Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GTA V-servers voor pc hadden last van downtime door grote toestroom spelers

Diensten van Rockstar Games en GTA V voor de pc hadden afgelopen weekend last van toegangsproblemen. De downtime en verbindingsproblemen kwamen door de grote hoeveelheid nieuwe spelers, na een weggeefactie van de Epic Games Store.

Rockstar Games bevestigde zondag dat er verbindingsproblemen waren met Rockstar Games Services, waaronder de Rockstar Games Launcher en GTA V voor de pc. Spelers van GTA V op de pc kregen afgelopen weekend veelvuldig te maken met verbindingsproblemen. Enkele uren na zijn bevestiging, meldde Rockstar dat de problemen verholpen zouden moeten zijn.

De gamemaker schrijft de problemen toe aan 'extreme hoeveelheden spelers'. Het spel verscheen in 2013 voor de PS3 en Xbox 360, in 2014 voor de PS4 en Xbox One en in 2015 voor Windows-pc's. GTA V heeft sinds eind vorige week te maken met hernieuwde populariteit omdat de Epic Games Store het spel tijdelijk gratis weggeeft. Naast nieuwe gebruikers hoopt Epic dat veel van zijn gebruikers zo tweetrapsauthenticatie inschakelen en dat moet veiliger accounts en een afname van cheaters veroorzaken. De Epic Games Store bezweek ook al onder de grote drukte.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-05-2020 • 08:16

149 Linkedin

Submitter: Crazy JoJo

Reacties (149)

Wijzig sortering
Social Club heeft ook kennelijk problemen dat de Google Recaptcha niet goed werkt. Ik zag hier een aantal meldingen van op Twitter maar had het zelf ook. Ik heb denk ik wel 50 zebrapaden en stoplichten aangeklikt voordat ik kon inloggen :(
Er zijn er ook een paar geweest die screenshots gepost hadden dat Google's ReCAPTCHA aangaf dat er zoveel verzoeken vanaf dat IP-adres waren gedaan, dat er misbruik werd vermoed en de gehele dienst gewoon tijdelijk niet meer beschikbaar zou zijn.
Klopt - dat is de optie voor het kiezen van een audio captcha die dat triggert. Die klik je aan nadat je ongeveer 30 brandblussers, brandkranen en auto's hebt herkent en dan dat je steeds "Please try again" hebt gekregen.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 18 mei 2020 12:38]

Ik liep hier tegen aan bij het installeren voor drivers van mijn videokaart (Nvidia GTX 960). Om de driver te installeren moest ik een account maken, en om een account te maken moest ik ook van die captchas invullen. Daar was ik zeker een stuk of 10 keer mee bezig voor het klaar was.Het lijkt er dus op dat het probleem zich ook buiten GTA voordeed.
Een account moeten aanmaken voor een driver? Dat is dan wellicht iets van Geforce Experience geweest die extra geinstalleerd is, want de driver heeft geen account nodig.
Beetje offtopic. Maar zoals Xfade aangeeft hoef je voor drivers geen account aan te maken. Hopelijk gaat het om een Geforce experience of dergelijke maar ik hoop niet dat je op een verkeerde website zat.
Wat heeft Rockstar toch met die 1995-Captchas, ik word altijd erg ongelukkig wanneer ik die ongelukkige dingen zie. Zelf bij TFA, zie ik die krengen continu.
Er zijn er ook een paar geweest die screenshots gepost hadden dat Google's ReCAPTCHA aangaf dat er zoveel verzoeken vanaf dat IP-adres waren gedaan, dat er misbruik werd vermoed en de gehele dienst gewoon tijdelijk niet meer beschikbaar zou zijn. En als je wat verder terug zoekt, waren deze verhalen er al in 2018. Ze hebben bij Rockstart blijkbaar flinke moeilijkheden met de correcte implementatie er van, helaas.
Dat was echt niet normaal inderdaad, ik moest ook 50 puzzels doen voordat ik mocht inloggen.
Ik dacht al dat er idd iets mis was want ik kon maar niet inloggen! Uiteindelijk heb ik maar "Auto login" aangeklikt zodat ik die bullshit niet meer voor 100ste keer opnieuw moet doen.
En bussen en brandkranen :(
Vergeet bruggen en schoorstenen niet
En zebrapaden dan?
En vergeet niet de zebrapaden....
Gelukkig was ik niet de enige :P
Auto's en vrachtwagens...
Klopt, had ik ook. Ik kwam er niet doorheen totdat ik via een youtube video zag dat je een host.dll file ergens moest verwijderen. Daarna deed de recaptcha het in 1 keer.
Brandkranen. De enige reden dat ik weet wat het zouden kunnen zijn ks door tekenfilms toen ik een kind was. Als ik dat niet wist door tekenfilms had ik misschien wel ff gedacht: wtf is een fire hydrant.

