Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: X-Bit Labs

Sinterklaas 82 tm submitte het nieuws dat Samsung het eerste bedrijf is met 128Mbit DDR SDRAM chips met een klokcyclus van 4ns, oftewel 500MHz aan effectieve bandbreedte. Samsung verwacht er dit jaar 700 miljoen dollar mee te verdienen, omdat ze voorlopig de enige zijn die 500MHz garanderen. Vooral makers van videokaarten zitten te springen om dit soort snelle geheugens, er zijn natuurlijk al een aantal kaarten met geheugen dat op 500MHz kan draaien, maar dan met een officiele rating van 5 of 4.4ns (400/460MHz). Door de positieve verwachtingen van Samsung denkt X-Bit Labs dat aan het einde van dit jaar alle nieuwe videokaarten 500MHz of sneller geheugen hebben:

Samsung announced that they launched the first 128Mbit DDR SDRAM chips officially working at 500MHz (250MHz DDR). In the nearest future the company is going to ship them to all the graphics chips manufacturers. Also Samsung is planning to get about 700 million dollars revenue from selling these particular chips in 2001. So, we dare suppose that in the end of the year 500MHz DDR memory will become an ordinary thing for all graphics cards. By the way, we have to remind you that now you can find some graphics cards with the memory working at 500MHz (unofficially, of course). For instance, 5ns EliteMT chips installed onto Leadtek GeForce2 Pro card.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik begrijp niet zo goed waarom je 250 Mhz DDR geheugen op je video plankje wil hebben, Framerates boven de pak'em beet 40 in 1600*1200 op 32k is toch snet zat? of zie ik dat nou verkeerd??
Da's wel zat ja, maar vergelijk Quake, Quake2 en Quake3 maar eens op een willekeurige PC... dan merk je toch dat spellen steeds zwaarder worden en daarom 'moet' je toch ook vooruit blijven gaan met je videokaarten (hoewel het een beetje een kip-ei verhaal is).
Inderdaad, als je puur naar het aantal polygonen kijkt
in de nieuwe games heb je veel bandbreedte nodig. Maar technieken als hidden surface removal, betere compressie en andere software truukjes beginnen echter ook meer en meer het licht te zien.
Dit lijkt in ieder geval een goedkopere oplossing.
Toch? ;)
Goed, als je eenmaal 1600X1200X32 op 60 FPS (gemiddeld, niet peak !) kunt draaien (ik maar er maar ff 60 van 40 vind ik net te laag) dan begin je dus om de beeldkwaliteit nog strakker te krijgen aan FSAA...

En dan komt de nieuwe Unreal of Quake Engine uit, met echte Curved Surfaces, polygonen nog meer omhoog, skeletal Animations, polygonen omhoog.. Dikkere textures, you name it...
geheugen bandbreedte is niet de bottleneck voor de framebuffer, maar meer voor het geheugen dat vol zit met textures... hoe sneller het geheugen, hoe hoger je de resolutie van de textures, of hoe meer textures je kunt tonen zonder fps verlies tov trager geheugen.
OMG! Dit gaat mijn videokaart echt ZO leuk vinden! Draait ie eindelijk hoe ie MOET draaien. Ik denk aan een fijn 400fps op HalfLife ofzo }>
Mijn dag is echt weer goed, nu alleen me portomonnee nog...
"een fijn 400fps op HalfLife"

alsof jouw monitor 400Hz is grapjas |:(
400fps kan wel. Maar de weergave beperkt zich alleen tot de refreshrate.

Of het dan zinnig is?
Tsja. Maar wel leuk dat je dan de resolutie flink omhoog kan gooien :)
Gezien deze klokfrequenties nu ook al haalbaar zijn, mits je je kaart overklokt natuurlijk, is dit artikeltje geen schokkend nieuws. Ik denk dat de haalbare grenzen van deze techniek wel bijna zijn bereikt, wil men de productiekosten niet exponentieel laten groeien.
Laten ze maar van dat Quad Data Ram op de nieuwe kaartjes solderen, moet toch lukken?? :P
ze zijn zoiezo wel haalbaar doordat nVidia gewoon goed geheugen ertussen uit zoekt voor vid. kaarten als de ultra ed. maar nu wordt het uiteraard allemaal een stuk goedkoper.
trouwens, zal het in de toekomst niet prachtig zijn als vid. kaarten insteekbaar geheugen hebben, dat je een vid. kaart zonder mem koopt, ik bedoel, nvidia doet steeds meer moeite om ze met alle soorten geheugen te leveren, over/onderproductieprobleem is meteen opgelost als we zelf kunnen kiezen, hoeven ze maar 1 soort te maken. Mensen die GF2 ultra willlen zijn meestal toch nerds }>
Om het even correct te houden:
Nvidia doet niets met geheugen, behalve voor een paar testkaartjes misschien. De kaartfabrikanten (Asus, Creative, ...) houden zich daarmee bezig.
Nou ben ik wel beniewd wat dat gaat kosten, want anders zijn die videokaarten straks helemaal niet meer te betalen.

Ik zou ook wel eens willen weten wanneer er nou eindelijk eens een moederbord komt wat zulk geheugen goed ondersteunt...
Volgens mij betekent dit dat de prijs van het geheugen op die videokaarten zal dalen, omdat nu voor elk chippie die 500MHz gegarandeerd wordt.

Tot nu toe moest 400MHz geheugen overgeclockt worden, dat staat hierboven ook al. Maar dat geheugen wat overgeclockt wordt, moet handmatig worden uitgezocht en getest. En dat is duuuuur!

Die stap, het uitzoeken en testen, is nu niet meer nodig om 500MHz te halen, dus de kosten daarvan vallen nu ook weg.

Binnenkort op je videokaart: 600MHz geheugen, handmatig gepickt uit 500MHz geheugen! En dan begint het weer van voor af aan.

MetalStef
Ik denk niet dat eind van dit jaar ALLE vidkaarten 500MHz geheugen hebben. Want de fysieke grens van 4ns is moeilijk te doorbreken. En de meeste vidkaarten-producten verkopen graag van de "light" of MX-versie die met langzamer geheugen gewoon veel goedkoper zijn. Zeker als alle vidkaarten straks standaard 128 MB krijgen...
Het is duur omdat het schaars is, maar als Samsung er zoveel (700 miljoen winst, waarschijnlijk veel meer omzet) denkt te kunnen maken zal de prijs ook wel zakken, het enige wat nog ontbreekt is concurrentie.

Toch vind ik het wel een goed vooruitzicht dat een groot bedrijf als Samsung zich ook gaat richten op dit soort toepassingen. Nu nog wachten tot een van die vage quad band systemen ook daadwerkelijk toegepast wordt.
Bij de HL gamer gaat het er niet om wat hij ziet, maar wat het console hem ZEGT dat hij ziet. Hoe hoger, hoe meer hij geaanbidt wordt door andere gamers :)
Vooral makers van videokaarten zitten te springen om dit soort snelle geheugens, er zijn natuurlijk al een aantal kaarten met geheugen dat op 500MHz kan draaien, maar dan met een officiele rating van 5 of 4.4ns (400/460MHz)
Naar mijn weten had de Canopus 8800 (gts2-ultra) dit al
http://www.canopus.co.jp/catalog/sp8800/sp880 0_index .htm
Hmm als ik mijn Voodoo 5 maar een beetje overclock gaat ie gelijk onstabiel draaien. :'(
Dus ik heb er niet z`on hoge pet van op.
Eerst zien dan geloven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True