Streamingdienst Quibi met draaibare video stopt ermee

Streamingdienst Quibi, die zich wilde onderscheiden met video's die horizontaal en verticaal op telefoons fullscreen te kijken zijn, stopt ermee. De dienst bestond in totaal iets meer dan een half jaar, maar trok geen kijkers.

Het idee achter Quibi is niet goed genoeg en de timing klopte niet, denken de oprichters. Het project kwam uit de filmindustrie en grote namen hielden zich ermee bezig. De gedachte was dat kijkers de video's op telefoons kunnen kijken en dat het zo gefilmd is dat de actie horizontaal en verticaal fullscreen in beeld is.

De timing zou niet kloppen, omdat de coronapandemie ervoor zorgt dat minder mensen vaak onderweg zijn en dan video's willen kijken. De dienst heeft series met afleveringen die tussen vijf en tien minuten duren en die dus tijdens bus-, trein-, tram- en metroritjes te bekijken zouden moeten zijn.

Alle medewerkers worden ontslagen en de dienst zelf zal niet meer werken. Quibi is een bedrijf van Jeffrey Katzenberg, die eerder werkte voor Disney en die mede-oprichter is van animatiestudio Dreamworks. Quibi ging in april live en voegde sinds die tijd ook de functie toe om series op tv's te bekijken. Quibi is niet beschikbaar geweest in de Benelux.

Quibi
Beeld van de presentatie van Quibi op CES dit jaar

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-10-2020 • 10:18

65

Submitter: thedjdoorn

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Wie kijkt er nou daadwerkelijk een film verticaal. Hoeveel moeite is het om even je telefoon te draaien.
We hebben tegenwoordig van die prachtige 16:9 displays. Juist door deze mooie breedte kan je veel meer zien van de film.
Wie gaat er nu verticaal filmen?, dat is tegennatuurlijk, het menselijke gezichtsveld met twee ogen is ongeveer 140 graden horizontaal en 80 graden verticaal.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezichtsveld
Tiktok generatie.... We kwamen er net een beetje vanaf. Maar sinds tiktok is het weer helemaal terug.
Telefoons houden gemakkelijker vast verticaal, dat is een beetje hoe dat ontstaan is.
Zouden wij bijvoorbeeld de knop links in het midden van het scherm plaatsen om videos op te nemen, Of 16:9 opnemen ongeacht de orientatie van de telefoon, en dus verticaal gewoon een kleine weergave laten zien bij opnemen zoals ook met videos. Dan gaan mensen eerder hun telefoon draaien en op die manier vast houden. Het is dus vooral dat een telefoon ontworpen is om verticaal content te consumeren.
Wie kijkt er nou daadwerkelijk een volledige film op zijn telefoon? Daar zijn toch betere alternatieven voor..
Ik neem altijd mijn 43 inch tv mee in de trein....
Nuja, hij heeft wel een punt: in de trein kun je natuurlijk prima op laptop of tablet kijken, veel beter dan op een smartphone.
Dat kan. maar niet iedereen heeft dat. of neemt het mee naar ... en juist die telefoon heeft 99% altijd mee.
Het zal vast aan mijn laptop liggen, waar een brakke netwerkkaart in zit (thanks Lenovo dat m'n bios gelockt is voor andere netwerkkaarten), maar de 4G van mijn telefoon is echt veel stabieler dan de Wifi van de NS. Wat dat betreft kijk ik liever op m'n phone. Het is ook niet meer alsof die nog het 4,3 inch scherm hebben van weleer.

Daarnaast is het gewoon minder gedoe. Geen hotspots, geen spullen om uit je tas te halen en terug te moeten stoppen terwijl je beperkte ruimte hebt, geen laptop op schoot als je aan een vierzitplek zit.
Ik zie het voor me. Oh my lieve hemel :*)
Inderdaad, sinds midden maart nog niet één keer met de trein geweest zonder :+

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 22 juli 2024 16:56]

Ik denk dat ik 80% van mijn series en films op mijn telefoon kijk, 10% op PC en 10% op de TV.

edit: rekenfoutje

[Reactie gewijzigd door chalrune op 22 juli 2024 16:56]

Toch wel vaak gedaan tijdens het rondreizen :)
Je moet het anders zien. Vele filmpjes die opgenomen zijn met een smartphone worden (helaas) verticaal gefilmd, ook wel eens het Vertical Video Syndrome genoemd. Het kost dus inderdaad voor velen moeite om hun telefoon even te draaien als ze aan het filmen zijn. Deze (slechte) gewoonte is de bestaansreden voor Quibi.

Eigenlijk zou het beter zijn dat smartphones in een 1:1 verhouding zouden filmen en dat je dan afhankelijk van hoe je je telefoon vasthoudt, er links en rechts (verticale positie) of boven en onder (horizontale positie) beeldstroken worden weggelaten zodat je nooit met zwarte banden zit.

In principe is dat technisch ook helemaal niet moeilijk aangezien camerasensors ook een 1:1 verhouding hebben en er dus al hardwarematig in deze verhouding wordt gefilmd, maar daarna softwarematig dat 1:1 formaat wordt aangepast naar schermformaten.
Eigenlijk zou het beter zijn dat smartphones in een 1:1 verhouding zouden filmen en dat je dan afhankelijk van hoe je je telefoon vasthoudt, er links en rechts (verticale positie) of boven en onder (horizontale positie) beeldstroken worden weggelaten zodat je nooit met zwarte banden zit.
Dan moet je tijdens het filmen wel een kader in het vierkant zien wat uiteindelijk bij het bekijken in portrait en in landscape zeker zichtbaar is. Dat betekend dat je dan dus eigenlijk maar een klein deel van je sensor gebruikt voor nuttig beeld en dan ga je toch weer veel informatie missen.

Neem bijvoorbeeld een scene waarin rechts een deur in beeld is waar op een gegeven moment iemand door naar binenkomt. In portrait is dat bijna niet mogelijk behalve als je ver uitzoomd, wat je niet wilt, want dan kan je net zo goed 16:9 landscape filmen en in portrait bekijken...
Was de eerste video die erop te zien was de remastered Star Wars Skinny Edition?

Voor de mensen die de referentie niet kennen: https://www.youtube.com/watch?v=dechvhb0Meo&t
De timing zou niet kloppen, omdat de coronapandemie ervoor zorgt dat minder mensen vaak onderweg zijn en dan video's willen kijken.
Ik zou juist het tegenovergestelde denken. Coronapandemie dus veel mensen zitten thuis wegens ontslag of gewoon omdat er buitenshuis niks anders te doen is en gaan daarom video's kijken. Dit in combinatie met meerdere mensen die thuis zijn en vaak maar 1 TV neigt eerder om op een telefoon of iets dergelijks te gaan kijken.

Ik denk eerder dat een gebrek aan marketing het probleem is. Ik wordt doodgegooid met reclames van amazon prime, netflix, youtube premium etc etc. Maar hier heb ik nog nooit van gehoord.

[Reactie gewijzigd door glennoo op 22 juli 2024 16:56]

Ik ben het wel eens met de auteur.
Als je thuis zit heb je sneller de neiging om goed voor een video te gaan zitten, en dus ook je mobiel gewoon te draaien. Of je kijkt op je PC/Laptop/Tablet als de TV bezet is en je groter beeld wilt dan je mobiel.

Deze dienst was erg gericht op het snel kijken van videos op momenten zoals reizen waarbij je er niet helemaal goed voor kunt zitten, maar toch kort een serietje wilt kijken.
Persoonlijk zou ik alsnog liever mijn telefoon draaien, maarja.

Overigens was deze dienst niet in de Benelux, dus waarschijnlijk hebben we daarom geen marketing ervan gezien hier.
Je had altijd zelf de keuze om je telefoon te draaien, al het materiaal was zowel in portrait als in landscape beschikbaar...
Dat snap ik, ik geef juist aan dat deze dienst dat bedacht had om ook op momenten waar je misschien liever in portret modus kijkt zoals tijdens het reizen te kijken.
Daarnaast gaf ik mijn mening dat ik hoe dat ook het landscape formaat fijner vind en het dus voor mij geen nuttige functie is.
Ik ben het wel eens met de auteur.
Als je thuis zit heb je sneller de neiging om goed voor een video te gaan zitten, en dus ook je mobiel gewoon te draaien. Of je kijkt op je PC/Laptop/Tablet als de TV bezet is en je groter beeld wilt dan je mobiel.

Deze dienst was erg gericht op het snel kijken van videos op momenten zoals reizen waarbij je er niet helemaal goed voor kunt zitten, maar toch kort een serietje wilt kijken.
Persoonlijk zou ik alsnog liever mijn telefoon draaien, maarja.

Overigens was deze dienst niet in de Benelux, dus waarschijnlijk hebben we daarom geen marketing ervan gezien hier.
En met een max duur van 10 minuten per aflevering.
Wat vervelend was dat.
Ik heb de "serie" Die Hart gekeken van hen, en alleen maar omdat ik nieuwsgierig was naar Kevin Hart en John Travolta ( en nog een heel blik aan grote namen )
Maar tijdens de eerste aflevering moest ik toch even kijken, whut - 10 minuten maar ... klopt dit wel.

Je zit naar een ( B ) film te kijken, die geforceerd is opgeknipt in 10minuten segmenten ..
Alsof dat een verschil is, met 23 minuten kijken, en dan later op de dag ( terugreis ) de rest.
Ik doe dat nu ook al met andere series, in 2 of 3x een aflevering bekijken ( of anderhalf, en de rest later )

* FreshMaker voelde het heel geforceerd aan, alsof je niet kan besluiten wanneer je zou moeten stoppen
Ik vond het heerlijk, korte episodes even snel voor het slapen nog een episode of 2 kijken. En geen lang uitgerekte scenes die véél korter hadden kunnen zijn.

De serie Die Hart was niet echt goed, maar bv Most Dangerous Game is steengoed.
En ook bv Bad Ideas is erg vermakelijk.
Ik snap het principe ook wel, maar ik ( persoonlijk ) kan prima halverwege een aflevering stoppen, en dan de dag erna doorgaan.

Maar ik had écht het idee, dat ze iets hadden - we maken een film van 120 minuten, en ipv bioscoop - want niemand kan/wil daarnaartoe - knippen we het in 12 stukjes, en presenteren het zo.

Buiten dat er geen serieuze vraag naar was, hadden ze hun 'tijd' gewoon niet mee.
Ik vermoed dat er een paar mensen weer verschrikkelijk veel aan verdiend hebben, en het idee over een jaar weer ergens wordt opgepakt en 'beter' verpakt en gepresenteerd.
Vrijwel iedereen heeft wel een PC/laptop tegenwoordig. TV kijken via 1 TV gebeurt in de meeste huishoudens niet meer.
Er is in de VS in ieder geval genoeg reclame voor gemaakt. Je kon er echt niet omheen. T-Mobile gaf zelfs een jaar gratis Quibi weg aan al haar abonnees als deel van T-Mobile Tuesdays (elke week gratis dingen!). Gecombineerd met de grote namen die in bepaalde series spelen had Quibi absoluut genoeg exposure.

Persoonlijk denk ik dat een combinatie van het format (10 min./episode en horizontaal/verticaal) en de pandemie Quibi de nek om hebben gedraaid.
Ik had er nog niet eerder van gehoord, misschien een gebrek aan marketing?
> Quibi is niet beschikbaar geweest in de Benelux.

Ik denk dat het geen indicatie is van de kwaliteit van de marketing. Eerder nog een goed teken dat je er niet van gehoord hebt!
Mee eens dat het geen indicatie is. Maar niet mee eens dat het een goed teken is.
Als je er wel van gehoord zou hebben, zou het iets kunnen zijn waar je op staat te wachten ipv helemaal niet weten dat het bestaat.
Onzin, ik heb Quibi, en had toevallig net me abo opgezegd omdat ik er niet genoeg voldoening uit haalde.
Maar het is gewoon beschikbaar hier.

