Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Bron: Reactor Critical

De mannen van Reactor Critical hebben uit bronnen dichtbij Hercules vernomen dat dit bedrijf van plan in om een 128MB GeForce3 kaart te introduceren. Hoewel de prijs van zo'n kaart schrikbarend hoog zal zijn en er absoluut geen games zijn die 128MB nodig hebben wordt er toch een kleine markt voor deze kaart verwacht. Voor gamers is de kaart niet interessant, maar voor bijvoorbeeld developers kan deze kaart best nuttig zijn. Vraag is natuurlijk of Hercules echt besluit om zon kaart te gaan produceren:

Hercules logoAccording to the sources close to Guillemot/Hercules the company is planning to release a 128 Mb version of their 3D Prophet III accelerator in May. The prices are determining.

Despite of fact that the price is not going to be low, such cards will definitely find their owners. For example, from time to time we are asked about NVidia Quadro based accelerators with 128 memory onboard. At the moment there are no such models, but there is a market niche for them what will be filled with 128 Mb GeForce3 cards.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Als Hercules een 128MB variant wil maken voor een kleine groep mensen, dan kunnen ze er net zo goed meteen 300 MHz DDR geheugen van infineon op gooien (600 MHz effectief dus).

Als dat daadwerkelijk gebeurd heb ik er ook wel 1250,- voor over.
Als dat daadwerkelijk gebeurd heb ik er ook wel 1250,- voor over.
Doh,

Dat gaat de gewone Geforce 3 al kosten, met "maar" 64 MB...

Als je dan ook nog eens weet dat de kostprijs van een GeForce 3 voor het grootste gedeelte door het zot dure geheugen wordt bepaalt, mag je daar gerust nog wel eens 750,- bijdoen hoor...
Jij wou zeggen dat 64 MB DDR ongeveer 750 gulden aan een prijs toe zou voegen?
Dan zou een ATI Radoen dus zwaar onder de prijs liggen?
Dat hangt een beetje van de snelheid van desbetreffend DDR geheugen af. Zover ik weet heeft de Geforce 3 4 NS geheugen, en dat is inderdaad belachelijk duur.

Voor de rest is die 750 gulden natuurlijk ook niet "alleen maar" voor het geheugen, maar ook een stuk prestige.

En een stuk prijs omhoogdrukken, omdat er waarschijnlijk niet veel van verkocht zullen worden.
Ik denk dat de bottleneck sinds lange tijd niet meer bij het geheugen ligt dankzij de Crossbow memory techniek.

Om te bewijzen:

In de vroege reviews die ik gelezen heb, zag ik erg weinig performance verbetering na het overklokken van het geheugen van 460 naar 525 mhz, dat is bij de GF2Ultra wel anders, dus ik denk dat voor het eerst core clokken weer zin heeft met de GF3, dus die Blue orb op de Prophet3 kan wel eens van meer belang zijn dan de snelheid van het geheugen( 3,8 of 4 ns ;))
Dat komt omdat de core van de gEforce2 Ultra op 250 MHz geklokt is en de core van de Geforce 3 'maar' op 200 MHz.
Dit is dus best wel onzinnig.

Omdat :

- De Geforce 3 zijn echte kracht nog nergens kan laten zien, afgezien van 3D Mark 2001.

- Voor gaming 128 MB op dit moment stierepoep is.

- Hercules echt niet in de workstation markt zit, waar dit wel handig zou kunnen zijn, (3D Modelling) en waar prijzen niet zo'n probleem zijn.

Voor de mensen die roepen : "Ja, maar over een half jaar heb je er wel wat aan, want dan komt dat en dat uit, en die maakt er wel gebruik van !"

Dan koop ik die kaart dus over een half jaar (voor veel minder) dan er nu al in te investeren. Nvidia heeft dan al weer de opgefriste versie van de GF3 uitgebracht, die weer sneller is en noem maar op.

Vaag verhaal dit dus. Ik twijfel ook enigzins aan het waarheids-gehalte hiervan. Voor de markt die er is aan Gamers die 2000,- aan vidkaart uit willen (en kunnen) geven, gaan ze echt geen kaart maken, want die markt is echt heel klein....
Deze kaart is bedoeld voor 'n kleine niche markt bijvoorbeeld 3D Game developers of
(semi) Prof. 3d modelers die veel textures gebruiken in een textured renderd viewport naast wireframe views en graag 128Mb voor oa die vele textures nodig hebbe.
Aan een kleine niche markt moet ook verdiend worden hoor.

Persoonlijk betwijfel ik of het rendabel is een kaart te ontwikkelen waar je er vervolgens 1000 van verkoopt.

En een professionele 3D modelers werken echt niet met nvidia-based kaarten hoor... Die werken met kaarten van een heel ander kaliber. (Wildcats enzo)
NVidia Quadro based accelerators with 128 memory onboard. At the moment there are no such models
Deze kaart vult 'n gat in de productie aanbod van de Quadro based bords waarbij 128MB de doorslag geeft.
Ontwikkelingskosten vallen denk ik wel mee van deze kaart. Ze kunnen bij Hercules waarschijnlijk gewoon het reference design van nVidia voor de 64MB kaart pakken en gewoon geheugenmodules neerplanten die dubbel zoveel bits bevatten. Dat kan ik eigenlijk niet eens ontwikkelen noemen...

Productie kosten idem dito: t'is gewoon hetzelfde product als de 64MB Prophet III alleen dan met andere geheugen modules.
Misschiens willen ze het weer goed maken met nVidiot, na het bekende PDF bestand. :(
Als je refereert naar het pdfje over een vergelijking van de geforce met de kyro dat was uitgelekt: daar had Hercules helemaal niets mee te maken!
http://www.tweakers.net/nieuws/16401
http://www.tweakers.net/nieuws/16432

nVidia had juist ruzie met Hercules omdat Hercules een dealtje had gesloten met Kyro voor het leveren van Hercules kaarten met Kyro chips voor een project.http://www.tweakers.net/nieuws/16564 (2e reactie van boven, van Floris Diemel) :
Overigens is Hercules geen official partner meer van nVidia omdat ze met Kyro in zee zijn gegaan. Dit omdat in Frankrijk een back-to-school project loopt, waarbij wekelijks zo'n 50.000 systemen worden verkocht met Hercules/Guillemot videokaarten, Guillemot heeft er voor gekozen hier gebruik te maken van Kyro chips in plaats van nVidia, waar de laatstgenoemde helemaal niet blij mee is. Vanwege dit akkefietje (en vast nog wel een paar andere redenen) zal Hercules in het vervolg lang niet zo snel meer met nieuwe producten van nVidia uitkomen.
(hope you don't mind, floris ;))
Nou mischien kunnen deze aankomende games er wel gebruik van maken

AquaNox
X-Isle: Dinosaur Island :9
Inevitable Evolution
Ballistics
DroneZ
Crazy Car Championship
Everglade Rush
4x4 Evolution
Incoming Forces
Independence War 2 - The Edge of Chaos
Neverwinter Nights
Silicon Dreams Soccer

Maar ja ze zijn het van plan dus of het door gaat is nog maar de vraag op korte termijn denk ik niet misschien over 3 maanden. Op hun website vind ik niks over 'n 128MB G3?
Nu was 64MB DDR-SDRAM genoeg voor 1600x1200 Quake3 met 50+ fps. Zoals ze al zeggen is deze niet interessant voor de gamer. Deze kaart komt boven de F2000,- uit lijkt mij. Nou dat is simpelweg onbetaalbaar.

Dan de developers, gebruiken die eigenlijk wel Geforce kaarten? Ik dacht toch dat deze altijd al FireGL of 3DLabs kaarten gebruikten voor 3D studio max etc.? Zeker gebruiken ze deze niet gezien deze de speciaal daarvoor ontwikkelde api's niet ondersteund, met OpenGL ICD, Direct3D als belangrijkste API 's kom je er niet in echte game developer bakken. Dus moeten ze deze kaart eigenlijk ook weer van allerlei andere aanpassingen gaan voorzien, meer geheugen is niet echt effectief lijkt me, gezien de clocksnelheid al de bottleneck vormt.

Dit is toch weer een beetje een voorbeeld van overhaast nieuwe versies uitbrengen van GF gebaseerde kaarten. Ik zou persoonlijk eerst wachten tot het DDR-SDRAM geheugen meer in de trend valt en zeker het 300MHz DDR-SDRAM Infenion geheugen. Nog even geduld dus plz Hercules. Geen overhaaste stappen nemen.
Tuurlijk gebruiken developers die GeForcekaarten, ze moeten toch kijken of alle features (T&L, Vertex- en Pixel Shaders, Bummaps ect.) ook daadwerkelijk werken en goed tot hun recht komen op zulke kaarten.

Tim Sweeny (Unreal), Carmack, allemaal hebben iig 1 GeForce om alle features van de engine en de kaart te goed te laten samenwerken.
Maar je denkt toch zeker niet dat zij die kaarten moeten kopen??
Die fabrikanten zijn ook niet gek die sturen zo'n kaart of meerdere wel op, misschien nog wat extra geld erbij zodat ze zeker weten dat het spel op hun kaartje het allersoepelst draait.
Althans dat denk ik dat het ongeveer zo gaat
Je hebt ook quadro (2) 'n Geforce (2) afgeleide voor de profesionele markt deze G3 128Mb vult dan die Quadro reeks aan o.a. en gamers die op 'n hele vere toekomst voorbereid willen zijn en niet geloven in DMX 4x Agp
en over een jaar is 128 MB videokaart de normaalste zaak van de wereld. En daar zit ik dan met me 32 mb geforce gts. :'(

maar het is zeker wel mooi voor de textures.
Maar nog steeds is de snelheid van memory wel een bottle neckje, maar laatst had ik wel een leuke theorie gehoord van een cache op video-kaartjes, dat zou die benchmark scores wel omhoog krikken, samen met de bandbreedte besparende technieken die steeds meer op video-kaartjes worden gebruikt.
Dit is juist interessant!

