Be quiet introduceert Dark Power 14-voeding vanaf 230 euro

Be quiet heeft zijn nieuwe Dark Power 14-voedingen aangekondigd. De Dark Power 14-serie bestaat uit ATX 3.1-voedingen met een vermogen van 850W tot 1200W. De psu's zijn vanaf 28 oktober te koop vanaf 230 euro.

Be quiet biedt de Dark Power 14-voedingen aan met vermogens van 850W, 1000W en 1200W. De 1200W- en 1000W-voedingen hebben beide 80 Plus Titanium- en Cybenetics Titanium-certificeringen. De 850W-uitvoering heeft ook een Titanium-certificering van 80 Plus, maar wordt nog gekeurd door Cybenetics.

De Dark Power 14 krijgt verder vier 12V-rails, die ook gebruikt kunnen worden op een enkele rail. De fabrikant schrijft dat dit bedoeld is voor mensen die hun systemen willen overklokken. De psu heeft ook vier 6+2-pinsaansluitingen voor gpu's. Het apparaat is voorzien van Silent Wings-ventilators van 140mm en ondersteunt ook semipassieve koeling.

De 850W-uitvoering is vanaf 28 oktober verkrijgbaar vanaf 230 euro. De 1000W- en 1200W-voedingen kosten respectievelijk 275 euro en 310 euro. De fabrikant geeft tien jaar garantie op de psu's.

Dark Power 14Dark Power 14Dark Power 14Dark Power 14

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

14-10-2025 • 14:35

40

Reacties (40)

Sorteer op:

Weergave:

230€!!!! Voor een voeding?

Wat een onzin, destijds kocht je de beste voedingen die je kon vinden voor 90/100€ en dan praten we over 1000watt. Ik snap dat bepaalde factoren meedingen in een stijgende prijs, maar tweehonderd en dertig euro! Dat is echt moeilijk veel geld voor een voeding, al helemaal als je bedenkt dat Antec een goeie 850watt voor 90€ aanbied.

Ik snap echt niet dat wij als consumenten deze prijzen nog pikken, ik kan daar echt niet bij.
Een goede voeding is echt wel z'n geld waard. Om te beginnen kunnen die gerust enkele generaties van je pc mee blijven gaan, maar ze zorgen er ook voor dat je pc zelf een oepsie'tje overleeft. Goede overcurrent protection kan het verschil betekenen tussen een werkende CPU of een gaar stukje zand wanneer een van de VRM's op je mobo de geest geeft (en 12V op je CPU zet).

Daarnaast moeten voedingen nu veel meer aankunnen dan pakweg 10 jaar geleden. De transient spikes van een GPU maken het niet makkelijk om stabiel 12V te leveren en het laatste wat je wil is dat de 12V rail teveel gaat beginnen schommelen want dat is dan weer niet goed voor de condensators van je componenten.

Met andere woorden, een goeie PSU is wel wat geld waard, maar een dure PSU is het niet persé altijd waard.
Hij heeft wel gelijk hoor:
uitvoering: Lian Li Edge Gold 850W Zwart, geen USB-hub kost 99 euro en heeft 10 jaar garantie en Tier A onderdelen.

De meerprijs van bovenstaande voeding is voor het 80+ Titanium label. Dat is voor bijna alle gebruikers niet te rechtvaardigen als je de besparing in stroomverbruik uitrekent.
Je betaalt niet voor het label... je betaalt voor de efficiëntie. Je kan daardoor een Gold voeding moeilijk vergelijken met een Titanium label... zeker als je kijkt naar Cybenetics ratings en niet 80+...

80+ is leuk, maar zwaar verouderd... Cybenetics testen voedingen op veeeeel meer gebieden en gebruiken daar ook veel modernere technieken voor.
Eens. Daarom adviseer ik vaak de uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W. Cybenetics Platinum, Lambda A++ en 10 jaar garantie voor nog geen 130 euro.
Is zeker een mooie voeding, of de uitvoering: be quiet! Straight Power 12 850W die een paar tientjes meer is. De Straight Power heeft net wat mooier/stevigere kabels meegeleverd.
Die heeft geen Cybenetics rating, en geen ATX 3.1, wat een iets grotere kans geeft op smeltende 12V2X6 kabels van een RTX videokaart. Voor een AMD kaart zou dat prima zijn.
Dat is waar, al moet ik zeggen dat die 12VHPWR kabel die er bij zit (ik heb hem namelijk in mijn hoofd pc zitten die Straight Power 12) steviger is dan die van veel concurrenten. Dus daar ben ik zelf niet zo bang voor :)

