Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: X-Bit Labs

X-Bit Labs vertelt ons dat volgens de laatste geruchten Hercules van plan is om de krachtigste GeForce2 MX kaart van allemaal aan te kondigen volgende maand. Niet alleen zal de snelheid van het geheugen opgeschroefd worden naar 200MHz, maar zal de hoeveelheid verdubbeld worden naar 64MB. Wat het nut is om een budgetchip van zoveel geheugenkracht te voorzien is eigenlijk een beetje onduidelijk, hij zal uiteraard wel sneller zijn, maar er moet dan ook flink meer voor betaald worden. X-Bit Labs denkt dan ook dat hij alleen nuttig is om omgebouwd te worden tot Quadro 2 MXR:

To tell the truth, a Low-End graphics card with 64MB of memory is a total nonsense. Neither of the today’s games can involve so much memory. Why on earth did Hercules develop such a thing? The reason seems to be closely connected with the memory clocking. The matter is that NVIDIA doesn’t allow anybody to veer away from the required 166MHz memory frequency, because the new faster cards could influence the sales of the regular GeForce2 MX based ones. Hercules seems to have been lucky enough to get NVIDIA’s permission for an extraordinary card like this exactly due to 64MB memory. So much memory will make this card considerably expensive. Certainly, it will be also more attractive for customers, but not because of the amount of memory used but due to the higher memory frequency.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

1e: Dacht dat vooral de geheugenbandbreedte de 2 MX parten speelt.
De grootste bottleneck van deze kaart is echter weer de bandbreedte van het geheugen die net als de SDR GeForce 2.7GB bedraagt.
http://athena.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11807

Zal zo´n kaart dan niet TRAGER worden door er juist meer memory op te zetten?

2e : The matter is that NVIDIA doesn’t allow anybody to veer away from the required 166MHz memory frequency
Toch zijn er kaarten die standaard hoger draaien dan 166MHz memory clock: in de tabel hier zie ik van 143 (DDR) tot 210 MHz voorkomen.


3e X-Bit Labs denkt dan ook dat hij alleen nuttig is om omgebouwd te worden tot Quadro 2 MXR.

Zelfs dan is het waarschijnlijk efficienter (en goedkoper) om een gewone GF2 tot Quadro2 om te bakken aangezien je toch iets meer hebt aan 2 extra rendering-pipelines dan aan 32 MB extra geheugen....


eigenlijk zegt dit al weer genoeg over het huidige monopolie van nVidia:
lucky enough to get NVIDIA’s permission
|:(
Zal zo´n kaart dan niet TRAGER worden door er juist meer memory op te zetten?
Nou, dat zal zo'n vaart niet lopen. Door meer geheugen zal je latency of de efficientie niet echt minder worden. Uiteraard heeft het wel een snelheidsverhogend effect bij hogere resoluties. Het zal je MX dus meer geschikt maken voor high-res-gamen. Of ie daarmee aantrekkelijker wordt dan een Geforce GTS 32MB waag ik nog wel te betwijfelen, maar een review die ons daarover uitkomst brengt zal wel niet lang op zich laten wachten als ze er echt komen :)
Doordat er 2x zoveel chips op zitten kan je het geheugen in interleave modus aanspreken waardoor de bandbreedte wordt verdubbelt zonder de databus te versmallen
Interleave is een feature van 3dfx, maar misschien dat ze (NVidia) het sinds de overname van 3dfx WEL kan gaan toepassen. Dan wordt het ineens heel erg interessant om meer geheugen te gebruiken
Maar is dat een hard- of softwarematig feature? Als het softwarematig is zou het kunnen dat het in een nieuwe driver-release nog voorkomt.
Lijkt me wel heel sterk dat dwarsligger Hercules en niet hofleverancier Asus dan als eerste deze feature zou mogen gebruiken.
Tuurlijk heeft dit absoluut geen zin. Als je met een gewone GF2 met 64Mb al niet meer fps haalt dan met 32 mb, waarom dan in ene wel met een MX? Die verhoging van de mem zal wel helpen, maar ik denk dat je dan beter die extra 200,- in een gewone GF2 kan stoppen...
De GF2 heeft 128bit bandbreedte met DDR geheugen. Dat een veel grotere capaciteit heeft. 166mhz DDR is efectief 333mhz.

Door die veel grotere geheugenefficientie kan de Geforce 2 GTS met 32MB zo ver komen.

