Sandberg kondigt radio aan met ingebouwde powerbank, zonnepaneel en lamp

Het Deense bedrijf Sandberg heeft een draagbare radio geïntroduceerd, die ook een powerbank en lamp is. Het apparaat is op te laden via een USB-kabel, zonne-energie of met de hand via een slinger aan de achterzijde. Ook kunnen er AAA-batterijen in.

De Sandberg Survivor DAB Radio All-in-1 4500 heeft een radio met DAB- en FM-ontvangst. Ook is het apparaat voorzien van bluetoothondersteuning, waardoor het mogelijk is om verbinding te maken met de telefoon. Aan de zijkant zit een zaklamp van 90 lumen, die ook als leeslamp gebruikt kan worden.

Binnenin zit een 4500mAh-accu, die tot twintig uur speeltijd biedt. Als het apparaat via USB wordt opgeladen, dan is de accu binnen vier uur weer vol. Met zonne-energie wordt de accu in 20 uur naar 25 procent opgeladen. Met de hand wordt in vijf uur tijd voldoende energie geleverd om de accu met een kwart op te laden.

De Sandberg Survivor DAB Radio All-in-1 4500 heeft afmetingen van 73×156×37mm. Het apparaat weegt 273 gram. De radio is per direct verkrijgbaar, voor een adviesprijs van 78 euro.

Sandberg Survivor DAB Radio All-in-1 4500Sandberg Survivor DAB Radio All-in-1 4500Sandberg Survivor DAB Radio All-in-1 4500

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

29-05-2025 • 11:45

165

Reacties (165)

165
165
80
4
0
70
Wijzig sortering
In een noodpakket kun je beter een simpele fm radio met niet oplaadbare lihium AA batterijen hebben. Die blijven jaren goed, en je kunt erg lang luisteren op een setje. Goedkope li-ion accu's die in opwindradio's worden gebruikt lopen langzaam leeg (parasitic drain) en als ze te diep worden ontladen zijn ze kapot.

Ik ben helemaal teruggekomen van het gemak van de ingebouwde accu. Voor zaken die je zeer regelmatig gebruikt heeft het zin: telefoon, auto, laptop. Voor andere dingen een stuk minder. Veel van mijn electronica van een paar jaar oud met een accu heb ik weg kunnen gooien, spullen met een AA of AAA compartimentje doen het soms tientallen jaren uitstekend.
Er staat niets in het verhaal over 'oplaadbare lithium AA batterijen'. Er zit een ingebouwde accu in én je er ook AAA-batterijen in doen. Dus de combinatie kan wel diverse mensen aanspreken.
En je hebt het over 'goedkope li-ion accu's', maar in het verhaal wordt nergens vermeld welk type accu er in zit, dus vanwaar je aanname van het type accu?
Tegenwoordig zijn lipo of lion accu's zo ongeveer de standaard. Met (inderdaad) het probleem dat als je dat radiootje na vijf jaar uit het noodpakket haalt, er een grote kans is dat de accu stuk is. Lifepo doet het baak beter, maar in ren noodpakket geven niet oplaadbare batterijen in de originele verpakking veel meer zekerheid.
(En nee, deze radio is niet perse bedoeld voor in een noodpakket, maar straalt dat wel heel erg uit.)
Ja, die niet oplaadbare lithium AA / AAA batterijen hebben inmiddels een houdbaarheid van 20-25 jaar (volgens de verpakking). Als je ze dan ook nog af en toe gebruikt en opnieuw aanvult heb je ze altijd vers in huis.
Ik heb vorig jaar meerdere zogenaamde "noodradio's" gekocht omdat het me handig leek maar er zat er geen een tussen die ook maar iets van vertrouwen gaf. Te slap, het werkte nauwelijks, laadde amper zelf op en je telefoon kon je er al helemaal niet mee opladen.
Allen teruggestuurd en daar voor in de plaats ook een simpele radio op AA gekocht. Losse zaklampjes en nog een AA to USB oplader gekocht, al heb ik die laatste nog niet getest.

Maar vertrouwen op een zogenaamde "Noodradio"? Daar ben ik te nuchter voor.
In een noodpakket kun je beter een simpele fm radio met niet oplaadbare lihium AA batterijen hebben. Die blijven jaren goed, en je kunt erg lang luisteren op een setje. Goedkope li-ion accu's die in opwindradio's worden gebruikt lopen langzaam leeg (parasitic drain) en als ze te diep worden ontladen zijn ze kapot.

Ik ben helemaal teruggekomen van het gemak van de ingebouwde accu. Voor zaken die je zeer regelmatig gebruikt heeft het zin: telefoon, auto, laptop. Voor andere dingen een stuk minder. Veel van mijn electronica van een paar jaar oud met een accu heb ik weg kunnen gooien, spullen met een AA of AAA compartimentje doen het soms tientallen jaren uitstekend.
"Parasitic drain" en "lekstroom" zijn termen die beide verwijzen naar ongewenste stroomverbruik die plaatsvindt wanneer een apparaat of voertuig uit staat. Het is stroom die de batterij onnodig belast, zelfs wanneer de motor niet draait.
Voor de mensen die roepen "is dit een gesponsord bericht?"... Waarom zou dit in hemelsnaam een advertentie/gesponsord artikel zijn? Tweakers plaatst constant artikelen over nieuw-aangekondigde producten, jaar in jaar uit. Hoort er een beetje bij als technieuwssite. Vind je het niet nieuwswaardig? Waarom klik je dan op de link van dit artikel? Niemand verplicht je om het te lezen.
Omdat dit concept echt niet nieuw is, opwind-powerbank-noodradio's zijn al jaren een ding en deze doet niks nieuws of unieks. Ik heb ook het bedrijf opgezocht, ze zeggen sinds 1985 te bestaan maar niemand praat over het merk en hun aanbod is dezelfde massaproductie meuk die je overal ziet, toetsenborden, USB hubs, powerbanks, dat soort dingen. Waarschijnlijk allemaal made in china.
Aankondigingen van nieuwe elektrische auto’s, telefoons of GPU’s zijn net zo min een nieuw concept. En over nieuwe toetsenborden en muizen etc worden ook gewoon heel vaak artikelen geschreven. Dus dat lijkt mij niet het issue.
Correct! Ik heb onlangs deze: uitvoering: Sandberg Survivor Radio All-in-1 2000 bij Proshop.nl (Deense webwinkel) voor een paar tientjes gekocht. Het is i.d.d. "Made in China".
Het gaat denk ik om het type artikel. Dit is een simpele kloon van een Ali of Amazon radio en daardoor eigenlijk niet nieuwswaardig. Vandaar dat men zich afvraagt wat dan de drijfveer is voor het plaatsen van dit bericht. Want laten we eerlijk zijn, echt nieuws is het niet toch?
Het is juist actueel nu de Nederlandse overheid heeft gezegd dat Nederlanders contant geld en een noodpakket in huis moeten hebben. Daar speelt dit product uiteraard op in.
Het Deense bedrijf Sandberg...
Ik geloof niet dat een Deens bedrijf zich bezig houdt met dergelijke oproepen van de Nederlandse overheid.
[...]

Ik geloof niet dat een Deens bedrijf zich bezig houdt met dergelijke oproepen van de Nederlandse overheid.
behalve dat die oproepen gaande zijn in de hele EU. Dus ja, dat maakt een bedrijf als dat echt wel wakker.
Flinke wat geld voor een apparaat wat ik identiek vorig jaar op AliExpress heb gekocht voor een fractie van de prijs, met slechts een ander naampje erop.
Dat AliExpress ding biedt ondersteuning voor DAB+ ?
Wil je in nood eigenlijk niet gewoon terug FM/AM vraag ik me af :). DAB+ is digital niet?
Dat denk ik dus ook! Het bereik van AM is toch veel groter dan FM en DAB?
Anoniem: 52706 @omnislash30 mei 2025 02:29
In principe zijn er geen AM zenders meer actief in Nederland, ook wordt er geen gebruik gemaakt van AM in geval van een noodgeval of calamiteit maar van FM. DAB is wel het laatste waarvan je afhankelijk wilt zijn. Dan is zo'n AliExpress radio met Solar en opwind ding wel het minste wat je nodig hebt i.p.v. deze overpriced meuk.

