Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Bron: BBC

BBC News schrijft dat een aantal onderzoekers van de Universiteit van Cambridge een toepassing hebben gevonden voor Quake II als middel om een virtuele walkthrough te maken door een bouwproject. Klanten kunnen zich op deze manier een betere voorstelling maken van de abstracte twee dimensionale bouwplannen die door de architect wordt gemaakt. Virtual Reality wordt al langer door architecten toegepast, alleen werden hiervoor tot dusver dure renderbakken van fabrikanten zoals Silicon Graphics gebruikt. Het idee om voor dit doel een 3D game engine te gebruiken werd een jaar geleden overigens ook al geopperd door Tim Sweeney, de man achter de Unreal engine.

Het gebruik van de Q2 engine heeft helaas wel z'n beperkingen. Zo is het voor ontevreden klanten niet mogelijk om met het Quake II wapenarsenaal de omgeving te modifien :

The grisly blow-em-away computer game Quake II has been modified to allow architects' clients to "run around" virtual buildings - without the guns and monsters.

The idea was to let the people who were going to use the building see and comment on the arrangement of space within it, and learn how it would function. It was devised by researchers at Cambridge University, as part of a project on using electronic communication between buildings' architects and their eventual users.

[...] The point of Quake, though, is to go around blasting things with a collection of fearsome weaponry. "They were doing that originally but we had to take the guns out - the head of the department didn't like that at all," Mr Richens said.

Quake II als toepassing in architectuur

Het project wordt betaald door Microsoft en de 'Engineering and Physical Sciences council' van de Universiteit van Cambridge. De tip was dit keer afkomstig van RexnoR.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Nou dit is iets nieuws. Alleen zitten ze met 1 probleem. bogen en cirkels zijn dus echt onmogelijk. Tenminste echt rond ofzo.

Voor de rest is dit dus een hele leuke oplossing voor architecten. Tis redelijk makkelijk in gebruik en je kan letterlijk alles doen wat je wilt doen. Een ander voordeel is is het feit dat de Q2 engine zich al bewezen heeft om complexe gebouwen snel weer te geven.
Alleen zitten ze met 1 probleem. bogen en cirkels zijn dus echt onmogelijk.
Tja, daar moet je dan weer de Quake3 engine voor hebben; die support dat soort zaken weer wel. Zie ook www.idsoftware.com/corporate/idtech/index.html
onmogelijk ja..
maar je kan het makkelijk benaderen...
16 tot 32 kantige zuil komt al aardig in de buurt.....
en het gaat om het idee...

En daarnaast alle 3D-programma's doen het ook zo...Doe maar een sphere of een zuil in 3DSMAX R3..
Maar in programmas zoals 3dsmax dan kun je lekker de polys oppompen zodat ze zelfs van dichtbij mooi rond lijken. Dat gaat je niet lukken met de Q2 engine, die heeft het op zich al niet zo op veel polys :)
keristus, wel eens gezien hoe duur die Q3 engine is:

For a single title [6] license, we charge a $300,000 guarantee against an 8% royalty of the wholesale [7] price for the title.
Tjonge jonge oud nieuws hoor, in australie is er ook een bedrijf dat met de unreal tournament engine mensen door woonwijken laat lopen en dan een huis aansmeren (project ontwikkeling) ook maken die gasten allerlei maschines en zo in unrealed.

Dit is dus gewoon een geript idee en niet een super mooi allemachtig stoer idee van Camebridge..

Hier is alvast een link van een unreal level dat de notre dame moet voorstellen en niet voor de game is maar echt als virtuele multi user experience
www.vrndproject.com/vrndfr.htm.

Die ander link komt er straks wel aan.. (by the way waarom krijgen mensen die denken dat dit nieuw is meteen 2 of 3 punten met iteresant of inzichtvol (das dikke onzin)
Wat leuk, een vriend van mij (Daikiki) en ik hebben het nog niet zolang geleden op ons genomen om het metrostation Bastille in Parijs in een CTF-map voor Unreal om te zetten. Wij hebben gepoogd de drie metrohallen van dit metrostation zo accuraat mogelijk in UT weer te geven en het geeft een relatief goed beeld van dat beperkte stukje specifiek Parijs (wat zich bijzonder goed leent voor een CTF-map :)).

op jpoizat.free.fr/MainUtl.htm staat er zelfs een Franse review van.
Yep klopt is ongeveer jaar terug al shot of the day geweest op www.unreality.org ik meen dat het om een architecten bureau in canada ging :0
Ik denk toch dat dit niet echt serieus gebruikt zal worden. Het is leuk om even mee te spelen, maar meer ook niet. Het biedt nl. nix nieuws.

Iedereen in de architectuurwereld [zit ik zelf middenin als student] die een beetje om kan gaan met computers kent een programma als 3DStudio VIZ wel. Dit is juist speciaal gemaakt voor bouwwereld-visualisaties.

Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het een stuk goedkoper :) is dan de prof. proggies [al zijn er ook ontelbare share/freeware modelleerprogs], en de engine voor het realtime rondlopen wat makkelijker [en intuitiever wegens bekendheid met Quake??? ;) ] te hanteren is dan met de "echte" apps.

Maar het positieve eraan vind ik wel dat zo toch maar weer apps[/games] worden gebruikt op een manier waar ze oorspronkelijk niet voor bedoeld waren.

-Goh, 3 TU/e-bouwko's op rij
* 786562 ro__
Je mist denk ik het punt, het gaat erom dat je iemand real time een impressie kan geven, en dat kan niet als het gerendert is dan ben je afhankelijk van je animatie
Nope, kan wel, alleen niet met hetzelfde programma.
Je kan echt wel realtime door een MAX-model fietsen. Alleen moet dat model dan echt niet te groot zijn, want anders moet je zulke superhardware hebben \[Calibre...].
Voor echte ontwerpen is deze engine met z'n orthogonaliteit niet geschikt. Krijg je alleen maar van die getexturede legodoosjes. Niet echt geschikt voor reallife.
Ontwerpen worden steeds complexer, met organischere vormen, juist door de toegenomen controle over dit soort vormen met progs als MAX3/Maya etc.

Dat bedoel ik dus. De mogelijkheden van deze engine zijn veel te beperkt. Q3-engine is weer wat anders... We komen er ooit nog wel [realtime door een geraytracede omgeving met 100 omni's en lekker smoothe geanimeerde NURBS-surfacess }> en toen werd ik wakker ;) ]
Yep weet ik beston al een ipas plugin van in 3ds4, maar werk meestal niet zo mooi omdat de belichting gewoon omni is, het mooie met een gameengine is dat het wat natuurlijker aanvoelt ook qua belichting enzo.
en dat is dus het voordeel van deze methode hierbij kun je dus wel je eigen weg bepalen door een groot model zonder een super computer te gebruiken
Nee, wat ik zeg is dat je ook gewoon realtime er door kan bewegen [je eigen weg bepalen dus]. Dus niet een prerendered fimpie.
Het nadeel is idd alleen dat je daar heel dure hardware voor nodig heb; kijk naar de bakken op professionele visualisatiebureau's; die kosten wel een paar ton.
Of een simpel model zonder al te veel details.
Deze engine zorgt er vooral voor dat de hardware-eisen een stuk lager liggen [en legt beperkingen op aan het model].
3dstudio max viz is leuk,,.
maar kan je niet REAL time doorheen lopen..
alleen in blok vorm maar niet mooi gerenderd.
met texture mapping, effecten en dergelijke..

een reactie van een mede bouwko tue student
Je zou met behulp van deze spellen wel heel cool een lasergame center kunnen maken. Dat lijkt me zeer wreed. Menig tweaker zal daar dan wel te vinden zijn denk ik zo :).
Is er al! Ooit gehoord van het spel LaserGame? Is een pure rip van de Quake II engine, ze zijn namelijk vergeten de titel uit het venster te slopen.
Ik denk dat Eating Elpie bedoeld dat ze hiermee een koel lasergame centrum kunnen ontwerpen, door bijv. een grote Quake 2/3 map te nemen, en dat te gebruiken als architexturele blauwdruk voor een ECHT gebouw, idd, goed idee, want die maps zijn wel geniaal bedacht ervoor ;)
Dat bedoelt Eating Elpie inderdaad :)
Lijkt me zwaar gaaf.
Kunnen de Quake fans eens kijken wat ze nou echt kunnen.
In echte gebouwen met een lasergun in je handen gepropt.
Lijkt me heel erg gaaf.

En dan natuurlijk ook de sound erbij. :*)
Zal je net zien dat je die ene strafe-jump niet redt... |:(
<off toppick> Over lasergamen gesproken , wie komt er wel eens (regelmatig) in Valkenburg (Q-Zar)? C ya every Friday @ 23:00+ wearing org Q-Zar shirt 8-) </of toppick>
Die strafejump zal wel mee vallen..... Die rocketjump lijkt me minder interessant, maar toch :) Als echte die-harder zal je het toch moeten proberen :)
Lijkt inderdaad een ideale combinatie...een sterke en redelijk gedetailleerde 3d engine en interactieve architectuurwandelingen door een gebouw. Het idee hadden wij hier ook al met een aantal vrienden een keer geopperd, maar echt praktisch was het nog niet. Wij verwonderden er ons toen over dat er in MAX/VIZ ook niet een soort Q2/Q3 engine zit die een soort VRML achtige omgeving kan maken. Maar de eerste stappen in die richting lijken dan toch gezet.

Voor het echte realistische renderwerk zullen we voorlopig echter nog wel even aangewezen blijven op echter 3d/CAD pakketten, want Real Time Radiosity Rendering??? nee, dat lukt voorlopig nog niet op een huis tuin en keuken machine.

Dex

P.S. Wat je eigenlijk zou willen is dat je je AutoCAD of MAX/VIZ model zou kunnen exporteren naar een 3d Q2/Q3 wereld. De nauwkeurigheid en handigheid van AutoCAD en de snelheid van de Q3 engine.
ik vraag me opeens af hoe het staat met prey van 3drealms... die engine die ze daarvoor aanut bouwen waren deed al real time radiosity op pc's van 2 jaar geleden, alleen door duke nukem forever is dat spel op de lange baan geschoven

ik denk dus dat real time radiosity niet zo zwaar is met een beetje een tnt2 kaartje (of een ati mobile met een 400Mhz processor als je doelgroep leptopjes zijn)
Is er allang..
Komt er ook een speciale versie waarin je als huizenkoper NVM-makelaars wegens prijsopdrijving mag neerschieten? Daar is pas een markt voor! }>
Als prelude is door de firma Davilex onder de naam Amsterdoom vast een versie uitgebracht waarin je parkeerwachters kunt fraggen ;)
Over kwaliteit van het product wordt geen uitspraak gedaan.
De Unreal(Tournament) engine is al een hele tijd in gebruik bij niet-game developers. Ik heb zo snel geen links, maar als je even zoekt moet je ze wel kunnen vinden. Een paar dingen die ik nog zo uit mijn brain kan trekken:
Het Virtual Reality Notre Dam Project: rondleiding in de ND via de UT engine
NASA: NASA gebruikt UT om het astronauten kennis te laten maken met de indeling van het internationale ruimtestation
En inderdaad ook architecten, zodat een klant niet alleen een heel strak pre-rendered filmpje kan zien, maar ook minder-strak maar wel real-time door een gebouw heen kan fietsen.
En als laatste: UT als renderer voor een nieuw spelprogramma op de BBC! Als het goed is starten ze dit jaar nog. Titel: "Bleeding thumbs"
Geheid is er voor Q3 ook een hele lijst te vinden

En wat te denken van de VSA100 (voodoo4/5) die gebruikt wordt in een update van een of andere helicopter (Apache?) (Dit komt van 3dfxgamers.com)

Ja, ons speelgoed wordt dus ook op de meer professionele plaatsten gebruikt :)
Als je dat plaatje ziet, ziet het er goed uit. kunnen ze nadat ze zo'n level met veel detail hebben gemaakt niet terug converten naar een Q2 map zodat je er gewoon met een gun elkaar kan afmaken ?
Precies Flex! :)

Dat lijkt me dus echt he-le-maal te gek!
Je eigen kantoor als Arena, gezichten editen zodat iedereen een speler heeft met zijn eigen gelijkenis, en dan elke vrijdag een deathmatch tegen je collega's!

He Chef! BAM!!! gniffel }>
Niks mooier dan de receptioniste achter haar bureau vandaan blazen met een rocketlauncher :P


* 786562 worsie
daar hadden ze dus al die quake editors voor.. wat let je.. bou je kantoor na en frag ze.. :)
Dat hebben ze bij de Nederlandse afdeling van Cambridge Technology Partners al (www.ctp.com). Die zijn gevestigd in een kasteel in Woerden waarvan ze dus echt een Quake 'Office' gemaakt hebben.
Plaatje van het kasteel op www.logigo.com/globals/images/castle.jpg (Logigo zit ook in dat gebouw)
Heeft overigens niets met de universiteit van Cambridge te maken zoals de onderzoekers in dit artikel.
Wat nou de receptioniste achter haar bureau vandaan blazen?

Dat doe je erna pas.. Geen bewijzen acherlaten.

(iets voor Bill Clinton geweest??) :)
Dit doe ik al bij mijn bedrijf.. en ik mag zelfs binnen werktijden aan het level bouwen :))) Er zitten bijna geen originele Quake2 textures meer in, alles gefotografeerd en geimplementeerd. Ook sounds worden gesampled voor in het level. Je loopt vanzelf tegen de beperkingen van de Q2 engine aan omdat dat geen kattepis is, een echt gebouw natuurgetrouw proberen na te maken... als ie af is, post ik een link. :*)
Kewl... Ik loop al een tijdje met het idee rond om van mijn school een deathmatch map te maken. }>

Dit gaat de goede kant op. Nu nog met de Q3-engine :)
De Q3:A engine zou inderdaad een stuk beter geschikt zijn. Deze engine is dermate veel krachtiger dat de gebouwen wl nagenoeg realistisch neer te zetten zijn. Het is daarbij wel zo dat de level editor een stuk complexer is.

Grootste nadeel van met name de Quake 2 editor (maar ook die van Q3:A) is dat het alleen prettig werkt als alle hoeken 90 graden zijn en rechte muren ook recht op het raster staan.

Veel meer dan een spielerei zal het niet worden, maar het is grappig om te zien dat ook in de professionele markt naar deze goedkope, krachtige en gemakkelijk verkrijgbare 3d engines wordt gekeken.
De Quake3 engine lijkt me idd. veel geschikter, vooral omdat je curved surfaces kan gebruiken en dan mooie kopels etc kan maken...
De Q3 engine is juist minder geschikt, omdat deze juist is geoptimalizeerd voor hardware game accelerator en de doelgroep voor dei CDtjes die ze hier maken hebben dat meestal niet.. of eigelijk wel nooit in hun dure laptop. met 8 MB video kaartje
Het mooie van deze q2 en q3 editor/engine is dus dat je heel makkelijk vanuit 3dSmax alles kan importeren. (mits je een gelicensde engine hebt).
Dan kan je op de nuvolgende mannier je huizen mooi laten renderen:
Het architectenburo maakt de bouwtekeningen in Autocad 2000, de mappen(bouwtekeningen) hiervan kunnen vervolgens geimporteerd worden in 3dSmax (zelfde softwaremaatschappij tegenwoordig). Vervolgens maak je alle oppervlakten om je draadmodel uit autocad en geef je eigenschappen aan alle objecten/oppervlakten/textures.
Dit exporteer je dan en importeer je in de o zo mooie q2/q3 engine en TADAAAAAAA. Een virtuele rondtocht door je nu nog fictieve en virtuele huis, wat dan misschien straks gebouwd gaat worden :)
GO GO GO GAMES!
Da's natuurlijk wel handig om uit te vinden of je een beetje kan paintballen in je eigen buurt :)
Shell gebruikt al geruime tijd een unreal engine voor boorplatform simulaties etc, dus zo nieuw is het ook weer niet. Ik vraag me trouwens af wanneeer we die mod kunnen downloaden van planetquake.. ;)
Het leuke van die boorplatform-simulaties is dat je daar WEL dood in kan gaan :)
De bedoeling van deze simulaties is namelijk om shell-medewerkers te trainen op veiligheidsaspecten, zoals: laat geen gereedschap slingeren, gebruik een brandblusapparaat en lazer niet van het platform af!

De motivatie van dit project is dat de shell ook doorkrijgt dat de kosten-batenverhouding van een "simpel" game-systeempje een stuk beter is dan een Silicon Graphics-ding.

De shell-man die ons dit demonstreerde liep met een minitower onder zijn arm, hij kreeg geen 3D-kaart in zijn laptop :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True