Laat ze es kappen met die amerikaanse shit, en laat ze eens meer algemene internationale shit doen. Ook hebben we hier geen schoolbussen bv. Meer shit is soms iffy als je amerikaanse shit niet kent.
Ook Red Dead Redemption 2 op de Xbox was offline hierdoor. Kon niet met Social Club verbinden.
Zo frustrerend. Red Dead Redemption 2 op de PC net zo. Waarom moet ik verbinden met zo'n online service terwijl ik het gewoon single player wil spelen?
Toch wel grappig dat onder het nieuwsartikel de Pricewatch van GTA V staat à €15,79 terwijl je het spel nu gratis kunt krijgen :+
De prijzen van Origin, Uplay, Epic Games Launcher, Steam, ect. zitten niet als winkels in de Pricewatch. Daarom kan je slecht de prijs vergelijken met andere (web)shops.

Voor alle digitale webwinkels inclusief bovenstaande launchers gebruik ik allkeyshop.com om te vergelijken.
Ik ben meer fan van isthereanydeal.com. Geen/minder vage retailers waarvan de keys discutabel zijn, en de mogelijkheid om uitgebreide alert settings in te stellen, zodat je een mail krijgt als een game eindelijk goedkoop genoeg is. En met hun addon voor steam kan je makkelijk dit prijsinfo op de site van steam zelf zien.
goede website! ikzelf maak gebruik van allkeyshop.com. soort pricewatch voor spel sleutels, je plukt er bijna altijd de goedkoopste sleutels vandaan.

Ik weet niet waar ze vandaan komen maar -1 euro is toch +1 euro op mijn rekening :+
En juist die goedkoopste keys zijn problematisch, zoals te lezen op het forum hier, bij uitgevers, maar ook ontwikkelaars zoals die van Factorio, No More Robot. Er zijn zelfs developers die je aanmoedigen om te piraten in plaats van via G2A of een andere shady key site een key te krijgen, inclusief uitgebreid verhaal waarom
En juist die goedkoopste keys zijn problematisch, ... inclusief uitgebreid verhaal waarom
Ik heb zo'n verhalen al vaker gelezen, maar intussen blijven indie developers hun keys maar aanbieden aan gebruikers met gestolen kredietkaarten. Als ze er echt allemaal van kapot gaan, waarom aanvaarden ze dan nog betalingen met een kredietkaart? Zo houden ze toch ook echt zelf het systeem mee in stand.

Dat je aan de frauduleuze betalingen zelf niets kan doen, en dat het voor de rechterlijke macht geen absolute prioriteit is snap ik. Maar hou daar dan rekening mee, en biedt je game enkel aan met debetkaarten, overschrijvingen, ... Ja dan mis je een hoop verkopen, maar als het alteratief een grote hoop fraude is dan kies je toch voor de manier zonder fraude?

Dus ofwel zijn het allemaal dommeriken, ofwel is het hele verhaal overdreven en willen ze als bonus ook G2A wat zwartpraten. Ik gok een beetje op dat tweede. En het is grappig dat ze de volledige verantwoordelijkheid bij G2A leggen, terwijl ze zelf de frauduleuze betalingen accepteren. Ze zijn dus zelf eigenlijk de bron van de fraude. Maar ze willen het zelf niet stoppen omdat ze dan teveel verkopen mislopen.

Overigens zijn het uiteraard de fraudeurs die hier de grote smeerlappen zijn, maar dat doorschuiven van de zwarte piet naar G2A is wat kort door de bocht. Tenzij ik ergens iets mis en G2A opgezet is door criminelen met als specifieke doel frauduleus gekochte games te verkopen. Maar daar heb ik nog geen bewijs van gezien (en ik wil het eigenlijk ook niet suggeren).
Nederland is raar met dat we zo weinig credit cards gebruiken. Dat vind ik op zich een positief punt, maar voor de rest van de wereld is het hebben van een credit card normaal. Veel mensen in america hebben niet eens een debet card. Dus door geen credit card te accepteren, verlies je echt een heel groot deel van de potentiele kopers.

En op het moment dat een transactie word gedaan is het van zo'n kaart nog niet bekend dat hij geskimmed of wat dan ook is, dus ook niet dat de betaling frauduleus is. Daar komen ze pas achter als de creditcard maatschappij bij hun komt om de transactie terug te draaien en wat extra processing fees achter te laten.

Ik snap hetgeen wat G2A probeert te doen. En in theorie is het goed. Ik zal ook meteen eerlijk toegeven, ik heb er in het verleden ook wel eens wat gekocht, maar sinds ik meer ben gaan letten op hun businessmodel en hoe ze hun bedrijf runnen ben ik daar mee gestopt en heb ik geen goed woord meer voor ze over.

