Defrag moet uit Win2K wegens religie CEO Executive

WinInformant stelt ons op de hoogte van een vreemde zaak. Het defragmenteer programma dat met Windows 2000 wordt meegeleverd moet namelijk van de Duitse overheid verdwijnen, aangezien de directeur van de fabrikant (Executive Software) een religie heeft die de hen niet aanstaat. Craig Jensen is aanhanger van de "Church of Scientology", een soort sekte die erin gelooft de lichamelijke en geestelijke gezondheid met behulp van wetenschappelijke middelen te kunnen verbeteren. Volgens Duitsland zou het goed kunnen dat Diskeeper, waarvan het defragmenteer programma van Windows 2000 is afgeleid, een beveiligingsprobleem heeft:

This issue was first raised right before the release of Windows 2000, when Germany complained about the feature, written by Executive Software, makers of the award-winning Diskeeper products. Executive Software's CEO is Craig Jensen, who is a Scientologist.

Germany expressed concerns that the software might include "a security problem," as the country has clashed with Scientologists in the past because Germany considers Scientology to be a cult, not a religion.[break]Tegen mijn verwachting in heeft Microsoft positief op het voorstel gereageerd en uitgebreide instructies voor het deïnstalleren van Disk Defrag op haar Duitstalige site gezet. Uiteraard is Executive het niet eens met de beslissing; de geloofsovertuiging van een directeur zegt namelijk niets over de kwaliteit van de software, zo meldt het bedrijf:[/break]So this weekend, Microsoft provided complex instructions on its German Web site about removing the Disk Defrag feature. "In Germany, they are very, very sensitive with these things," a Microsoft spokesperson said, explaining the instructions. "They recommended not to use this tool."

Executive Software says that its CEO's religious beliefs have nothing to do with the company or its products. "Just like a company owner might be a Christian, it's a religion and that's his belief, and it has nothing to do with developing software and selling software,'' said Executive Software's Chris Cavanagh.

Zou dit trouwens niet onder discriminatie vallen? In Nederland heeft iedereen vrijheid van geloofsovertuiging, dus lijkt me dat dat in Duitsland ook wel zo is. Vreemd dat de overheid zich dan zo negatief over een bepaalde geloofsovertuiging mag uitspreken.

Door Mark Timmer

06-11-2000 • 18:41

81

Bron: WinInformant

Lees meer

Reacties (81)

81
80
57
21
6
9
Wijzig sortering
één: Scientology is een in Duitsland verboden organisatie.

Twee: Het is hun doelstelling om in elke organisatie op sleutelposities aanhangers van de sekte te krijgen om zo een zo groot mogelijke invloed te kunnen krijgen.

drie: Dit met elkaar kombinerend krijgen de Duitsers een ongemakkelijk gevoel als het om een stuk software gaat wat toegang heeft tot ALLE DATA op alle schijven.
het is natuurlijk ook een beetje voorzorg. gezien het verleden van duitsland is dit wel logisch. het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met indoctrinatie van de natie hele en hele enge denkbeelden de macht grijpt
De duitse c't heeft al maanden geleden (bij de introductie van win2k) geschreven over de relatie scientology-diskeeper-win2000.
Zie www.heise.de/ct/inhverz/search.shtml?T=scientology

De discussie draait om de vraag of Scientology een religie of een (gevaarlijke) sekte is. Hiervoor moet je m.i. naar de feiten kijken die bekend zijn over deze club. Uit de artikeltjes in de c't blijkt dat de duitse regering tamelijk geinformeerd was en dus niet zomaar iets verbiedt.

Voor het overige lijkt het me goed als gebruikers zelf kunnen kiezen of ze een bepaalde 3rd party add-in gebruiken of niet.
Klopt. Scientology was daar ook niet blij mee. Ze hebben toen o.a. een keer of 2-3 een draak van een advertentie in de C't geplaatst. Bill z'n hoofd bijgeplaatst in dat monument met die Amerikaanse presidentenkoppen uitgehakt in een berg. Met een of andere tekst erbij dat God Gates himself diskkeeper zo'n super product vond dat hij het in windows gestopt heeft. :r

Toen was ik meteen overtuigd dat $cientology een hele aardig organisatie is, die het beste met de mensheid voor heeft. :*)
ik geloof niet helemaal dat jullie weten hoe eng scientology is. Een van haar doelstellingen is door list en bedrog mensen naar je hand zetten. spioneren hoort daar zeker bij. Als een directeur van een firma die software levert voor een systeem dat secure moet zijn daarbij zit is de zaak verdacht. Logisch.

scientology zijn die lui die mansen stalken, mensen aanklagen, en leer hebben hoe mensen kapot te maken etc. echt zeer zeer eng. Het is eigenlijk helemaal geen religie in de zin van het woord dat we normaal gebruiken. Het is meer een dievengilde.

