Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties
Bron: ATi, submitter: CJ

ATi en 3DLabs hebben aangekondigd te zullen gaan samenwerken om ATi's Rendermonkey te promoten binnen de grafische industrie. Rendermonkey wordt gebruikt om shader-programmatuur te ontwikkelen voor 3D-applicaties en wordt gratis beschikbaar gesteld door ATi en 3DLabs. Volgens de afspraak zal ATi het pakket zelf doorontwikkelen en zullen beide bedrijven zich bezighouden met het uitbrengen van plug-in modules ter ondersteuning van Microsoft's DirectX HLSL-taal en de OpenGL 2.0 GLslang high-level shading-taal. Dit ontwikkelplatform wordt gebruikt om te kunnen omgaan met de krachtige en complexe mogelijkheden van hedendaagse VPU's. Nu ook 3DLabs haar gewicht achter Rendermonkey gooit, lijkt het erop dat ATi het gaat winnen van nVidia's Cg-taal, dat vergelijkbare functionaliteit biedt aan grafische ontwikkelaars:

3Dlabs and ATI both believe that industry standards and cooperation are the most efficient way to cultivate and develop the necessary industry infrastructure and market opportunities for next generation programmable VPUs, said Neil Trevett, Senior Vice President Market Development, 3Dlabs, Inc. We applaud ATI for creating RenderMonkey and look forward to working together to provide a sophisticated, hardware independent development environment used to catalyze the widespread deployment of DirectX and OpenGL shaders.
ATi Rendermonkey

Voor meer informatie over Rendermonkey, HLSL en Cg kun je terecht bij Ome Tom.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

Weer een dreun voor NVidia. Als de toekomstige grafische engines op ATI kaarten geoptimaliseerd gaan worden, wat er op deze manier wel in zit, gaat de GeForce (FX) nog verder achterlopen op de Radeon serie.
Dit is idd een dreun voor nVidia. Maar volgens mij toch maar een kleintje. Aangezien 3Dlabs er zich mee komt moeien gaat het niet zozeer over 3D games maar vooral over 3D CAD/CAM. En als je even naar dat type kaarten kijkt valt op dat nVidia daar met hun QuadroFX de vloer vegen met de FireGL X1.
http://www.tomshardware.com/graphic/20030305/index.html
Ook de kaarten van 3D labs die in deze testen zijn opgenomen presteren niet zo goed als het nVidia geweld.
Ik zie dit eerder als een alliantie tegen nVidia. Er moeten standaarden zijn. En vermits nVidia te sterk wordt nemen we dan maar Rendermonkey als standaard.
Het gaat dus niet alleen over 3D Cad/Cam. Juist niet. Rendermonkey is een pakket die alle programmeurs/gamedeveloppers kunnen gebruiken om snel en efficient gebruik te maken van shaders. En dan wel voornamelijk vooral in games.

De samenwerking is er vooral op gericht om er voor te zorgen dat de hardware niet meer zo ver voor loopt op de software. Want op dit moment hoor je veel mensen zeggen dat "je toch niets aan een DX9 kaart hebt, omdat er nog geen DX9 games zijn". Dankzij Rendermonkey en Cg zou je dit kunnen oplossen, omdat die de boel een stuk eenvoudiger maken.

Alleen heeft Rendermonkey één groot voordeel t.o.v. Cg, en dat is dat het werkt met elke vorm van high level shading language bv dmv plugins. En Cg is eigenlijk min of meer een op zichzelf staande taal die zorgt voor een vertaalslag naar DX/OpenGL en die natuurlijk net iets meer uit nVidia kaarten zal/kan halen dan uit andere kaarten. Hierdoor ondervindt Cg toch wat meer tegenstand dan Rendermonkey, omdat die laatste niet specifiek gericht is op ATi, nVidia, 3DLabs, Matrox, S3 of Sis-kaarten.

Het Rendermonkey pakket is gemaakt door ATi, omdat is gebleken dat het implementeren van shaders vaak te moeilijk is gebleken en ze dus willen dat iedereen dit gemakkelijk zou moeten kunnen doen. Dmv Rendermonkey kunnen programmeurs samenwerken om realtime shader effects te maken. Tevens willen ze zich niet richten op één bepaalde taal, maar willen ze met alle talen om kunnen gaan zoals DX en OpenGL.

