Oral-B introduceert Genius X-tandenborstel met 'kunstmatige intelligentie'

Oral-B heeft zijn tandenborstel 'met kunstmatige intelligentie' uitgebracht in de Benelux. De Genius X heeft volgens de fabrikant geleerd van duizenden poetsstijlen. Het apparaat onthoudt op welke plekken er gepoetst is en geeft via een app aan welke delen aandacht nodig hebben.

Volgens Oral-B kent de elektrische Genius X-tandenborstel de poetsstijlen van duizenden gebruikers. Deze 'kunstmatige intelligentie' zou het apparaat in staat stellen om de individuele poetsstijl van de gebruiker vast te stellen. Die informatie wordt door de bijbehorende smartphoneapp in real time omgezet in een gepersonaliseerd poetsadvies met aanwijzingen die moeten leiden tot een beter poetsresultaat en een betere mondhygiëne.

Andere specificaties van de Genius X zijn zes verschillende poetsstanden, een drievoudige poetsdruksensor die de gebruiker waarschuwt bij te hard poetsen, een ingebouwde timer om ook zonder app precies lang genoeg te poetsen, en een oplaadbare batterij die tot veertien dagen meegaat. De Oral-B-app is beschikbaar voor zowel Android als iOS.

De Oral-B Genius X wordt geleverd met een reisetui die zowel de tandenborstel als een ander apparaat kan opladen via usb. Het apparaat is beschikbaar in de kleuren wit, zwart, grijs en goud. Het Base-model heeft een adviesprijs van 300 euro, de Luxury-uitvoering verwisselt voor 320 euro van eigenaar.

Oral B

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

15-10-2019 • 11:12

132

Reacties (132)

132
122
60
7
0
47
Wijzig sortering
Ik heb hem al een tijdje, dus geïntroduceerd verrast me wat. Ik kocht hem in de aanbieding voor €90,- na cashback bij de mediamarkt. Dat kunstmatige inteligentie stelt echt niets voor, is niet meer dan een gyroscopische sensor in het handvat dat inschat waar je aan het poetsen bent. Dat gaat nog niet eens per tand, maar per 1/6e van je gebit; je gebit wordt dus in 6 delen ingedeeld en het actieve gebied licht op.

Daar heb je verder niet veel aan, en het gaat nog verrassend vaak compleet fout (gebied aan de overkant licht op). Dat terwijl het met een goede sensor en zonder enige kunstmatige intelligentie volgens mij niet erg lastig hoeft te zijn..

Verder poetst hij overigens heerlijk, hij is lekker slank en ziet er prachtig uit, dus ik ben wel tevreden, maar zeker niet vanwege de app/kunstmatige intelligentie ;)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 23 juli 2024 12:08]

Er zijn verschillende types in deze reeks, die van "€300" is de duurste, kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je voor € 121 (even exclusief die borsteltjes die je meerekent) het "top" model gekocht hebt waar dit artikel over gaat.

Ik verwacht eerder dat je voor dat geld een model uit de 10xxx serie gekocht hebt. Een ander product.
Het is echt de Genius X: https://nl.pepper.com/aan...-b-genius-x-20100s-115881 geweest.
De rozégoude kun je as we speak voor ~€120,- bij Amazon bestellen met de €50,- coupon die je aan kunt vinken. Er is wel nog een duurdere versie, de 'Luxe', zie ook laatste zin van het artikel, die heb ik inderdaad niet ;)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 23 juli 2024 12:08]

Ooh whow das best een goeie deal, ik moest laatst een nieuwe maar deze aanbieding had ik moeten zien toen :P

Thnx

@chriistiix
pricewatch: Oral-B Genius X 20100S Elektrische Tandenborstel Zwart Powered By...

Is 151 EUR geweest.eind september.

Bij Mediamarkt dus ook die prijs geweest.
300 euro?... daar koop ik meer dan 300 bamboo omgevings- vriendelijke tandenborstels voor :? das ongeveer 75 jaar tandenpoetsen en geen gelul over klimaat vernietiging ofzo .....
€ 90,- is wel erg goedkoop. Hoeveel was de cashback-actie dan? Want voor die prijs koop ik hem ook wel als die er weer is.
De cashback was €30,- op een aankoopbedrag van €151,-. Maakt €121.
Ik kreeg daarnaast gratis opzetborstels t.w.v. 25 euro bij de tandenborstel, zo kom ik ongeveer op die €90.

Hier vind je een aantal aanbiedingen; https://nl.pepper.com/search?q=genius+x
Maw je hebt 151EUR betaald, en dus geen 90... beetje kromme berekening van je. Het is niet dat je er iets bij krijgt twv dat je dat bedrag zomaar van de aankoopprijs moet aftrekken, je hebt tenslotten een bepaalde som betaald ongeacht of je er iets bij kreeg of niet, het is die som dat jouw aankoopbedrag is.
Met die beredenering heb ik 121 betaald; zoals gezegd zat er 30 euro cashback op.
Die borstels heb je toch echt nodig om te poetsen, dus ik vond het wel gerechtvaardigd om ze te verrekenen met de tandenborstel zelf, maar als jij dat anders ziet mag dat natuurlijk ook ;)
Rekenfoutje langs mijn kant :-D
Ik kreeg daarnaast gratis opzetborstels t.w.v. 25 euro
Adviesprijs. Dat is in de praktijk misschien 7 a 8 euro aan borstels.
Het waren 8 Cross-Action borstetljes; volgens mij is de adviesprijs daarvan ca. ~40 euro.
Dat valt inderdaad mee dan, adviesprijs voor 4 cross-action borsteltjes is 22 euro als ik me niet vergis.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 12:08]

Persoonlijk vindt ik die cross action borstels een stuk minder prettig dan de simpelere variant.
Dat is ongeveer 100 euro, niet 90 euro, als we het per 10 euro afronden. (121-25=96)
Anoniem: 599181 @kami12415 oktober 2019 12:23
Af en toe zijn er acties op de pro deze trilt om de 30 sec en na 2 min trilt hij 4 keer. Heeft 2 standen, hard en zacht en heeft ook de druk sensor voor als je te hard drukt, ik heb de mijne voor 50-55€ gekocht. Voor mij hoef je niet meer functies te hebben om eerlijk te zijn.
De pro2 kun je oppikken voor 40-50 euro als je de aanbiedingen zoekt. Dan heb je exact deze borstel (lithium ion, timer), alleen zonder de "AI" en app, die inderdaad echt geen 50+ euro waard zijn.
Hoe communiceert dat ding met je telefoon?
Je moet ook wel heel naïef zijn als men denkt dat hier artificial intelligence in zit xD

Beetje al die google alexa kopertjes die zich de illusie wekken dat het meer is dan een if else programmatje.
Off-topic: heb je met deze luxe versie dan ook eindelijk de mogelijkheid om die rete irritante timer uit te zetten? Een signaal om aan te geven dat je eigenlijk zou moeten wisselen van kant is prima, maar waarom moet daarvoor de hoofdfunctie van het apparaat (trillen en roteren) worden onderbroken? Alsof je een niet-uitschakelbare timer op je tv zet, die elke 30 seconden het complete beeld laat flikkeren...
Leuk dat er AI in zit, maar hoort dit anno 2019 niet allang met smartblockchain technologie te zijn? Serieus, wat lopen makers van tandenborstels elke keer achter de feiten aan, je persoonlijk poetsadvies op basis van duizenden profielen? Dit hoort gewoon machinelearning te zijn.

Zal me ook niet verbazen dat die opzetstukjes ook nog 20-25 euro stuk gaan kosten, maar deze kan je natuurlijk nu ook via een maandelijks abonnement afnemen, zodat je nooit meer zonder opzetstukjes zit :)

Het zou ook ideaal zijn als de app zijn data kan halen uit bv je dieet app, zodat je 'poetsmoment' op de dag beter kan worden bepaald op basis wat je hebt gegeten.

#sarcasme.
Het zijn dezelfde opzetstukjes als alle andere oral-b's, die koop je voor 2-3 euro per stuk.

Het hele AI geneuzel is natuurlijk dikke onzin. Het is gewoon een eenvoudige sensor die bijhoudt waar je geweest bent...

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 12:08]

Aangezien ik wat bovengemiddeld onderhoud moet hebben voor mijn gebit was voor mij het advies om een sonicare te nemen omdat deze beter poetst. Maar deze zijn wel een stuk duurder (ook de losse borstels )zeker als je daar de versie met app en smart functie wilt kopen.
hebben ze bij Xiaomi toch een perfecte namaak ervan. onder de naam Oclean. (te bestellen via Ali)
Oclean X Xiaomi sonic heeft een digitaal display en kan met app worden ingesteld en gebruiken zonder.
Geeft keurig na het poetsen weer hoeveel procent per kan je hebt gepoetst en dat klinkt een beetje als deze functie van Oral B alleen geeft Oral B een hippe naam eraan.
Verder trilt de Oclean beter als de Sonicare, stukken goedkoper ( rond 70 euro) als Sonicare en de Oral B en de accu is echt geweldig. 2h opladen en makkelijk 3 weken mee te poetsen.
Ik kon ook mooi vergelijken omdat mijn vader een sonicare heeft.
De accu's van Oral B is elke versie weer een drama met levensduur.

Wil je niet de hippe versie met app en dispay hebben ze ook nog goedkopere normale versies.

[Reactie gewijzigd door d-vine op 23 juli 2024 12:08]

Het wordt tijd dat Braun/Oral-B eindelijk eens komen met vervangbare batterijen. Dit is dus een 300 euro kostende tandenborstel die je na 3 jaar kan weggooien omdat de accu nog maar net 3 keer poetsen meegaat. Ook verliezen de tandenborstels van Oral-B naarmaate de batterij terugloopt een deel van hun poetskracht.
Ik heb regelmatig van die dure OralB gekregen om te testen en mocht ze houden. Na 1,5-2 jaar is de accu echt wel op hoor. Als je het goedkoopste model neemt bij wijze van, gaat de accu langer mee, die heeft immers niet al die technologie aan boord zoals BT, ledverlichting, etc. 2 weken standby is zowiezo al krap.
Ik heb nu de Philips Sonicare gekregen, die houdt wel makkelijk 2 weken vol. App heb ik er niet aan gekoppeld. Ik poets, flos en waterflos er op los, toch altijd tandsteen. Schijnt met mijn speeksel te maken te hebben volgens de mondhygiënist.
De Lithium Ion versies (al waren ze daar rijkelijk laat mee) gaan 14 dagen mee en verliezen ook geen poetskracht als ze zwakker worden.

De oude waren echt een drama idd qua levensduur...
300 euro voor een tandenborstel... Tsja, techniek is heel leuk en de stappen die gemaakt worden zijn ongetwijfeld interessant, maar kom op zeg. Dit is een tandenborstel. Koop een normale elektrische voor een paar tientjes en het werkt net zo goed.

Ik ben fan van gadgets, maar doe mij maar gewoon een domme handmatige. Dat werkt prima zat.
Het helpt je beter te poetsen, waardoor je een betere mondhygiëne krijgt. En daarmee kun je een hoop tandarts kosten besparen. Die 300 euro is dus zo gek nog niet. Ik zou als verzekeringsmaatschappij mensen een flinke korting geven op zo'n tandenborstel. Dat scheelt enorm in de uitkeringen.
ONVZ heeft een tandarts verzekering die gericht is op preventie en waarbij je een elektrische tandenborstel en elk kwartaal nieuwe borsteltjes krijgt: https://www.onvz.nl/zorgv...ringen/tandfit-preventief

Maar als je een gewone elektrische borstel gebruikt met ronde borsteltjes is het een kwestie van een aantal seconden op elke tand houden, de ronding langzaam te volgen en dan naar de volgende etc. etc. IPV als een malle met je elektrische tandenborstel te poetsen alsof het een handtandenborstel is (wat ik vaak zie op televisie als mensne daar hun tanden poetsen) Hef je geen smart apparaat voor nodig, kwestie van goed aanleren.
Kijk, jij hebt een goede tandarts/mondhygiënist die daar aandacht aan heeft besteedt.
Voeg er nog een tandenstoker of ragertje (als dat past) aan toe en je bespaard je een vermogen aan vullingen, kronen en protheses.

Zo'n tandenborstel als die uit het artikel is leuk gevonden. Maar de gemiddelde persoon vind het al teveel werk om langer dan 1 minuut te poetsen, laat staan dat die een app gaat gebruiken en de adviezen gaat opvolgen.
Jarenlang problemen met mijn gebit gehad, altijd gaatjes en slecht tandvlees.
Alles geprobeerd, electrisch, oral-B, Sonicare, Tandestokers, flossen.
Totdat de tandarts mij adviseerde raggers te gebruiken. Sindsdien al 4 jaar geen problemen meer, enkel 1 klein gaatje gehad en mijn tandvlees gezond.

Zou een tandenborsten van 300 euro echt dat verschil gaan maken bij de tandarts? ik denk van niet.
Ik gebruik ook ragers maar alleen op de plekken waar er plek hebt. Verkeerd gebruik van die dingen kan ook je tandvlees beschadigen, dus ze zijn zeker niet heilig. Heb zelf altijd heel veel problemen met mijn gebit gehad, met name mijn tandvlees door o.a. aanleg, bruxism, orthodontie en slechte kennis voor mondhygiëne. Heb zelf een sonicare met de zachtste borsteltjes en merk wel veel verschil. Daarnaast is flossen met en/of ragertjes een must (weet ik nu...). Natuurlijk zijn er ook altijd mensen zoals mijn broer die nooit flossen en verder niet fatsoenlijk hun tanden poetsen en nergens last van hebben.
Ik vind die dingen echt vies en niet zo prettig. Maar zal wel komen omdat ik wat gevoeliger ben voor onprettige aanrakingen
Raggen zijn inderdaad geen prettig gevoel. Is ook niet de bedoeling.
Rottende resten veroorzaken cariës. Aan u de keuze ....als u een tandartsbezoek prettiger vindt?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 12:08]

Ja, zit eigenlijk liever bij de tandarts. Vind dat een prettiger ervaring dan elke dag met die raggertjes. Kan de geur bij de tandarts/mondhygeniste wel waarderen
In dat geval vraag me af of de mensen die met je praten, jouw mondgeur waarderen :X 8)7
Wie zegt dat ik niet flos en poets? Raggertjes nah, flossen en poetsen prima. :+
Met flossen duw je de resten onderaan tussen de tanden maar verwijder je niet alles
Ik herken me in het verhaal van @InductiePlaat , nu behoor ik ook tot de raggende mannen 8-)
Even zoeken nr de juiste maar je verwijdert echt alles. Aan het gevoel wen je

https://www.youtube.com/watch?v=4NfkJSJDWW8

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 12:08]

Dan nog liever een Waterpik tussen mijn tanden. _/-\o_ Zit er aan te denken om die voor kerst te vragen.
Waterpik haalt de grove deeltjes weg maar niet de fijne tandplak. De regel is flossen indien er geen plaats is, raggen als er wel plaats is. Als een ragger er tussen gaat wilt dat ook zeggen dat er veel ruimte is, veel ruimte is veel etensresten die achter blijven.

Mondgeur kan je testen door op je pols te likken, pols 10 seconden van je weg houden en dan eraan ruiken. In principe moet het na het poetsen volledig geurloos zijn, indien niet zit er nog tandplak in je mond. (maar dan moet echt alles weg zijn)

Wat ook helpt is een UV lampje, zowel tandplak als tandsteen lichten sterk roze op tov tanden die niet reageren op UV licht, je ziet meteen waar de problemen zitten. Voor de tandsteen kan je ook zelf een haakje nemen.

Wachten tot de tandarts het weg haalt, hoe langer tandplak en tandsteen aanwezig zijn met hoe meer en hoe agressiever de beestjes worden. Dat ze geen gaatjes maken door de fluoride kan goed zijn maar vergeet niet dat ze ook het tandbeen rond de tanden aanvallen wat op ouderdom de voornaamste reden van tandverlies is. Vaak versnelt zich dit doordat mensen niet gaan raggen als de tijd rijp is (vroeg of laat hang je er sowiezo aan) en dan hebben de beestjes vrij spel in pockets.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 23 juli 2024 12:08]

Fluoride is enkel slecht in hoge dosis. Gezien kleine kinderen continu hun tandpasta inslikken heeft kindertandpasta heel weinig fluoride.
Voor volwassenen die hun tandpasta niet inslikken is de hoeveelheid fluoride die via de tandpasta opgenomen word in het bloed verwaarloosbaar tenzij je het toch inslikt of 200 keer per dag je tanden poetst.
Fluor zit overigens ook in voedingswaren (van nature) en in drinkwater, voor steden krijg je hoogstwaarschijnlijk veel meer via het water binnen dan wat je via tandpasta binnen krijgt.
Zit ook van nature in je botten, tanden en in mindere mate in het rest van het lichaam.

Paradontax is een tandpasta met een grove structuur en gaat daardoor sneller tandplak van de tanden verwijderen maar heeft eigenlijk geen nut tegen tegen ontstoken tandvlees behalve zijn preventieve werking (tandplak word tandsteen als het lang genoeg blijft zitten)
Tandvlees dat onsteekt wilt zeggen veel beestjes die het bot en tandvlees aanvallen waar het lichaam een reactie op geeft (ontsteking dus). Als er zoveel beestjes aanwezig zijn wilt dat zeggen dat die een langdurige voedingsplaats hebben, meestal in de vorm van tandsteen ofwel een grot waar ze alle dagen feesten (cariës). Geen van beide los je op met wat tandpasta.

Van het moment dat je tandvlees begint te bloeden of op te zwellen moet er dus een alarmbel afgaan en zo snel mogelijk een afspraak bij een tandarst of mondhygiënist maken. Ik beveel ook aan om na te behandelen met iets wat effectief de beestjes zelf aanvalt zoals een periotabs wat in mijn ervaring heel effectief is, de eerste periotab zal wel massaal je tandvlees laten bloeden (afhankelijk van waar de beestjes overal zitten) maar na de behandeling bij de tandarts & periotabs zou je tandvlees terug gezond moeten staan.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 23 juli 2024 12:08]

Misschien moet je dat artikel nog eens lezen, en dan vooral de laatste zin van de eerste alinea.
Het gaat namelijk om een teveel aan fluoride.
Dus kreten als "fluoride-clan" slaan volstrekt nergens op.

Sterker nog: nagenoeg ALLE tandartsen en mondhygiënisten zullen tandpasta’s met fluoride aanraden. Alleen niet aan mensen met een allergie of overgevoeligheid ervoor.
@Sprankel verwoordt 100% wat ik wil zeggen(alleen véél beter !! _/-\o_ )
U lijkt echter niet een persoon die extern advies accepteert.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 12:08]

Ik zou toch even doorzetten en dat elektrisch poetsen met een zachte tandenborstel een kans geven, ja het kriebelt wat in het begin maar doordat je de papillen tussen je elementen stimuleert en je tandvlees beter doorbloed raakt nemen die papillen de plek in waar normaal vuil zich kan ophopen.
Dan hoef je ook minder te rageren want die ruimte is al opgevuld door je tandvlees en gezond tandvlees bloed niet, ook niet wanneer je de wat grotere ruimtes eens te lijf gaat met een ragertje..
Vroeger kreeg men vaak gaatjes in de groeven (fissuren) van kiezen, buiten dat deze met een elektrische tandenborstel makkelijker schoon te houden zijn zijn de meeste kiezen tegenwoordig gesealed wat dat soort cariës al op voorhand voorkomt.
heb je ook al die gummisticks geprobeerd? Dat zijn een soort tandenstokers met een rubber borsteltje, dat voelt een stuk beter aan.
Hmm, volgens mij is dit net als dat 6 mesjes "beter" scheren dan 5 mesjes...
Een gewone elektrische tandenborstel met goed opzetborsteltje is voldoende... je kan het verbeteren met vooraf flossen/stoken. evt naspoelen met mouthwash... 2x per dag poetsen, minder suikers eten (vooral geen cola en dat soort suiker/zuur combi's). Borsteltje op tijd vervangen...

Heb je geen 300 euro AI apparaat voor nodig...imho
Het is even 100x zoveel als wat ik doorgaans aan een tandenborstel uitgeef, maar het hoeft maar een paar bezoekjes aan de tandarts te voorkomen en het kan al uit...
De catch is natuurlijk wel dat die dat moet doen.
Ik poets al ca. 26 jaar mijn tanden met een domme tandenborstel, en ik heb nog nooit gaatjes gehad. Enkel wat tandsteen, maar in de blauwe maandag dat ik een elektrische heb geprobeerd had ik dat ook. Ik gok niet dat een app die mij gaat vertellen waar ik beter moet poetsen dat verhelpt :+ ik weet namelijk zelf ook wel waar ik beter moet poetsen, maar dat werkt niet, blijkt uit ervaring.

Dus vrees dat je met dit appraat bedrogen uit gaat komen :+
Dat jij nooit gaatjes de afgelopen 26 jaar hebt gehad zegt vrijwel niets over de tandenborstel die jij gebruikt. De ene persoon heeft namelijk meer aanleg voor gaatjes dan een ander. Een elektrische tandenborstel kan voor een goede mondhygiene zorgen, maar dat is zeker niet altijd het geval. In vele gevallen zal je altijd nog zelf extra moeten flossen en of stoken. Waar een elektrische tandenborstel wel heel erg meehelpt is het volgende:

- Dat jij niet je tandvlees kapot borstelt door te hard te drukken (druksensor).
- T.o.v. een normale tandenborstel worden je tanden vele malen schoner (hoeveelheid rotaties).
- Sommige elektrische tandenborstels kunnen ook flossen (verschillende opzetborstels + poetsstanden).

En nu dus ook..

- Poetsverbetering (kunstmatige intelligentie).

Niet alle elektrische tandenborstel hebben deze voordelen, vandaar ook het prijsverschil. Een tandenborstel van 2 tientjes is dus niet even goed als die van 200/300 euro.

[Reactie gewijzigd door iFap op 23 juli 2024 12:08]

Het ontstaan van gaatjes heeft helemaal niets te maken met aanleg/ genetische factor/ de wolf!
Het heeft alles te maken met de mondhygiëne (poetsen, stokeren) en frequentie van zoet consumptie. Hoe vaker (hoeveelheid is niet relevant) je suikers binnen krijgt hoe ernstiger en groter de kans dat je gaatjes ontwikkeld
Dit is niet helemaal waar. Bij veel mensen heeft het met zoet etc.. te maken. De gaatjes zelf hebben niks met genetische factoren te maken, de kans op gaatjes wel.

Glazuurdefecten zoals kaaskiezen zijn erfelijk en hebben ook met aanleg te maken.
Tanden met een dunnere glazuur laag of zelfs helemaal geen glazuur daar krijg je echt wel sneller gaatjes in en dat heeft dan met de aanleg van het gebid en/of genetische factoren te maken.