Pak er een paar AliExpress portofoons bij waarin je de LPD en PMR frequenties programmeert voor onderlinge communicatie en je kunt alle kanten op of er nu stroomuitval is of iets anders.
Enkele jaren geleden waren er geruchten dat Nederland FM wilde uitschakelen. Het is mij niet duidelijk geworden of dat naar aanleiding van Ziggo (dat analoge radio heeft uitgeschakeld) was.
Maar dab wordt wel flink gepusht, en het zou me niet verbazen als analoog (FM) wegbezuinigd wordt binnen vijf tot tien jaar.
Wil je in geval van nood afhankelijk zijn van apparatuur uit China, een land dat Rusland ondersteunt in de oorlog?
Dit was nog niet eens een jaar geleden: Bommen in pagers en walkie-talkies
Die exploderende pagers waten toch het werk van onze Israëlische vrienden?
Ik bedoel/suggereer niet dat die bommen het werk zijn van China.
Wel dat je in geval van oorlog niet afhankelijk wilt zijn van apparatuur van 'de vijand'.
Wellicht functioneren ze plots niet meer op het moment dat je ze nodig hebt.
IF( radio frequency X repeated Y times){
erase chip(); // of iets anders dat de normale werking voorkomt
}
Zelfs Amerika wil niet dat wij exact dezelfde kwaliteit vliegtuigen van hen kan kopen, minstens 10% slechter en met killswitch ingebouwd.
Dat wil je idd niet maar ik denk ook niet dat je 100% onafhankelijk kan worden. één land op zich? never gonna happen, Europa samen, ja misschien maar zelfs in dat geval zijn we nog afhankelijk van grondstoffen die ze dan kunnen blokkeren als het ooit zover zou komen. Lijkt mij vooral een kwestie van verschillende aanbieders te gebruiken zodat je toch altijd een deel hebt dat overeind blijft.
Ik denk dat dat een beetje te veel paranoide is. Een FM radio bouw je met met een handjevol transistors, zowel los als op een chip, zie b.v. https://www.electronicsfo...ojects/simple-fm-receiver. De door jou ingebeelde kill switch heeft ongeveer 100 keer meer transistors nodig.
Ook om deze reden dus: een goedkope FM radio op AA batterijen of AA accu's is de beste keuze voor zo'n noodpakket. Vul dit naar wens aan met een aparte zonnecel lader, maar ik denk eigenlijk dat je 'm voor de FM radio niet nodig zal hebben.

DAB ligt een beetje anders, maar daar is wel een gespecialiseerde chip voor nodig, dus het lijkt me nog steeds onwaarschijnlijk dat men daar een backdoor in kan bouwen.
Jazeker :) Hij is echt identiek in uiterlijk en specs.
Ik vind geen goede vergelijking, je zegt het goed het lijkt misschien "identiek" maar daarmee is alles ook gezegd. Qua waterdichtheid, over intern hoe de printplaat in elkaar zit en of het Europees gekeurd is (CE keurmerk), ja het kost fractie, maar ervaring leert dat deze zogenaamde aliexpress survivor kit radio dingen zelf niet eens jaar uithoudt;)

[Reactie gewijzigd door Noob_Saibot op 29 mei 2025 12:03]

Is deze ook niet gewoon made in china? Voor 78 euro kun je dit soort dingen niet in Europa produceren. Heel misschien de laatste assemblage, maar zelfs dan komen nagenoeg alle onderdelen uit China.
Het gaat er niet om waar het gemaakt is.
Het gaat erom of het de juiste keuringen heeft en aan bepaalde standaarden voldoet.
Is het product ook getest onder realistische omstandigheden voordat het op de markt is gebracht.
Dat is wat Chinese merken vaak compleet overslaan.
Ik denk dat het wel belangrijk is waar iets dergelijks gemaakt wordt.
China helpt Rusland. Mocht er dan een oorlog uitbreken, dan wil ik liever niet afhankelijk zijn van noodapparatuur gemaakt in China.
Dit was nog niet eens een jaar geleden: Bommen in pagers en walkie-talkies
Die bommen werden niet in China ingebouwd. 'Onschuldige' pagers en walkie-talkies uit china werden door een groothandel doorverkocht aan Hamas. Het was de groothandel die de bommen heeft ingebouwd.
Niet helemaal identiek. Accu is maar 2000 mAh i.p.v. 4500 mAh....
Maar... Je kan van een andere leverancier voor ongeveer de zelfde prijs (36 euro) ook een 4500 mAh versie kopen.

