Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Emulator PaRappa the Rapper Remastered maakt draaien PSP-games op PS4 mogelijk

De PlayStation 4-game PaRappa the Rapper Remastered draait op een ge´ntegreerde PlayStation Portable-emulator. Ontwikkelaars gebruiken deze nu om andere PSP-games op de PS4 draaiend te krijgen.

Dat PaRappa the Rapper Remastered niet is gebaseerd op een port maar zijn eigen emulator heeft, werd ontdekt door leden van het GBATemp-forum. De enige afwijking ten opzichte van de PSP-versie van 2007 lijkt een 4k-texturepakket voor weergave op hoge resolutie. Ars Technica schrijft over de vondst.

Na de vondst hebben leden van GBATemp een kleine hoeveelheid andere PSP-games aan het werk gekregen op de PlayStation 4 door de emulator te gebruiken. Een van de gebruikers heeft een instructievideo van de 'PSP-injectie' gepubliceerd. Hoewel ze succes hadden met LocoRoco, Patapon en Namco Museum, mislukten de pogingen bij de meeste games tot nu toe.

Ondertussen werken ze aan een package injector, die het testen van PSP-games op de PS4 gemakkelijker moet maken. Daarnaast proberen ze of ze met LocoRoco 2 Remastered hetzelfde kunnen doen als met PaRappa.

PaRappa the Rapper is een ritmegame die in 1996 voor de Playstation verscheen en die als doel heeft om zo goed mogelijk te rappen door op de maat van de muziek op de juiste knoppen te drukken.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

11-05-2018 • 16:32

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Maar dan nog moet je homebrew op je PS4 kunnen draaien... kan dit tegenwoordig?
niet echt homebrew, het enige wat ze doen is de software foppen.
Simpel voorbeeld parappatherapper.iso word gedraait via de emulator
nu pak je een ander spel patapon.iso hernoemt hem naar parappatherapper.iso en zegt tegen de software dit is parappatherapper.iso
dit werkt voor een paar spellen maar niet alles, en ze zijn nu aan het uitvogelen wat het verschil is.

Let wel dat dit misschien nog simpel door sony gepatcht kan worden door de emulator een update te geven.
Nee, geen homebrew, maar denk dat Gamebuster meer doelde op het draaien van software die niet goedgekeurd is door Sony op een gejailbreakte PS4.

Om even simpel een bestandje te kunnen aanpassen van een reeds geinstalleerde game zal je toch echt je PS4 even moeten jailbreaken anders kan je er niet bij....
Niet perse... Geen idee hoe dit ding werkt maar stel dat je PS4 gebruik maakt van indexen. Zodra je PS4 de .ISO file heeft ge´ndexeerd op bijv een USB drive. Daarna kan je de emulator starten en gebruikt hij die .ISO zonder te controleren of dit ook daadwerkelijk de parappatherapper.iso is aan de binnenkant

Zolang die emulator in een sandbox draait hoeft dit alles niets met jailbreaken te maken te hebben.

Note... Geen idee hoe dit werkt btw, mijn voorbeeld is puur ter illustratie

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 12 mei 2018 22:50]

Maar zo werkt het dus niet. Je download de game en de .iso zit daar dan al bij inbegrepen en zal gewoon als een normaal bestand gezien worden wat bij de game hoort en op een normale plek neergezet worden op de harddisk net als bij games files van elke andere game.

Dus je hebt toch echt een gejailbreakte PS4 nodig om bij die iso file te komen...

[Reactie gewijzigd door Aenea op 14 mei 2018 22:35]