De wolf heeft er inderdaad niks mee te maken ;)
Correct, er zijn genetische afwijkingen, zoals je zelf aangeeft, die wel van invloed zijn. En toch blijft frequentie van suiker/zoet inname de grootse boosdoener. Zeker bij een gezond persoon is er geen andere reden om te denken dat er gaatjes ontstaan anders dan slechte mondhygiëne icm hoge suiker frequentie. Maar zoals ik jou reactie lees weet jij er meer van dan de gemiddelde persoon
Na er jarenlang ingedoken te zijn, durf ik te stellen dat het een combi is van aanleg en omgeving. Heb je vanaf je geboorte een perfect gevormd gebit (brede kaak, wat ruimte tussen tanden, tanden recht), heb je minder kans op problemen. Voedingsstoffen zoals magnesium, calcium, vitamine A (retinol), D3 en K2 zorgen voor opbouw, heb je genetisch problemen met dat uit voeding te halen (darmproblemen bijv), heb je grotere kans op problemen.
Daarnaast is het überhaupt voldoende eten van die voedingsstoffen een factor, net als eetfrequentie. Iedere keer als je eet, daalt de ph-waarde in je mond en maak je de kans op afbraak groter. Met zoet eten gaat de afbraak harder, maar bij beperkt aantal keren zoet eten per dag zal je in principe weinig problemen ervaren. De hele dag door zoete drank drinken en koek/snoep als tussendoortje is funest, dsn krijgt het gebit te weinig tijd om (met oa voornoemde nutriënten) te herstellen.
Met fluoride zorg je voor een buffer waardoor je gebit meer kan hebben.

Als je max 2 of 3 keer per dag voedingsrijk eten eet, zou je in principe ook niet hoeven te poetsen. Je hebt dan een smerig gebit maar geen gaatjes. :p Een interessante lezing hierover is het (vrij verkrijgbare boek) Nutrition and Physical Degeneration. Een tandartsonderzoeker heeft in de jaren 30 wereldwijd gemeenschappen bezocht zonder toegang tot medische zorg en toch nagenoeg geen gaatjes te vinden. Zijn bevindingen zijn zeer interessant, en voor mij een leidraad geworden om mijn gebit gezonder te krijgen.
Zuren als bijvoorbeeld koolzuur of fruitzuren in frisdranken of vruchtensapjes spelen een veel grotere rol dan suikers, zeker wanneer je dat combineert met iets wat lekker interdentaal blijft plakken als chips of koek.
Ook bij beschadigingen van de keiharde glazuurlaag door bijvoorbeeld tandenknarsen in je slaap ontstaat er een entry point waarop vooral zuren het tandbeen aantasten. Dat valt met poetsen echt niet op te lossen en zo kan je dus prima gaatjes krijgen terwijl je toch gewoon goed poetst.
Bepaalde medicatie waarbij je een droge mond krijgt is ook een grote oorzaak van cariës. Speeksel bevat heel veel stoffen die je gebit beschermen en wanneer je bijvoorbeeld nachtenlang door je mond ademt of gewoon een langere periode een droge mond hebt is dat vaak ook een oorzaak van gaatjes, dat los je niet op met alleen goed poetsen met een geweldige tandenborstel.
Voor de gezondheid van je tandvlees (en ter voorkoming van terugtrekken waarbij kwetsbare wortels, waar geen glazuur op zit, blootgesteld worden) lijkt mij dit best een fijn apparaat.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 23 juli 2024 12:08]

en mondhygiëne is weer terug te herleiden naar ons voedsel, geraffineerd, zuurtegraad, suiker bommen, kunstmatige geur kleur en smaakstoffen, de verarmde bodem en reductie van vitamine mineralen en spoorelementen van wel 80% in de voeding in etc, in ieder geval, als je opgravingen doet naar indianen etc, dan hadden ZIJ op 60 tot 80 jarige leeftijd nog allemaal een puntgaaf gebit zonder gaatjes en tandsteen. En dat zelf Zonder tandenborstel!! maar bv takjes van de neem boom als poetsmiddel.

oa Weston Price heeft daar veel werk van gemaakt en heeft dan ook onweerlegbare feiten op tafel gelegd en is er voor iedereen om te lezen.
Mondhygiëne is het geen wat je dagelijks doet (of zou moeten doen) om de mond te verzorgen. Met andere woorden, 2x pd poetsen en interdentaal reinigen met stokers/ ragers.
Het is juist sinds de introductie van geraffineerde suikers dat er een enorme boost geweest in het DMFT getal in de westerse wereld. Dit kwam pas eeuwen nadat veel beschaving al verdwenen waren. Dat er dan bij Indianen weinig/geen carieuze elementen zijn gevonden geloof ik meteen
De ene persoon heeft namelijk meer aanleg voor gaatjes dan een ander.
Ik verwonderde me hierover, dus ik denk, ik waag er een snelle google-actie aan.

