Onderzoek: PDA's verdwijnen door opkomst smartphones

Het gaat goed met de PDA. De verkopen stijgen, fabrikanten brengen beter uitgeruste modellen op de markt en ook de prijsbewuste consument kan al voor 99 dollar een dergelijk apparaat aanschaffen. Gedurende 2003 zal het goed blijven gaan met electronische zakagenda's, maar in de vier jaar die daarop volgen zal de verkoop meer en meer verschuiven naar andere apparaten die PDA-functies bieden naast hun eigen functionaliteit. Dit is de mening van analisten in een onderzoek van InStat.

Een goed voorbeeld van deze secundaire functionaliteit is de P800 telefoon van Sony Ericsson. Naast de gebruikelijke telefoon-functies beschikt het apparaat over een PDA en een digitale camera. Door deze mix van functionaliteit wordt ruimte bespaard en door de integratie wordt het gebruik van draadloze functionaliteit makkelijker. De toekomst ligt volgens het rapport dus meer bij de telefoon met nevenfuncties, dan bij de PDA met telefoonfuncties. Draadloos communiceren is überhaupt één van de hot-items van 2003, aldus het onderzoek. Toch werd dit ook al beweerd in het begin van 2002.

Wat kunnen PDA-fabrikanten doen om hun markt te beschermen? Volgens het artikel op Internetnews zullen zij moeten innoveren en de marketing van PDA's anders moeten aanpakken. Het moet de consument duidelijk gemaakt worden dat de PDA niet gewoon randapparatuur is voor de PC en waarschijnlijk ook dat een PDA meer gebruiksgemak biedt dan de nevenfunctie van een telefoon. De groei van de PDA-verkoop zal in 2003 vooral veroorzaakt worden door lagere prijzen en betere draadloze functies. Hieronder nog een stukje uit het onderzoeksrapport:

The PDA market is not a mass market. In order for it to grow, they need to innovate," Wolf told internetnews.com. They are facing increased competition from the smartphone category which helps with the consumer's desire to have fewer and fewer devices and more PIM functions. For PDAs to even to exist in this category, they are going to have to attract new users. PDAs are not on their way out but will certainly evolve into business tools for corporate access to databases.
Sony Ericsson P800

Door Dries Arnolds

Frontpage Admin

28-02-2003 • 09:24

51

Bron: Internetnews.com

Reacties (51)

51
50
35
6
0
1
Wijzig sortering
Je kan ook zeggen dat phones door PDA's worden vervangen???
Of een PDA nu een telefoon funktie er bij krijgt, ofdat een telefoon PDA funkties erbij krijgt is toch 1 pot nat. Er komt/is gewoon een gecombineerd apparaat!
Aye, helemaal mee eens.

De titel zou netzogoed andersom kunnen zijn...pda's met gprs (mobiele) functies nemen mobieltjes over. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik zou zelf voorkeur geven aan een pda met mobiel functies dan een mobiel met pda functies. Zolang hij in m'n zak past ben ik blij.

Ik zou het eerder 'De evolutie van de pda' noemen, dan het 'het verdwijnen' oid.

<font color=#786562>* [XCL]Selachii kan niet wachten op een CF-GPRS kaartje voor z'n NX70</font>
Helaas zijn wij niet helemaal representatief voor de markt. Wij willen namelijk veel internetten, emailen chatten enz.
Een gemiddelde gebruiker wil kunnen bellen, zijn agenda bekijken, een emailtje bekijken en misschien soms iets versturen. Daarnaast moeten ze er continue mee rondlopen dus het moet ook klein zijn.

Het verschil is dat wij een goed toetsenbord en een groot scherm willen terwijl dat voor de meeste mensen niet nodig is.
Dat is zeker waar, maar denkik pas voor na 2003

Op het moment zijn wij de markt (representatief of niet). Ik ken weinig mensen die privé een pda bezitten en geen gadgeteer zijn of tweaker zijn.
Voor zakelijk gebruik worden ze al wel veek gebruikt, maar ik verwacht dat Jan Modaal pas na 2003 met een pda/smart phone rond zal lopen.