De gewone gebruiker zal hier inderdaad niets aan hebben, boeieh!

Er is altijd wel een markt voor die kaarten te vinden. Het grote gros maakt wel kaarten voor de massa, dat is niet interessant.

Hoewel de vraag niet zo groot zal zijn als bij gewone kaarten zal er altijd wel vraag zijn en dan ben jij als bedrijf een van de weinigen, zo niet de enige die deze kaart kan leveren/ofwel produceert.
Ik vind het raar dat Hecules dit gaat doen.
Ik zou het eerder verwachten van Elsa die wel bekend staan om professionele grafische kaarten. Hercules richt zich net wat meer op de gamers markt.

Ook is dit ideaal voor een Geforce 3 gebaseerde Quadro waar de mensen die met dit soort kaarten werken echt niet schrikken van 128mb.
Kijk, vroeger betaalde je gerust fl 2100 voor een processor, bijvoorbeeld de PII 450 toen deze net nieuw was.
Nu betaal je fl 500 voor je processor (de echte tweaker koopt toch allemaal AMD ;)) en betaal je fl 2100 voor je videokaart... :)
Tsja, het is zeker niet goedkoop, maar hij is dan ook niet voor de thuisgebruiker.

Alleen zou het best kunnen vind ik, vroeger koste een echt supersysteem meer als nu vind ik.. bijvoorbeeld een PII 450 met voodooII en alles erop er d'r an voor fl 6000.

Nu kost een PC met het nieuwste van het nieuwste (DDR geheugen, Athlon 1.333) maar zoiets van 4 duizend -zonder videokaart- dan heb je dus nog wel geld voor die GF3 128mb :P

Maarja, beetje overkill op dit moment lijkt me, al kan je er flink mee patsen :*)
Het dure van al die GF3 kaarten is het geheugen, de chippies van nVidia zijn niets daarmee vergeleken. Volgens mij is een GF3 met 128mb bijna 2x zo duur als een normale versie(2x64), dan kan je beter een hele wrede alpha oid op de core flikkeren met een litertje arctic silver II en koperen heatsinks met actieve koeling op de memchips. En dan de boel goed opvoeren }> Zo is de kaart veel beter, en ook zelfs goedkoper dan een 128mb versie.
Ergens in deze http://www.tweakers.net/nieuws/16564 reacties staat dat hercules onofficieel geen partner meer van nvidia meer is, Wat zou dan het nut zijn om zo'n kaart op de markt te zetten.

Toekomstige spellen? Die zijn er nu niet. Dan wacht ik wel tot ze er zijn, dan kan je tot aanschaf over gaan.

Er is maar 1 reden om deze kaart te kopen, als hij al komt: Geilerij tegenover je kennissen. Ik heb meer cq beter.
Imho zou ik het dus niet kopen. Oh ja het 'spel' 3dmark 2000/1 speel ik ook niet echt :*)
Dat is mooi voor zeer gedetaileerde 3D werelden weer te geven met vooral veel en hoge qualiteit textures
Ja, heel mooi, maar dan heb je nog altijd b.v. de geheugenbus die de bottleneck speelt...
Die bottleneck is wat breder geworden door de memory controler te vierendelen waardoor er een beter bandbreedte gebruik is verkregen
Officieel wordt dit de de Crossbow memory techniek genoemd en is een onderdeel van de Lightspeed Memory Architecture TM toegepast in de Geforce3.

Dit berust op de inefficientie als je 32bit opvraagt via 'n 128bitbus worden die 96overige bits niet gebruikt door Gf2 en ouwer
Bij G3 kunnen die 3x32bits wel benut worden omdat er 32bit via 'n enkele van de 4 32bits controler worden opgevraagt en er 3 controlers overblijven 64bits en 128bits tranfers blijven ook mogelijk...

endus meer efficentie t.o.v Geforce2 etc
memory controller te vierendelen, eeeuuuhh???

fantaseren is ook een kunst!
Die chippies lijke wel bacterien cool he :o [FantaMode] :9
das tenminste duidelijke info en geen gezwam in de ruimte... thnx!
Bovendien, heeeeeeeeeel mooi, bij 1 fps kan ook heel zijn. Net de ouwe goeie tijd met dia's, toch?

Je kent het gezegde, alles wat wordt uitgevonden is een markt voor.
klinkt alsof je d'r verstand van hebt ;)
Als je DXT texture compress surfaces gebruikt kan je 4x zoveel textures erin proppen in de local video memory en Direct3d laat je automatisch die textures managen
Nee, het moet zijn 'gedetailleerde' :)
het is mooi om zeer gedetailleerde...

en niet voor

:P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True