Ik vind dit: https://www.kijkmagazine.nl/mens/caries-tandbederf-erfelijk/
“De kwaliteit van het speeksel en het glazuur verschilt van mens tot mens. Dat is deels genetisch bepaald. [snip]" Maar die genetische aanleg valt in het niet bij andere factoren, benadrukt Van Loveren. “Met de juiste verzorging, een fluoridetandpasta en niet te veel en te vaak suiker of zuur eten, kan iedereen een goed gebit houden."
Dus ja, het klopt wat je zegt, maar het valt in het niet bij de rest, volgens deze bron. Het leek mij ook al veel aannemelijker dat wat je eet een veel grotere invloed heeft op cariësvorming e.a. dan je aanleg.

Zelf heb ik ook nooit gaatjes en poets ik met een normale tandenborstel. Mijn vorige tandarts raadde ook altijd een normale, zachte tandenborstel aan. Ik mijd suiker tegenwoordig echter erg veel, maar dat deed ik vroeger zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 23 juli 2024 12:08]

Ja, er zijn dus meerdere factoren. Belangrijkste factor is sowieso de hoeveelheid suikers. Dat ontken ik ook niet. Mijn punt was juist dat er meerdere factoren zijn waarom iemand wel of niet snel gaatjes krijgt.
Neen, hoeveelheid suiker is minst het relevant. De frequentie van inname is veel belangrijker! Bij wijze van: 1kg snoep wegwerken binnen 5min is minder schadelijk voor de tanden en kiezen dan zuigen op een lolly voor 30min.
Ik gebruik zelf sinds een half jaar een elektrische tandenborstel. Toevallig van Oral-B na deze in een kastje in de badkamer terug te hebben gevonden.

Hulpmiddelen als dat hij een signaal geeft om van kant te wisselen zijn erg handig en het helpt wel gezien je met het tandenpoetsen ook gewoon bijna net zo goed poetst wanneer je minder energie hebt om goed te poetsen.

Maar verbinding met een app op mijn mobiel lijkt mij persoonlijk wel een héél erge niche. Tandenpoetsen doe je gewoon, je moet het goed doen en krijgt tips van de tandarts als je het niet goed genoeg doet.
Om nu 300 euro hiervoor te betalen is mij ook zoiets, vooral als je dezelfde resultaten voor veel minder kan behalen door gewoon je verstand te gebruiken.

Het idee is wel leuk, maar ik zie amper reden om ooit een model als deze over een 'domme' elektrische tandenborstel te halen.
Sinds ik poets met een elektrische borstel merk ik echt dat mijn tanden schoner en gladder voelen en witter zijn geworden. Ik raad het je toch echt aan.
Het feit dat je tanden beter gepolijst zijn zegt heel erg weinig over of ze ook echt gezonder zijn.....
Ik kan JantjeDoedeltjes ervaring ook bevestigen. Laatst nog bij de tandarts geweest en die vertelde mij dat mijn tanden zo schoon waren dat ik nog maar eens per jaar hoef langs te komen. Voor ik een elektrische gebruikte had ik vaak tandsteen en toen ik ook nog eens een gaatje kreeg ben ik volledig overgestapt. Qua dieet geen echte veranderingen maar mijn gebit is nu wel een stuk beter onderhouden. Met een elektrische borstel ben ik gewoon veel alerter op wat en waar ik poets. Omdat de borstel kleiner is kom je ook beter je gebit rond. Ook mijn tandvlees is er veel beter door geworden.
Dat waarschijnlijk niemand deze tandenborstel gaat kopen is geen probleem. Het is gewoon je merknaam versterken, en hopen dat mensen bij een nieuwe tandenborstel toch voor oral-B gaan omdat die technisch voorop lopen.

Daarnaast zijn er vaak ook elementen die een gebruiker niet ziet, zoals hier b.v. accelerometers die wel terug gaan komen in de budget lijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Qlusivenl15 oktober 2019 12:02
300 euro voor een tandenborstel...
Precies. Dat is echt een enorm bedrag voor iets simpels als een tandenborstel opgeklopt met een app. Ik ben vooral benieuwd hoe de build quality is. Veel Oral-B electrische tandenborstels kampen na verloop van tijd met accu problemen bijvoorbeeld.
Andere specificaties van de Genius X zijn zes verschillende poetsstanden, een drievoudige poetsdruksensor die de gebruiker waarschuwt bij te hard poetsen, een ingebouwde timer om ook zonder app precies lang genoeg te poetsen,
Dat heeft mijn huidige veel goedkopere Oral-B tandenborstel ook. In de praktijk gebruik je vaak echter maar 1 poetsstand, namelijk de default. Ook goedkopere modellen laten middels een variatie in de draaiing na verloop van tijd merken dat benodigde poetstijd voorbij is.
De Genius X heeft volgens de fabrikant geleerd van duizenden poetsstijlen.
Kortom, het kent de poesstijl, wat mij vooral iets persoonlijks is, van de meeste mensen niet maar slaat deze "plat" zodat ze in een stijl van het beperkte lijstje passen.