Dat 3DLabs zich er mee gaat bemoeien is alleen maar positief en zal ook op gamegebied het nodige kunnen betekenen. Hoewel ze hun P10 niet op de mainstreammarkt hebben gegooid, kan het feit dat 3DLabs in het bezit is van Creative (toch geen kleintje) ook voor een versnelling zorgen in de ontwikkeling van games die gebruik maken van de hardware die nu uitkomt.
Alleen heeft Rendermonkey één groot voordeel t.o.v. Cg, en dat is dat het werkt met elke vorm van high level shading language bv dmv plugins.
En het mooie is dat nVidia ook gewoon plugins kan schrijven voor Rendermonkey om het maximale uit hun eigen kaarten te halen. En dan is er geen reden meer voor ruzie en is elke developer blij en elke kaartenbakker ook.

Een ding snap ik trouwens niet. Is Rendermonkey bedoeld om de gehele vertaalslag naar DX en OpenGL te maken, of alleen voor het shader gedeelte?
Dit is idd een dreun voor nVidia. Maar volgens mij toch maar een kleintje. Aangezien 3Dlabs er zich mee komt moeien gaat het niet zozeer over 3D games maar vooral over 3D CAD/CAM.
waarmee worden de models/maps/... van de nieuwste games gemaakt denk je?? dat is ook vorm van CAD... als je binnen een bedrijf slechts 1 taal moet gebruiken,rendermonkey of Cg, ipv 2 is het besluit gauw gemaakt, want hoeveel manuren kruipen er niet in het aanpassen van zo'n shader language tot een compleet andere taal??

dit zal net zoals met de grafische kaarten een verwoedde strijd worden, want wie zijn programmeertaal kan vooropplaatsen, is ook zeker van de beste support in games, en dus beter verkoopscijfers in Graka's... volgens mij zal dit een beslissende slag worden in de 3D wereld.

edit:typo, herformulering
Als de toekomstige grafische engines op ATI kaarten geoptimaliseerd gaan worden, wat er op deze manier wel in zit, gaat de GeForce (FX) nog verder achterlopen op de Radeon serie.
Vooral als deze meer optimalisaties krijgen voor professionele toepassingen. Strax verschijnen er misschien nog wel ATi "Quadro" Radeons en drukt ATi nVidia langzamerhand een beetje uit deze nichemarkt. Het zou niet verkeerd zijn om daar ook wat meer concurrentie te hebben.
Vooral als deze meer optimalisaties krijgen voor professionele toepassingen. Strax verschijnen er misschien nog wel ATi "Quadro" Radeons
Die kaarten zijn er gewoon. Ze heten Fire GL. Kijk bv naar de "9700 Pro" variant, de Fire GL X1:

http://mirror.ati.com/products/workstation/fireglx1/index.html

[reactie op us1111] De Quadro heeft ook maar 1 GPU hoor. http://www.nvidia.com/docs/lo/2692/SUPP/PO_QuadroFX_012103.pdf [/reactie]
reactie op us1111
Quadro is maar een naam bij mijn weten. geen aanduiding voor 4GPU's
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zit er in de fireGL maar 1 processor en niet 4.. Dus deze kaart zou het volledig af gaan leggen tegen de quad nvidia kaarten waarover gesproken wordt.
haha, er komt net een microsoft reclame over artis voorbij :D

maar dit is zeker een goede zaak, nu hopen dat het minder beperkingen heeft als direct3D/OpenGL wat natuurlijk ook ongeveer vrijgegeven was.
Wat ik nu zeg klinkt misschien héél dom. Maar waarom nemen ze geen voorbeeld aan Java technologie? Het moet uiteraard stukken sneller worden. Want als je de vergelijking Java C neemt werken C programma's over het algemeen sneller.
Nu willen ze 1 taal waaraan iedere graka moet aangepast worden. Waarom geen Core onafhankelijke oplossing? Dan is er 1 taal waarin programmas moeten worden geschreven en elke kaartenbakker zorgt voor een eigen soort van compiler. Dan is de kwaliteit van games niet meer kaartafhankelijk.
Nu natuurlijk ook niet, maar nu wordt nVidia min of meer in een richting gedwongen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True