G2A kun je veel van vinden, maar het heeft een reden dat ze bijvoorbeeld door Riot games gebanned zijn van sponsorships van eSports teams. Ze zeggen het goed te bedoelen en praten grote woorden zoals het compenseren van schade door G2A aan devs, maar doen het vervolgens niet (zoals bij factorio). En ze weten dat er veel frauduleuze shit gebeurd, daarom zijn ze met G2A shield of hoe het tegenwoordig ook heet begonnen, een dienst die je zou moeten beschermen tegen betaling (wat vervolgens een wassen neus is). Ze zouden het probleem systematisch moeten aan pakken en niet witwaspraktijken te faciliteren en zelfs aan te verdienen.
Fraude zou ik niet zeggen. Heel spannend artikel maar 0 bewijs. Ja ik ben ook schuldig aan keys kopen daar maar nog nooit is er een game uit mn inventaris verdwenen.

Ik zou eerder zeggen dat het hier over witwassen gaat.
Ik ben het grotendeels eens, al blijf ik erbij dat de gamemakers maar in een slachtofferrol blijven kruipen. Ze hebben ook niet de ballen om de gekochte keys terug in te trekken. Even geleden zag ik een developer die dat gedaan had, en die kreeg de halve game wereld over zich heen. Dat helpt natuurlijk ook niet, want hij pakt gewoon zijn gestolen bezit terug. Die halve game wereld moet maar bij de tussenpartij gaan klagen (dat was niet G2A in dit geval).

Als ze nu eens consequent keys intrekken die met gestolen creditcards gekocht zijn zal het rap genoeg stoppen. Maar ocharme die gamers: diegenen die ergens voor een twintigste van de prijs een spel kopen, en dat niet eens shady vinden.

Op één of andere manier is het voor de rest van de wereld normaal dat iets wat belachelijk goedkoop is, waarschijnlijk crimineel is. En je daar best met een grote boog rond loopt. Maar in de game wereld gaan we dat gewoon kopen en vervolgens het slachtoffer uithangen op Twitter/Facebook/Twitch/... als dat niet 100% zuiver blijkt te zijn. Het zal wel aan de jeugdige markt liggen zeker?

De praktijk van € 50 vragen voor je spel in Europa, €20 in pakweg Rusland en €5 in pakweg Angola zit er ook voor iets tussen. Eerst zet de industrie dat op poten, en dan gaan ze klagen dat die keys verhandeld worden op een site als G2A. Ik blijf erbij dat het probleem overdreven wordt, en dat ze heel graag sites als G2A zien verdwijnen. Al kan fraude voor onafhankelijke ontwikkelaars een stuk harder aankomen dan voor de grote publishers, en kan het voor hen wél een groot probleem zijn.
Hier word het probleem bij de consument gelegd, wat het per definitie kansloos maakt.

De uitgevers/devs moeten dit zelf oplossen en stoppen met excuses verzinnen.
Helemaal mee eens. Maar ik kan me wel voorstellen dat zij ook consumenten hiervoor informeren omdat ze geen kant op kunnen. De creditcard maatschappijen zijn veel te machtig voor kleine uitgevers en devs.

Ik denk zelfs dat de grootste uitgevers ook geen keuze hebben. Zij zijn ook nog te klein tov de creditcard maatschappijen.

In mijn ogen moet een wetgever ook verkopers beschermen tegen creditcard maatschappijen. Het is toch te raar voor woorden dat zij de kosten van 'fraude' bij anderen neerleggen voor een product dat ze zelf uitgeven?
Ik koop mijn keys meestal op website’s die alleen zelf aangekochte keys verkopen om die reden.

Deze website’s kopen keys tijdens een sale of in een ander land, wat in mijn ogen nog best zou mogen.

De prijzen zijn hier vaak niet het goedkoopste, maar wel goedkoper dan via de officiële kanalen (steam, uplay etc...)
Ik heb het uitgebreide verhaal doorgelezen.

Wat ik mis in de hele discussie is de manier waarop creditcards kosten declareren. Het probleem wordt aan GTA toegeschreven maar ontstaat door de creditcard maatschappijen doordat zij meer geld terughalen dan is betaald. En de wetgeving die blijkbaar niet toereikend is om GTA ook een bepaalde plicht te geven om de bron te checken.

In mijn ogen zijn het de creditcard maatschappijen die in een kwaad daglicht gezet moeten worden. Zolang zij de macht hebben om misbruik van creditcards bij de 'verkopers van producten en diensten' neer te leggen houd je deze situatie. Je lost het echt niet op door GTA aan te pakken. Voor GTA heb je zo weer 10 anderen.
Tenzij je dat net over de drempel trekt om te kopen, waarbij bij een hogere prijs je dat misschien niet deed :+
Ik vind het jammer dat Tweakers dan weer wel key (re)sellers meeneemt die ook alleen digitale downloads aanbieden. Ze zouden makkelijk prijzen van alle grote platformen kunnen indexen, maar kiezen er nu juist voor om winkels te crawlen waarvan je nooit kan weten waar de keys vanaf komen.