[Reactie gewijzigd door Rob vd Hoeven op 29 mei 2025 21:01]

Tenzij jij echt het tegendeel kan bewijzen geloof ik dat deze Deense radio gewoon een rebrand is van het voorbeeld van AliExpress. Op Ali is hij niet toevallig gecloond, het is andersom. Een verdubbeling van de prijs omdat ze er een Deens vlaggetje op zetten. Ding is het geld niet waard.
Sandberg is een reseller van Alibaba spul, die je nagenoeg in dezelfde vorm/specificaties terug kan vinden op AliExpress. Als je geinteresseerd bent in een Sandberg product, zoek even op AliExpress of Alibaba en bespaar jezelf de helft aan kosten, de kwaliteit is hetzelfde of het gebrek er aan. Ervaring met een Sandberg powerbank en webcam gelukkig niet zelf gekocht maar allebei van onvoldoende kwaliteit en binnen een jaar stuk, webcam is wel vervangen powerbank niet "gebruiksschade", mijn Xiaomi powerbank uit de vroege dagen van Pokemon Go doet het nogsteeds, leg maar uit.
Mijn elektrische ratel doet het inmiddels al jaren prima. Mijn Apple Carplay module nog langer. Nu jij weer en dan heb ik er nog een paar.
Mijn elektrische ratel doet het inmiddels al jaren prima. Mijn Apple Carplay module nog langer. Nu jij weer en dan heb ik er nog een paar.
Heb je daar ook tientje voor betaald ? ;) iets met appels met peren vergelijken enz....
Ik denk dat dat meevalt - er worden echt heel veel producten verkocht met Europese merknamen, Europese verpakking en Europese prijs, die dus exact gelijk zijn aan Ali-Express producten. Prijsverschil zit vaak op een factor 3 tot 10 (!).

Vergeet trouwens niet dat een CE keurmerk niks zegt. Heel veel keurmerken zeggen niks. Want je moet namelijk zelf certificeren. Tis niet meer zo dat je producten opstuurt naar een instantie en dat die dan tot in detail je product gaat onderzoeken.

Tussen fabriek en europese markt zitten vaak een aantal schakels in de keten die behoorlijke marges pakken. Producten die hier in de winkel 100-1000 euro kosten, hebben vaak maar een fabriek-af prijs van 1 tot 10 euro.
Bedoel je nu het CE keurmerk van Europa of het China Export stickertje :+

Ben het overigens volledig eens dat het weinig zegt
Dit is een hoax trouwens, er heeft nooit een "China Export" bestaan. Zoals @Klaus_1250 zelf al zegt, het is compleet zelf gecertificeerd. Een bedrijf hoeft geen raar excuus te bedenken, je kan het er gewoon blind opzetten en niemand die er naar omkijkt... (Mits er niet daadwerkelijk iets fout gaat)

China Export komt puur van een hoax dat daarom de C en de E op sommige producten iets verder van elkaar af staan, inplaats van dat ze gewoon moeite hadden met de text kerning bij het design van de print :)

[Reactie gewijzigd door smiba op 30 mei 2025 02:48]

Die zijn met boter en suiker in de hoax getrapt inderdaad.
Inderdaad, dat artikel is klinklare onzin. Bevat ook nul komma nul bronvermelding
Ik moet blijkbaar aan m'n sarcasmetoon werken; een clownface emoticon erachter is niet voldoende
Bij een CE-label is het alleen bij elektronica zo dat het een verklaring van de fabrikant is dat ze op de hoogte zijn van de Europese regels en dat hun product daaraan voldoet. Bij fietsen zijn er daadwerkelijk onafhankelijke testen. Ik weet niet hoe groot de steekproef is.

Onafhankelijke testen hebben ook hun beperkingen. Niet elk voorwerp dat ingevoerd of geproduceerd wordt kan getest worden, ook kan er niet op alles getest worden. Ik denk wel dat een goede onafhankelijke test nut kan hebben. Onder ideale omstandigheden zou de fabrikant gemotiveerd zijn een veilig en degelijk product op de markt te zetten. de fabrikant is namelijk de expert, die weet het meeste van zijn eigen product. In sommige professionele markten is dat nog wel zo dat een fabrikant concurreert op basis van kwaliteit.
CE zegt iets over veiligheid, niets over kwaliteit of levensduur.
Ik heb nergens iets over een tientje gelezen. Ik geef voorbeelden van elektrische Ali spullen die het na jaren nog prima doen voor een fractie van de prijs welke je moet betalen bij een "merk". Niets meer, niets minder.