De Geforce2 MX heeft 128bit met SDR geheugen. Bij deze kaart willen ze dat op 200mz laten draaien en dat is effectief dus 200mhz.

Het geheugen van de Geforce GTS is dus 40% efficienter.

Bij de GTS 32MB merk je veel minder van een geheugentekort dan bij de MX vanwege het betere presterende geheugen.

Ik denk dat je het verschil bij de MX toch echt wel gaat zien. Als je al ziet wat je er mee wint als je de kaart overklokt van 166 naar 200 (zo'n 20% stijging in FPS), en dan vooral op een resolutie als 1024X768, dan is het wel heel duidelijk dat de MX een ernstig tekort heeft aan geheugenbandbreedte. IPV sneller geheugen wordt dat opgelost met meer geheugen. Resultaat zal hetzelfde zijn-> sterk verbeterde prestaties in hogere resoluties.
IPV sneller geheugen wordt dat opgelost met meer geheugen. Resultaat zal hetzelfde zijn-> sterk verbeterde prestaties in hogere resoluties.

Leg eens uit waarom MEER geheugen nu precies sneller is :?

Dat de kloksnelheid verhoogt wordt en dat daardoor meer fps gehaald worden snap ik, maar dat verdubbeling van het geheugen (bij gelijkblijvende techniek) voor een snelheidswinst zal zorgen....

Ik ben beniewd hoe hij presteert t.o.v. een gelijk geklokte kaart met 32MB.
sterk verbeterde prestaties in hogere resoluties.
Daar draait het dus om. Hoge resoluties. Hoge resoluties houden in grote databestenden. Ik weet dit allemaal ook niet meer uitmijn hoofd hoor, dus vergeef me als ik er iets naast zit :)

Bij een resolutie van 1024X768 heeft een frame een grootte van zo'n 32MB dacht ik. Dit gaat dus nog net, maar je bent al beperkt met je snelheid. De GPU moet wachten met het opslaanvan de volgende frame tot de huidige frame verstuurd is. Als je er nu meer geheugen op poot kan de kaart wel 2 frames opslaan. Het komt er vooral op neer dat de GPU niet hoeft te wachten op het geheugen en gewoon een continue datastroom kwijtkan naar het geheugen. Dan is hij in staat meer FPS te produceren. Dit is op te lossen met heel erg snel geheugen, maar wat meer geheugen werkt uiteraard ook. Dan is er ook weer geheugen beschikbaar voor de GPU.
Grootte van een bestand is ook afhankelijk van het aantal bits per pixel. Bij 32 bits in 1024 of hoger voldoet 32MB dan ook idd net niet meer. Door DDR-SDRAM te gebruiken is de bandbreedte net dat beetje groter wat ook net nodig is.

Maargoed, ik vind het vreemd dat ze zo veel geforceII versies maken. Eerst een budget versie maken en die later nog eens extra uit gaan brengen met anders geheugen etc. vind ik toch een "Vage" optie. Lijkt wel of ze nix te doen hebben (buiten de NV20) een maar een beetje extra leuke overgeclockte kaarten uitbrengen :).

Maargoed, door DDR ram zal de bandbreedte van het geheugen net dat beetje erop vooruit gaan dat de kaart sneller maakt. Maar zeg nou zelf, wie is er nou van plan of met een GeforceII MX (!) in een hogere res. dan 1024 te gaan spelen. Bovendien, wie er er nou NIET tevreden als hij niet in 1280x900 kan spelen om maar een voorbeeld te noemen. 1024x768 is scherp genoeg en ziet er prima uit met 32bit kleurdiepte.

De kaarten die ze tegenwoordig maken hebben volgens mij eerder de functie het "allersnelste" product neer te zetten t.o.v. de concurrentie. Vandaar volgens mij ook de verscheidenheid aan versies.
Lijkt me dus het handigste om een 32 meg MX te kopen en die over te klokken naar 200 Mhz ;)
pcies... maar ik snap ook niet waarom ze het geheugen niet op 200 mogen zetten van nVidia... die gainward mxjes draaien toch ook standaart 200/210?
Er KAN ook DDR geheugen op een MX. 64 bits ipv het gebruikelijke 128 bits geheugen.
Dat is de streek die creative heeft uitgehaald met hun GF2MX DDR. Die hebben 64 bits 143 mhz DDR geheugen op hun kaart geplaatst dat effectief een kleinere bandbreedte heeft dan het voor een MX gebruikelijke 128 bits 166 mhz SDR geheugen. :r

Nvidia heeft de MX chipset opzettelijk verminkt zodat het geen 128 bits DDR geheugen kan adresseren. Indien het dit wel kon zou deze veel goedkopere chipset een directe concurrent van de GTS worden, en dat moest Nvidia natuurlijk niet hebben :7
Die zijn wel goed, maar niet gek ;)
Bekijk het eens van deze kant. Geheugen is lang zo duur niet meer. Ik denk dat het de fabrikant maar 50 gulden kost om daar 32mb extra sdr ram op te zetten. Het zal wel geen geen 5ns zijn.
alle textures passen nu mooi op het kaartje zonder gebruik te hoeven maken van het systeemgeheugen. Niet echt een issue overigens indien S3TC gebruikt kan worden.
Ondanks dat het kaartje waarschijnlijk niet merkbaar beter zal presteren, vind ik het toch wel erg cool dat ze hem vast ontwikkeld hebben, Damn 64MB / 200Mhz :P
Waarom passen ze het design nou niet zo aan dat er ook DDR geheugen op kan? Of zijn ze dan bang dat mensen toch liever de normale GTS nemen?
Sterker nog, er bestaan op DIT moment al Geforce2MX kaarten met DDR-SDRAM.

Ze zijn zelfs al te koop in nederland. Creative verkoopt ze al en de ddr versie is ongeveer F30,- duurder dan de sd versie. Kijk F30,- heeft bijna iedereen er wel extra voor over lijkt me.

Heel erg jammer is dat deze kaart nog nergens is getest, maar bij Gistron aka Intercom verkopen ze hem al. Hier de site:

http://www.gistron.com/onderdelen/videokaarten. htm
Je kunt hem voor F339,- Incl. BTW bem8igen.
Sterker nog, er bestaan op DIT moment al Geforce2MX kaarten met DDR-SDRAM.
Die DDR van creative heeft een 64-bit brede databus tegen de 128 van de gewone sdr. Je hebt bij die creative kaart ddr nodig om sdr snelheid te halen. Enige voordeel lijkt mij dat creative maar 2 chips hoeft te gebruiken ipv 4 (32 bit/chip).
Als ze dat doen dan is het toch niet meer aantrekkelijk om de MX te gaan kopen! De kosten worden dan veel te hoog, waardoor het voordeel van een MX (de lage prijs) niet echt meer geldt.

Maar toch snap ik niet echt waarom ze dan wel 64 MB SDRAM op een MX kaart zetten. De hardcore gamers kopen toch wel een Geforce2 GTS en de gewone burger heeft aan een Geforce MX 32 MB genoeg.
zoals er al staat

* So much memory will make this card considerably expensive *

wat heb je nou aan die 64 MB op een videokaart.
ik weet niet of dit geheugen ook gewoon gebruikt kan worden als werk geheugen, maar dat zie ik nergens terug. ik zou zeggen 32 MB is voorlopig toch wel genoeg :)

edit:

voorlopig hebben de standaart compu's die je koopt in de winkel een werkgeheugen van 64 MB, wat heb je dan aan die 64 MB op een videokaart, dat is wat ik bedoel.
Ja... maar da's nu....
Ooit heeft een kennis van me nog >f12.000 betaald voor een AT bakkie met 1/2 mb geheugen en 2 mb harddisk...

Kijk, als iedereen maar blijft kijken naar nu dan zouden we nu nog met z'n allen pong spelen en was tweakers.net er ook nooit gekomen :).
\[off-topic]
Dat pong heb ik pas nog gespeeld op mijn Tbird@1232. Dat is GVD niet te doen man! :( Gaat veel te snel!
Kutcomputers van tegenwoordig :P
\[/off-topic]
Ik heb dit verhaal ook al gehoord van hercules. Maar nu weet ik het zeker.

Ik moeteerlijk zeggend at ik hier niet zoveel van verwacht. Ik denk dat zo het prijsverschil teklein al worden tussen een mx en een gts.
Ik denk dat dit meer een 'test ground' is voor hercules, ze kunnen op deze manier kijken wat er commercieel te halen is op deze markt.

Er zullen toch nog genoeg mensen zijn die dit kaartje kopen, en qua research hoef je voor de GF2 MX eigenlijk niks meer te doen, alleen het bordje ontwerpen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True