Nou heb ik zelf geen problemen met het kopen van keys in het grijze gebied zolang ze gewoon werken, maar het is toch iets dat IMO altijd als tweede optie gezien zou moeten worden, niet als eerste.
Het team van isthereanydeal.com heeft een tijd geleden ook de enhanced steam plugin overgenomen en deze opnieuw uitgebracht onder Augmented Steam. Super fijne plugin voor Chrome en volgens mij firefox. Maakt gebruik van de database van de website maar werkt dus goed samen met je steam account waardoor je heel makkelijk bij kan houden of games op je wishlist ergens in de aanbieding zijn enzo.
tja, dat komt omdat de Epic game store niet in de price watch staat..
Komt omdat pricewatch digitale download niet meeneemt. Een fysieke disc kost nu nog steeds dit bedrag.

@ludacrash Oeps, zie het; De 14 euro gaat om digitale download.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 18 mei 2020 08:50]

Alle drie de pc prijzen zijn digitale download prijzen :+ ..
Krijg je dan wel 8 disc's voor..
Ik weet dat je niet mag klagen wanneer iets gratis is, maar ik weet wel dat dit ik weet dat ik nooit iets ga kopen van rockstar.

Bij elkaar ben ik misschien wel een half uur bezig geweest om het spel überhaupt te kunnen opstarten. Eerst gezeur met een rockstar account wat ik helemaal niet wil, maar de offline modus deed het niet, omdat ik toch echt eerst 1x moest opstarten ingelogd met een rockstar account. Wie verzint het überhaupt om 2 launchers nodig te hebben (epic en rockstar) om dat spel te kunnen starten? Dat rockstar account ging niet omdat de servers het niet trokken, dus heb ik misschien wel 20 van die captcha dingen moeten invullen, waar 1 variant van de captcha zooi weigerde om te werken. Ik kon klikken tot ik een ons woog, maar verder gaan wilde hij niet. 1 dag later ontving ik de bevestigingsmail en kon ik dus spelen.

Eindelijk dat account klaar, moet ook dat account weer gekoppeld worden aan mijn epic account. Ik wil alleen offline spelen hé, dat hele online kan mij gestolen worden. Nou eindelijk het spel 1x opgestart met mijn rockstar account, meteen de offline modus ingeschakeld en gisteravond: je raadt het al, deed hij het niet. Nu weet ik dus ook waarom.

Waarom doet de singleplayer het niet, als de servers bij rockstar eruit liggen en ik in de offline modus zit? Blijkbaar is het dus toch niet zo offline? Ik word wel een beetje gek van al die launchers en social hubs troep. Ik wil gewoon installeren en spelen, is dat teveel gevraagd?

Nog een probleem waar ik tegen aan loop, is dat wanneer mijn computer een restart heeft gehad, het spel contant in windowedmode opstart. Ik heb geen idee of dit komt door de launchers of de offline mode die ik gebruik, maar het is alles behalve ideaal.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 18 mei 2020 09:33]

En dan vraag ik me af: waarom leg je de schuld bij Epic? Dit is een keuze van Rockstar en is evenzeer van toepassing wanneer je het spel bijvoorbeeld koopt via Steam. Ook daar moet je naast je Steam account een R*SC acount hebben dat je moet koppellen.

Het is ook niet de schuld van Epic dat R* ervoor kiest om ook voor offline spelen de Social Club te laten inloggen. Alles wat jij aanhaalt zijn beslissingen van R*, niet van Epic. Om daar dan Epic voor af te rekenen...
Volgens mij leg ik toch niet de schuld expliciet bij Epic? Ik laat in het midden waar het probleem uiteindelijk ligt, maar dat een combi van epic + rockstar er niet meer inzit.

Hier is geen woord aan gelogen, maar een combinatie van stream + rockstar zal dus ook niet gebeuren.

Overigens de paar minuten in te epic launcher heeft mij al genoeg kunnen overtuigen dat dit kwalitatief gezien geen steam is, dus of ik de epic launcher nog een keer ga gebruiken?
Ik weet dat je niet mag klagen wanneer iets gratis is, maar ik weet wel dat dit ik weet dat ik nooit iets ga kopen van rockstar via de epic store.
Doet mij toch echt overkomen alsof je de schuld bij de Epic Store plaatst en dat je liever via een ander platform gaat.
Ik weet dat je niet mag klagen wanneer iets gratis is, maar ik weet wel dat dit ik weet dat ik nooit iets ga kopen van rockstar via steam.

Ik wilde alleen mijn situatie beschrijven....

Maar ik pas het wel even aan om het te verduidelijken.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 18 mei 2020 09:32]

Ja maar volgens mij snap je het argument nog steeds niet, want nu doe je hetzelfde.

Door te zeggen dat je het niet via Steam of Epic koopt insinueer je dat je het wel via de R* client zou kopen, maar dan heb je nog steeds hetzelfde probleem.

Volgens mij probeer je te zeggen: "Ik weet wel dat ik nooit een product van Rockstar ga kopen".
Hij klaagt over het feit dat 2 launchers nodig heeft voor 1 spel. In dit geval worden ook de 2 specifieke launchers genoemd.
Het nodig hebben van 2 launchers, is een van de aantal klachten die worden benoemd.

Ik snap het helemaal. Ik haal ook nooit meer games binnen op launchers die Niet van de uitgever zelf zijn, mochten die uitgevers gebruik maken van een launcher (Ubisoft, EA, Rockstar, Valve, etc). Dan zit ik ook niet met dat gedoe.

Naast dat noemt hij ook dat de captcha plaatjes echt irritant zijn. Die blijven inderdaad op je afgevuurd worden.

De servers van Rockstar zijn ongeacht het aantal spelers sowieso al erg traag als je überhaupt graag online speelt. Het duurt zeer lang voordat je eindelijk in een lobby terecht komt. Hetzelfde als je ook nog eens een missie online wilt spelen maar er geen vrienden beschikbaar zijn. Vrijwel niemand die er interesse in heeft.

Er is echter een klein trucje om sneller in een lobby te komen. Dat is namelijk vanuit de singleplayer naar de multiplayer gaan ipv dat direct in het hoofd menu te doen.

Het is best een leuke game, maar het kampt sinds het begin al met dezelfde problemen. Voor mij ook een reden om voorlopig niet meer aan een Rockstar game te beginnen.
& @Mooraalkikker

En nooit meer games die niet offline gespeeld kunnen worden of games die het risico lopen door drukte ooit onspeelbaar te worden.

En dan vallen heel wat games af tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 18 mei 2020 10:30]

Epic games is inderdaad qua kwaliteit nog niet te vergelijken met steam, maar naar mijn gevoel doet die wel zijn werk.
Ik geef Epic games nog wel even de tijd voordat ik die aan de kant schuif, het is ten slotte nog niet zo oud als dat steam nu is en er is potentie.

Ik vind het echter inderdaad ook vreemd waar ik die rockstar launcher nog voor nodig heb, maar dat zie ik ook bij steam met verschillende launchers.
Steam laat je ook eerst inloggen op rockstars, Uplay of iets dergelijks voor bepaalde games.
Welke kwaliteiten zie jij dan in dar bloated klote Steam? Dat uitpuilende gedrocht dat ons door de strot is geramd met allerhande functies die ik nooit gebruik? Bedoel je die Steam!? :+

Los daarvan. Ik deel je pijn. Kl*te launchers en kl*te online inloggen terwijl je enkel single player wilt spelen.... Zucht!
Het leuke is dat mensen die de volle mep hebben betaald, ook meerdere launchers en RGSC-problemen hebben :)

Welkom bij Rockstar, waar je SP versie niet op start omdat de servers eruit liggen.
Je kunt gewoon single player spelen offlline.
Vanaf het moment dat de Epic Store er niet meer uit lag en gebruikers GTA V konden gebruiken, is het een halve dag lang voor Steam/RGSC-gebruikers bijna onmogelijk om in SP te komen. Je moet maar geluk hebben dat het systeem de offline-modus triggert, als het aan R*'s kant eruit ligt.

- De Rockstar Launcher in een oneindig lange loop hangen.
- Mocht de Rockstar Launcher er toch doorheen komen, dan wordt er in-game om authenticatie gevraagd.
- De in-game authenticatie werkt niet wanneer de rest van de R* diensten eruit liggen, dus je kunt zo vaak je login-gegevens submitten en de rotcaptchas van Google oplossen - je krijgt alleen een vage error terug dat het inloggen niet is gelukt.
- Het is 1 keer voorgekomen dat de RGSC launcher zichzelf in Offline-modus opstart, waarna ik toch in-game kwam.
- Het spel kan volgens Rockstar tegenwoordig niet meer handmatig offline worden opgestart.
Vanaf het moment dat de Epic Store er niet meer uit lag en gebruikers GTA V konden gebruiken, is het een halve dag lang voor Steam/RGSC-gebruikers bijna onmogelijk om in SP te komen.
Ik heb toch gewoon dit weekend RDR2 gespeeld (zowel RDO als RDR2). Gekocht bij Steam en geen enkel probleem met inloggen.
Ik ook, ik begon dit weekend met 50% in story, nu na 15 uur speeltijd dit weekend ben ik op 51% beland.. Er komt langzaam progressie in.
Gewoon je nic uitschakelen of de netwerkkabel eruit voor het opstarten van GTA, kan daarna gelijk weer aan/er in. Want als de servers overbelast zijn ben je niet offline, je hebt immers internet.
Heb nergens last van gehad.dit.weekend.
Ik liep er ook tegenaan dat hij continu in windowed mode op lage resolutie start. Blijkt dat je de game alléén via de Epic store op kunt starten die vervolgens de Rockstar launcher start, die vervolgens de game zelf start. Als je via de Rockstart launcher start geeft hij allerlei problemen, waaronder een hoop gedoe met niet in kunnen loggen in je account en de windowed mode 8)7

