Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DJI brengt nieuwe versie van Phantom 4 Pro uit

De Chinese dronefabrikant DJI brengt de DJI Phantom 4 Pro 2.0 op de markt. Dit nieuwe model heeft onder meer een nieuw videotransmissiesysteem en zou stiller moeten kunnen vliegen dan de Phantom 4 Pro.

Een belangrijke vernieuwing van de Phantom 4 Pro v2.0 ten opzichte van de reguliere Phantom 4 Pro is de toevoeging van nieuwe propellers die aan de uiteindes licht zijn gebogen. Dit moet ervoor zorgen dat de drone stiller kan vliegen dan zijn voorganger. DJI spreekt over een geluidsbeperking van 4dB bij de Phantom 4 Pro v2.0.

De nieuwe versie beschikt over het OcuSync-videotransmissiesysteem, terwijl de Phantom 4 Pro het met Lightbridge moet doen. OcuSync ondersteunt de functie om automatisch te wisselen tussen 2,4 en 5,8GHz en maakt het mogelijk om draadloos met de DJI Goggles te verbinden. Daarbij zou de vertraging tot een minimum zijn beperkt.

Verder is de Phantom 4 Pro v2.0 in grote lijnen vergelijkbaar met de Phantom 4 Pro. De 13 gram zwaardere nieuwe versie heeft dezelfde 20-megapixelsensor van het 1"-formaat en een 24mm-lens, waarbij het diafragma is in te stellen van f/2.8 tot f/11. Filmen kan in 4k-resolutie tot 60fps, met een maximale bitrate van 100Mbit/s.

DJI's nieuwste drone gaat 1699 euro kosten, exact dezelfde introductieprijs van de Phantom 4 Pro. De uitvoering met het ingebouwde scherm, met een helderheid van 1000cd/m≤, kost 1999 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-05-2018 • 13:47

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
20dBm geluidsniveau ? Je haalt 2 dingen door elkaar vrees ik.
Die waardes slaan totaal niet op geluidsniveau maar op de radiosignalen. Voor geluid gebruikt men gewoonlijk dB of dB(A).
https://en.wikipedia.org/wiki/DBm
Top DJI ontwikkel maar meer drones, maar wanneer krijgen wij een terugroepactie voor de Inspire 2?
Want elke twee maanden een setje propellors opsturen, en elke maand maar hopen dat hij niet uit de lucht valt is niet aangenaam natuurlijk.

Sorry, ben altijd lekker zuur als het om slecht bedachte zooi gaat en waarvan het merk maar niet hun probleem wilt erkennen ( DJI ) 8)7
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de dronemarkt zo groot is. De regels zijn in de EU zeer streng, je mag eigenlijk alleen boven je eigen tuin van 6x9m vliegen (en dat eigenlijk niet eens i.v.m. privacy) of misschien in daluren bij je voetbalclub (of waar je toestemming van de eigenaar hebt) maar daar houdt het ongeveer op. Het is een gigantisch dure gadget waar je eigenlijk niets mee mag.

Of zijn er een hoop mensen en ook Tweakers die de wet negeren omdat het getolereerd wordt?

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 8 mei 2018 14:00]

Gelukkig klopt er niet heel veel van dit verhaal ;)!
http://drone.aeret.nl/
Ik woon in BelgiŽ, waar we uiteraard onze eigen wetgeving hebben. Dat is toch een hele boterham.

Van zodra je hoger dan 10 meter vliegt of je toestel meer dan 1kg weegt (1,350kg voor deze Phantom Pro) heb je een klasse 2 brevet nodig dat meteen zo'n 750 euro kost. Volgende beperking geldt: 'de vlucht wordt uitgevoerd in een gebied dat in een straal van minimum 50 m vrij is van elk gebouw en van elke persoon niet betrokken bij de vluchtuitvoering of van een verzameling van dieren'.

Dit impliceert ook dat als je fly-overs wil doen van een groep mensen op een feestje, je dat met een klasse 2 brevet eigenlijk al niet mag, en je naar een klasse 1 moet.