...en zegt tegen de software dit is parappatherapper.iso
Dat vind ik nogal kort door de bocht. Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Zover ik weet heb je niet bepaald toegang tot het file system en lijkt het mij dat er toch wel een bepaalde filecheck plaats vindt voor iets uitgevoerd wordt. Een aangepaste schijf draaien lijkt mij ook onmogelijk met kopieerbeveiliging.
Technisch gezien is dit niet homebrew maar wordt er gebruikgemaakt van software die al via een officiŰle weg werkt op de PS4. De Parappa remaster maakt gebruik van een ingebouwde emulator voor de PSP en doormiddel van injectie kunnen andere PSP-games geladen wordt in plaats van Parappa.
Is die software niet gesigned dan?
Je zit voor zover ik weet niet aan de software (de emulator). Maar ik heb er zelf ook niet gek veel verstand van. Ik heb niet eens een PS4 :+
En om die injectie te laten werken moet je bij de bestanden van een geinstalleerde game komen dat gaat je niet lukken zonder je PS4 te jailbreaken...
Er zijn 100e theoretische manieren om zoiets te doen. jailbreaken is er 1 van. Een foutje van Sony in de afhandeling van extra gegevensdragers kan ook een manier zijn en zo zullen de slimme frutselaars nog wel andere methodes uitproberen
Als dat zo zou zijn dan zou de PS4 al lang en breed helemaal open liggen want dat zou betekenen dat de PS4 game files zo maar ineens van andere sources kan gaan inlezen en zonder enige controle dat dan ook gaat gebruiken.
Sorry maar dat is toch echt niet het geval! Dit is iets wat alleen werkt als je je PS4 gejailbreakt hebt wat op een oudere firmware versie dan ook idd. kan...
Ja, al een tijdje, echter niet op de nieuwste firmware. Tm 4.55 kan je jaikbreaken en daarna homebrew draaien. Momenteel zijn ze bezig met 5.05 om te jailbreaken en Linux te draaien. Leuk voor de hobbyisten maar de gemiddelde gebruiker heeft de laatste firmware (en wil dit ook uiteraard omdat je anders niet online kan).
Raar dat ze helemaal een emulator hebben gemaakt voor 1 spel...
Je geeft zelf al aan dat het raar is om voor ÚÚn game te doen. Logische conclusie dus dat Sony de investering niet gedaan had, ware het niet dat zij er meer uit willen halen. Wellicht komen er meer games die met deze emulator draaien. Maargoed, dat is speculatie van mijn kant. Lijkt mij de enige logische verklaring.

Toevoeging: je kunt een hoop tijd steken in ÚÚn game porten naar de PS4, of je kunt een hoop tijd steken in het bouwen van een emulator. Met ÚÚn game heb je die tijd aan de emulator misschien slechts deels terugverdiend, maar met meerdere games is het een goedkopere (zowel in tijd, moeite als geld) methode. Als Sony een beetje slim is, verifiŰren ze de software die de emulator draait om misbruik tegen te gaan. Lijkt me niet heel lastig of vergezocht.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 11 mei 2018 17:28]

Ik ben het helemaal met je eens. Zelf snap ik het ook niet echt dat Sony dit wil. Beetje logische nadenkende man weet toch dat mensen emulators gaan misbruiken voor zulke doeleinden. Kan Sony helemaal geen eisen leggen op de games die aangeboden wordt? Want lijkt me dat ze dit niet willen.
Nintendo's Virtual Console wordt op precies dezelfde manier misbruikt. Maar dat is niet echt een groot probleem, denk ik. De piraterijgemeenschap heeft al emulators voor de PSP; dezelfde mensen die nu dit gaan gebruiken hadden allang een RetroArch setup waarschijnlijk. Die emulators zijn van veel mindere kwaliteit natuurlijk, maar piraten geven over het algemeen niet echt om kwaliteit. Denk dus niet dat het tot meer piraterij leid.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 11 mei 2018 17:36]

Waarom zouden ze mindere kwaliteit willen? Er zit een aardige grote community achter emulatoren en sommige emulatoren proberen zelfs het origineel te overstijgen. Neem bv. Dolphin die Gamecube spellen op hoge resolutie kan laten spelen. Die zien er mooier dan ze ooit op de Gamecube hebben uitgezien.
Wat kan Sony dat schelen? PSP is ancient en er is al jÓren een geweldige PSP emulator voor Windows en Android. En de game ISOs zijn met 1 Google search te vinden.
De PS2 werkte op de latere ps3 modellen ook via emulatie, of kijk maar 360 en xbox original titels op de xbox one. Ook allemaal via emulatie. Zo heel nieuw is dit niet.
De PS2 werkte op de latere ps3 modellen ook via emulatie
PS2 werkte op de latere PS3 modellen helemaal niet. Er zijn via PSN een paar selecte high-level emulaties (emuleert gedeeltes v/d game engines ipv de console hardware) van PS2 games te koop voor de PS3, maar er is geen complete PS2 emulatoraanwezig.

PS1 werkt wel via emulator; grotendeels dezelfde die ook op de PSP gebruikt wordt, als ik me goed herinner. Wat er toe leidt dat PS1 games die je via PSN aanschaft op allebei te spelen zijn, maar dat het feitelijk enkel 100% goed werkt op de PS3, omdat de PSP het vaak niet bij kan benen. Op de PSP krijg je vaak framerate drops, soms audio stutter en graphics bugs (bij games die de 'back buffer' willen teruglezen en waar er frames gedropt zijn) en in het slechtste geval ronduit vastlopers door timing problemen.
Ja, je had de eerste modellen met een nagenoeg volledige ps2. Daarna een model met een halve PS2 en de andere helft via emulatie en daarna helemaal uitgeschakeld. Die 1ste modellen zijn zover ik weet nooit in de eu uitgebracht, t tussenmodel wel.
Er moeten ergens een begin zijn. Dit is gewoon een stuk software waar ze meer mee willen doen uiteindelijk want om 1 game op een nieuwe gebouwde emulator te laten draaien is natuurlijk niet winstgevend.

De PS4 werd ook gemaakt met een reden en wellicht ook maar met 1 spel maar dat werden er langzaam aan ook meer.

Ik denk dat we nog een hoop PSP spellen terug gaan zien op deze emulator. Ik zou vooral Crisis Core willen zien.
Nou, ze de source voor een emulator liggen, en blijkbaar kon met een simpele texturepack het dus gewoon in 4K draaien, dus waarom moeilijk doen door de hele game-engine te herschrijven, het eindresultaat voor de speler blijft hetzelfde..
Leuk dat ze dit werkende hebben gekregen. Minder leuk dat er zo vies hard wordt geprobeerd om aan oude spellen te cashen dat ze zelfs te lui zijn om een fatsoenlijke remaster te maken. Als Sony gewoon net als bij de PS3 zorgt dat de PS-one spellen draaien hoef ik niet dit allemaal een derde keer aan te schaffen. (PSX, PS3 (ps-one) en dan nu weer de PS4)
Zolang jij alles blijft herkopen, heeft Sony geen enkele incentive om af te wijken van hun strategie.
Of ps3 games emuleren is van ander kaliber en dus niet te doen?
PS3 games is een heel ander verhaal, die kan je niet even in een emulator gieten. Ik zie eerder een PS4 emulator dan een PS3 emulator komen.
Als je het al hebt waarom speel je het dan niet op die console? Niemand verplicht je het te kopen of mis ik iets?
Maar wellicht zijn de oude consoles stuk (als je een release date PS3 had heb je ook nog eens dubbel pech omdat je dan geen model meer kan krijgen die PS2 games speelt)! Of ontbreekt op de huidige hardware de correcte input! Als dat niet nu al het geval is dan wellicht in de toekomst.

Voor zover ik weet functioneert al mijn oude hardware het nog, maar in tegenstelling tot de optische dragers denk ik dat er toch heel wat C64 floppies corrupt zullen zijn.
De correcte input? Voor een PS2 is er een PS2 controller en anders koop je een aftermarket of iets wat je wel hebt naar ps2 converter. Zo is er voor alles wel iets te vinden ;)
Geen zin om de psx/ps2/ps3/ps4/nes/snes/n64/gamecube/wiiu/xbox/xbox360 allemaal bij de tv te zetten ondanks dat ik ze wel heb.
tja, als ik iets wil spelen en wil het niet opnieuw kopen dan zou ik toch naar de oudere console moeten grijpen. Je kan hem ook neerzetten wanneer je hem gebruikt en wanneer je klaar bent ruim je hem weer op ;)
Ja, ben met je eens, de PS4 had gewoon PS1, PS2 BC moeten hebben, de console is krachtig genoeg, en er zijn gewoon (opensource) emulators op de markt.
Volgens mjj was parapa de rapper eerder ook al te gebruiken voor een PS2 softmod. Zouden de makers het erom doen?
Goed voor de verkopen van parapa the rapper xD
Ik geloof zelfs dat de ps4 emulators heeft ingebouwd voor PS1, ps2 en ps3. Daarom dat ze ook gewoon die games kunnen aanbieden op de ps store en kunnen gespeeld worden op de ps4.
In principe kan Sony heel de beveiliging afzetten, je kan een PS1, ps2, ps3 erin steken en de ps4 kan het gewoon zonder probleem draaien.
Ps2 emulator is trouwens best een hele goede
https://youtu.be/vA6TdEstNUg
Maar nee Sony wil er nog geld aan verdienen en verkoopt liever alles opnieuw.. :O

[Reactie gewijzigd door Cowboy_Henk op 11 mei 2018 21:56]

PS3 emulator heeft die niet, want daarvoor is de console niet krachtig genoeg. EN ik ben het met je eens de PS4 moet gewoon eigenlijk PS1 en PS2 discs herkennen en dan gewoon middels een emulator afspelen (en de PC emulators hebben zelfs de mogelijkheid om het beeld enorm op te poetsen). Bij de PS3 variant zou het dan gebruik kunnen maken van PSNow (mits je internetverbinding snel genoeg is), misschien dat de PS5 wel krachtig genoeg is om de CELL architectuur van de PS3 op volle snelheid te kunnen emuleren (alhoewel ik dat betwijfel)..
Je bedoeld dat ding genaamd “backwards compatibility” wat op elke generatie xbox al mogelijk is zonder extra kosten?
Zodra een console oudere games kan spelen door er de oude disc in te stoppen, dan is dat BC, hoe de games afgespeeld worden op de console is daarbij niet van belang.
Dat kan dus niet. Alleen spellen waar de emulator specifiek op toegespitst is. Enige verschil met Nintendo's Virtual Console is dat de originele disc gebruikt wordt.

Backwards compatibility is als je zelfs een willekeurig shovelware spel er in kan stoppen en het werkt.
Een goede emulator kan dus in principe elke 'willekeurige shovelware spel' afspelen. En bij BC met oudere consoles heb je altijd wel dat er enkele spellen zijn die toch niet goed draaien, maar dat heeft vaak meer te maken met dat die spellen ongedocumenteerde functies gebruikte of hacks, tja, dat is een voordeel van consoles developers leren de ins en outs van de hardware waardoor deze optimaal benut kan worden, in tegenstelling tot de (huidige) pc aangezien die ontelbare configuraties heeft).

Enige verschil? Bij nintendo's virtualconsole moet je elk spel weer opnieuw aanschaffen ongeacht of je het origineel al hebt.
Een goede emulator kan dus in principe elke 'willekeurige shovelware spel' afspelen.
Dat kan de "backwards compatibility" van Microsoft dus NIET. Alleen spellen die op hun lijst staan. Net zoals bij de Virtual Console.
En bij BC met oudere consoles heb je altijd wel dat er enkele spellen zijn die toch niet goed draaien
Voorbeeld?
Enige verschil? Bij nintendo's virtualconsole moet je elk spel weer opnieuw aanschaffen ongeacht of je het origineel al hebt.
Dat zei ik ook, sorry dat ik blijkbaar onduidelijk was.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 14 mei 2018 13:42]

PS3 heeft BC voor PS1, maar een spel als x-files speelt niet fatsoenlijk op de PS3 (sprite problemen etc).
Het mooiste is natuurlijk als dezelfde chips als de vorige console er gewoon in zitten. maar als Microsoft zelf ondersteuning bied op de emulator, dit niet echt merkbaar is voor eindgebruikers en deze test met hun games dan is dat ook gewoon backwards compatibeit. Ze hadden de emulator ook niet mee kunnen leveren.
Dat 90% van de spellen een "niet ondersteund" melding geeft is niet merkbaar?
Mooie bijdehante opmerking ;)

Een eerste generatie kan enkel maar compatibel zijn met zichzelf.
Nou, SEGA was aan het onderhandelen met Microsoft om de Xbox backwards compatibel met de Dreamcast te maken. Ging niet door omdat MS de online features van de Dreamcast niet wou implementeren in Xbox Live. Dus het kan technisch gezien wel ;)

[Reactie gewijzigd door TechandMusic op 14 mei 2018 07:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True