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Xenvius op 18 mei 2020 09:14]

ik had dezelfde problemen, ik zal het op deze manier ook eens proberen.
Voor iets dat gratis is vraag je inderdaad te veel...
Maar zou mijn ervaring anders zijn als ik ervoor had betaald? Denk dat ik dan nog steeds 2 launchers en twee accounts nodig had, ik een gevecht had gehad met de captcha en de offline modus het niet deed omdat de servers eruit lagen terwijl ik alleen maar de singelplayer wil spelen?
Dat ligt niet aan Epic maar aan Rockstar, en als de servers er uit liggen kan GTA niet worden ge'activeerd. Als het spel eenmaal geactiveerd is kan je het zonder servers offline spelen.
Maar dan was mijn ervaring toch nog precies hetzelfde geweest? Of ik nou 15 euro had uitgeven in de epic store of nu dat ik het gratis had? Dat het probleem bij rockstar ligt maakt dan toch niet uit?

De geschetste problemen waar ik tegen aan ben gelopen, waren niet plotseling verdwenen als ik 15 euro had neergelegd.

En dat spel heb ik dus al eenmalig geactiveerd, om daarna de offline modus op te starten. Dus het spel kan daarna niet offline worden opgestart, anders had die het neem ik aan gisteravond gewoon gedaan? Toen kwam die met een melding dat die dus niet geactiveerd kon worden omdat ik misschien het spel niet starten via de epic laucher, wat is dus wel deed.
Ja maar dan mocht je wel klagen :+
Het was bekend dat de Epic store de grote aanvraag van mensen niet aan kon die de game gratis wouden. (Dit was zelfs gemeld op Tweakers.net) Het is dan ook niet heel vreemd als diezelfde mensen ook allemaal tegelijk de game gaan installeren en daarbij ook rockstar servers gaan belasten.

Als je zegt dat het niet veel anders was geweest als je betaald had dan heb je het wat mij betreft mis.

1: geld maakt niet uit, een absurd grote aanvraag van clients in korte tijd zorgt alsnog voor outtage.
2: Had je de game gewoon gekocht tijdens een niet absurde sale dan was er niks aan de hand geweest. (Behalve de dual stores, maar dit is een probleem bij meerdere games)
Op punt 2 moet ik je ongelijk geven.
Ik heb het spel in het begin gewoon gekocht en heb dus ook niet de Epic client nodig maar log gelijk in via Rockstar.
En ook ik had/heb problemen met inloggen.
Net nog even geprobeerd en had weer inlog en save problemen.
Ze zullen wel even de tijd nodig hebben om extra server capaciteit toe te voegen of iets.
Balen dat ook jij hier last van hebt :(
Maar dan was mijn ervaring toch nog precies hetzelfde geweest? Of ik nou 15 euro had uitgeven in de epic store of nu dat ik het gratis had?
Als je die 15 euro had uitgegeven dan was het waarschijnlijk in een tijd dat niet miljoenen mensen tegelijk gratis het spel proberen op te starten. Dus nee dan was je ervaring waarschijnlijk niet hetzelfde geweest.

Ik heb 10 euro voor het spel betaald en ik heb bovenstaande problemen nooit mee gemaakt (al speel ik het spel al een hele lange tijd niet meer).
Mwa, ik had sterk een sterk gelijkaardige ervaring met LA Noire op Steam een paar maanden terug en kennelijk is m'n account in de tussentijd verwijderd o.i.d. |:(

En GTA IV was ook min of meer hetzelfde, enkel had je daarvoor Games for Windows Live nodig o.i.d. Genoeg reden voor mij om niet zomaar spontaan GTA V te kopen.

De server lag er niet uit, maar daar had ik gister met GTA V ook geen last van.
Maar zou mijn ervaring anders zijn als ik ervoor had betaald? Denk dat ik dan nog steeds 2 launchers en twee accounts nodig had, ik een gevecht had gehad met de captcha en de offline modus het niet deed omdat de servers eruit lagen terwijl ik alleen maar de singelplayer wil spelen?
Ik denk het wel, want als het niet gratis was, waren hun servers niet overbelast.

(Maar die 2 launchers zou je nog steeds hebben, vanzelf.)
Ik heb zomaar het idee dat de interesse veel hoger was dan verwacht en dat het daarom wat lastig was voor de servers. Want zeg maar, de website van de Epic Store lag er ook uit.

