Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: FiringSquad

Vlak voor de release van nVidia's NV20 'GeForce3' chip kijkt FiringSquad nog eens terug op de geschiedenis van het bedrijf, dat in 1993 door drie man werd opgericht. In het artikel komen alle multimedia- en videochips sinds 1995 naar voren (je kent de Diamond Edge 3D kaart vast nog wel). Na zonder succes tijd te hebben gestoken in de NV2 console chip won nVidia in 1997 toch de aandacht met de Riva 128, en in 1998 met de TwiN Texel engine van de TNT. Vanaf die tijd heeft het bedrijf een flinke inhaalslag gemaakt en regeert ze nu de 3D videokaartenmarkt.

Voor meer info en details, check hier het complete artikel. Hieronder een hap uit de inleiding:

When the PC multimedia revolution was just starting, three industry veterans formed NVIDIA in January 1993. Jen-Hsun Huang, NVIDIA's President, had been the Director of Coreware at LSI Logic's "system-on-a-chip" division. Curtis Priem, NVIDIA's Chief Technical Officer, had been the architect for the first graphics processor for the PC, the IBM Professional Graphics Adapter, and more recently had developed the GX graphics chips at Sun Microsystems. Chris Malachowsky, VP of Hardware Engineering, was a Senior Staff Engineer for Sun Microsystems, Inc., and was co-inventor of the GX graphics architecture.

To give you an idea of the state of the industry at the time, "MPC Level 2" had just been declared to promote audio and video technologies on the computer. CD-ROMs and 16-bit sound cards just started growing in popularity. Graphics accelerators at the time supported full motion video as well as photo-realistic, high-color 15-bit and higher color depths. It was in this environment that NVIDIA developed its first graphics chip with the help of SGS-Thomson Microelectronics (ST Micro).

Launched in 1995, the NV1 and STG2000 were the first "complete" multimedia accelerators. The accelerators were otherwise identical except that the NV1 used high-performance VRAM while the STG2000 used DRAM. Although the NV1 was NVIDIA's first product, the chip was very advanced for its time. It featured a complete 2D/3D graphics core, a 350-MIPS audio playback engine, and an I/O processor. The most famous board that used this chip was the Diamond EDGE 3D.

Met dank aan The Source en hjs voor de tip!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ik zal ook eens een verhaaltje schrijven a la "the collector" van John Fowles.

In 1995 ziet de eerste chipset van nVidia het licht. Een geavanceerde video-chip die als eerste vele functionaliteiten combineert waar hele mooie 3D-effecten tevoorschijn komen.

De opvolger, de Riva128 is de eerste chip die korte metten kan maken met de alleenheersende 3D-kaart van 3dfx, de voodoo1. Tevens is deze chip wederom een all-in-one kaart, zodat je dus ook 3D in een window kan draaien, iets wat bij voodoo1 en 2 onmogelijk is.

De TNT komt op de markt. Met TwiN Texturing en 16 Mb geheugen de eerts kaart die korte metten kan maken met de voodoo2. De kaart blonk uit in een heleboel 3D-applicaties en veroverde de markt, aangezien het de ideaale allrounder is.

TNT2 klokt een heel stuk hoger en zelfs een ultraversie komt uit, waar nVidia eindelijk het grote geld mee binnen kan halen., deze kaart is zowel verkrijgbaar als 16Mb als 32 Mb, iets wat toenongewoon is.

De Geforce komt uit, de eerste kaart met een volwaardige Texture&Lightning engine (T&L), zodat nu de grafische chip de naam GPU mag gaan dragen, deze chip zorgt voor de definitieve vestiging op de markt als marktleider (qua snelheid).

De Geforce2 (en later Ultra) zijn een optimalisatie van de Geforce. De specs zijn ongeveer verdubbeld en qua efficiency behoorlijk hoog (halvering stroomverbruik).

nVidia is nu het voorbeeld voor de PC-industrie aangezien dit het enige bedrijf is dat een hele hoge productiecyclus van 6 maanden kan handhaven, iets wat in de snelle PC-wereld een pre is. Op dit moment heeft nVidia de snelste videokaarten van de markt en in hun stal staan de opvolgers al te wachten. Tevens heeft nVidia een contract met Microsoft als leverancier van de xBox.