Ik denk dat msoft trouwens doet wat duitsland wil omdat ze bang zijn voor de europese unie met haar onderzoeken. msoft heeft zich nog niet in de regering gekocht hier.
Misschien een beetje off-topic, maar toch:

De Duitse overheid treedt al langer hard op tegen alles wat maar naar Scientology riekt. Als ik me niet vergis doen ze dat overigens op basis van wetgeving, dus discriminatie is 't dan niet meer (al lijkt het er wel op natuurlijk).

Voornaamste reden die door de Duitse regering aangevoerd wordt is de staatsveiligheid: men verdenkt Scientology - en niet geheel onterecht hoor - van subversieve activiteiten. Dit geldt overigens óók voor een aantal andere sekte-achtige clubs, maar die zijn allemaal niet zo groot / machtig als Scientology.

De Duitsers zijn erg bang voor infiltratie van politiek en economie door Scientology, en weren dus leden van deze club daar waar mogelijk uit hogere (overheids)functies.

Wie zich wat meer in organisatie en optreden van Scientology verdiept zal snel merken dat dit een héél foute club is, die middels een zeer strakke hiërarchie inderdaad pogingen onderneemt om zo veel mogelijk belangrijke posities door leden te laten bezetten. Ook schuwt men extreme methodes niet, vooral niet als 't er om gaat ex-leden het zwijgen op te leggen (dan heb ik 't in eerste instantie over psychische druk hoor, geen moordpartijen).

En wie goed nadenkt snapt al snel dat een stukje software dat door één van de leden van deze club is ontwikkelt een héél gevaarlijk gereedschap kan zijn! Naar mijn smaak is de Duitse regering dus niet helemaal verkeerd bezig hoor :-)
Als ik me niet vergis doen ze dat overigens op basis van wetgeving, dus discriminatie is 't dan niet meer (al lijkt het er wel op natuurlijk).
Dat is natuurlijk niet per definitie waar.
Het geval Scientology laat ik buiten beschouwing, want daar kan ik niet over oordelen, maar niet zo lang geleden, hadden ze ook rassenwetten in de VS, nog minder lang geleden ook in Zuid-Afrika. Om nou te zeggen: "Het was geen discriminatie dat zwarten daar niet mogen komen, want het was op basis van wetgeving.'
Nou nee...
[off-topic]
Hebben jullie wel een met de Scientology te maken gehad ? Nee ? Waar praten jullie dan over ?

Scientology aanhangers zijn zonder uitzondering geflipte figuren die een gevaar vormen voor zichzelf en voor hun omgeving. Als dat soort mensen aan de macht komt dan is het leed niet meer te overzien.
[/off-topic]
Ja, ik heb wel eens met scientology te maken gehad ja :(

Sinds ze mn adres hebben, krijg ik minimaal 1x in de maand (vaak 2 of 3x) een brief met een uitnodiging voor een bijeenkomst, een test 'hoe gezond ik wel niet ben en kan worden', en om de zoveel tijd word ik opgebeld door een of andere gek die me naar een bijeenkomst probeert te krijgen. Ben er nog nooit geweest, en zal er nooit komen ook. Al meerdere keren vriendelijk (na 20 keer niet meer zo vriendelijk...) verzocht of ze me niet meer wilden lastigvallen en of ze al mijn gegevens wilden verwijderen uit hun bestanden, maar ho maar. Geen denken aan.

Kijk echt uit met deze lui. Het zijn niet zomaar 'godsdienstigen'. Je moet er echt voor uitkijken.


* 786562 WOrKstation
Voor wat ik van Scientologie weet ben ik het helemaal met je eens!
een tijd geleden was er die open brief van een stelletje acteurs aan bondskandelier Kohl (toen nog) omdat hij Scientologie een Cult noemde, die (domme) Acteurs gingen dat toen met de Holocaust vergelijken, ze vonden het net zo erg en tekenend voor de Duitse instelling...
En dat kan ik nou echt niet begrijpen.
Hebben jullie wel een met de Scientology te maken gehad ? Nee ? Waar praten jullie dan over ?
Nee, gelukkig niet, maar so what? Het gaat over een stukje software, niet over wat iemand verder denkt of doet. Als zijn software gewoon goed is, prima, lekker gebruiken. En als er inderdaad echt een lek in zit dan is dat reden genoeg om het niet te gebruiken. Beetje vette bullshit om puur vanwege iemand zijn religie de software af te keuren :(
Scientology heeft de neiging om alles, en dan ook werkelijk _alles_ te doen om zichzelf te verrijken. Met opzet een backdoor aanbrenegen in een stuk software dat als root/administrator moet draaien is een piece of cake natuurlijk. Dat lek hoeft niet aantoonbaar aanwezig te zijn om de software -- zeker voor gebruik door de duitse overheid -- niet te vertrouwen te maken.

De Duitse overheid schat blijkbaar de kans van aanwezigheid van een dergelijk lek hoog genoeg dat ze er dit soort werk van willen maken.
Kwam een keer uit de American Bookstore in de Kalverstraat, werd ik aangesproken door zo'n scientology vent (8> ... of ik wat meer van mezelf wou weten.

d8 dat het geen kwaad kon en had ff een persoonlijkheidstest ingevuld. (Natuurlijk?!) was de uitslag zo negatief dat ik me meteen moest laten behandelen.
De vrouw O+ die me interviewde d8 het zich dus ook te kunnen permitteren om tegen me te schreeuwen en me te vernederen tegenover alle aanwezigen met de fake :( uitslag!

Gaf ze de vinger en was pleite. :r
Laat me niet zomaar brainwashen...

BTW: niet zo slim om zomaar je persoonlijke gegevens achter te laten (anywhere!)...
Damn, heb defrag weekelijks gescheduled
hebben ze misschien toch m'n gegevens |:(
Ik wou ff reageren op zonoskar, wat nou religieuze mensen zijn kuddedieren, ik ben zelf christen, en nou kan ik niet echt zeggen dat er veel mensen zijn die gelovig zijn. Of ik ben de enige die er voor uitkomt (d8 t nie). Duzzzz....
Engage!
Anoniem: 6689 @pica7 november 2000 12:17
Wil niet vervelend doen, maar iedereen is een kuddedier, daar ben je immers mens voor. Alleen de kuddes zijn soms heel klein. Als jij helemaal gek bent van Trance-muziek o.i.d dan loop je ook achter een kudde aan. Als je dagelijks het nieuws volgt op Tnet ben je een tweaker-kuddedier.

Zelf ben ik totaal niet religieus en bewust mee gebroken toen ik 18 was, want ik laat mij door niemand vertellen hoe ik tot op de letter moet leven. Ik heb elementen gekozen die mij het gevoel geven dat ik goed leef. Daar zijn elementen uit christendom waar ik volledig achter sta in opgenomen (aantal van de tien geboden), maar om nou te zeggen dat ik onvolwaardelijk in God geloof. In christendom zitten ook de nodige fouten.

Het probleem is dat als mensen iets te fanatiek aanhangen ze zieltjes willen winnen op alle mogelijke manieren en dat hun visie de juiste is. Alle tegenargumenten worden zonder redenen van tafel geveegd en ze zullen koste wat het kost jou overtuigen dat JIJ fout bent en zij goed. Gevolg: Christelijke kruistochen tegen andere geloven, Jihad tegen niet moslims, Holocaust. Fanatieke aanhang van welk denkbeeld dan ook heeft altijd oorlog als resultaat gehad en zal het ook hebben in de toekomst.

Scientology valt niet onder religie, maar wordt wel zo gebracht. De leiders zijn bijna heilig verklaard en hun woord is wet. En dat is iets wat je totaal niet wilt in je leven, je wilt toch een zo groot mogelijke vrijheid hebben. Vrijheid bestaat niet, maar je moet toch het gevoel of de waan hebben dat je het zoveel mogelijk hebt.
Wil niet vervelend doen, maar iedereen is een kuddedier
Heb je helemaal gelijk in: we lopen allemaal achterelkaar aan naar tweakers.net :)
Religie is het volgen van de ideen van een bepaald persoon of entity. Is dat niet wat kudde dieren ook doen? iets volgen.
Allereerst: Ik moet ook niets hebben van Scientology!

Toch vind ik dat er tamelijk ongenuanceerd gepost wordt, hier op t.net.
Scientology is inderdaad een supercommerciële club, die zich bedient van onfrisse praktijken. Om nou meteen te zeggen dat alle leden gestoord zijn en gemeden moeten worden, is echter een brug te ver. Zo zegt Arjan Schperes:
Scientology aanhangers zijn zonder uitzondering geflipte figuren die een gevaar
vormen voor zichzelf en voor hun omgeving.
Wedden dat 'ie ondertussen wél een fan is van Tom Cruise en/of John Travolta? Beide heren zijn prominente Scientology-aanhangers...

Het verzamelen van gegevens: kun je inderdaad vraagtekens bij plaatsen. Echter, de mormonen hebben een veel groter en completer archief. Vrijwel idereen in Europa en de USA komt daarin voor. Hoor ik daar iemand over?

Tenslotte nog even dit:
Scientology is een hersenspinsel van een vreemde freak genaamd L. Ron Hubbart. Ooit SF-auteur, maar nimmer doorgebroken. Hij had inderdaad nazi-achtige trekjes en had als rechterhand van Göbbels geen slecht figuur geslagen. Zijn enige écht succesvolle werk is z'n religie: Wij zouden bannelingen zijn die niet aan de normen voldeden van een of ander ruimtevolk. Door aan jezelf te werken middels de door Scientology voorgeschreven leer (en niet te vergeten dure cursusjes), kun je jezelf opwerken om uiteindelijk herenigd te worden met het superras... Als mensen zulke idioterie willen geloven is dat hún zaak. Op de keper beschouwd, is het niet idioter dan de gemiddelde Indiase religie, de Islam, Hare Krishna of andere sectarische onzin. Waarom wordt de Moon-sekte wél geaccepteerd in Duitsland en Scientology niet? Beiden zijn hypercommercieel en zetten hun leden onder druk. Waar zit 'em het verschil? Waarschijnlijk in het feit dat Scientology het op een of andere manier voor elkaar weet te krijgen invloedrijke figuren aan zich te binden.


* 786562 The
Echter, de mormonen hebben een veel groter en completer archief. Vrijwel idereen in Europa en de USA komt daarin voor.
Ik ben tijdens mijn USA rondreis in Salt Lake City geweest, in de Family History Library van 'The Church of Jesus Christ and Latter-day Saints' (mormonen dus), en ik heb uiteraard mijn achternaam als zoekcriterium opgegeven in de database :)

Ik kwam er niet in voor, evenals mijn vader en grootvader niet..sterker nog...er stond niemand in die ik kende!

Er staan dus alleen mensen in die geregistreerd zijn, en die overleden zijn.

De database is gewoon raadpleegbaar via het web, probeer maar eens:

www.familysearch.org

Succes! :)


* 786562 BlaatAap
Anoniem: 10759 6 november 2000 18:43
Dit is wel zo'n beetje de vaagste reden die ik voor zoiets gehoord hebt.
Maar mischien is het wel handig van Microsoft om maar geen heibel te maken want ze hebben toch al problemen genoeg :)
Anoniem: 14464 6 november 2000 19:08
Ik klaag Bill Gates ook aan want Windows gaat tegen al mijn geloof overtuigingen in :)
Anoniem: 10732 6 november 2000 20:04
"In Nederland heeft iedereen vrijheid van geloofsovertuiging, dus lijkt me dat dat in Duitsland ook wel zo is"

ja dat zou in principe wel zo zijn maar Scientology wordt in Duitsland niet als geloof erkent. Er worden ook vaak Amerikaanse films met Scientology-aanhangende acteurs geweerd uit de bioscopen. (BV Battlefield Earth (het is dan ook wel een ruk film, maar goed) us.imdb.com/ReleaseDates?0185183 , geen Duitsland. Battlefield Earth is geschreven door de uitvinder van Scientology)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.