En ergens probeer ik wel altijd een soort van begrip te hebben voor dat soort situaties. Ook met de launch van Call of Duty Warzone hadden de servers het moeilijk. Heck, het gebeurt tegenwoordig bij enorm veel games. Kan je dat de de ontwikkelaars écht kwalijk nemen? Weet je wel hoe ontzettend lastig het is om een goede inschating te maken op dergelijke capaciteiten. :P
Omdat je in de minderheid bent en de meerderheid multiplayer wil spelen, waar Rockstar grof geld verdient aan shark cards. ;(
Ik had dat dus gisteren ook.
Oplossing: internet uit, spel opstarten, single player start automatisch, internet weer aan.

Have fun :)
Nooit iets kopen van rockstar, enkel en alleen door de bizarre toeloop op een ongekend grote en uitgebreide game die na 5 jaar gratis wordt weggegeven, die slechts tijdelijk last van instabiliteit heeft?
Het is irritant maar bij GTA V heb je nog de iFruit app (o.a. iPad) waar je het een en ander kunt doen waaronder zorgen voor Chop (Franklin's hond). Daar is dus die verbinding bij nodig
Wees maar blij dat je er niet bij was aan het begin. Ik heb de retail editie waarbij het +1 uur duurde om de game te installeren van alle disks. Daarna moest ik een day-one-patch (?) downloaden welke een time-out kreeg gezien ik niet de enige was die de game aan het installeren was. Uiteindelijk de files binnengehaald via torrents. Toen kreeg ik nog meerdere game crashed en uiteindelijk na 48 uur (!) kon ik de game spelen.

Nu heb ik GTA5 al jaren niet meer aangeraakt. R* vindt micro-transacties heel erg belangrijk waardoor je de 'gratis' DLC wel hebt maar niet kunt gebruiken (tenzij je grind tot je er bij neer valt). Daarnaast is het online gedeelte qua connectiviteit en stabiliteit om te janken. Dedicated servers zou alles oplossen, maar dat is te moeilijk om te implementere?!
Bij een volgende keer willen spelen kan je de code van jouw gekochte spel gebruiken bij de Rockstar launcher en kun je alles via internet binnen halen.
Ik heb Ziggo en ging bij mij met 60MB/s en het is allemaal inclusief updates en was na het downloaden gelijk klaar voor gebruik.
Tja, in jouw geval zou ik onderhand zeggen, downloadt het maar gewoon met crack etc. Het is inderdaad belachelijk dat je online zooi moet werken als je alleen offline single player wil spelen. De uitgevers maken het soms gewoon moeilijk.
Ik ben het helemaal met je eens. Het hele proces duurt veel te lang. Je moet 2 accounts aanmaken en 2 applicaties die ook weer onnodige ruimte innemen. Vooral bij het aanmaken van het Social club account heel vervelend dat als je een username kiest die al in gebruik is je weer de Capcha in kan vullen. Ik denk dat ik er wel 30 heb gedaan voordat het eindelijk werkte.

Uiteindelijk heb ik GTAV een uurtje gespeeld en denk niet dat ik veel meer dan dat ga spelen.
Dan start je toch gewoon de rockstar launcher op. Ipv eerst de epic launcher.
Scheelt je weer een hele stap. Niet zo mekkeren, een foto sturen in whatsapp is nogsteeds meer kliks. Even geduld hebben met t drukke internet verkeer.
En als hij al gewoon een mooie game pc heeft met veel betere graphics? Waarom nutteloze kosten maken als hij een terecht punt aan kaart?
Haha mooi om te zien dat ze zo'n actie dus toch wel onderschatten. Kost natuurlijk even tijd om je serverpark op te schalen voor al die nieuwe spelers. Goed dat het nu gefixt is :) Ben benieuwd hoeveel extra servers ze hebben moeten opspinnen!
Ik mag toch hopen dat die servers bij een clouddienst ondergebracht zijn die wel goed zou kunnen schalen als ze dat goed ingesteld hadden en de kosten ervoor wilden maken.
Ik heb heel veel van dit soort omgevingen gezien en sorry dat ik je bubbel moet laten klappen, maar in de meeste gevallen is het verre van autoscaling. Hooguit gebaseerd op een standaard image die ze ergens neerplempen.
Oh automatisch had ik ook niet verwacht maar als ze even na hadden gedacht en gekeken hadden hoeveel mensen die game gratis hadden gehaald dan hadden ze best kunnen bedenken dat ze dit weekend meer capaciteit nodig zouden hebben.
Ja dat was wel jammer. Ik had er net een paar uur in zitten, maar helaas mijn zondag er niet mee kunnen invullen. Hopelijk volgend weekend weer een paar uurtjes te gamen.
Wel grappig om te zien dat veel mensen deze kans pakken om aan de slag te gaan met de game, ook al was de game al zo goedkoop om te kopen.
Ik had m al op PS3 en PS4, dus een derde keer kopen was toch wel teveel van het goede. De download duurde hier tot gistermiddag dus heb m nog helemaal niet op kunnen starten; vanavond nog maar eens proberen :)
Ik ben in het weekend aan het testen en tweaken geweest, want de framerate bij GTA5 vliegt alle kanten op.... Laat ik het zo zeggen, de benchmark is verre, maar dan ook verre van representatief.... Gelukkig schaalt het spel wel goed met het uit en/of inschakelen van instellingen. Jammer van die brakke FXAA en SMAA aliaising. Ik had liever de TAA van Bethesda/ID gehad - en eerlijk gezegd had ik ook zoiets verwacht van het ‘grote’ Rockstar. Ik heb er zo’n 3 uurtjes opzitten in de story, maar tot nog toe kan het mij niet echt bekoren. Saaie wereld met weinig quests en je kunt maar in erg weinig gebouwen... Ach, ik ben ook niet zo’n city slicker! Het mountainbiken was wel erg leuk! ...En het uithangen van de virtuele, moordende, rotte appel blijft ook leuk, natuurlijk! :+
mwa, vind 15+ euro toch nog een behoorlijk bedrag.
Ik denk ook dat veel mensen, net als ik, niet zo zaten te wachten op het aanschaffen van gta5.. vroeger op de pc mee opgegroeid... en toen ze 5 uitbrachten deden ze een complete sellout door het alleen op de xbox/ps4 te doen.. en daarna pc gebruikers dik 2 jaar laten wachtten.. op dat moment was de game al lang niet meer nieuw.. alle content was al breed uitgemeten overal... Daarna jarenlang alleen maar slechte dingen over het spel gehoord.. een hoop cheaters ed.. Misschien als ze 6 meteen op de pc uitbrengen dat ik die wel wil spelen.. Aan zulke praktijken ga ik niet mee doen.
Ik probeer al het hele weekend te spelen maar ik kom er gewoon niet meer in :-(

