Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: FiringSquad

De tijd dat de videokaart alleen diende als doorgeefluik naar de monitor ligt al weer een tijdje achter ons. Tegenwoordig neemt de videokaart steeds meer taken uit handen van de CPU en vinden de fabrikanten van deze kaarten steeds nieuwe snufjes uit om het grafisch allemaal nog mooier te maken. Firingsquad heeft het eerste deel on-line gezet van hun 3D graphics guide. In diverse delen zullen ze alle veelgebruikte termen en features van de huidige kaarten uitleggen. In het eerste deel vind je onder andere uitleg terug van de hardwarematige kant van de videokaart waaronder de databus en de AGP interface. Verder kun je uitleg vinden van texturing in de vorm van mip-mapping en filtering:

Most people would agree that computer graphics are anything but simple. There are many points that must be learned when studying 3D graphics and associated technologies. Often it is found that for every new topic learned, branching points and topics are discovered that must be studied. With that in mind, however, there are some basic concepts to 3D graphics, and the hardware associated with it, that will allow for a general understanding of the technology. This article will explore some of the key points of graphics hardware and rendering technology, hopefully allowing for a general understanding of some of the technology.

In part 2 of this article we will discuss some additional processes that occur in the pipeline. We will consider depth testing, anti-aliasing, and the process of writing the frame to memory and finally displaying it on screen.

nVidia GeForce3 chips

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

voor wie het nodig vind... want techonology veranderd zo snel dat blijft niet altijd hetzelfde.. eerst was het hardware matige t&l en nu programmeerbaar etc... meer een snapshot van technologie een leuk weetje ;)


/** sarcasme wordt tegenwoordig ook niet gewaardeerd he ;) /**
Tja als je zo redeneert hoef je jezelf net zo goed helemaal niet in de IT te verdiepen. Alles veranderd razend snel, met continu nieuwe uitvindingen en features...
Vooral de diepere achtergrond van bepaalde dingen komen goed naar voren.
Zelf vindt ik dit alleen maar leuk om te weten.
Je hebt er in zoverre ook nog iets aan als je eens een keer een probleem hebt met een videokaart je iets sneller kan bepalen wat iets doet/veroorzaakt.
t techonology veranderd zo snel dat blijft niet altijd hetzelfde.. eerst was het hardware matige t&l en nu programmeerbaar
Dit is niet helemaal waar. De basisprincipes blijven hetzelfde. T&L bijvoorbeeld is gewoon een onderdeel van het renderproces voor 1 frame. Of dit nu hardwarematig, programmeerbaar of softwarematig of helemaal niet gebeurt, het principe is hetzelfde. Als je iemand leert hoe een processor werkt, zeg je toch ook niet: "Wat heb je hier nu aan, morgen is er weer een nieuwe?". De principes van bijvoorbeeld de processor zijn al tientallen jaren hetzelfde gebleven.
jammer dat enkel deel 1 er nog maar is...

staat wel goed uitgelegd wat het allemaal betekent! vooral die plaatjes laten goed zien wat het verschil is...

kijk voor de gein eens naar je beeldschermeigenschappen en dan naar je detonator drivers (als je die gebruikt)...
Ik heb de guide doorgelezen, en het is zeker het aanraden waard
Leuk zo'n handleiding, weet je eindelijk wat je videokaart nu exact doet :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True