Wil je hoger dan 45 meter vliegen dan heb je een klasse 1 brevet nodig waar je zo'n 2500 euro voor neerlegt, plus verplicht BA-verzekering.

Wil je hoger dan 90 meter dan is 't een klasse 1A-brevet waar je per vlucht apart toestemming moet voor krijgen aan 225 euro per keer.

Deze kosten gelden als je meteen voor het examen slaagt.

Het is dus op zijn minst al redelijk duur, en de regelgeving is best uitgebreid (ik heb de details weggelaten). In BelgiŽ althans. Ik zou 'n drone wel tof vinden maar deze wettelijke en kostendrempel is me net iets te groot voor een simpele hobby.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 8 mei 2018 17:52]

Vooral die vlek boven brabant stoor ik me enorm aan. Ik snap niet waarom die zo groot moet zijn. Eindhoven snap ik, Volkel ook. Maar daar zit nog zat ruimte tussen. Kan iemand me uitleggen wat hier zo bijzonder is? Laag vliegen helicopters, bijvoorbeeld zie je amper.

EDIT: Typo

[Reactie gewijzigd door JackJack op 8 mei 2018 14:17]

Dit komt omdat er 3 militaire CTR's dicht bij elkaar liggen, t.w. CTR Volkel, CTR Eindhoven en CTR De Peel. Om voldoende bewegingsruimte te hebben is het op deze wijze afgebakend.
Luchtruimvisie
Plus ook Gilze Rijen.
Ik moet vanaf mijn huis minimaal 15 km rijden voordat ik een drone mag laten vliegen... :/ Ik heb in het verleden ook wel eens gekeken naar een Drone maar de regels zijn zo strikt (en drones duur) dat ik ze maar links laat liggen. Ik vlieg nu gewoon zelf met een sportvliegtuigje, stukken leuker :+
Overal waar je met een rc vliegtuigje mag vliegen mag dat met een drone ook. De regels zijn hetzelfde inmiddels. De regels zijn ook ruim genoeg ok er leuk mee bezig te zijn :)
De vliegtuigen waar ik mee vlieg daar kan ik zelf in zitten: https://cdn.jetphotos.com/full/5/41637_1428431827.jpg ;)
En daar heb je nog veel grotere gebieden waar je niet mag komen. (Ik neem aan dat je VRF vliegt)
Ah zo :) Daar heb je anders ook een hoop regels ;)
Leuk ook een TC3000? I vlieg zelf ook met een 3-zits vliegtuig boven de wadden. Ik heb gegarandeerd betere plaatjes dan dat ik me welke drone ook zou kunnen krijgen. :9
Niet onder de 120 meter en ook niet stilstaand tenzij in een stall. ;-)
Je snapt 'm niet.. :)
Ik denk bij sportvliegtuigjes aan iets met een zender.... tja, da's ook wat meer bereikbaar voor de gewone mens :)
Kwestie van prioriteiten stellen. Mensen gaan ook op vakantie met een caravan. Waarvoor je een caravan moet hebben, winterstalling, zomerstalling (lees: camping) fatsoenlijke auto om de caravan te trekken, campingspullen. Of besteden 20k aan een mockup van een B737 sim. Een hobby mag geld kosten..
Klopt, maar 1:1 vliegen, ook ultralight, is toch iets wat de meesten niet makkelijk ophoesten. Je hebt ook nog zoiets als een gezien wat er ook mee akkoord moet zijn :) Dan is een caravan een stuk makkelijker om door de commissie te krijgen ;)