En het moment dat je er zit is alles vol met lvl 1 accounts waardoor meeste hogere lvls de lobbies opnieuw maken...
Wel aardig dat ze er bij zetten dat pc gebruikers hier last van hebben, maar op de ps4 is het de laatste weken ook zo traag als dikke stront door een dunne trechter. Allerlei vage dingen zoals complete omgevingen die opnieuw opgebouwd worden als je bv. je garage uitrijd, nooit in een sessie komen maar wel de meldingen ervan zien, vrienden zitten zogenaamd niet meer in crews en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb afgelopen weekend er een paar uur inzitten. Grote wereld en uitgebreid, maar het spel trekt me tot nu toe niet echt. De besturing en animatie van de speler is niet echt super en het trok me ook niet zo, ondanks dat ik ernaar uitkeek. Ben weer verder gegaan met Assassin's Creed Origins.
Het begin is best saai. tot je bij je grote vriend T komt en heists kan gaan doen:P
Je zou denken dat iedereen dit spel al heeft. Maar als je de leeftijd bekijkt, kun je wellicht spreken over een hele nieuwe generatie die nu aan de slag gaat met GTAV. Een generatie die niet opkijkt van de vele microtransactions en het gehaaide shark-cards principe.

Uitgekookt hoor, die knakkers van Rockstar.
Mwoah. Ik heb de game op PS3, maar ik kon niet wennen aan de controls. Ik heb er dan ook niet meer dan 4-5 uur in zitten tot nu toe, en dan is het wat mij betreft toch mooi om hem op PC te kunnen spelen. Ik ga overigens uitsluitend voor de single player, GTA Online kan me echt helemaal gestolen worden, hoor.
Veel beter speelt het niet op PC. Het blijft Rockstar meuk. Crappy controlls, slechte shooting mechanics en als je wat mis doet mag je helemaal opnieuw beginnen.

Het verhaal, de personages en de muziek zijn wel aardig.
Nou, waar het bij mij mis ging is, is dat ik niet kan wennen aan mikken met een pookje. Werkt voor mij gewoon niet en ik merkte in het half uurtje dat ik nu op PC heb kunnen spelen, dat juist dat een heel stuk beter aanvoelt, voor mij dan. Wat het opnieuw beginnen betreft, ik ben opgegroeid in de jaren 80: Geen save slots. Ik ben daar wel redelijk aan gewend, hoor, in mijn ogen voegt dat alleen maar toe aan de uitdaging (die in veel moderne spellen helaas ver te zoeken is, maar dat is een heel ander verhaal). Dat zie ik zelf niet als een minpunt.
Met wat mis doen bedoel ik meer zelf wat out of the box denken en niet doen wat de dev voor die bepaalde missie voor ogen had. Straatje omrijden bijvoorbeeld om iemand de pas af te snijden. Of "te ver van de missie" gaan als het je bedoeling is een andere approach te nemen. De failure states zijn veel te strak voor iets wat een open world game moet zijn.

Ook ik ben in de jaren 80 opgegroeid met de Intellivision en de NES. En ook ik hou wel van een uitdaging. Rockstar games zijn gewoon vermoeiend.
tja, al die zooi is niet nodig om het spel te spelen hoor. Meer dan genoeg plezier aan de storymode..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True