Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: DallasNews.com

John Romero en Tom Hall, voormalig leiders van de grotendeels opgeheven gamestudio Ion Storm, krijgen een bijbaan. Naast hun nieuwe dagelijkse werk als eigenaars van een kleine gamedeveloper die zich richt op spellen voor mobiele apparaten, zullen ze computerwetenschappen gaan doceren aan de universiteit van Texas in Dallas. Dit meldt de online versie van de krant Dallas News. Komend jaar zullen ze slechts één vak onderwijzen maar beide hopen een volledige syllabus te ontwikkelen die studenten de mogelijkheid geeft af te studeren in de ontwikkeling van computerspellen. Zo ver is het echter nog niet en vooralsnog zal Romero tekst en uitleg gaan geven over de ontwikkeling van een elementaire spel engine en zal Hall zal zich richten op het design van spellen.

Ion Storm werd berucht door het met vertragingen geplaagde Daikatana, dat Romero's eerste first-person shooter zou worden sinds zijn vertrek bij id software. Daikatana kwam echter jaren te laat uit en flopte volledig. Tom Hall was het brein achter Anachronox, een andere Ion Storm titel die aanzienlijk beter werd ontvangen dan Daikatana. Desalniettemin bezweek het bedrijf in Dallas uiteindelijk in 2001. Het enige dat over is van het bedrijf is de divisie in Austin, verantwoordelijk voor het zeer succesvolle Deus Ex. De twee zullen studenten dan ook niet al te veel onderwijzen in het leiden van spelbedrijven:

John Romero, Tom Hall en een collega Mr. Romero said he and Mr. Hall will probably sprinkle some of the business insights they learned over the years into their classes, but he said they'll mostly stay away from formal instruction on how to create and run a game development company.
"We're not doing a business class, because that's an entire class on its own," Mr. Romero said.
"A business class will knock all the illusions out of their head," Mr. Hall added with a wry grin.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Naast hun nieuwe dagelijkse werk als eigenaars van een kleine gamedeveloper die zich richt op spellen voor mobiele apparaten
Mijn god, dit is erg.
Mijn idool, een van de developers voor Quake II, is een programmeur geworden voor games voor digitale kleine apparaatjes.
Zullen we met zijn allen een collecte starten om John Romero, hij die een ferrari gaf als respect voor quake2 skills aan een quaker, er bovenop te helpen ?
hem een tombe geven die gelijk is aan de Piramide van Cheops ?
Hij verdient dit niet !
Ik houd van hem, met hart en ziel.

beste John, al moet ik sex met je hebben:
Je blijft mijn held,
ik houd van je.
John Romero, hij die een ferrari gaf als respect voor quake2 skills aan een quaker, er bovenop te helpen
Sorry ik meen dat dit John Carmack was die z'n Ferrari 308 als prijs ter beschikking stelde voor een Quake1 toernooi. Net even iets anders :)

Overigens is Romero zelf erg blij met z'n nieuwe bedrijfje:
"It's a very big attempt at not taking three to four years to make a game and to get something done really fast and actually get more back into what we like to do," Mr. Romero said. "At ION we were mainly working in management, managing people, but not able to do what we really wanted to do, and we were kind of torn between it." "ION was just too big, and now we're back to a nice, small company where we can actually do hands-on work on everything," he added. Mr. Hall says that while Monkeystone isn't focusing on the big-budget computer game market, that doesn't mean he and Mr. Romero have thrown in the towel. "Handheld devices are emerging and diverging and swirling around as the exciting new place to be," he said. "Everybody has cellphones and PDAs."
Met Quake-skillz bedoel je Dennis "Thresh" Fong, nu schrijver bij "The Firingsquad".

Ik distancieer me van je laatste opmerking. :+
Het spelletje dat hij nu gemaakt heeft heet "hyperspace delivery boy" en ziet er erg retro uit maar qua gameplay is het dik in orde, echt heaps of fun... ik stond er erg sceptisch tegenover maar na de demo gespeeld te hebben moest ik mijn mening totaal herzien.

In dit genre is Romero echt wel goed...

http://www.monkeystone.com/products/hdb/screenshots.php
Overigens..
Over de Ferrari..
Het was inderdaad John Romero die het gaf en dat was aan een vrouwelijke Quake speelster!
Hij maakte een shrine voor haar op het internet en gaf een ferrari.
Ik weet niet meer wat haar naam was..
Nee nee nee... get your facts straight please :)

Romero heeft ooit één van zijn ferrari's als hoofdprijs geschonken bij een quake tornooi en het was Tresh die dat tornooi won, Thresh schrijft nu voor www.firingsquad.com

De vrouwelijke speelster heet Stevie Case aka Killcreek, zij versloeg John Romero in een quake1 duel, ze werden verliefd en wonen nog steeds samen, zij had als website www.stevana.com maar die is momenteel offline.
Congratulations to Thresh (Dennis Fong) for winning the John Carmack's Ferrari in the controversial Red Annihilation tournament
Romero heeft echt niet zoveel gedaan toen hoor, het was Carmacks Ferrari. Romero was grotendeels een leveldesigner..

en ondanks dat Thresh in geen tijden heeft gespeeld (laatste keer was dacht ik nog een Q3Test FFA compo (die hij won)) is hij nog steeds legendarisch. *terugdenk aan Thresh vs Immortal*
Buiten het feit dat ik ze nu een 'titel' krijgen op een universiteit, vind ik vooral John Romero buitensporig veel in het nieuws verschijnen.

Hij adviseert over games, 3D kaarten, toekomst van VR etc. etc. Deze man heeft een spelletje in elkaar gezet, en dat behoorlijk goed gedaan, maar om hem nu als orakel van de 3D hardware industrie te zien, gaat mij te ver...
Ik denk dat je John Romero en John Carmack door elkaar haalt.. :)
Hij weet in ieder geval waar de bottleneck qua software/hardware zit in het spelletje wat ie geschreven heeft. Als je dat weet, kun je gaan denken over het oplossen van die bottlenecks. Zij het door de software te verbeteren (heel erg moeilijk) of door de goede keuzes te maken voor snellere hardware.
Net zoiets als Maurice de Hond, heeft ooit een iets gedaan en vervolgens zie je hem overal weer opduiken.
Da's beter dan Jaques d'Ancona
Die heeft NIETS gedaan en zie je ook overal opduiken ;)
ik ben blij dat er even wordt genoemd dat Ion Storm ook goeie spellen (het beste ooit) heeft gemaakt :)
Zo slecht vond ik Daikatana nu ook weer niet. Wel jammer van de reputatie die het gekregen heeft, gewoon omdat het zo lang in ontwikkeling is geweest |:(
Deus Ex was toch een 'revolutionaire' game? Iig erg goed als ik de kritieken mag geloven. Heb 'em hier wel liggen maar nog niet gespeeld :)
Idd, Deus Ex was behoorlijk vooruitstrevend, wat verhaallijn en 'inleving in de game' betreft. Heb toevallig laatst op Gamasutra een artikeltje van de makers gelezen (was Romero btw niet bij betrokken).
Die lui kregen schijnbaar een hoop kritiek te verwerken, alleen maar omdat ze bij Ion zaten :)
Uiteindelijk wel goed gekomen dus.
Oke, eigenlijk niet echt on-topic, maar goed...
LOL.. krijg je zeker colleges als "Daikatana: hoe het niet moet" :P
Zou je eigenlijk de reactie op slashdot eens moeten lezen.
Hij komt er iig niet al te best vanaf.

Ondanks dat is het wel geinig. ipv een of andere professor heb je ineens iemand die 'Doom' mede heeft ontwikkeld voor je staan.
En ondanks alle kritiek (ik vind hem zelf ook niet echt bijzonder qua 3d engine reputatie) heeft ie vast wel het een en ander te melden.
Deze (tijdelijk) slechtere tijden voor de ICT zijn goed voor het onderwijs iig.
(ben benieuwd of ik wat van deze stelling in september terug zie... :) )
"How to ruin a buisness"
"Commander Keen history"
"The wonder of the dopefish"

Zijn ook nog mogelijkheden :)
Doceren aan de universiteit??? Niks speciaal zolang je beroemd bent, bij ons in België doceren in universiteiten...
-weervrouwen van de tv
-politiekers
-bankdirecteuren
-...
Onze leraars van de middelbare school hebben tijdens hun studies aan de universiteit veel beroemdheden ontmoet.
Jullie leraars hebben niet erg goed les gegeven :+
Wat verwacht er als je leraars les van een dom-blondje-weer-vrouw krijgt?
Jongens, ff weer on-topic...

2 super goeie ontwikkelaars gaan les geven in datgene waar ze extreem goed in zijn! Perfect!!

Bij mij geven alleen enorme sukkels les in dingen waar ze niet goed in zijn !!

Dit verhoogt alleen de kwaliteit van het onderwijs, nieuwe technieken worden breder verspreid.
Dit alles kan leiden tot nog beter games (of ze nu op je GSM of op je compu draaien maakt me geen fuck uit)
Nou, voor zover ik weet heeft John Romero alleen maar ervaring met levels designen en game content bedenken. Met de technische kant van de engines en dergelijke heeft hij helemaal niets mee te maken.

Alle engines van Doom, Quake en dergelijke zijn ontwikkeld door John CARMACK. Hij is wel een echte 3d-guru. Je kunt hem vergelijken met de Bill Gates van de 3d-industrie. Hij is dan ook de enige particulier die in de OpenGL consortium zit, de rest zijn allemaal bedrijven.

Maar ik betwijfel dus of John Romero genoeg weet om te gaan doceren op de universiteit. Ik denk niet dat ze zitten te wachten op een cursus 'leveldesignen', nee dan zou hij toch beter een baan kunnen zoeken bij davilex }> .

Als je kijkt naar wat voor een prutswerk ion storm heeft afgeleverd, Daikatana van John Romero, dat gebruikte toen de al 2 jaar oude Quake 2 engine zonder grafische verbeteringen whatsoever. De gameplay was helemaal niet gebalanceerd. Datzelfde verhaal geldt overigens ook voor Anachronox, alhoewel de gameplay daar wel iets beter was (maar dat was ook door Tom Hall ;).
Ik vind het een beetje lullig dat een icoon uit de gamesindustrie, alleen door de pers uit de games scene is gesotemieterd.

Daikatana was niet heel slecht maar redelijk, en de pers heeft het spel helemaak afgekraakt.

Neem nou Metal Gear Solid 2 een game die nog meer gehyped werd dan daikatana (en net zo lang in ontwikkeling was) toen het spel uitkwam kreeg het ook niet de verwachte 95 tot 100% scores in de bladen maar ook ongeveer 80% maar de maker van dat spel -ene kojima- word NIET met de grond gelijkgemaakt, bij hem is het een foutje wat vergeven word. en WAAROM??!?!?!?!??!?!?!?!?
I DONT KNOW

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True