Nikon Coolpix 5700 review

De Digital Camera Resource Page heeft een review online gezet van de Nikon Coolpix 5700. Deze digitale fotocamera die in het zelfde marktsegment als de Minolta Dimage 7i speelt wordt beschreven als de camera die de Nikon Coolpix 5000 had moeten zijn. Zo reageert de 5700 sneller, kan er ook manueel gefocusseerd worden en is hij voorzien van een 8x zoomlens. Zoals je van een digicam in dit marktsegment mag verwachten, is de kwaliteit gewoon top. De keuze tussen deze Nikon Coolpix 5700 en een van zijn concurrenten is dan ook moeilijk:

In comparison to the other 5 Megapixel cameras, I offer these comments:
Minolta DiMAGE 7i: A very close call. I prefer Minolta's manual lens barrel and focus ring. The D7i requires some tweaking of the settings to get the best photo quality. The 5700 did great right out of the box. Olympus E-20: I own the original E-10, and was not happy with the E-20. I love the design, but the camera itself is a let down. The CP5700 wins big, in my opinion. Sony DSC-F707: Another close one. The 5700 has a more impressive lens, but the Sony's laser focusing system and great photo quality make this one a tough choice.

Met dank aan Anoniem: 10991 voor de tip.

Door Ralph Smeets

Nieuwsposter

26-07-2002 • 21:59

34

Bron: Digital Camera Resource Page

Lees meer

Reacties (34)

34
34
29
12
1
0
Wijzig sortering
DP Review doet binnenkort een side-by-side compare tussen de Nikon Coolpix 5700 en de Minolta Dimage 7i... Handig voor de mensen die tussen deze camera's een keuze willen maken. Het is op het eerste gezicht moeilijk om tussen te kiezen, beide hebben zo hun specifieke voordelen en nadelen. Femme's argument in zijn review van de Dimage 7i alhier op Tweakers, dat die lens erg handig is met zijn 28-200 mm bereik (zodat je een betere groothoek hebt) ben ik het wel mee eens... Nu maar afwachten wat DPReview zegt, aangezien Phil wel van wanten weet... www.dpreview.com

Edit:
Voor een andere review is de site van Steve's Digicams ook een aanrader: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/nikon5700.html
Anoniem: 61261 28 juli 2002 11:39
Printen van Digitale foto's hoeft ook niet meer kostbaar
te zijn want ik heb ontdekt dat je de cartridges kunt navullen en er is ook een of ander speciaal "cps" sysyteem .
Kijk ook op www.voordeligprinten.nl
Ik geef toch de voorkeur m'n digitale foto's gewoon te laten afdrukken op echt fotopapier bij de professional. Reden: veel mooier dan 4 (of 6) kleuren prints.

De digitale foto wordt dan negatief geprojecteerd op het fotopapier en die wordt dus belicht. De rest van de ontwikkeling vindt overigens op de klassieke manier plaats.
Megapixels zegt idd niet zo veel, ik heb een Minolta Dimage 5, en 3.3 megapixel en neem de foto's standaard op 1280x1024. Hiermee druk ik _zonder_ enig aanpassen de foto's op A3 af, en die zijn haarscherp, dus het is niet alleen maar de MP's die het doen.
Zoals ook hierboven al een keer genoemd, kijk voordat je een camera koopt gewoon eerst goed rond op DpReview en Steve's Digicams. Ook daar staan nog wel verdere links op naar reviews en dergelijke.
Op zich is het wel jammer dat de coolpix 5700 itt de coolpix 5000 geen 28 mm groothoek meer heeft. Verder heb ik het idee voor zover ik het heb kunnen beoordelen, dat de coolpix 5700 wat betreft lichtgevoeligheid toch beter is dan de 5000.
Moeilijk, er is altijd iets aan te merken op een camera , geen enkele is volmaakt. :'(
Anoniem: 11269 26 juli 2002 23:02
Deze digitale fotocamera die in het zelfde marktsegment als de Minolta Dimage 7i speelt (..)

Zoals je van een digicam in dit marktsegment mag verwachten (..)
In welk marktsegment 'speelt' ie nu precies :? Sommige foto-n00bs zoals ik vinden het ook leuk om dit soort artikeltjes te lezen, maar met dergelijke vage uitspraken is er voor mij geen touw aan vast te knopen. (Nofi :) )
In welk marktsegment 'speelt' ie nu precies?
Dat is ruwweg het zogenaamde 'prosumer'-segment... Camera's voor de consument die eigenlijk professioneel materiaal wilt maar daarvoor niet zo veel wil/kan uitgeven. Gevolg is dus dat deze camera's veel kenmerken van professionele camera's hebben, maar genoeg te kort komen dat een professional het niet zo snel in z'n hoofd haalt uit dit segment te kopen, want ze zijn wel een stuk goedkoper :) ... Dat is dus ruwweg een omschrijving van dit marktsegment.. De makke is dus dat 'professioneel' en 'consumer' een beetje aan je perspectief ligt.. Sommige mensen zullen dit als een professionele camera beschouwen maar in alle ernst zullen de meeste professionele fotografen dat niet met ze eens zijn...
Oftewel, de fotonoob die denkd doro een heleboel geld uit te geven meteen goede foto's kan maken (zijn er heel wat van). Dan heb je ook nog de mensen die de overstap van SLR naar digitaal willen maken maar wel zoveel mogelijk kenmerken van een SLR willen behouden. En als laatste de die-hard digitale amateur die toch eens iets meer intsellingen/zoom wil.
Anoniem: 18710 26 juli 2002 22:08
zeker een mooi dingetje.
met 3 bedoel je 3.0 megapixel toch?
ik wil ook een digitale camera,maar dan nie zo'n dure als deze :) ik heb er een gezien met 3.1 megapixel,maar wist niet of dat goed genoeg was,mjah als je scherpe 1600x1200 foto's ermee kan schieten lijkt het me wel.
de kwaliteit van de foto's is zeker niet alleen af te lezen aan het aantal megapixels. Kleurbalansen zijn net zo belangrijk. Ik zou dus wel maar wat reviews lezen over die camera voordat je hem koopt omdat ie 3 megapixels heeft :)
Anoniem: 18710 @marteltor26 juli 2002 22:55
deze had ik gezien,hij ziet er uiterlijk in ieder geval zeer cool uit,en hij kan ook 30 seconden film opnemen :9~

MUSTEK MDC-3000 3.1 M PIXELS

http://www.ricardo.nl/images/00005/x/7/4/5/0/Q1014645222.jpg
je hebt gelijk is dus niet 3.1 mp :( maar dan nog? dit is toch wel een camera die redelijk scherpe en mooie plaatjes schiet voor relatief weinig geld,of weten julie misschien een andere die goed bekend staat?
Mijn Sony DSC-S50 met 2,1 MP haalt al 1600x1200 en dat ziet er erg mooi uit.
Met 3MP haal je dus nog hogere resoluties... maar dat wil niet zeggen dat het ook mooiere foto's worden.
Helemaal correct.

Mijn Sony DSC-F505v heeft dezelfde lens als de 707, een Carl Zeiss lens, en die kwaliteit die eraf komt is eacht heel erg mooi.

Mijn vorige camera, een Mavica F75 schoot plaatjes op 1152-* iets, en die heb ik wel eens bij de Hema laten afdrukken op 13-9cm. Volgens de site werd dat al niks (kleur geel, op een schaal van rood=niks, geel=gaat net, groen=goed). Maar met deze F505v schiet ik op 1280-960, en de foto's die ik terug krijg (13-9 cm) zien er gewoon scherp uit. Perfecte kwaliteit, knappe jongen als je het verschil met "analoge" foto's ziet.

Tis inderdaad heel erg belangrijk wat kwaliteit je CCD en de lensen zijn, en zeker niet alleen de resolutie.
leuke cam maar hoe duur word die?
In de review staat $1199. Meestal zie je dat die dingen in Europa net iets meer gaan kosten dan in de US. Check Pricewatch. Prijzen tussen € 1239,- en € 1742,-.
Anoniem: 23230 27 juli 2002 00:57
Vindt het verschil in prijs in de pricewatch tussen de deze Nikon Coolpix 5700 en de Minolta Dimage 7i toch wel in het voordeel van minolta uitvallen € 1239,- nikon tegen € 1012,- minolta.Ruim € 200 minder!! Kan je leuke extra's voor bij kopen, grotere geheugen kaart of zo'n flitser met flitsmeeting van minolta.
Kijk dan wel eerst of je voor die prijs ook in Nederland de camera koopt en niet in de USA of in Duitsland. Al ligt Duitsland wat dichterbij dan de USA, service en garantie in Nederland is wel zo prettig.
Dan nog is de Dimage 7i een stuk goedkoper. De D7i heb je bij veel Nederlandse shops voor minder dan 1200 euro, terwijl de CP5700 minimaal 1400 euro kost.
Anoniem: 60834 27 juli 2002 02:12
Tja megapixels zegt niks, vanaf 2 megapixel kan goed genoeg zijn voor de meeste mensen (zoals ik)

Je hebt al goedkope kodaks 3 megapipxel voor $249 hier in us, maar dat is echtr ommel. Veel mensen vinden optical zoom blijkbaar niet belangerijk, maar dat is eht wel degelijk. En belichting etc.

Mijn ervaringen:
Canon s330 is een goeie aanrader ($349!)
Goeie kwaliteit, mooie kleuren genoeg opties, en goeie belichting.

s200 valt erg tegen, supersimpele camera met tegenvallende kwaliteit.

Sony dsc-s75, semi pro, een beetje teveel opties voor me, dus ik krijg in auto mode niet zulke mooie foto's

Sony p5, kleine cam met handige opties (vergelijkbaar met dsc-s75), goeie ergonomie.

Nahja naar kijn mening als je goeie fotos wilt en niet te moeilijk wilt doen, koop een s330, redelijk klein en goeie kwalitet.

Helaas zijn de nieuwe nikons allemaal lelijk.
Helaas zijn de nieuwe nikons allemaal lelijk.
Dat is natuurlijk heel subjectief. Ik zelf vind ze wel mooi, dus 'zijn' ze niet, maar vind 'jij' dat... ;)

Ik ben het wel met je eens m.b.t. de megapixels, zegt niet alles over de kwaliteit van het plaatje.Veel mensen zullen zo veel pixels niet altijd nodig hebben. Zeker niet als je alleen 10x15 cm printjes maakt. Wil je wat meer kunnen, tja dan moet je wellicht wat dieper in de buidel tasten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.