Ik heb persoonlijk voor RC gekozen vanwege de regels en het gedoe in NL. Mijn RC hobby kost zeker niet minder maar ik heb wel veel meer vrijheid...... RC vliegen kan alleen wel veeeeel goedkoper dan 1:1
Eens. Zweefvliegen valt wel mee, maar kost erg veel tijd omdat het meer een verenigingsleven is. Kosten zullen wel lager worden denk ik.. Ik heb begrepen dat de LAPL opleiding modulair wordt, waardoor je de kosten over een langere tijd kan uitsmeren. Daarnaast komen langzaam aan elektrische sportvliegtuigjes beschikbaar en dat scheelt enorm in de brandstofkosten. (Want die zijn er niet.)
Beetje off-topic mijn bericht, maar bedankt voor de link! Gelijk ff doorgestuurd naar een maat die net een Mavic heeft gekocht. Hij wist dus wel dat je bij hem in de buurt niet mag vliegen met een drone dus hij dee het stiekem, maar 10 minuten met de bus en hij zit al ergens waar je gewoon mag vliegen. Kan ik ook met een rustig gevoel er bij staan haha.
Dit is toch precies wat hij bedoelt, luister de laatste tweakers podcast maar op na. Er mag ook in de niet verboden gebieden veel niet. Dus altijd oogcontact en niet in het donker om maar even wat te noemen. Het is zeker niet zo dat je maar even je drone uit je zak kunt trekken en even gaat vliegen je moet redelijk goed plannen en uitzoeken. Toch wordt het een beetje gebracht alsof het een mobiele telefoon is, dat is toch echt niet waar. :)
Toestemming van de eigenaar? In Nederland is het luchtruim boven je grond geen eigendom.

Als ik dus aan alle overige eisen voldoe mag ik bijvoorbeeld gewoon boven iemand zijn akkers vliegen.

Neemt niet weg dat je vaak aangesproken wordt door mensen die juist de regels niet kennen maar wel een heel sterke mening gevormd hebben. Iets wat je bijvoorbeeld hier ook veel ziet.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 8 mei 2018 14:16]

"Toestemming van de eigenaar? In Nederland is het luchtruim boven je grond geen eigendom.
Als ik dus aan alle overige eisen voldoe mag ik bijvoorbeeld gewoon boven iemand zijn akkers vliegen."

Enige nuance hierop: het klopt dat je geen eigenaar bent van de lucht boven de grond die je bezit. Je hebt hierin wel de bevoegdheid deze te gebruiken, alsmede anderen, binnen de grenzen van de vliegverkeerswet.

Echter, indien een ander dit gedeelde luchtruim gebruikt op een manier waarbij de eigenaar van de grond een redelijke grondslag tot protest heeft, dan kan jou dat recht ontnomen worden.

En die redelijke grondslag is niet absoluut, deze is contextueel. Als ik hobby schapen heb en jij vliegt op een correcte hoogte er overheen, en ik vind dat het mijn schapen chagrijnig maakt, kan ik daarin eventueel gelijk krijgen. Ook al voldoe je volledig aan de vliegwet.
Zeker maar dat laatste kan ook gewoon een mening zijn. Als die mening geen onderbouwing kent dan gelden gewoon de drone regels.
Ik vind het nog wel meevallen. Op (bijna) alle stranden kun je gewoon met je drone vliegen. Ook in de meeste natuurgebieden. De wadden bijvoorbeeld. Daarnaast gebruik ik de drone bijvoorbeeld op het water (mag officieel niet, maar ach), in een dorp, bij festiviteiten en natuurlijk op vakantie. Ik geef toe, soms zijn er grensgevallen wat wel en niet mag, maar daar heb ik dan even lak aan. Nog nooit last van gehad. En als je bij een grensgeval niet te hoog gaat (max 80/120 meter) heb je niet erg snel last.

Daarnaast is bijvoorbeeld de USA vrij relaxed. Je kunt online voor 5 dollar een vergunning regelen, en de gebieden waar je niet mag vliegen zijn goed in kaart gebracht. In natuurgebieden kun je prachtige beelden maken.
Definieer natuurgebied in de VS. Want in alle National Parks zijn drones verboden.
Eens, dat is wel jammer :) Maar er blijft gelukkig genoeg ruimte over: http://knowbeforeyoufly.org/air-space-map/ Gewoon langs de kant van de weg stoppen en je kunt vaak al prachtige beelden schieten.