Zelfs de accu's van de ratel zijn nog alsof ze nieuwe zijn.
Jemig wat een toon. Het is geen wedstrijd he?
Voor elk succesverhaal is minimaal 1 drama te vertellen. Op basis van mijn China aankopen, sommige succesvol andere niet, heb ik besloten om daar niets meer te kopen. Het risico dat ik een prul geleverd krijg was bij mij ruim groter dan 50%. En dan keek ik vaak nog niet eens primair naar de goedkoopste in China.
Zeer zeker! Ik heb genoeg spullen gekocht van daar die geen succes waren. Suggeren, wat Noob_Saibot in mijn ogen daar doet, dat alles wat er vandaan komt troep is en na een jaar stuk is klopt niet. Vandaar mijn dat ik ongevraagd 2 van mijn succesverhalen deel.
En wat ik zeg is dat tegenover elk "succesverhaal" er minimaal 1 mislukking staat en dat het me daarom niet waard is. Als ik een aantal pogingen moet doen om "succes" te krijgen is me dat de frustratie niet waard.
Kan je bewijs geven dat dit soort idioot simpele techniek het niet eens een jaar uit kan houden?
Die van mij doet het na 5 jaar nog prima
Is heel normaal. Als je de verkoper contacteert en genoeg koopt kan je ook je eigen naam / logo erop krijgen
Dat geldt inderdaad ook voor een deel van de Hema electronica.
Alles. HEMA produceert zelf geen consumenten producten.
Zit op zich nog wel redelijk goed spul tussen. Heb er een powerbank eens gekocht en dat ding werkt eigenlijk wel goed voor de prijs :).
Klopt, is in principe helemaal niks mee, HEMA heeft strenge kwaliteits eisen en controles.
Met de hand wordt in vijf uur tijd voldoende energie geleverd om de accu met een kwart op te laden.
Sta je daar 5 uur te draaien voor een kwart volle accu… lekkere energiebesteding….
En als je daar dagen radio op kan laten draaien? Dit soort electronica neemt nauwelijks energie.
Volgens het artikel biedt een volle accu 20 uur speeltijd. Een kwart accu zou dan 5 uur speeltijd bieden wat gelijk is aan de 5 uur om een kwart accu met de hand op te laden. Volgens mij ben je dus continu bezig als je continu wil luisteren.

Maar goed. Je hebt dan tenminste radio.
Je gaat niet 5 uur lekker muziek luisteren in een noodsituatie. De rampenzender zal gebruikt worden om de bevolking op de hoogte te brengen, maar dat zal ook niet elke minuut wat anders uitzenden. Als er wat gebeurt is stel je hem dus in op de rampenzender, ben je misschien een kwartier aan het luisteren en daarna gaat de radio weer uit.
Maar.. Hoe kom je er dan achter als er wat gebeurt is als jij je radio uit hebt staan omdat je jouw accu moet besparen?

Verder heel simpel; Ieder weldenkend mens ziet dat dit eigenlijk een aliexpress ding is, weet bijna zeker dat als je zoekt je gemakkelijk iets soortgelijks zal vinden. Dit apparaat is geen 80 euro waard.