Ik ben nog niet overtuigd.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 12:08]

Haha ja ik heb ook ooit een tandenborstel van 180 gekregen, gebruik toch echt elke dag me euroborstel van de jumbo,, werkt idd prima.
Inderdaad, dat denk ik ook, die van mij de Oral-B Pro 2 2500, kost 48 EURO, net zo goed. :)
Ik verwonder me er ook al over dat men in grote getale aan het ouwehoeren is over een TANDENBORSTEL. Kom op zeg. Plaats dan een artikel over een bierkoeler met kunstmatige intelligentie oid. Of een "diepte" interview met de netwerkarchitecten van youporn. Maar een tandenborstel??
Lol, ik ben best wel van de zinloze gadgets, maar 300 euro voor een tandenborstel met zogenaamde intelligentie is echt volslagen debiel.

Kunstmatige intelligentie is verworden tot een inhoudsloos modewoord.
Helemaal mee eens, zoals ik al vaker heb aangegven, Ai bestaat niet. Noem het machine learning. Het kan niets anders dan waar het voor geprogrammeerd is. Het is dat het nog tussen quotes staat in het artikel, maar weglaten op Tweakers zou beter zijn.
De term kunstmatige intellgentie is inderdaad alleen nog maar een marketing term. Zonde dat Tweakers.net zich laat verleiden om een dergelijke bullshit claim over te nemen en dit als nieuws te brengen. Als het een ad zou zijn, zou ik er nog begrip voor hebben...
Lol, ik ben best wel van de zinloze gadgets, maar 300 euro voor een tandenborstel met zogenaamde intelligentie is echt volslagen debiel.

Kunstmatige intelligentie is verworden tot een inhoudsloos modewoord.
Een groot deel van het doelpubliek is dat ook dus dat word cashen }>
Voordeel van een AI tandenborstel: Tijdens het poetsen komt het IQ van de poetser net boven de 100. :)
Een hoop geld voor een tandenborstel. Ben wel benieuwd of er wetenschappelijk onderbouwd kan worden of dit daadwerkelijk ook tot minder mondzorg lijdt.
Ja hoor, even 'onderbouwd' als verjongende crèmes :X .
Het zal wel klinisch bewezen zijn door een AI.
Devaluatie van de term kunstmatige intelligentie. Het enige wat dit apparaat icm met app doet is al je persoonlijke en meest intieme gegevens doorsturen naar Oral B en "gerelateerde" partners terwijl het adhv een lijstje veel voorkomende poetsstijlen een aantal triviale tips geeft.
en niet te vergeten je verzekeraar zodat als extra motivatie je premie omhoog gaat als je een avondje maar een halve minuut poetst. :+
Ik was vooral benieuwd hoe die app er dan uit ziet, dat is hier te zien (iOS):

https://apps.apple.com/us/app/oral-b/id698092608
"Handig" het weer in je tandenborstel applicatie :D
Hiervan ontgaat mij compleet het nut en nog een app die plaats inneemt op je telefoon. Ipv een goedkoop schermpje op de doc, voor 300Eur moet dat toch mogelijk zijn me dunkt. Maar dit is ook geen toestel voor mij (prijs/kwaliteit).
Telefoons icm een keiharde stenen badkamervloer heb ik nooit zo'n verstandige combinatie gevonden.
Zeker niet wanneer deze op een planchet of wastafel moeten liggen tijdens het poetsen.
Die tandenborstel zal een mail met foto’s sturen naar de tandarts als hij gaatjes ziet ;)
Een beetje AI merkt bederf op VOOR het gaatje, net als de sensor in je toilet je arts alarmeert voor je ziek wordt (en dat is geen grap)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 12:08]

Zou mooi zijn, dan zou je bacterie-concentraties moeten kunnen meten tijdens het poetsen... Maar of het ding dat kan...
Even snel : lichten bacteriën niet op onder UV(of andere freq?
3 mm multispectral sensor er in en klaar ;) (patent pending :*) )

https://spectricity.com/

*update* (ja dus)
Other non-invasive techniques for detection of early caries have been developed and investigated such as Quantitative Light-induced Fluorescence (QLF), DIAGNOdent (DD),

https://bmcoralhealth.bio...0.1186/1472-6831-15-S1-S3

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 12:08]

Is idd een heel cool idee!

[Reactie gewijzigd door jopiek op 23 juli 2024 12:08]

Nu denk je in de juiste richting! Dat zou indrukwekkend zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.