Het hele idee van smartphone/pda is toch om geavanceerder(!?!?!) functieszoals jij die noemt aan te bieden. Anders heb je toch gewoon een telefoon of organizer?

De markt groeit explosief, dat zeker, maar toch zijn tweakers op dit moment nog de belangerijkste(/grootste?) doelgroep van privegebruik voor pda's etc imho
er zit een groot verschil tussen een PDA met telefooon functionaliteit en een Telefoon met PDA functionaliteit. Begin maar eens met naar de afmetingen te kijken en wat welk apparaat kan op welk gebied.
Dat lijkt mij ook wel zo handig,Anders loop je straks met een mobiel en een pda op zak...aangezien die pdatjes niet bepaald klein zijn lijkt mij een gsm met pda funkties wel een stuk handiger....Bovendien als je je gsm bij je hebt heb je je pda ook bij je maar als je hem vergeet........jammer dan! ;) ;)
De enigste reden waarom ik eventueel een Smartphone zou kopen is als hij de volgende functionaliteit met zich meebrengt:
- Bluetooh/Wifi
- USB
- GPRS/GSM
- Microsoft Pocket PC

Gisteren een Compaq Ipaq 3950 gekocht, wel toevallig dat er nu een topic over komt..

Hier op mijn werk willen ze namelijk een PDA/Smartphone gaan gebruiken om via GPRS data te sturen naar dit ding en meteen de routeplanner aan te sturen, na een rit kunnen monteurs nog gegevens toevoegen en weer terugzenden..

Aangezien die GPRS navigaties op pocketpc of op palmtop draaien (maar iedereen toch wel windows kent), hebben we daarvoor gekozen, ben wel zwaar benieuwd hoe de smartphone zich gaat ontwikkelen..

edit: Ik zit me trouwens wel af te vragen of iedereen daar wel op zit te wachten op een telefoon met digitale camera, zag laatst op stap een optreden van Marco V, en iedereen zat daar met zijn telefoontje omhoog een fototje te maken.. Dat vind ik dan weer TE, mgoed dat is ff mijn mening..
Anoniem: 16473 @xces28 februari 2003 13:06
Volgens mij is het verhaal niet helemaal compleet. Er lijkt inderdaad een verschuiving te ontstaan in de markt. Telefoons krijgen meer PDA functionaliteit, maar het probleem blijft dat de telefoon te groot wordt of het scherm te klein. Om over de invoer van data maar te zwijgen, terwijl je aan de telefoon zit (Tuurlijk kun je dan een headsetje nemen, maar dat wil toch maar een heel beperkte groep). Dit betekent dat telefoons alleen geschikt zijn voor basis PDA functionaliteit.

Wat gebeurt er dan met de PDA? De PDA behoudt zijn huidige grootte, maar wordt krachtiger. Krijgt een harde schijf, gaat Windows XP tablet als besturingssysteem krijgen en vormt het hart van je PC / Notebook. Dit betekent dat je rondloopt met je PDA en die vervolgens in je lege PC steekt. De PC is een dockingstation geworden met een DVD, extra hardeschijf, monitor, maar zonder hart. het grote voordeel. Je hebt altijd alle data bij je, je hoeft niet te synchroniseren (het is de originele data) en je kunt het in verschillende dockingstations proppen zoals een PC, een notebook of een auto navigatiesysteem (vervangt daarmee overigens ook meteen die onhandige CD wisselaar door de MP3 speler).

Dagdromen, lijkt het, maar het is meer dan dat. Zowel IBM en OQO hebben werkende protoypes van kastjes van 10x7x2,5 cm met 1Ghz CPU aan boord, een 20Gb harde schijf, 256Mb, , USB 2, WIFI en een 640x480 VGA scherm. Het communiceert met een telefoon via een blue-tooth.

Overigens gaat het helemaal niet zo goed met de PDA verkoop. Bedrijven zien het voordeel er niet van in en het is dus nog steeds een speeltje. Zoals ik al zei, het verhaal lijkt nog niet compleet. Gelukkig maar!
Ik ben het helemaal eens met je, Jan met Pet.