Loop langs de kringloop, koop een oude radio waar C-cellen ingaan voor een tientje, je zal je verbazen hoe lang deze draaiende blijft op een setje. Kun je heel de "ramp" mee overleven totdat er hulp komt.
Bijvoorbeeld een korte, herhalende uitzending met informatie, met daarin een melding "rond x uur meer informatie". De overheid weet ook wel dat in zulke situaties men met radios op batterijen zit, dus dat ze geen uitgebreide live coverage van uren moeten gaan zitten doen.
Of koop er een die op je accu's van je draadloze gereedschap werkt. Hand vol accu's is dagen lang luisteren.
en dan is het leeg en kun je het weggooien.
Ik heb een schroefmachine van Maktita. Die heeft oplaadbare accu's. Is in de praktijk best wel handig hoor. Hoef je niet steeds naar de bouwmarkt voor een nieuwe accu ;)
mij lijkt me niet dat op het moment we dit soort apparatuur nodig hebben we ff de accu's kunnen opladen :P
hoe ga je die opladen dan? Het gaat hier om een noodgeval, dan van je denk ik niet in staat om Makita accu's op te laden en vermoed ik dat de bouwmarkt ook niet open is :P
Als je veel klust heb je al snel een stuk of 10 van die dingen. Daar kun je denk wekenlang een klein radiotje op draaien. Ik heb er ook een usb adapter voor, denk als ik mijn telefoon normaal bljif gebruiken ik zeker een week vooruit kan. Maar inderdaad op een gegeven moment zijn ze leeg.
Verder heel simpel; Ieder weldenkend mens ziet dat dit eigenlijk een aliexpress ding is, weet bijna zeker dat als je zoekt je gemakkelijk iets soortgelijks zal vinden. Dit apparaat is geen 80 euro waard.
Ja vooral dit. Op Amazon/AliExpress 'stikt' het van dit soort radiootjes voor de helft van de prijs. Wat maakt het merk Sandberg zo bijzonder dat dit een artikel op Tweakers waardig is?

Waarschijnlijk hebben ze een persbericht uitgestuurd en wegens komkommertijd heeft dat de frontpage gehaald.
Het bedrag dat sandberg overgemaakt heeft voor deze post misschien?
Maar.. Hoe kom je er dan achter als er wat gebeurt is als jij je radio uit hebt staan omdat je jouw accu moet besparen?

Loop langs de kringloop, koop een oude radio waar C-cellen ingaan voor een tientje, je zal je verbazen hoe lang deze draaiende blijft op een setje. Kun je heel de "ramp" mee overleven totdat er hulp komt.
Simpel: als Tweakers, het licht en je tefoon het niet meer doen. Dan is er wat gebeurd.

Vorig jaar m’n oude radiootjes naar de Kringloop gebracht. Onlangs een paar keer gekeken: maar dat soort radiootjes vind ik daar niet meer.
Zeker als je continu moet slingeren zal je er na een kwartier inderdaad wel weer genoeg van hebben, hoe groot de FOMO van nieuws voor sommigen ook zal zijn tijdens een noodsituatie. Lekker muziek luisteren is sowieso niet het doel.

Periodieke stroomvoorziening tijdens de ramp en consequent vullen van de accu voor de ramp zullen ook helpen. Of een radio op batterijen met voorraad. Een radio als deze is wel handig bij langdurige stroomuitval of voor mensen die zich niet (periodiek) voorbereiden. Je hebt verder niets nodig.

Mijn punt was alleen dat je op 5 uur slingeren geen dagen radio kan laten draaien, zoals gesuggereerd leek te worden.
Dat iemand tijdens een ramp niet de hele tijd muziek gaat luisteren en niet de hele tijd de radio aan hoeft te laten levert natuurlijk minder verbruik op. Maar er is nog steeds veel verbruik in verhouding tot de tijd die je moet investeren om het op te laden. En die tijd om moeite te moeten doen het weer te laden heb je tijdens een ramp niet zomaar. Terwijl je wel zekerheid wil om de radio lang te kunnen gebruiken omdat dit noodzakelijk kan zijn. Het handmatig opladen is dus vooral realistisch als het tijdens een noodsituatie mee zit in tijd en tijdsbesteding. Maar je kunt er beter op rekenen dat niet te hebben.
Je gaat toch echt geen 5u aan dat hendeltje gaan zitten draaien :/? Dan kun je daarna langs de first aid post voor een tennisarm. Misschien even een paar zwengeltjes om tien minuutjes te luisteren, dat ik zie wel gebeuren.
Het is een backup. Normaal laad je die via het stopcontact. Als dat er niet is, kan je een powerbank gebruiken. Als die op is, een klein solar panel. En als ook dat faalt, is het een tijdje draaien om het laatste nieuws te luisteren in geval van nood. Deze berichten zijn niet lang en worden op het uur verstuurd.
Het is iig 4 keer sneller dan via het zonnepaneel wat er op zit ... Want die is pas na 20u IN DE ZON pas op 25%. Dus zelfs na 3 dagen in de volle zon zal de batterij nog steeds niet opgeladen zijn .. en op dag 4 komt de overheid je toch redden :+
Twintig uur Deense zon, of twintig uur Spaanse zon?
Denk dat dat niet uitmaakt. De panel zelf zijn gewoon zwak.
Voltage: 5V, 95 mA

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 29 mei 2025 12:42]

Of je laat een ander draaien :)
Begrijp de toegevoegde waarde van dit artikel niet
Heb ik deze langere tijd geleden voor een fractie van de prijs gekocht
Moet je daarna naar de Mac om energie op te doen met een vette hamburger 8)7
5 uur zwengelen, om een kwart van 20 uur speeltijd te genereren.. m.a.w. ben je dus 100% van de luistertijd aant hengelen. _/-\o_
Met zonne-energie wordt de accu in 20 uur naar 25 procent opgeladen
Ik heb nog nooit een dag gehad met 20uur zonneschijn. dus ook een beetje rare definitie.
Not to mention the limited range of DAB signals.
Please bring back wind-up radios?

[Reactie gewijzigd door witstert op 29 mei 2025 14:51]

Het is een optie die in nood gebruikt kan worden, eerst zal je wel je reserve batterijen of je powerbank gebruiken, daarnaast kan je hem ook in de zon genoeg opladen om even iets te horen.
Het is echt niet dat je voor je plezier zoiets handmatig gaat opladen, maar ja als het echt nodig is om te overleven dan zal je toch blij zijn als alle andere opties niet meer aanwezig zijn.
Even het slingertje iets verbouwen zodat je er de schroefboortol op kan zetten en Bzzzzz in 10 minuten een volle accu ! :*)
Met de hand wordt in vijf uur tijd voldoende energie geleverd om de accu met een kwart op te laden.
Dit is compleet onbruikbaar lijkt me? Iedereen die zo'n draaimechanisme wel eens gebruikt heeft weet dat je zowel de beweging als het geluid na 5 minuten wel echt goed zat bent.

Verder eens met de overige comments, niet echt nieuwswaardig dit.
Gewoon een willekeurige low-tech product introductie van een relatief onbekend merk die zich ook nog niet eens echt onderscheidt ergens in.
Nou ja, na vijf minuten draaien kan je weer twintig minuten luisteren. Dus dat is in principe prima voor een noodradio. Hoe dit echter in hemelsnaam nieuws is snap ik verder ook niet.

Edit, wat @BrainCrash onder me schrijft, het is vijf minuten draaien voor vijf minuten luisteren, dat is wel twijfelachtig idd.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 29 mei 2025 14:34]

na vijf minuten draaien kan je weer twintig minuten luisteren.
Dan zou het mogelijk nog enigszins acceptabel zijn, maar zoals het er nu staat is het 5 minuten draaien voor 5 minuten luisteren..
(5 uur draaien voor een kwart van de volle accu van 20 uur, oftewel 5 uur luisteren)
Zonder cynisch proberen te zijn is het inderdaad een opvallend artikel over een generiek product wat al jaren op Ali of Amazon staat. Maar veel mensen vinden er wat van en moeten er vervolgens op reageren. Dat levert wel weer views en clicks op, dus ach waarom zouden ze het ook niet doen? Beter dan reclame videos die direct beginnen te spelen zodra je de site opent.
Gewoon zorgen dat je voldoende batterijen in huis hebt.
Die batterijen moet je dan wel rouleren, anders blijven ze niet goed. Een noodsituatie komt natuurlijk altijd op het moment dat jouw batterijen al 3 jaar in de kast liggen en amper nog iets doen.
Alkaline batterijen. Het laatste setje wat ik gekocht heb, is nog 4,5 jaar goed. Standaard lijkt 5 jaar te zijn voor alkaline batterijen.
Dan is rouleren toch nog steeds nodig. Alleen de interval is wat langer. ;)
Wat is hier de nieuwswaarde van? Het is een zaklamp-radio-batterybank. Niet echt heel baanbrekend of nieuw.
Mjah hetzelfde als nieuwsberichten over dat een energieleverancier zijn terugleververgoeding verhoogt, of een nieuwe EV.
Vanwege alle mediahype is half Nederland een noodvoorraad en survivalset aan het aanschaffen, dit soort fabrikanten resellers liften daar mooi op mee.
Wel grappig al die “survival “ radio’s. Alleen bij complete rampen heb je niet veel aan FM en DAB ontvangst. Beter terugvallen op kortegolf. En al die fuzz met powerbanks en zonnecellen? Gewoon wat goede batterijen in huis hebben. Een radio verbruikt bijzonder weinig vermogen 😉
Dat sowieso, ik heb liever AM en korte golf op zo'n radio. En een externe aansluiting om een draadantenne aan te knopen.
Het liefst een radio die zo veel mogelijk kan ontvangen natuurlijk. Maarja, dan wil je ook al snel tweewegcommunicatie en voor je het weet ben je zendamateur. (ohai! :p )

Voor DAB+ heb ik nog geen portable oplossing, voor alle andere dingen staat hier en Yaesu FT-818ND en heb ik de nodige externe batterijen. De relevante kanalen zijn ook ingeprogrammeerd evenals de locale repeaters. Natuurlijk ligt hier ook een HTtje met de repeaters erin. En op de boekenplank op kantoor een oude philips BX373A voor de korte golf gewoon omdat het een mooi ding is. Alleen niet op batterijtjes.

"Voorbereid zijn" is een mooie rabbit hole.
Ik zoek al een tijd naar een draagbare radio die FM, AM, KW én DAB+ heeft.

Op de één of andere manier is het FM en DAB+, óf FM, AM en KW. Nooit alle vier.
Bij Bol voor hetzelfde geld als onderdeel van een noodpakket, van het wereldmerk Enzo Lucci, bekend van de panties voor dikke dames.
Zo te zien is dat Sandberg de zoveelste importeur die Chinese white label troep van een Europees klinkende merknaam voorziet. Zelfde ding vorig jaar bij Amazon van het 'merk' Epronic.
Precies, hetzelfde deden ze tijdens Covid met webcams, en ook toen 'trapte' Tweakers er in:

nieuws: Sandberg introduceert zes nieuwe webcams - update
En ook bij de Megekko-muis leek er iets te snel op "publiceren" geklikt te worden.
nieuws: Megekko brengt met M1-gamingmuis eerste hardware onder eigen naam uit...
Dit is zeker geen noodradio, die zou in ieder geval ook over midden- en langegolf ontvangst moeten beschikken. Bij een grotere aanval op de essentiële infrastructuur ben je misschien aangewezen op zenders verder weg. Dit is misschien leuk voor de camping of festival, maar de oplaadtijden zijn waardeloos.
Geen lange golf, maar korte golf. Daar kom je mee de hele wereld over.
Ten eerste: waarom is dit nieuws, die dingen staan vanaf €20 op bol
Ten tweede: als dit nieuws is, waarom meldt tweakers dan niet het nieuws van afgelopen week dat die dingen volgens de consumentenbond nogal waardeloos zijn https://www.nu.nl/economi...ncties-in-noodradios.html ?
Nou dat is wel heel ongenuanceerd. Wat ik me van dat artikel herinner is dat het alleen bepaalde niet-essentiële functies zijn die waardeloos zijn, zoals het solar- en crank-laden en in veel gevallen de powerbank functie. En één model betitelden ze als aanrader, de Follesa DAB-373BT van 70€ (accuduur 75 uur),
Deze netjes afgewerkte FM- en DAB+radio is onze aanrader. Hij heeft niet alleen een ingebouwde accu, maar werkt ook op losse AAA-batterijen. De ontvangst is goed en het bedienen gaat erg gemakkelijk.
Met zonne-energie wordt de accu in 20 uur naar 25 procent opgeladen. Met de hand wordt in vijf uur tijd voldoende energie geleverd om de accu met een kwart op te laden.
Dit is precies wat de cosnumentenbond bedoelt. In 20 uur wordt 25 procent opgeladen via zonnestroom. En ik durf hier zomaar te beweren dat dit alleen mogelijk is als het apparaat uit staat. Als deze aan staat is de zonnestroom waarschijnlijk amper genoeg om hem draaiende te houden. En met de hand 5 uur slingeren voor 25 procent accu. Wil je spierpijn? Als je dus geen stroom hebt en er is geen zon en je denkt even 10 minuten te slingeren (wat al veel is, geloof me) dan heb je nog niet eens 1% accuspanning.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 30 mei 2025 08:44]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn