Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Reverend's 3DPulpit

Bij Reverend's 3DPulpit is een interview verschenen met Gary Tarolli van 3dfx. Gary is een van de oprichters van 3dfx, en draagt daar momenteel de indrukwekkende titel Chief Technical Officer/Chief Scientist. Dit interview is niet zoals de meeste interviews wat hersenloos geblaat over hoe goed 'we' wel niet zijn, en daarnaast is hij met 30 antwoorden inclusief vragen ook aardig uitgebreid. De onderwerpen die aan bod komen hebben vooral betrekking tot de techniek achter de videokaart en de 3D beeldkwaliteit zoals tile based rendering, (uiteraard) FSAA, TnL en de kwaliteit van reviews op het internet. Hieronder een kleine selectie van vragen uit het interview:

In a past interview you said that FSAA, Massive Multi-Texturing and Overbright lighting are features that developers are looking for. Now can you tell us what Overbright Lighting is and why developers want it so much ?

Yes, and is this still the case with developers? Other than the possibility of using multiple lightmaps, if we have T&L, why would we need massive multitexturing?


Yes. We constantly talk with developers and I am still convinced that these features will result in a better game experience than any other set of features. Overbright lighting is defined as allowing for colors to exceed the normal [0,1] range within the 3d pipeline and perhaps even the framebuffer. This means the graphics pipeline can better represent the huge dynamic range of lighting that exists in the real world.

Having T&L doesn't change the equation - T&L allows you to have more triangles in the scene, which would typically be used to add more objects. It doesn't improve the quality of the rendered pixels. Thus, T&L and the features I mentioned are really very different and independent. Even with T&L, you still need massive multitexturing and other features such as overbright lighting to improve the quality of the pixels.

3dfx has been suffering from great looking yet unappreciated babies like the 22bit post filter and FSAA. Both were (still are - Rev) unappreciated because both are something you have to see and experience to understand, 1000s of words can not explain how much of an impact both technologies have. Has this problem of marketability of these features hurt your products' success ?

Yes, I think our products' success has been hurt. I agree with you that these features are still not appreciated by as many people as we would like, and they are something you have to see in person to truly value. It's been a challenge marketing these features, but we haven't given up. The truth will prevail! We have recently added some great demos to our web site that show off FSAA.

Can you explain the basic vision behind multi-chip... can it ever be cheaper than a single chip solution?

Sure - multi-chip can be cheaper than single chip whenever a single chip gets very large. Chip yields are such that they drop off very quickly after a certain die size, so two small chips can be cheaper than one large chip. And if you are starving for memory bandwidth, two chips allows you to have more memory bandwidth without increasing the pin count per chip, which can get very expensive after a certain point. That is why you don't see single chip 256-bit memory interfaces in the consumer market.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

And if you are starving for memory bandwidth, two chips allows you to have more memory bandwidth without increasing the pin count per chip, which can get very expensive after a certain point. That is why you don't see single chip 256-bit memory interfaces in the consumer market.
Kijk hier maar eens: www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=13913

In deze nieuwspost speculeert iXBT Labs over de specs van de NV20, hier staat inderdaad een 256bit geheugenbus bij. En inderdaad, de prijs komt gelijk op 800 dollar terecht. Dat is natuurlijk een omslachtige oplossing voor dit probleem, technieken als HyperZ zijn veel goedkoper en doen hetzelfde.
Ik snap niet waarom iedereen Matrox nog zo loopt te verdedigen. Ze kregen zelfs de PCM millenium award voor beste videokaart met hun G400 dual!
De G450 is toch gewoon een doorontwikkelde G400, die ook al een jaar oud is. De 2D-kwaliteit mag dan wel fantastisch zijn, maar de dotpitch van je monitor helpt dat toch om zeep (8>
En omdat nVidia voor iets kiest is het automatisch het beste?

Het is waar dat nVidia meer winst maakt, maar of dat komt omdat de GeForce goedkoper is in productie of (volgens veel mensen) van betere kwaliteit is??

Ik weet het niet :*)
Nvidia maakt (en maakte, vooral) veel winst omdat zij de GeForce op de markt brachten terwijl 3dfx een Voodoo3 3500TV op de markt had voor dezelfde prijs. Verder had ATi een Rage Fury Pro All-in-Wonder Super Geweldig op de markt, die ondanks zijn 2 chips en 64MB niet geweldig presteerde en een fortuin kostte. Matrox is nog steeds niet verder dan de matige G450 (goeie 2D wel). Al met al was de concurrentie op zijn best matig te noemen. Nu ligt de situatie wel anders, sinds ATi's RADEON en in mindere mate de V5 5500 van 3dfx heeft NVidia er weer wat concurrentie bij, dus ik verwacht ook dat hun winsten wat minder hard gaan groeien de komende tijd.
Nou het meeste winst hebben ze tot nu toe echter met de TnT2 gehaald.
Ik dacht dat NVidia geld verdiende omdat het mooie, maar vooral snelle kaarten maakte.

En naar mijn weten zijn de Voodoo kaarten altijd goedkopen geweest dan de NVidia kaarten, echter wel langzamer.

Verder spreek je over een matige Matrox?? Hoe kom je daar nu bij?? De beeldkwaliteit van een Matrox is hoger dan een NVidia, maar, ja je raadt het al, trager.

Na mijn niet al te slechte ervaring met de peperdure TNT-2 Ultra (de prijs vond ik dus het nadeel) denk ik toch nu voor een kaart te kiezen waarbij er meer op de beeldkwaliteit gelet wordt dan snelheid, een 3Dfx of een Matrox dus....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True