Wat jij vertelt over dat de PDA de hart van de pc zal vormen zag ik al zo'n 7 jaar geleden toen ik voor het eerst zo'n apparaat kocht: Een Apple Newton. Ondertussen heb ik trouwens een iPAQ.

Ik had toen als een PC met een 486 25 MHz processor, terwijl mijn Newton al op 20 mhz. zat! De conclusie die jij noemt is dan snel gemaakt. Leuk om te horen dat er bedrijven zijn die er werk van maken :9~

Nu om op de smartphone terug te komen: Ik gebruik mijn iPAQ voor de volgende zaken:
* Notities maken tijdens toespraken. Hele A4's tegelijk! Ik doe dit overigens gemiddeld 1 keer per week, dus vrij vaak!
* Websurfen (natuurlijk m.b.v. mijn telefoon). Dus over het ECHTE web. Ik bedoel dan Googlen, Tweakeren, Teletekst, nu.nl, verkeersinformatie van de ANWB inclusief plaatjes van Utrecht -> de hele mikmak.
* Spelletjes: Ik heb ondertussen o.a. Age of Empires Gold, SimCity2000, Need for Speed en allerlei leuke, krachtige spellen die speciaal voor de PocketPC zijn ontworpen etc.

Probeer dat allemaal maar op een SmartPhone. Op den duur (of al heel snel) kunnen ze het qua snelheid wel aan, maar je blijft een grote scherm nodig hebben. Geef mij dus maar een PDA met telefoonfuncties.

Als er een opleving plaatsvindt van SmartPhones ten koste van PDA's zal het maar tijdelijk zijn. Totdat de consument in de gaten krijgt wat nou de voordelen van PDA's zijn.
Wat jij vertelt over dat de PDA de hart van de pc zal vormen zag ik al zo'n 7 jaar geleden toen ik voor het eerst zo'n apparaat kocht: Een Apple Newton. Ondertussen heb ik trouwens een iPAQ.
Ik denk niet dat het gaat gebeuren. De huidige processoren in desktops worden zo belachelijk heet dat je PDA door je jaszak heen zou branden :). En mensen kunnen altijd wel meer computingpower gebruiken, dus dat zal wel zo blijven, de snelste CPU's zullen altijd de grenzen van het mogelijke blijven volgen. Dus de PDA zal in alle gevallen langzamer zijn dan een desktop.

Je Newton had een 20MHz RISC processor, die 486 25MHz was al zeker 4 keer zo snel toen. Daarbij moest je 486 25MHz al goed gekoeld worden.

Anyway, ik denk eerder dat de PDA een soort centrale voor je mobiele apparaatjes wordt, en de desktop wordt een centrale voor al je PDA's.

Eigenlijk zoals het al in Star Trek gebeurt. Een centrale computer die alles regelt en allerlei draagbare terminals om daadwerkelijk dingen mee te doen. De terminals hebben zelf intelligentie en kunnen bepaalde taken autonoom uitvoeren, maar ze kunnen zware taken ook delegeren aan de hoofdcomputer die een factor X000 keer sneller is.

De ideeen in Star Trek zijn zo gek nog niet, hoor :).
Ik denk niet dat het gaat gebeuren. De huidige processoren in desktops worden zo belachelijk heet dat je PDA door je jaszak heen zou branden . En mensen kunnen altijd wel meer computingpower gebruiken, dus dat zal wel zo blijven, de snelste CPU's zullen altijd de grenzen van het mogelijke blijven volgen. Dus de PDA zal in alle gevallen langzamer zijn dan een desktop.
Laten ze dat nu ook gezegd hebben over notebooks. Uiteraard zullen desktops altijd sneller zijn, net als dat een vaste verbinding sneller, betrouwbaarder en vooral goedkoper zal blijven dan mobiel telefoneren. Toch zijn er mensen die geen vaste verbinding meer hebben en er zullen altijd mensen zijn die beiden blijven houden. Voordat Transmeta zich met mobile power bezig ging houden, was warmte geen issue. Nu is er een ware concurrentieslag ontstaan tussen Intel en Transmeta. De powerconsumptie en warmte afgifte is inmiddels significant naar beneden en we zijn pas net begonnen.

Wat betreft, de PDA in twee delen. Dit hebben we toch al. We hebben een PDA en we hebben mobiele telefoons. Beiden zijn verbonden via Blue-tooth. Snel genoeg voor GPRS en UMTS. Een geintegreerd toestel PDA/TEL werkt op dit moment niet, vanwege de a-synchrone innovatie. Beide gebieden innoveren nog te hard op diverse terreinen. De ervaring leert dat de gecombineerde apparaten slechte PDA's opleveren die ook nog eens waardeloos als telefoon te gebruiken zijn. Integratie is geen doel, anders gingen de huiskamer DVD's niet als warme broodjes over tafel, maar werd de PC naar de huiskamer verhuist met een TV-out.

Er komen situatie voor waarbij je alleen je telefoon bij je wilt hebben en die moet klein genoeg zijn om in je broekzak te passen. Je moet wel beschikken over je adressen en er moet een alarm op zitten voor eventuele afspraken. Meer niet! Voor je PDA loop je even naar je jas toe of je maakt je tas / koffer even open. Er zijn maar weinig mensen bereid om met een riemtasje rond te lopen.

Die Star-trek ideeen zijn met een gescheiden combadge en een tricorder inderdaad zo gek nog niet!
* Notities maken tijdens toespraken. Hele A4's tegelijk!
Hmm... OK, dat gaat beter op een PDA dan op een smartphone, maar zonder toetsenbord blijft 't behelpen imho.
Daarom gebruik ik voor notities tijdens lezingen nog altijd m'n 15 jaar oude Cambridge Z88. Niet in een binnenzak te stouwen (A4-formaat, 2 cm dik), maar met een full size toetsenbord, licht, stil, en hij doet 't dik 8 uur op 4 NiMH AA batterijen.
Voor de overige dingen (browsen, PIM, spelletjes, etc.) gebruik ik dan wel weer m'n PDA (Sony T625).
Wat er volgens mij eerder gebeurt is:

* PDA's zullen een klein stukje groter worden. Ze zijn nu al te groot en te zwaar voor een shirt-pocket, maar jaszakken zijn weer een stukje groter. Dat kan dan mooi gebruikt worden om het schermpje ietsje groter te maken.
* PDA's zullen GPRS of UMTS gaan ondersteunen (doen ze nu al natuurlijk). Of een toekomstig ander draadloos netwerk (worldwide WiFi?).
* PDA's zullen bluetooth gaan krijgen (sommige hebben het al).

En nu komt het:

* PDA's zullen uit twee delen gaan bestaan: de PDA zelf en een bluetooth apparaatje waarmee je makkelijk de belfunctie kunt gebruiken. Een draagbaar telefoontje die via bluetooth met de PDA spreekt, waarbij de PDA de telefoonfuncties afhandelt. Op het bluetooth telefoon-apparaatje zit dan een display a-la zoals een gewone GSM al heeft, met een paar knoppen. Maar de afhandeling van dat display, die knoppen en de bijbehorende functionaliteit wordt gewoon door de PDA gedaan. Het telefoon-apparaatje is alleen maar een smart-display en smart-keyboard van de PDA.

Copyright (c) 2003 P.T.J. de Vroomen, the Netherlands

Ik snap niet dat niemand op dit simpele idee komt.

:)

PDA's moeten doodgewoon goedkoper worden en langer meegaan. Zo niet, dan blijft het inderdaad speelgoed voor rijke mensen. Er wordt nu ongeloofelijk veel geld uitgegeven om de PDA zo klein te maken, terwijl hij best iets groter kan worden als je maar een smart display/keyboard combinatie toevoegt.

Sla je 2 vliegen in één klap:

1. De PDA zelf wordt goedkoper omdat er niet meer zo veel moeite bij het ontwerp nodig is.

2. Die smart-displays zullen lekker goedkoop kunnen worden omdat ze onderhavig zijn aan trends en vrij simpel te produceren zijn (zoals GSM's nu al).

Zo lang de PDA functionaliteit maar gehandhaaft blijft, het scherm van de PDA zelf groter wordt, de smart-displays gebruik maken van een standaard protocol en die smart-displays goedkoop te produceren zijn.

Misschien is smart-display de verkeerde term. Misschien kan het beter 'smart-terminal' genoemd worden.
En nu komt het:
* PDA's zullen uit twee delen gaan bestaan: de PDA zelf en een bluetooth apparaatje waarmee je makkelijk de belfunctie kunt gebruiken. Een draagbaar telefoontje die via bluetooth met de PDA spreekt, waarbij de PDA de telefoonfuncties afhandelt. Op het bluetooth telefoon-apparaatje zit dan een display a-la zoals een gewone GSM al heeft, met een paar knoppen. Maar de afhandeling van dat display, die knoppen en de bijbehorende functionaliteit wordt gewoon door de PDA gedaan. Het telefoon-apparaatje is alleen maar een smart-display en smart-keyboard van de PDA.
Nice try, but no banana. Dat betekent dat je altijd je PDA bij je moet hebben. Dat apparaat is gewoon te groot voor een dagje strand, sportclub, uitgaansgelegenheid etc.

Ik verwacht dat het 2 kleine devices blijven. Een compacte mobiel, zonder al te veel poespas, die de communicatie tussen PDA en de rest van de wereld verzorgt, middels bluetooth. En daarnaast dus de PDA.
Anoniem: 55933 @GBits28 februari 2003 10:04
Liever de Sony Ericsson P800 (heb ik zelf :) ), is kei handig, behalve dan dat ik nooit agenda-functies en memofuncties gebruik :D
Heeft de Sony 800 ook WIFI ? Bluetooth kan ik inderdaad vinden maar geen WIFI !

Het zou dan de eerste Smartphone zijn ter wereld welke beschikt over zowel GPRS en WIFI (802.11b)

Maar dit is volgens mij nog NIET het geval !
En binnenkort komt de Microsoft Smartphone welke uitgeleverd zal worden door Orange (Dutchtone).
Ik heb hem al gezien en het is een ZEER coole telefoon!

Hier wat meer info:
http://www.microsoft.com/mobile/smartphone/hardware/default.asp

En hier nog wat mogelijkheden:
http://www.microsoft.com/mobile/smartphone/software/default.asp
Ik heb idd al met die windows Smartphone mogen spelen en ik moet zeggen: heel erg gaaf. Nadeel is de lange opstarttijd 30-60sec. maar daar staan ook weer een hoop positieve punten tegenover zoals: MSN messenger(!)
Pocket Outlook
Internet Explorer
Supervette games
SD-card
Windows Media Player
GPRS
Docking station
Camera
En het scherm is echt om te :9~ :9~

Ik ga dus binnekort een nieuw toestelletje kopen, en zit sterk te twijfelen of dit niet een geschikt exemplaar is, want ongetwijfeld zal ie tegen een leuke prijs in de markt worden gezet, Microsoft kennende (X-box?!).

En nee, ik werkt niet voor Orange...
30-60 seconden wachten tot je telefoon opgestart is? Dat is wel een beetje onacceptabel IMO.. wat als je snel 112 wil bellen?

Als je een Treo opnieuw opstart is ie binnen 10-20 seconden klaar voor gebruik :)
dan moeten ze ook zeker hier kijken er komen er dus meer uit :

http://www.microsoft.com/mobile/smartphone/hardware/newdevices.asp

Wel gaaf alleen zoals eerder gezegd check die schermpjes , NET ZOO KLEIN doe mij maar zo'n Dell Axim X5 ofzo op zo'n HPtje :)
Anoniem: 32714 @iTec28 februari 2003 09:54
Toch is het schermpje zeer goed! Ik heb bijvoorbeeld een stukje van de Two Towers zitten kijken op het scherm en het ziet er niet slecht uit! 65000 kleuren en een goede resolutie!
Je kan je ook af gaan vragen wat men op prijs stelt bij een PDA dan wel een smartphone. Mijn idee is dat telefoontjes altijd steeds kleiner moesten en als telefoontjes PDAs moeten gaan vervangen is dat niet echt praktisch, toch?

Ik vind een PDA met een iets groter beeldscherm dan een telefoon veel lekkerder werken dan een mini-PDAtje.Ik denk mede door dit gegeven dat het echt wel moeilijk is voor de telefoonmakers om van twee walletjes te eten.

Natuurlijk heb je de onwetende mensen die stoer willen doen en interessant willen lijken, dat is denk ik de beste afzetmarkt voor de telefoontjes met PDA functionaliteit. Mensen die echt goed kijken wat ze kopen en PDA functies nodig hebben en ook een telefoon, kopen deze twee apparaten wel apart.
(post was overbodig, sorry)
Wat anderen ook al aangaven is dat beide apparaten waarschijnlijk steeds meer naar elkaar toe groeien, en uiteindelijk blijven er vooral apparaten met beide functies over. Met daarin de keus tussen praktisch klein of gebruikersvriendelijk 'groot'.
Pas als er goede alternatieven komen voor snelle invoer zullen kleine PDA/foon-apparaten handig kunnen worden voor mensen waarbij de nadruk op de PDA-functie ligt.
Hmmm, in het algemeen geloof ik niet in de integratie van vele functies in 1 apparaat. Een aantal redenen:
- gecombineerde apparaten worden onnodig groot (als ik ga stappen wil ik geen baksteen in mijn zak)
- als je naar de nieuwste data overdracht wil overstappen moet je alles vervangen :?
- je zit meestal vast aan 1 data techniek (of gprs, of umts, etc.) Ik wil als ik in bereik van een wifi ben via wifi verbinden en als ik alleen dure gprs ter beschikking heb daar gebruik van maken.
- en gecombineerd apparaat is altijd een compromis tussen alle functies
- als 1 onderdeel van mijn apparaat kapot gaat zit ik ook zonder alle andere functies

Ik zie eerder een verdere uitsplitsing naar functies die via een PAN met elkaar communiceren en zo 'virtueel' 1 apparaat vormen.

Voor mijn part stoppen ze de zender/onvanger van mijn gsm in de hak van mijn schoen (wordt mijn brein ook niet gefrituurd terwijl ik bel/internet), bel ik via mijn BT headset (en draai ik nummers via spraakherkenning), pak ik mijn pda die via BT de beste/goedkoopste data techniek kiest (thuis dus via wifi en mijn kabelinternet, on the move via gprs, etc.).

tot zover mijn 2 centjes...
Ik heb onlangs een PDA gekocht met BT (Palm Tungsten|T :9 aanrader!) en ben nu op zoek naar een lekker klein en fijn telefoontje met BT en GPRS voor de internet connectie, zonder al te veel verder onzin-features. (onzin-features zet ik wel op mn Palm, als ik het wil :))

De P800 is een mooi toestel, maar die (en andere smartphones) zijn te groot als mobieltje en te klein als PDA. En zo nu en dan wil je gewoon je PDA thuislaten, maar wel je foon meenemen. Dan wil je niet met een koelkast in je broekzak rondlopen.

Nee, ik denk dat InStat het fout heeft.
Om functioneel gebruik te maken van zo'n toestel moet je overigens wel een headset hebben, anders moet je of na het gesprek de info in je pda pennen, of wisselende luisteren en pennen.

Ik vind het op zich een leuke ontwikkeling dat er een samenvoeging van producten plaatsvind, maar ik zou toch liever gaan voor een pocket pc met telefoon (en headset) dan een telefoon met pda.
De beeldschermgroote van de eerste combinatie lijkt mij een veel flexibelere inzet garanderen (filmpjes, foto's, tekst correctie, spelletjes),dan bij de tweede combinatie.

[off topic]
Is de harde opmars van camera's in telefoons niet eens grond om een toetsing van de privacywetgeving te doen
[/offtopic]
Het is m.i. zeer moeilijk om nu te gaan voorspellen of de telefoon verder evolueert richting PDA of dat de PDA er telefoonfuncties bij gaat krijgen. In beide richtingen zijn sterke 'onderstromen' aanwezig die ineens voor de definitieve doorbraak kunnen zorgen. De introductie van de smartphone geeft de telefoon een goede duw naar meer functionaliteit. Alleen het scherm blijft net even te klein. De PDA is net handzaam genoeg en daarmee kan men (via de uitbreidingssloten of ingebouwd) nu ook telefoneren.

Op dit moment denk ik dat een device ter grootte van de PDA het mobiele apparaat voor iedereen gaat worden. Het is net niet te groot en te zwaar om hem altijd en overal mee te kunnen nemen. De openklaptechniek moet er alleen nog bij om het scherm en de invoer nog effectiever te maken.

Fundamenteel gezien ben ik het oneens met dit onderzoeksrapport. Ik geloof dat de toekomst van (data)communiceren niet ligt bij gebruik van zendfrequenties die van enkele telecomproviders zijn maar van draadloze netwerktechnieken die van niemand (of zo je wilt iedereen) zijn.
Datatransport via de telco's is duur voor zowel de aanbieder van content (speciale imode site) als de consument (speciaal toestel, duur abonnement, betaling per verzonden/ontvangen byte) al is het alleen maar omdat de telco er ook aan moet verdienen en zijn investeringen (UMTS:')) moet terugverdienen en moet investering in snellere varianten.
Ik voorzie daarom dat datatransport van de aanbieder naar de consument gaat verlopen via open draadloze netwerkprotocollen die het qua snelheid voorlopig ruimschoots blijven winnen van GPRS en UMTS.

Wat je over houdt zijn de doodnormale telefoongesprekken die we al sinds jaar en dag voeren. Dat blijft waarschijnlijk nog voorlopig terrein voor de telco's. Dus in a sense: back to core business for them. (Hoewel VoIP hier natuurlijk ook al weer op de loer ligt om ook gesprekken via datanetwerken te laten verlopen).
Eigenlijk zou je dan het lieftst een draadloos IP6 netwerkje willen hebben waarbij je PDA/GSM gewoon een node van het netwerk is. En je dus ook makkelijk een VPN naar je 'basisstation' thuis kan opzetten.
Technisch allemaal geen probleem maar hoe dat zit met kosten, verantwoording etc etc zal dat nog wel een decennium op zich laten w88.

Alhoewel dan moeten ze wel wat aan die spam gaan doen want om nou iedere keer door een hitsige amerikaanse meid te worden opgebeld of ik even in New York wil komen heb ik ook geen zin in. :+
Dat een van beide zal vervagen is wel duidelijk. Oftewel: dat de functies gecombineerd worden. Maar of je dan mag spreken van dat de telefoon verdwijnt of de PDA verdwijnt? Want wat IS die P800 nou bijvoorbeeld? Een telefoon met PDA of een PDA met telefoon? Gewoon: béíde :)

Dat ze zo groot zijn op het moment, da's waar. Ik had voor de P800 een Nokia 8310, die ik (lief als ik ben) aan mijn zusje geschonken heb nadat zij haar telefoon de gracht in liet vallen. Nou had ik die laatst weer in mijn handen, maar WOW wat is dát ding dan klein/licht etc!

Kortom: het is maar nèt waar je aan gewend bent. Die P800 is een beetje lomp misschien, maar daar heb je echt geen last van.
Pas als er goede alternatieven komen voor snelle invoer zullen kleine PDA/foon-apparaten handig kunnen worden voor mensen waarbij de nadruk op de PDA-functie ligt.
Tsja.. Die P800 heeft nu al fijn werkende tekstherkenning (ook weer gewenning), en een mooi toetsenbordje (op het scherm) als je snel wil smessen bv. Hoe snel wou je het krijgen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.