De andere kant van de medaille is natuurlijk ook aanwezig.

nVidia's eerste chip wordt heel slecht ondersteund, aangezien deze vooral onder windows draait wat op dat moment niet populair is voor spellen makers. De geintegreerde geluidschip kan slecht concurreren met de AWE32 van Creative, welke onder DOS ook moeiteloos en makkelijk draait.

De riva128 is dan wel snel, maar genereert zoveel artefacten bij 3D-spellen dat een 3D-spel eigenlijk gewoon te lelijk is om te spelen. Het duurt tot de ZX-versie opdat de kaart eindelijk meer dan 4 Mb kan aansturen, rond die tijd eigenlijk al een must aan het worden.

De TNT komt ongeveer 6 maanden later uit dan geplant en heeft ipv 125 MHz-clock maar 90 Mhz. Ondanks deze tegenslagen weet deze chip zich toch in de markt te plaatsen

TNT2 is meer van hetzelfde, dat alleen maar duurder bleek te zijn. Hiermee is eindelijk de oorspronkelijk bedoelde clcoksnelheid gehaald.

Geforce1 kaart verschijnt op de markt. Vrijwel iedere AMD-bezitter kan uitkijken naar een andere voeding omdat deze chip teveel vermogen vreet. De kaart heeft ontzettende geheugenbandbreedte tekorten, iets wat de introductie van DDR-geheugen versneld. Problemen die met de introductie van de Geforce2 opgelost lijken. De Geforce2 is wederom een meer van hetzelfde-chip aangezien deze de prestaties heeft die de Geforce1 in de eerste instantie had moeten hebben.

nVidia heeft nog verschillende tekortkomingen. De 2D-beeldkwaliteit blijft een zorgenkindje, de geheugenbandbreedte is tot nu toe de beperkende factor voor de GPU's waardoor steeds duurder geheugen nodig is. De prijzen van nVidia zijn dan alleen maar lineair omhoog gegaan. Toekomst van nVidia is nogal somber, aangezien de rek in efficiency eruit is. Er zullen duurdere chipbak-technieken gebruikt moeten worden die meer uitval hebben. De GPU zal net al de CPU meer in de kloksnelheid en toevoegingen van cache/instructies moeten zoeken. De prijzen van nVidia zullen in de toekomst nogal hoog blijven.
--> ecteinascidin, interessant verhaal, maar waarom werk je het niet verder uit, zodat het als een column of frontpage artikel geplaatst kan worden.
Dat is het in mijn ogen wel waard. Er staat veel te weinig van eigen bodem op tweakers, en dit stuk is meer eer waard dan alleen als reactie.
Jokerman, je hebt 100% gelijk, de edge 3D is vrij heel errug geflopt, toendertijd dat die uitkwam was deze gericht op ALLEEN windows (terwijl de halve wereld DOS 't meeste gebruikte).
Ook omdat de edge3D een graphic&sound kaart was, overlapte 't soundgedeelte je eigen aparte soundkaartje, wat dus voor menig !%&# conflict zorgde. ;(

De edge3D was dus niet echt geslaagd, voor mensu met DOS een aparte soundkaart of met het idee om de Pc te formateren (bij het formateren raakte de Edge3D stuff van z'n initialisatie kwijt, die niet op de install cd's stond, wat zorgde voor, je raad 't al, geen geluid)

Amen (8>
Geluid was idd wel een probleempje, met m'n sb16 erbij gingen spellen als Panzer Dragoon etc nog de mist in omdat ze maar steeds de midi channel van de Edge3D bleven gebruiken. :( (geloof ik, het is al wel een tijdjee geleden datik het gespeeld heb.)