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 8 mei 2018 14:35]

Anno 2013 kocht ik een DJI Phantom 2 om daar in juni mee tekeer te gaan in de VS... helaas kwam toen de beruchte Duitser die tegen het hoofd van een Amerikaan vloog en hup, alle drones verboden in de nationale parken. April 2014 kwam dat gehele verbod er toen volgens mij op 'unmanned aircraft'. Zuur maar het was niet anders :)
Ja, het zal zeker meevallen met strenge regels als je ze allemaal aan je laars lapt.
Laars lappen is wel erg zwaar uitgedrukt. Er is een grijs gebied. Wel op het strand, maar niet boven mensen massa’s. Als er dan 10 mensen op het strand zijn, mag je dan wel of niet vliegen? Gezond verstand is nog altijd de beste raadgever. En, ja, soms gewoon wel doen, regeltjes zijn er om getest te worden :) Zonder lef geen leven.
Je maakt voor jezelf een grijs gebied wat er wettelijk helemaal niet is.

Het mag niet op water, het mag niet in een dorp, en het mag niet bij festiviteiten (afhankelijk van wat je daar precies mee bedoeld).

Daar is niets grijs aan, jij maakt het grijs. Vandaar dus dat je de regels helemaal niet streng vind, aangezien je ze naar eigen inzicht negeert.
Dat laatste is nog grijs gebied.
Natura2000 gebieden zijn volgens sommige instanties verboden terrein (zonder vergunning).
En laat nu zo ongeveer elke groep bomen van meer dan 10 m2 in NL zijn aangemerkt als Natura 2000 gebied......
(check hier voor de officiŽle grenzen https://www.synbiosys.alt...a2000/googlemapszoek.aspx )

Sommige provincies handhaven vrij streng (wat ik begreep bijv. Flevoland en ook in Nijverdal is iemand onlangs nog beboet), dus ik snap de eerste reageerder wel.
Nu heb ik afgelopen week een drone gekocht, omdat er nog aardig wat overblijft en je er natuurlijk altijd voor kunt kiezen om de regels naar je eigen hand te zetten. (140 rijden op de snelweg valt hier bijv. onder).
Alleen loop je dan wel het risico dat je beboet wordt.
Het valt best mee. https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/ . Op die site kun je zien waar je mag vliegen
Gelukkig in het gebied waar ik woon is het verboden. Er zijn al genoeg dingen die geluid maken en dat irritante gezoem bied meer last dan lust.

[Reactie gewijzigd door demartijn op 8 mei 2018 14:30]

In het gebied waar de meeste mensen wonen is het verboden. Dat gebied heet namelijk "bebouwde kom". :+
Er staat anders niets beschreven over niet vliegen boven de 'bebouwde kom'. Wel word er in de regelgeving gesproken over 'gebieden met aaneengesloten bebouwing' maar dat is niet hetzelfde. ;)

Sterker nog, binnen de bebouwde kom mag ik, in sommige gevallen, gewoon boven wegen in 30 km-zones vliegen. Rare regels, dat dan weer wel...

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 8 mei 2018 17:53]

Dat kaartje is totale onzin en toont goed aan dat de 'regelgever' totaal geen idee heeft van waar ze mee bezig zijn. Er zit bijvoorbeeld (diep in het rode gebied bij Eindhoven) een zeer actieve modelvliegclub naast het kanaal in Helmond: Modelvliegclub

Die vliegen regelmatig rond en dat geldt ook voor drones in dat gebied.
Elke modelvliegclub heeft toestemming van de Luchtverkeersleiding Nederland. (Althans de clubs die ik ken en mijn eigen club).

Mijn eigen club zit bijvoorbeeld ook te dicht op een luchthaven maar omdat wij als club kunnen aan tonen dat we actief bezig zijn met de vliegveiligheid hebben we ontheffing van LVN. Als je bij ons bijvoorbeeld te vaak te hoog vliegt of geen controle hebt over je vliegtuig, helikopter of drone dan kan je geroyeerd worden als lid, iets wat we helaas af en toe moeten doen.
net als Spaarnwoude wat naast Schiphol ligt.
http://www.fms-spaarnwoude.nl/

wellicht dat de hoogtes is verschillen? ;)
Als je denkt dat je alleen in je eigen achtertuin mag vliegen dan moet je de wet en regelgeving even na lezen ;)
Tussen "Mag niet" en "Met goed verstand drone-vliegen voor eigen plezier" vind ik een wereld van verschil.

'Men' rijd immers ook gewoon 140 waar je 120 mag, pakt zo nu en dan eens een dropje uit de snoep-bar bij de drogist en steekt rustig die 10 euro die je terugkrijgt bij de kassa in de zak als je eerst met 5 euro hebt betaald.

Dat wil nog niet zeggen dat die zelfde mensen dan ook gelijk 'pedal to the metal' met 160 door een woonwijk scheuren, een tuut snaaiwerk onder de jas laten verdwijnen en de kassa leegroven als je even met je collega achter je zit te overleggen.

Ik zit in een vrij ruim vlieggebied (oosten van het land) en heb dus redelijk vrij gebied, maar ik ben zeker niet iemand die mij strak aan de regels houd. Gisteren nog gevlogen en ben echt niet van plan om voor een stuk van 1 bij 1 kilometer elke keer mijn auto te gaan verzetten als ik net zo goed in 15 minuten (acculading) klaar kan zijn. De overheid heeft liever dat ik een uur een gevaar in de lucht moet zijn, maar laat ze er maar wat van zeggen.

Ik weet van mijzelf dat ik zo veilig mogelijk mijn hobby uitvoer. En risico's zijn er altijd, maar zolang je ze niet opzoekt is er niet zoveel aan de hand.
Je mag ook in de natuur vliegen hoor, erg leuk om mooie video's te schieten op vakantie bijvoorbeeld ;)
Dat hangt er maar net vanaf, bijvoorbeeld in het broedseizoen mag je (tenminste in NL) daar niet vliegen want dan verstoor je de vogels. Daar kan de boswachter je voor bekeuren.
Dat mag (officieel) niet.
Alle natura2000 gebieden zijn (zonder vergunning) verboden terrein.
En dat is nagenoeg elk stukje natuur in NL.
https://www.synbiosys.alt...a2000/googlemapszoek.aspx
Incorrect. Zeeland had het geprobeerd en werd terug gefloten door de rechter. Flevoland probeert het ook maar ze hebben helemaal geen zeggenschap over het luchtruim. Alleen de luchtvaart autoriteiten kunnen een verbod instellen.

[Reactie gewijzigd door M3d4r op 8 mei 2018 18:06]

De regels zijn in dit geval duidelijk.
Het mag niet zonder vergunning.
https://www.rijksoverheid...ntwoord/vliegen-met-drone

Of het standhoudt voor de rechter is vraag 2.
Maar het mag niet, totdat iemand dat uitvecht voor die provincie.

Nu hoop ik van harte dat dit verbod wordt versoepeld, zoals Zeeland heeft gedaan, want ik heb genoeg 'natuur' om mij heen waar ik graag een keer wil vliegen.
Maar zolang de rijksoverheid nog aangeeft dat het niet mag (zonder vergunning) zou ik niet zeggen dat het ok is om daar zomaar te vliegen.
Een gemiddelde agent en de BOA heeft zich gewoon te houden aan de regels die we hier zien.

En zolang er nog mensen zijn die hun drone oplaten bij een ongeval waardoor een lifeliner niet kan landen begrijp ik ook nog wel dat er regels nodig zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/...meldt-zich-bij-de-politie
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je dit schrijft je hebt blijkbaar geen idee van de regels.
Dit dus! Ik denk dat er veel mensen zijn die de regels aan de laars lappen, maar daar dan wel zo min mogelijk overlast mee proberen te veroorzaken. Mijn situatie weerhoudt mij om een drone te kopen. Ik woon in het centrum van Rotterdam en daar kun je al helemaal geen drone op laten stijgen zonder dat je een gevaar bent. Je zit in het luchtruim van zestienhoven en de traumahelikopter staat praktisch naast mijn huis.
Tja, dan moet je daar maar niet gaan wonen. Ik woon aan de rand van een dorp en heb op een paar minuten afstand meeeeer dan genoeg plek. Daarnaast heb je zoiets niet om elke keer je huis te gaan fotograferen... dus hij gaat mee op vakantie of als je ergens heen gaat.
Ik doelde eigenlijk meer op het bewustzijn van de regels.. Er zijn namelijk mensen die de regels niet zo nauw nemen als het op bijv. traumahelikopters aankomt. Ik denk dat er meer mensen zijn die graag een drone willen, maar er niet elke keer op uit willen om te kunnen vliegen. Vandaar dat ik de vraag terecht vindt of er door alle beperkingen een groot marktaandeel verloren gaat.
Ik denk dat het markt aandeel er niet door beÔnvloed wordt. De meeste mensen willen niet vliegen met zo'n drone maar foto's / video's maken. Dan is deze het geld pas waard. Dat doe je dus niet boven je huis / wijk.... Dat is 1 keer leuk en daarna wil je foto's die het waard zijn om te nemen.

En gelukkig zijn er genoeg mensen die voor de hobby bereid zijn om een eind te rijden. De meeste hobbies zijn anders niet mogelijk....
Er zijn genoeg plekken en toepassingen waar je de drone kan inzetten. Hangt wel af van waar je woont. Als je niet te veel, te lang en te gek vliegt...
Het is bijvoorbeeld wel leuk voor mensen die landelijk wonen, boerderijen, enz. Mst toestemming heb je daar hectares natuurgebied waar je leuk kan stunten.

Had zelf een AR Drone van 300 euro. Was leuk, maar zou inderdaad niet zomaar 2000 euro neertellen (plus risico op schade).
Het ligt eraan waarom je een drone koopt. Ik heb een drone gekoopt als accessoire voor mijn camera om zo een uniek standpunt te creeŽren in mijn filmpjes. Dat betekend dat ik het prima vindt om er niet elke dag mee te vliegen, maar dat het een stabiel iets moet zijn die mooie beelden kan maken.
Eigenlijk weet je niet hoe het zit.
Daarna ga je vanuit veronderstellingen vragen of anderen de wet overtreden met de draagbaarheid dat het getolereerd wordt.

En, voor sommigen is het misschien niet 'duur'.
Zeker niet omdat de goedkoopste onder de 25 euro te krijgen zijn (al zullen anderen vast weer beweren dat je daar geen plezier mee kunt hebben)
Graag dit artikel nog even langs de eindredacteur halen. Zendvermogen en geluidssterkte hebben volgens mij niets met elkaar te maken :)
Nooit geweten dat 5,8 ghz meer lawaai maakt dan het 2.4ghz netwerk :+

[Reactie gewijzigd door waah op 8 mei 2018 15:19]

Ik lach hier harder op dan moet denk ik XD
Beetje raar dit, de 4 pro (tov van de ander 4's) heeft Lightbridge en kan wisselen tussen de frequenties, beter ontvangst etc. en dit werd aangeprijst als beter. Nu komen ze weer met wat anders namelijk OcuSync...
Ben benieuwd of de props ook op de oudere 4 passen. Of zal men sneaky dit onmogelijk gemaakt hebben?
OccuSync was er al op de mavic
Passen ook op de 4 Pro v1.0.
M.i. een goedkope manier om voor een oude drone weer nieuwe prijzen te kunnen vragen :)
Daar kun je bij iedere vernieuwing van ieder product stellen.
Beetje kort onoverzichtelijk artikel waarbij in 1 alinea over geluiden en vermogens in dB en dBm gesproken wordt.... hoe verwarrend kan je het maken :)
Het geluidsniveau is afhankelijk van de zendfrequentie waarop jij met de drone communiceert :? :?
Maar wie heeft er last van geluid op 2,4GHz en 5,8GHz.
Volgens mij moet de schrijver van dit verhaal eerst eens nadenken wat hij wil vertellen
Mooie techniek om oude drones nieuwe prijzen te geven.