ja, maar of dat nou echt positief is...
Mijn ervaring is meer dat hoe meer special effects er zijn, hoe onrealistischer het word :/
ahummm....

ik wil niet mieren neuken natuurlijk (is wel lekker daar niet van hoor :P) maar wat vind je uberhaupt realistisch aan die hele triologie.

vink niet erg dat dat nergens zo is maar toch. ik vind eht niet vreemd. beetje magie daar. enge mannetjes hier. dan mag er van mij ook wel sprake zijn van grote mate van digitale magie hoor :)
Ja dat is waar. Het hele verhaal is niet echt "realistisch" te noemen. Maar de wezens in het verhaal houden zich over het algemeen wel aan de natuurkunde wetten van newton enzo (tovenaars enzo uitgezonderd ;) ), en als je je daar bij het maken van de film niet aan houdt, wordt het op een andere manier onrealistisch.

Desalniettemin krijgt het natuurlijk een nog grotere eye-candy factor :9~ en ik wacht dan ook vol spanning af...
Femme featured in Lord of the Rings
:Y)

Wat een supernaam heeft die foto :P
Dat is ook onze Femme, alleen dan digitaal gerenderd door het T.net serverpark... :+
Ah, vandaar dat T.Net zo traag was :D
Dat renderen he :+
Als iemand die film s1one gezien heeft, dat was ook zoiets met een volledig computergestuurd mens. Mss voor de volgende lading processors. :+ }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True