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met init stuff... dat ging op een of andere manier altijd wel goed :) (Gewenning is snel veel dingen proberen ofzo?, kweenie, maar ik geloof ook dat er naderhand nog een patch oid is uitgekomen om problemen op te lossen en dioe zat al op m'n instal cd zover ik weet)

Toch jammer dat er bijna geen spellen voor zijn, het ziet er allemaal best wel goed uit (voor die tijd dan). Maar goed ik gebruik het beestje nog steeds want ik heb niet echt geld om iets nieuws aan te schaffen ...
Idd zag het er goed uit. Panzer dragoon zag er heel erg goed uit. Daar kon D3D toendertijd nog een puntje aan zuigen. Jammer dat die API het niet gehaald heeft, want het was echt een goede en snelle kaart voor die tijd ( wat zou een GF2U doen met die API :9 )
(je kent de Diamond Edge 3D kaart vast nog wel).
Ja, natuurlijk wel. Ik heb zo'n kaartje ook gehad. Helaas werd dat toen niet door iedereen op zijn waarde geschat, zodat er te weinig (games) voor ontwikkeld werd.
Net als de S3 Virge die ook aan het begin stond van 3D maar er amper een spel voor geschreven is.
Maar de S3 Virge is helemaal niet zo goed in 3D. Nu helemaal niet meer maar toen ook niet, al was er speciale software voor geschreven. Eigenlijk waren de Virge-chipsets niets meer dan de nieuwe versie van de S3 964/968 chips die o.a. op de Diamond Stealth kaarten gebruikt werden.
De Edge 3D was beter maar hier werd hoegenaamd geen software voor geschreven.
Ik heb hier ook nog een Edge 3D.
Het was een leuke kaart, maar in DOS kon je er niets mee. Ook die audio was nix onder DOS (alleen MIDI). Zaten verder nog wat sega gamepads met 10 kopjes bij, lekkel...

Onder DOS werkte deze kaart wel met glide games, en ook lekker rap (getest met carmageddon 1 3D Demo).

Ding ligt nu met 2MB RAM te rotten in een grote kist met allemaal van dit soort kaartjes... Misschien dat ie ooit nog eens plaats krijgt in mijn 486...

edit:

in die bak zit ook nog een 8 bits ISA videokaart, voor hercules, kan je zien wat voor oude rommel ik bewaar.
Ik zou hem goed bewaren,
kun je nog ooit met de kleinkinderen over de goede oude 2mb videokaart tijd hebben :)

straks antiek en misschien veel geld waard :)
Dat isa video kaartje kan nog van pas komen als je bios gecorrups is.

Stel je voor, een Athlon 1200 systeem gered door een ISA kaartje met 512K }>
a 350-MIPS audio playback engine, and an I/O processor. The most famous board that used this chip was the Diamond EDGE 3D.
Merkwaardig, ik heb mijn Diamond Edge 3D indertijd nooit muziek horen weergeven, lag dat dan aan mij?

* 786562 Jokerman
zo kun je heel mooi zien hoe snel de revolutie van die kaartjes gegaan is
Leuk dat iedereen reageert op die Edge 3D, en niemand eigenlijk over de rest van dat artikel :P

Maar goed, het was dan ook wel een HEEELE stoere kaart (ondanks dat door nix en niemand support kreeg :P). Vorige week kwam ik er nog een tegen toen ik een probleem ging fixen met de P133 van een vriend van me :)

Ik pak nu trouwens ff de review van de Edge 3D uit de Computer!Totaal (1996) erbij... en ze schrijven dat het video-gedeelte het geluid-gedeelte nogal stoort (ruis etc.), LOL :D

Those were the days... :)
Leuk om zo eens de hele (korte) geschiedenis te lezen. Ik begrijp alleen die plannen voor de toekomst niet. Dat je een aandachttrekker wil bouwen die goed is voor je image (de ULTRA en NV20) wil er bij mij nog in maar ik zou veel blijer zijn met de aankondiging van een MX versie met een betere beeldkwaliteit. Deze chip moet voor hun toch ook belangrijk zijn en dus aandacht krijgen.
overbodig, maar ik moet ff kwijt dat ik het een goed verhaal vind!
[semi off-topic]
Toch wel een bedankje voor M$.(en dat van mij: een linux-fan!)
Misschien vreemd, maar toch wel op zijn plaats: DirectX. zonder directX hadden al die kaarten elkaar niet kunnen beconcurreren. Die nieuwe chips van ATI en Sony (las ik net) kunnen de concurrentie aangaan door gewoon DirectX-drivers te leveren en de rest gaat vanzelf.
En dan brengt me tot een vreemde conclusie: doordat M$ directX heeft gemaakt, is er betere concurrentie mogelijk en worden de prijzen gedrukt. M$ zorgt voor lagere prijzen... wie had dat ooit gedacht?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True