Ze hebben een steengoede serie uitgebracht nl : Most Dangerous Game. Maar ook Stranger en Free Rayshawn zijn goede series.

Ga nog ff snel alles kijken wat ik moet afkijken voor me abo verloopt, nieuws zal er toch niet meer bijkomen.
Buiten Amerika was het idd een nobele onbekende, in Nederlandstalige media is het zoeken met een vergrootglas naar het woord Quibi dus quasi niemand komt het spontaan tegen en reclamepanelen kochten ze nu niet in Benelux. Naar verluid was er wel een agressieve Youtube campagne maar enkel Amerikanen rolden met hun ogen omdat elk Youtube stukje voorafgegaan werd door Quibi reclame.

Een schrijver op The Verge weet het gebrek aan populariteit aan het feit dat je er geen memes of stukjes uit kon knippen, maar eerlijk gezegd wordt dat van Apple TV+ producties ook niet gedaan en die worden toch ook (een beetje) bekeken. Ik zou het toch houden op een onaantrekkelijke premisse van 10 minuten filmpjes en vast zitten op een klein scherm, totaal geen markt voor.

Tiktok en Youtube vloggers zijn ander soort korte content waar je met een half oor naar kunt luisteren of in een minuutje zien, dure fictie past niet in dat format.
Verrast dat het bestond. Nooit van gehoord, maar was ook niet in de benelux natuurlijk.
Lijkt me daarnaast wel lastig voor film-/seriemakers om dit zo te filmen en dus een beetje een raar maar origineel idee.
En niemand kwam op de kanttekening dat het praktisch onmogelijk is om beide formaten "zoals bedoeld" in beeld te brengen?

Een regisseur maakt een keuze hoe hij/zij de boel in beeld wil hebben. Als je al ziet dat er regisseurs bewust voor 2:35:1 (breedbeeld met zwarte balken), 16:9 of zelfs IMAX gekozen hebben dan is het natuurlijk idioot als ze opeens verticaal gaan filmen. In mijn optiek zijn er nauwelijks scenario's denkbaar waarbij beiden formaten recht doen aan de visie zoals die oorspronkelijk was.

Het enige alternatief is achteraf de boel zo bewerken dat het ook goed op beeld komt in verticale stand. Maar als hier onvoldoende rekening is gehouden met filmen dan zullen ook hier vele haken en ogen aan zitten.

Alsof je op safari wil in je korte broek op de noordpool. Sommige dingen zijn gewoon niet te combineren....
Als je afgaat op het klassieke manier van video maken dan lijkt het praktisch onmogelijk ja, maar wat je misschien gemist hebt is dat men dat oploste door twee gelijktijdige opnamen te maken in beide beeldverhoudingen. Dus 'praktisch onmogelijk' en dat nabewerking het 'enige alternatief was' is wellicht wat kortzichtig ;)

Dat gaf ook gelijk aan hoe zo'n platform nauwelijks levensvatbaar was, want dat vergde ook extra moeite bij de productie en daar krijg je alleen die groepen warm voor die met een zak geld gelokt kunnen worden. Verdien dat daarna nog maar eens terug.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 juli 2024 16:56]

Ja, het is een beperking, maar door beperkingen krijg je vaak de creatiefste dingen.

Ik zag dat de nieuwe NPO3 serie Hitte ook 4:3 is https://www.npo3.nl/zater...21-10-2020/WO_EO_16270487 is :)
Op zich wel, maar dan is er nog steeds sprake van 1 beeldverhouding. Dat is een wezenlijk verschil. Ik denk dat je dat met portrait-only ook best een bijzondere creatie kan maken (wat weer een hit kan worden door de novelty-factor), maar het wordt pas een gedoe als je in twee verhoudingen moet werken omdat elke scene dan ook twee perspectieven krijgt.
tja, misschien 1:1 gaan filmen?
En dan ervan uitgaan dat de kijker daar maar een klein gedeelte van ziet? Dus de actie in een kleine vierkant in het midden? Net als vroeger, 16:9 maar de thuisgebruiker zag het alleen op 4:3
Men filmde in twee beeldverhoudingen, dus in wezen krijg je dan twee producties waar de app seamless tussen wisselt.
En niemand kwam op de kanttekening dat het praktisch onmogelijk is om beide formaten "zoals bedoeld" in beeld te brengen?

Een regisseur maakt een keuze hoe hij/zij de boel in beeld wil hebben. Als je al ziet dat er regisseurs bewust voor 2:35:1 (breedbeeld met zwarte balken), 16:9 of zelfs IMAX gekozen hebben dan is het natuurlijk idioot als ze opeens verticaal gaan filmen. In mijn optiek zijn er nauwelijks scenario's denkbaar waarbij beiden formaten recht doen aan de visie zoals die oorspronkelijk was.
Het idee hiervan is echter dat de regisseur bewust de keuze maakt om beide formaten in beeld te brengen. Dit brengt een andere dynamiek en als je het goed doet, dan zullen beide formaten werken een ander resultaat opleveren. En dat kan dan heel verassend zijn.
De inzet van Quibi was niet zozeer dat video draaibaar was, maar dat het gebruik maakte van korte video's van max 10 minuten, zogeheten 'quick bites'. Dat werd als een soort revolutie in streamingland genoemd maar het was eigenlijk een product waar niemand op zat te wachten.
Niet beschikbaar geweest in de Benelux?

Ikzelf heb de gratis proefperiode gebruikt (dacht 2 of 3 maanden) om het eens te bekijken. Ik moet zeggen, de kwaliteit van het aanbod viel me niets tegen en ook korte filmpjes stonden me wel aan. Echter ben ik zelf nooit aan het reizen in het OV en keek ik slechts af en toe wat afleveringen.

Wat me het meeste tegen stond was de prijs van €9/m. Dat vond ik teveel gezien hoeveel ik er gebruik van maakte...

edit: de proefperiode duurde dus 90 dagen...

[Reactie gewijzigd door karazz op 22 juli 2024 16:56]

Precies dit, ik had ook de proefperiode, en heb nu net me abo stopgezet omdat ik het niet genoeg gebruikte.

Maar voor een eurootje of 3 - 5 max, had ik het wel aangehouden.
Persoonlijk vind ik dat zoveel mogelijk moet worden voorkomen dat er in portrait wordt gefilmd. Hoe vaak zie je niet bijvoorbeeld op TV dat iemand een filmpje heeft gemaakt waarin portrait is gefilmd terwijl je 60% meer informatie had kunnen tonen als je in landscape had gefilmd. We zijn met onze TV's van een ronde beeldbuis, naar een meer vierkante beeldbuis gegaan, waarna 4:3 de standaard werd en nu 16:9 en zelfs breder, vooral in bioscopen. En dan ga je met je telefoon in een keer |:(
Ik zelf zie dan weer vaak video's op nieuwssites die in portretstand opgenomen zijn, maar door de site dan in 16:9 gezet worden met enorme randen links en rechts. Op mijn telefoon in portretmodus komen er boven en onder vervolgens nog meer randen bij...
Was er maar een manier om horizontaal geschoten films te kijken op een verticaal schermpje dat je in je hand houd en eventueel zou kunnen omdraaien. Was er maar een manier..
Zat er heel erg hard aan te homen... In de H3 Podcast hadden ze het er in mei al over

Korte samenvatting van deze gigantische fail:
  • 1.75 Miljard aan investeringen opgehaald
  • 400 - 500 miljoen advertentie budget, maar toch kent niemand het
  • Hilarisch slechte content, maar wel hoge productie waarde (misschien was niet alles slecht want ze hebben wel talent er voor ingekocht)
  • Raar concept (initieel alleen voor mobiel, 5 tot 10 minuten video's voor 8 dollar per maand)

[Reactie gewijzigd door Shawty op 22 juli 2024 16:56]

Da's inderdaad schokkend weinig als je een Netflix-voor-mobiel wil opzetten. Netflix geeft dat ongeveer per maand uit aan content.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.