Maar ik snap je punt, ik ga zelf binnenkort mijn Straight Power 12 vervangen voor de Dark Power 14 1000w puur omdat het kan haha.
Wat ik 3 jaar geleden gedaan heb. Ik had uitgebreide test data gevonden van Seasonic 850W voedingen in verschillende uitvoeringen van Gold, Platinum en Titanium versies, en de terugverdientijd voor de superdure Titanium was tussen 30 en 180 jaar. (en tot 1500 jaar in standby)

Trouwens er zat maar 3% verschil in efficientie op bij 200W belasting. De grootste verschillen waren met heel lage belasting < 50W.
Jammer dat Lian li de 1000watt overslaat en gelijk naar 1200watt gaat hierna voor 180€...
Ik heb nooit nergens gelezen dat een goede €100-voeding iets kapot gemaakt heeft door bv goedkope componenten. Dat zijn gewoon A-merken die hun werk doen tot je ze net als deze €230-voeding na 10 jaar eens vervangt.

Het verschil zit hem mss in efficiëntie en, volgens mij, hoge launch price. ´Hoge beteouwbaarheid´ is iets dat de kopers zichzelf wijsmaken

[Reactie gewijzigd door Orky Rulez op 14 oktober 2025 20:38]

Ik weet het niet hoor, maar hoge klasse voedingen zijn altijd flink prijzig geweest.

Ik heb doorgaans altijd de hoogste efficiëntie voedingen aangeschaft door de jaren en €200+ is absoluut niets vreemds.

Dan nog maar over de inflatie van de afgelopen 5 jaar te zwijgen en de prijs valt uiteindelijk behoorlijk mee.

Geen appels met peren vergelijken. Overigens heb je over het algemeen ook 10 jaar garantie op deze klasse voedingen en gek genoeg heb ik deze pas 1x nodig gehad met een probleem dat optrad in de eerste maand.

Even gecheckt bij antec maar hun hogere lijn platinum/titanium zit ook boven de €180,-

[Reactie gewijzigd door TRAXION op 14 oktober 2025 17:53]

Ik heb nochtans voor de be quiet! Dark Power 13 1000 W in maart 2023 nog € 299,00 betaald, dus dan is deze toch € 25,00 goedkoper.
Er zin altijd dure voedingen geweest, dit is gewoon een hoog segment.

Bequiet levert ook de Pure Power lijn, prima voedingen voor een redelijke prijs.
Mis ik iets, of zitten er geen aansluitingen op de voeding? (Of zijn ze die er vergeten in the fotoshoppen? :))

Edit: Op de website wel te zien, en ook volledig modulair.

[Reactie gewijzigd door batumulia op 14 oktober 2025 14:48]

Geen van de foto's laat die kant van de voeding zien.
de aansluiting is toevallig weg gedraaid of er is een missende foto. zal bij officiele release wel getoont worden. hoop ik haha
Op de site van be quiet! staat wel een foto van de zijde met de aansluitingen. :)
€230 is stevig aan de prijs. Wat zou deze voeding beter maken dan eentje die €100 minder kost? Ik bedoel, zo heel gek veel voegt een voeding op een gegeven moment toch niet meer toe.
Ik snap dat je geen Q-tec van 3 tientjes wil (als dat merk nog bestaat trouwens :P ), maar dit lijkt me een ander uiterste.
Voor specifieke use-cases waarin je veel zekerheid wilt misschien? Maar dan nog ben je denk ik meer afhankelijk van de betrouwbaarheid van het net dan zo'n voeding lijkt mij, dus eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wie dit zou moeten kopen.. Voor veel minder heb je een goede gold rated 1000W voeding..
Voor specifieke use-cases waarin je veel zekerheid wilt misschien? Maar dan nog ben je denk ik meer afhankelijk van de betrouwbaarheid van het net dan zo'n voeding lijkt mij, dus eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wie dit zou moeten kopen.. Voor veel minder heb je een goede gold rated 1000W voeding..
Maar ik zie een Seasonic voor 100 euro minder op de markt. En dat is toch ook wel een merk dat goede en betrouwbare voedingen maakt. Dus zou dit zoveel beter zijn.

Ik ben 100% voor degelijke en betrouwbare voedingen, en besparen daarop is ook echt niet verstandig. Maar dit voelt dan weer een beetje als gekkigheid om er zoveel aan te spenderen.
Ik heb een aantal jaar terug een Fractal Design, denk ik, titanium voeding aangeschaft. 850w of 860w voor zo'n 115 euro. Het isninderdaad de vraag of dit zo duur moet zijn.
Sterker nog, je kan ook gewoon de bequiet 12 series halen, heb je nagenoeg dezelfde voeding voor een fractie van dit bedrag. Dat is als je merk gebonden bent.
Iedereen zal voldoende hebben aan een 80+ gold voeding van een beetje degelijk merk, dat is een gegeven. Maar je hebt ook voldoende gebruikers die hun hardware overclocken of simpelweg al de zwaarste hardware met hoge pieken (zoals de RTX 5090) gebruiken en dus ook een voeding willen die de meeste efficiëntie met zich mee brengt.

Daarnaast biedt deze voeding 4x 12v rails die je ook kunt omschakelen naar 1 grote 12v rail voor de zware overclockers onder ons. Het hangt dus echt van je doeleinde af en welke hardware je van plan bent te gebruiken.
Een prijs maakt niet per se iets goed. Ga vooral op user generated PSU tier overviews af.
  • aantal 'Watt' is ook nietszeggend.
Platinum efficiëntie kan natuurlijk altijd snel duur worden.

Maar ik dit geval denk ik dat het vooral iets tijdelijks zal zijn, om de fans de kans te geven de aandeelhouders te bedanken voor hun investering
Be Quiet! is niet beursgenoteerd
En leid je daaruit af dat er geen aandeelhouders zijn?
Ik had graag wat meer foto's van de PSU gezien, bijvoorbeeld van de kabels en de kabelaansluiting. Gelukkig staan deze wel op de site waar BeQuiet de voeding aankondigt. zoals deze foto van de aansluitingen op de PSU.

[Reactie gewijzigd door Nitroglycerine op 14 oktober 2025 14:50]

Lijkt mij meer een render. Kabels kunnen in het echt brakker zijn.

Na Corsair was ik niet echt onder de in druk van de kabels die bij mijn nieuwe Be Quiet Pure Power 13M 850W zaten. Andere klasse PSU, maar toch.
Wel fijn om in een artikel over een voeding ook te zien wat de aansluitmogelijkheden zijn als die modulair is. Ik heb zelf geen problemen gehad met Be Quiet kabels en gebruik de voedingen al jaren.
Als ik die kabels zie dan schrik ik toch wel. Niet eens individuele kabels bij een voeding van €230+ is toch wel heel erg triest naar mijn mening. Ik snap dat het voornamelijk om performance gaat, maar het oog wil ook wat. Zelfs de RMe serie van Corsair heeft individuele kabels.
Individuele kabels zodat je die zelf met kammetjes/combs weer kan combineren bedoel je?

Tja het is net wat je wilt... Ik heb liever de hoogst mogelijke kwaliteit kabels en ik kan je verzekeren dat deze kabels echt goed zijn.

En je kan voor bijna elke be quiet! voeding ook een andere 3rd party kit kopen met losse/combed kabels als je dat wilt ;)
Ook los van dit specifieke model zijn de prijzen flink gestegen lijkt. Heeft dit met grondstoffen te maken ofzo?
Alles word duurder. Het is geen 2010 meer. Al denk ik dat je toen ook al aardig wat poen neer moest leggen voor een 1000 watt voeding hoor. Zeker voor een Corsair (semi) modulair als dat laatste al bestond.

Vergeleken met m'n pakje peuken vind ik het wel mee vallen. van 5 naar 14.50! ;) geintje jongens.

Videokaart/ overdreven moederbord prijzen storen mij wel. Asrock probeert wel in het moederbord segment.
Hmm, ik heb het niet perse over 2010 hoor. Heb toevallig 2 volledig modularie Corsair RM1000x voedingen met Japanse condensatoren in gebruik. (RMx serie dus, niet de goedkopere RMe serie)

Voor de meest recente van de twee (aangekocht in februari 2024) heb ik 154,90 euro betaald.

De prijs die je anderhalf jaar geleden betaalde verschilt toch redelijk flink met deze bedragen.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 14 oktober 2025 20:58]

Je hebt gelijk, ik herinner me dat de Dark Power Pro psu's verschenen, ze zijn altijd al belachelijk duur geweest. Het is gewoon een overpriced psu segment van BeQuiet om de een of andere reden.
Hmm interessant. Ik zat nog met het idee dat Be Quiet net was goedkoper was dan Corsair. Weet wel dat ze redelijk goede CPU koelers maken.

Zag dat de Corsair prijzen helaas ook gestegen zijn in deze korte periode. Vandaar dat ik dacht dat het misschien iets met grondstoffen te maken heeft oid...
De uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 1000W en uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W zijn 80+ platinum, Lambda A++ (praktisch onhoorbaar) en de helft van de prijs. Dat verschil in kostprijs met titanium zal pas te verantwoorden zijn als je dat ding 24/7 365 maximaal belast. Voor gamers is het geldverspilling.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn