Microsoft brengt .NET 10 en Visual Studio 2026 uit

Microsoft heeft versie 10 van zijn .NET Framework uitgebracht. Ook brengt het bedrijf Visual Studio 2026 uit voor ontwikkelaars. Beide zijn per direct te installeren en bieden naast bugfixes en prestatieverbeteringen nieuwe functies.

Visual Studio 2026 laadt sneller en hangt minder vaak bij grote projecten, zegt Microsoft. De nieuwe versie bevat 5000 bugfixes en 300 nieuwe functies waar klanten om hebben gevraagd, beweert het bedrijf. Abonnees kunnen de software per direct gebruiken, en de versie komt standalone vanaf 1 december beschikbaar.

In .NET 10 zit onder meer betere ondersteuning voor kunstmatige intelligentie met een Agent Framework dat het makkelijker moet maken om met meerdere AI-modellen tegelijk te werken. Daarnaast moet het framework snellere prestaties met zich meebrengen. Ook is er betere ondersteuning voor versleuteling die quantumcomputers niet kunnen kraken. Het gaat bovendien om een LTS-release die Microsoft drie jaar zal ondersteunen.

Microsoft Visual Studio 2026
Microsoft Visual Studio 2026

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-11-2025 • 11:00

30

Submitter: Noxious

Reacties (30)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ga er binnenkort maar eens rustig voor zitten en wellicht overstappen. Visual Studio 2022 heeft net iets teveel bugs die mij soms irriteren. Ik hoop dat ze naast de 5000 bugs die ze opgelost hebben, wat echt bizar veel is, geen 5000 nieuwe bugs hebben gemaakt.

Ik wacht meestal even tot alle kinderziektes eruit zijn, maar daarna zal ik graag overstappen naar .NET 10. De laatste versies hebben mij steeds erg blij gemaakt. Het voelt steeds volwassener. Er zijn weinig wijzigingen / toevoegingen in .NET waar ik het niet mee eens was. Ik programmeer sneller en lekkerder nu dan een aantal jaren terug, het klopt gewoon meer.
99 little bugs in the code, 99 little bugs. Take one down, patch it around, 117 little bugs in the code :+
Die 5000 bugs zijn vast geen bugs die bij 2022 gemeld zijn maar op de preview en beta testversies.

Zou me ook niet verbazen als daar ook de duplicates tussen zit trouwens.
Ik mag hopen dat de 5000 bugs ook in de bestaande Visual Studio 2022 worden opgelost?
Nouja, VS 2019 krijgt ook nog continue updates, dus omdat 2026 er is maakt het 2022 nog niet obsolete.
vs2019 is nog veel ouder, maar sommige tooling SSIS is lang of nooit geupdate voor nieuwere versies. (ik gebruik dat tegenwoordig niet meer). Dus 2019 in de buurt houden was/is gewoon nodig.

Maar voor de belangrijkste dingen is er geen enkele reden om niet meteen te upgraden. Dus wat maakt updates op oudere versies dan eigenlijk nog uit? Het is niet windows 11 waar ineens hele groepen machines niet meer meedoen.
Een project dat met Visual Studio versie x gebouwd is, gaat niet zomaar over op een nieuwe. Daarom zijn 2019 en 2022 zeker nog niet verouderd.
Afhankelijk van het soort project en de gebruikte tooling natuurlijk. De meeste van mijn projecten zullen gelukkig zonder moeite over kunnen.
Dat zou niets uit moeten maken zolang het SDK style projecten zijn. De tooling (Visual Studio) staat los van de dotnet en c# versie.
Dat probleem hebben ze meerdere versies geleden grotendeels opgelost. Veruit de meeste projecten soorten zijn vlekkeloos compatible tussen versies. Dus ja, daar kan je zo over. Tooling en SDK staat grotendeels los van de versie van de IDE tegenwoordig.

Er zijn altijd was issues rond SQL analysis services of integration services. Maar dat zijn nou niet bepaald hippe dingen meer, getuige ook de moeite (of gebrek daaraan) die microsoft daar in stopt om tooling op de nieuwe versie te krijgen.

Maar al je c/c++, C#, vb.net, f# etc zou zo over moeten kunnen. Op de oude SDK in een nieuwe IDE als je bang bent voor een .net sdk upgrade .

En ze installeren naast elkaar de versies, dus je kan makkelijk testen. Je hebt toch source control?
edit:
waarom geeft iemand dit nou weer een -1 en de comment van Boss die iets soortgelijks zegt. Sinds wanneer is de realiteit aanduiden nou weer -1? misschien moeten ze -1 aanduidingen door een controle heen halen of ze wel kwalificeren. Beetje opvoeden van de gebruiker. Of laten zien wie de -1 zet. Te veel mensen gebruiken het als een "oneens" aanduiding.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 12 november 2025 15:10]

Goede kans dat er significante rewrites zijn geweest, kritieke bugs zullen vast opgelost/gebackport worden, voor het overgrote deel zal 2026 de oplossing zijn.
Hoe dat? Zullen grotendeels bugs zijn van de nieuwe codebase.
Ik zou gewoon upgraden naar de nieuwste versie, dan ben je er ook vanaf toch? :)
Waarom, dan kan je toch net zo goed updaten naar 2026?
2019 naar 2022 naar 2026 is toch nu allemaal fatsoenlijk backwards compatibel. Is niet meer zo zoals voorheen met 2015 en nog eerder dat je code totaal borked is. Wat dat betreft meer scheiding tussen IDE, programmeertaal en frameworks.

Sure, dat ze zeggen dat .NET 10 in de laatste werkt is goed maar 2026 kan nog niet zo goed met .NET Framework 4.8 code omgaan.
2019 - 2022 zit nog wel verschil in met oude 32 bits winforms applicaties.

Ik hou de 2019 versie hier in elk geval op mijn systeem staan
Heb ik ook nog die laatste. :) Wat heel erg legacy SSIS dingen die (misschien mening en slecht getest) het beste werken in 2019. En niet meer zo lekker daarna met een addon/extension.
Het heeft ook jaren geduurd voor die extensies uberhaupt naar nieuwere versies kwamen en ik denk dat sommige ssis en ssas en rs nooit allemaal naar 2022 zijn gekomen. De reden waarom ik ook nog een 2019 install heb voor dat soort spul wanneer ik het moet onderhouden of porten naar iets beters.
Mooi dat VS ook een update krijgt. Ik werk in de concurrerende IDE - want werk niet met Windows - maar vind het super dat MS investeert in VS Mothership.

En bizar hoe krankzinnig veel energie in de performance van de runtime wordt gestoken. Ieder jaar weer procentjes snelheid erbij zonder code te hoeven aanpassen. Een dezer dagen maar weer een paar uur besteden om over te gaan van .NET 9 naar deze versie. Veel meer is het doorgaans niet.
Vaak genoeg niet meer werk dan het nieuwe framework uitkiezen en klaar. Het is allemaal flink backwards compatible
Wat dat betreft zegt de nummering ook wat minder dan destijds, waar het steeds weer een complete overhaul is. Nu kun je vaak gewoon met een dropdown de versie van 8 naar 10 centen en het compiled grotendeels.

Het mag wel een major zijn maar daarmee is de C# basis niet aangepast en zolang je methods van system functions enzo niet aangepast zijn zal alles wel blijven werken.

Wat anders als ze natuurlijk eens besluiten de hele identity provider om te gooien of een gehele nieuwe implementatie van Entity Framework.

(misschien gebruik ik maar het topje van de ijsberg en is het gemak met omzetten daarom hier meestal vrij makkelijk)
Wel ff goed opletten, want er zijn blijkbaar een paar zaken die echt problemen kunnen opleveren, maar wel simpel op te lossen zijn. Kijk ff op youtube, zag dit weekend die die major problems aanhaalde, inclusief de oplossing.
Niet alleen de prestaties van de runtime, je kunt ook steeds beter geoptimaliseerde code schrijven door de garbage collector te mijden. C# is nu behoorlijk geschikt voor performance-kritische applicaties. Hoewel struct boxing nog een valkuil blijft (er zijn wel IDE plugins die dat voor je detecteren).
Al enige tijd de insiders versie van 2026 getest, er is best wel een hoop verbeterd (vooral de snelheid).

Echter heeft de UI een aantal veranderingen gehad waar mensen met iets mindere ogen niet direct heel blij van worden.
De snelheid was al niet de beroerdste op de markt voor mananged code. Maar sneller is altijd fijn.
@arnoudwokke Het gaat hier om .NET, niet om .NET Framework.

[Reactie gewijzigd door dumonjorne op 12 november 2025 11:18]

Dat blijft natuurlijk wel verwarrend, gezien .NET 10 feitelijk gewoon een framework is. Maar inderdaad .NET framework is versie 4.8.1 de laatste.
Het zijn beide frameworks, maar, maar 1 van de twee heeft framework in de naam.
De eerste alinea is een beetje misleidend “.NET Framework”, doet vermoeden alsof .net framework (de library) een update heeft gehad, terwijl het hier gaat om de .net versie zelf.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn