Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Bron: Nu.nl

Deze week zijn in de VS de eerste netwerkadapters voor de PlayStation 2 in de winkel terecht gekomen. Wie veertig dollar betaalt krijgt toegang tot het netwerk van Sony waar men naar hartelust online kan gamen. Hiermee wint Sony de console-race naar het Internet. De Xbox moet nog voor het eind van het jaar online kunnen spelen. Microsoft wil het echter iets anders aanpakken dan Sony het nu doet; het bedrijf geeft bijvoorbeeld gamesproducenten niet de mogelijkheid zelf gameservers op te zetten. Ook de netwerkadapters zitten iets anders in elkaar. Sony's adapter ondersteunt 56k-modems, terwijl de Xbox dit niet doet. Bij de Xbox zit de netwerkadapter echter al ingebouwd, waardoor de aanschaf van een aparte adapter niet nodig is. De Nederlandse PlayStation 2 bezitters zullen helaas nog even moeten wachten met multiplayen; wanneer en voor hoeveel de adapter in Nederland uitkomt is niet bekend:

Playstation 2 Sinds deze week zijn er in de VS netwerk-adapters te koop voor de Playstation 2. Sony is daarmee de eerste consolefabrikant (naast Microsoft en Nintendo) die het mogelijk maakt om via de spelcomputer op internet te komen. Voor veertig dollar krijgen spelers toegang tot een netwerk van Sony waar een aantal games online gespeeld kunnen worden. Dit meldt Emerce.

Xbox van Microsoft gaat later dit jaar online, met andere opzet dan het Sony netwerk. Zo zal het bij de Microsoft dienst niet mogelijk zijn om door uitgevers zelf gameservers te laten opzetten. Hoeveel de uitgevers voor deze servers willen gaan vragen is bij Sony overigens ook vrij.

_BlOkKiE_ deed dit berichtje met een welgemikte gooi in de submit-mand belanden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Volgens mij is juist de vrijheid om zelf servers te kunnen opzetten juist populair.
kijk maar naar Quake, daar kan iedereen een server bouwen.
Toch is dat in de verste verte niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Battle.net servers van Blizzard (Warcraft, Starcraft en Diablo). Die servers zijn altijd snel, veilig en er zitten altijd wel spelers in.

De console-gamer is er toch niet op gericht om met speciale opties te gaan spelen. De console gamer wil gamen, en het liefst snel en simpel.
blijft lachen dit... ik speelde 9 maanden geleden al Tony Hawk 3 online op de PS2 ... niks patsen... gewoon een eitje... usb netwerkadapter erin.. en klaar
Volgens de berichten op het net zijn de servers die nodig zijn voor het multiplayer gedeelte nog geen maand online :? :?
nlchandler heeft gelijk hoor, ook ik speelde mbv een usb ethernet adapter Tony3 online. Het was compatible met de pc versie dus je kon gamen op pc servers of zelf een spel hosten. Helaas is Tony3 het enige spelletje wat je nu online kan spelen.
Het eerste spel met ondersteuning hiervoor is er ook al: tony hawk platinum heeft netwerk en internet ondersteuning ingebakken in combinatie met gamespy. Naar horen zeggen is de ondersteuning iets uitgebreider dan de originele (non platinum) versie. In het boekje dat er bij zit staan een aantal ethernet interfaces (al dan niet usb) en modems die nu al zouden moeten werken! Je hoeft dus niet perse een Sony adapter oid te kopen. Het testen is mij helaas nog niet gelukt omdat ik niet een van de voorgeschreven adapters op de plank heb liggen. Alle courante breedband providers zullen ondersteund moeten zijn / worden. Op dit moment met uitzondering van America Online. Je kunt zowel gebruik maken van een vast IP adres als DHCP. Volgens de winkels hier wordt de adapter om en nabij oktober / november verwacht.
En die adapter sluit je dan gewoon aan op een modem? Dus je moet ook nog een apart modem kopen?
Op de fote die te zien is op http://www.scea.com/networkadaptor/press.html
lijkt het erop dat het een modem+netwerkkaart is (er zit een phone jack en netwerk connector op)
Je zou gelijk kunnen hebben maar eveneens ongelijk want ISDN en Ethernet maken namelijk gebruik van de zelfde type connector namelijk de RJ-45 dus het zou kunnen zijn dat de adapter voor zowel Analoge als ISDN telefoon lijnen compatbile is .. al denk ik eerlijk gezegt dat dit niet het geval is, maar het blijft een mogenlijkheid.
Jaap-Jan v/d Veen: jij mag bij mij geen ISDN-lijn aan komen leggen. ;) ISDN is wel degelijk RJ-45.
Ik heb het nog effe voor jullie na gelezen..Het is een gewoone lijn ingang die je door moet zetten naar een extern modem. en de andere ingang is een netwerkkaart..Die je door kunt zetten naar je DSL of Cable modem..(router etc.) Lees het artikel dan weet je waar ze voor dienen.!
Fout. De IDSN lijn is net als de telefoonlijn een RJ-11 connector (4 pins).

Edit: stik. Het was een RJ-45 connector met 4 gebruikte aders...
Het Sony concept is echt een drama voor consumenten. Iedere game leverancier moet zelf z'n online server in de lucht houden. Niet iedere game producent heeft hetzelfde budget dus je kan nooit een kwaliteitsgarantie krijgen. Bovendien spelen smallband en broadband gebruikers door elkaar heen dus krijg je te maken met lag etc.

Bij de Xbox is Microsoft de eigenaar van alle datacenters en sluit je als gamer dus maar 1 contract af met Microsoft. Je vult maar 1 keer je connect gegevens en inlognaam/wachtwoord (universal tagname) in. De kwaliteit wordt gegarandeerd en je betaalt met Xbox Live maar 1 prijs (terwijl bij Sony iedere game fabrikant een aparte online fee kan vragen). Iedere Xbox Live gebruiker heeft breedband en de Xbox Live dienst sorteert de gebruikers op snelheid. Omdat Xbox Live maar 1 netwerk is waar de HELE Xbox gaming community op aangesloten zit worden features als alerts (als een vriend van je een ander spel online speelt), matchmaking, vrienden uitnodigen voor een online game (ook al spelen ze een andere game) etc. etc. (www.xbox.com/LIVE/xboxlive-features.htm)

Wat al helemaal moeilijk wordt met de Sony online variant is matchmaking en buddy lists. Voor iedere game heb je immers een aparte login naam, apart wachtwoord, aparte connectiegegevens en aparte prijs...
yep werkt toevallig bij micro$oft? sjees dit lijkt wel een verkooppraatje man :P
Oftewel: bij Sony PS2 heb ik een keus en bij XBox ben ik helemaal afhankelijk van Miscrosoft. Want als ik ZELF een server wil opzetten, dan kan dat niet bij Microsoft...

En bij Microsoft wordt het verlies van bepaalde servers gecompenseerd met de winst van andere servers. Je betaalt dus altijd te veel, net als bij belasting: het merendeel van jouw geld wordt gebruikt om de loosers in de maatschappij (looser-gameservers) niet al te veel in de shit te laten zakken.

Big Brother Microsoft, want van alle servers hebben ZIJ de sleutel in handen.
Voor beide systemen is wat te zeggen de eene bied keuze vrijheid de andere gebruikers gemak.
De tijd zal leren wat er geprevaleerd wordt.

Persoonlijk ga ik voor keuze vrijheid.
Op deze manier heb je kans op concurentie omdat er meerdere aanbieders zijn.
Uit deze aanbieders zal iedereen de beste kiezen.
En zo wordt de kwaliteit gewaarborgd.
En door de marktwerking blijven de prijzen redelijk.
de alternatieven zijn:
1 alle servers worden door 1 bedrijf gerund (een bedrijf wat overigens ook maar een beperkt budget daarvoor zal hebben, en waarvan bekend is dat ze ook niet altijd kwaliteit afleveren :P)

2 er draaien alleen public servers gerund door gebruikers zelf. euh,... kwaliteitsgarantie?

get real.
Snap niet waarom yep als troll wordt bestempeld terwijl zijn praatje aan alle kanten klopt.

Persoonlijk voel ik ook meer voor 1 centraal geregeld serverpark, dan voor Sony's oplossing. Straks mag je per spel $10 per maand gaan betalen, of het is gratis maar zul je zien dat de developer failliet gaat en het netwerk mee omlaag trekt (bijvoorbeeld Boneyards van Cavedog, erg leuke Total Annihilation-server, maar helaas ter ziele. Of Cryo, die bezig was met de MMORPG Dune Generations, stel je voor dat het spel gelanceerd was voor het failliesement).

Ook fijn dat MS elke developer die gebruik wil maken van Xbox Live verplicht om conform standaarden te werken. De zwarte en witte knoppen op je controller krijgen vaste functies voor voicechat, bijvoorbeeld. Ook is het mogelijk om je stem te vervormen, wat ik wel fijn vind als je je dochtertje van 10 wilt laten gamen. Dat kun je vergezocht vinden, maar er lopen gekken genoeg rond, zeker op internet.
Fastbunny --> je kunt waarschijnlijk kiezen welke adapter je wilt kopen.

en ook voor de dreamcast was alleen 33k3 beschikbaar, maar via truukjes kon je je pc ics laten doen met je dc, dus zal ook wle gebeure (56k6 zal wel goedkoper worde dan de kabel adapter)
Nee, de adapter heeft zowel een modem als een netwerk kaart aan boord
De Dreamcast kon ook al online met een netwerkkaart hoor (Broadband adapter) Scheelt heel veel telefoonkosten.
"Hiermee wint Sony de console-race naar het Internet"

Dit is foutief,
Sega heeft al twee jaar lang een broadband adapter waarmee online gegamed kan worden. De spellen Phatasy Star Online 1 en 2 maken hier gebruik van.

het moet zijn : "Hiermee begint Sony haar console-race naar het Internet"
Ja maar de Dreamcast is dood ;(
Niet zo dood als iedereen hier denkt... Er komen nog steeds spellen voor uit. (Niet zoveel als voorheen maar toch wel) De meeste van die spellen komen uit Japan of China (die goed speelbaar zijn voor westerlingen), maar ook uit de USA. Bovendien zijn de Dreamcast servers nog steeds online, dus kan je nog steeds online spelen en d'r zitten nog genoeg mensen waarmee/waartegen je kan spelen.
Maar ik zou wel gewoon met mn kabelverbinding willen gamen ipv 56 k :(
Dat kan dus gewoon, klik eens op dat linkje naast bron:
Een ander opvallend verschil is dat de netwerk-adapter van Sony zowel 56k-modems als breedband-verbindingen ondersteunt
nou die xbox netwerk geval kun je ook niet gelijk gebruiken moet je een activator voor kopen dus niet zeiken sony is echt wel slim met dit soort dingen
toch wel.. www.xbconnect.com ;)
dat pakket dat jij bedoeld is xbox live, maar niets belet je om nu al online te spelen.
met xbox live krijg je toegang tot de private netwerken van microsoft en krijg je voiceondersteuning en nog een hele boel meer.
bor de wolff> ik heb wel het geluk gehad om THPS3 online te testen in nederland...
met een Dynalink USB 10/100 Ethernet adapter..
het werkt zelfs achter een getweakte adsl-modem...

baal trouwens wel dat EA alle online mogelijkheden uit de EU-releases haalt omdat in hun ogen het nog niet loont om dit er in te laten zitten....


ps. mocht je online willen met THPS3 met een score onder de 15 miljoen in LA tel je niet mee
scores van 43 -160 Mil wordt gewoon gehaald door de USA-ers
ps.aanvulling voor het bericht van de main:

By de Xbox moet een abonnement worden afgesloten om online te kunnen gamen straks.( met alle voor/nadelen vandien)

by sony staat dit per developer los en kan dit zelfs gratis (zie THPS3 en straks ook 4) worden aangeboden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True