Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Bron: IDG WebWereld

Het Australische Ferraro Design heeft een nieuwe gamecontroller bedacht: de CLAW™. Kant en klaar met programmeerbare knoppen moet het stukje hardware het toetsenbord tijdens het spelen van 3D-shooters vervangen. De CLAW dient om je effectiviteit in driedimensionale vechtarena's te verhogen. Het apparaat beschikt hiervoor over negen te programmeren knoppen die zich aan de vingertoppen bevinden:

Volgens Ferraro heeft de Claw belangrijke voordelen boven het toetsenbord. Ten eerste zou het zoeken naar de juiste knop op het juiste moment tot het verleden behoren. De producent lijkt daarmee aan te geven dat naast de muis een negental knoppen voldoende moet zijn voor het spelen van veruit de meeste FPS-games.

Door de semi-ergonomische vorm moet het apparaat daarnaast ook fysiek het spelen aangenamer maken. Maar het grootste voordeel dat Ferraro aandraagt moet de mogelijkheid zijn om aan de Claw-knoppen meerdere conventionele toetsindrukken te koppelen. Op die manier zijn maximaal vijf verschillende achtereenvolgende acties met één knop van de Claw te activeren.

Volgens de prijs die op de site vermeld staat gaat de CLAW een kleine 120 Australische dollars (160 gulden) kosten. Lees het volledige artikel op WebWereld.

CLAW™
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Kan aan mij liggen, maar dat lijkt me dus echt NIET handig. Bij spelletjes beweeg ik met de toetsen en richt ik met de muis (en waarschijnlijk velen met mij). Nu moet je gaan onthouden dat je pink vooruit is, je ringvinger naar achteren je middelvinger naar rechts enzovoort.

Voordat je daaraan gewend bent....
Op een toetsenbord is het juist handig dat vooruit ook fysiek je vinger naar voren doet en klikt. Is veel natuurlijker.

Ik kan me niet voorstellen dat dit een succes wordt.

Of begrijp ik de functionaliteit verkeerd?
Wat ze eigenlijk zouden moeten doen, is die claw op 'n soort joystick platform plaatsen.

Oftwel, duw je de claw naar voren, ga je naar voren, naar achter naar achteren, naar rechts... enzovoor.
En dan je muis ernaast om te schieten!
kwestie van gewenning

tegen de tijd dat ik het onder de knie had om met de muis te sturen en met de linkerhand de toetsencombinaties te sturen (springen met m'n pink :) ) was ik ook een paar weken verder

maar het zal zeker de moeite waard zijn om dit te proberen, onder iedere vinger een ander wapen, en als je twee claws installeerd en configureerd zijn de mogelijkheden grenzeloos

maar dit laatste zal wel alleen voor de freaks zijn :+
Twee claws? Met welke van je resterende handen ga jij de muis gebruiken dan?
:)
ik zal dan een muis moeten tapen aan een van de claws

door het smalle formaat zal ruimtegebrek op het bureau niet aan de orde zijn

de muisknoppen echter, die zijn niet meer te bedienen
Ik spring met mijn rechtermuis toets.. :).

Yeah lijkt me koel, 2 CLAW'S in elke hand.. :).
Haha. 9 knopjes :)
Met Counter-strike heb ik nieteens genoeg aan de toetsen op mijn keyboard als ik al mijn scriptjes wil gebruiken.
Ik gebruik het numpad nog niet, maar dat doe ik nog wel een keer.
<off-topic>
Ik weet niet of jij het verkeerd begrijpt maar, ik beweeg en richt met mijn muis.
Strafen en springen doe ik met mijn toetsenbord.
<off-topic>
En vooruit lopen doe je door je muis continu vooruit te bewegen???

lang bureau nodig zeg.

Dat doe je toch ook met het toetsenbord?
En vooruit lopen doe je door je muis continu vooruit te bewegen???
Kan ook anders... in al m'n FPS spellen loop ik met m'n muis. Ik gebruik een Microsoft (hmm er staat Microso op... zou 'ie versleten zijn?) IntelliMouse Explorer, dus met 5 knoppen... gebruik er echter maar 3:

mouse1 --> schieten
mouse2 --> forward
pgdn [duimknop] --> back
en het scrollwheel om wapens te wisselen

Verder gebruik ik space om te springen, < en > om te strafen en ALT om te bukken. Dan nog J (railgun) K (super sg) L (rocket launcher) en semicolon (hitscan). Zelfde knoppen met andere functies voor counterstrike.

Dusseh... met muis lopen is best te doen.

Over die klauw... sjah... lijkt me erg onhandig, maar zal wel een kwestie van gewenning zijn. Ik hou het wel bij een keyboard...
kwestie van personal preference, maar ik kan je wel zeggen dat niet veel mensen het doen zoals jij doet, ik beweeg naar voren-achter met W - S, en strafe met A en D, jump met spatiebalk, ren/walk met shift, activate (CS) met e, second weapon met middle mouse scroll, reload met F, schiet met first mouse, duck met second mouse etc. dat is het meest gebruikt. Het is absoluut niet gebruikelijk om met de muis te bewegen, wel om de rondraaien/kijken..
Leuk, maar ik heb alleen al meer dan 9 say_team binds.
Misschien wel handig voor single player, maar ik hou het toch bij mijn oude trouwe niet zo ergonomische toetsenbordje.
Het zou een stuk beter zijn als en 4 knopjes voor richting op zaten, dan bij je pink 5 voor team binds, ringvinger ook. middelvinger en wijvinger ook 5 en 5 voor weapon binds (naast de vier voor richting uiteraard) dat zijn al 24 knoppen.
Dan kom je in de buurt voor een FPS spel.
Idee 10, uitvoering 4-
Xi.
Ik heb nu 3 jaar Quake 1,2,3 achter de rug
en ik gebuik de muis ( 8 toetscombinaties)
voor het richten en schieten/springen
toetsen bord voor loopen

6 toetsen voor lopen /strafen/ sluipen
7 toetsen voor weapons drop
10 toetsen voor team message
2 toetsen voor wapen keuze

33 toetsen dus :) aan die klaw heb je dus niet echt veel veel dat soort spellen meer zoals mario bros ofzo.
Kennen we de Strategic Commander van Microsoft ook? Die lijkt mij persoonlijk een stuk handiger, ook omdat je er (samen met de 3 shift-knoppen en nog wat opties) VEEL meer acties aan kan hangen. Meer info op:

www.microsoft.com/products/hardware/sidewinder/devices/SComm/default.htm
Ik denk dat een aantal mensen het hier inderdaad verkeerd begrijpen.

Waarschijnlijk is de claw bedoeld als vervaning voor de muis, dus voor omhoog/omlaag links/rechts te kijken en de knoppen voor bijvoorbeeld wapens zijn. Je kan dus gewoon je toetsenbord blijven gebruiken onder je linkerhand voor voor/achteruit en strafen en ook je keybindings voor verschillende say commando's kun je zo blijven gebruiken.

Lijkt mij ideaal!
De rest begrijpt het wel goed. Maar ik kan begrijpen dat jij het verkeerd begrijpt ;)
Van de Claw site:
The CLAW™ is designed to be used, in conjunction with a mouse
Ik kan me voorstellen dat je de subtiele hint in
De producent lijkt daarmee aan te geven dat naast de muis een negental knoppen voldoende moet zijn voor het spelen van veruit de meeste FPS-games
over het hoofd zag.
reactie op:


Ik denk dat een aantal mensen het hier inderdaad verkeerd begrijpen.

Waarschijnlijk is de claw bedoeld als vervaning voor de muis, dus voor omhoog/omlaag links/rechts te kijken en de knoppen voor bijvoorbeeld wapens zijn. Je kan dus gewoon je toetsenbord blijven gebruiken onder je linkerhand voor voor/achteruit en strafen en ook je keybindings voor verschillende say commando's kun je zo blijven gebruiken.



Als je goed op het plaatje kijkt, zie je die 2 duimbuttons, dat is dus aan de rechterkant.....
Muizen ed...komen altijd eerst voor rechtshandigen uit....dus als dit een vervanging voor de muis zou moeten zijn, zouden de knoppen aan de linkerkant van dat ding moeten zitten...........

Iemand mee eens?
inderdeed iwantje!

:P Wie hoorde ik daar ook alweer over 2 van die klauwtjes???

Ok..ok... ik ben niet echt handig, maar twee linkerhanden heb ik nou ook weer niet :P :P
ik mis een plekkie voor mn duim..

/edit

oh wacht.. zo maak je em gelijk links en rechtshandig compatible...

lamaa

/edit
uuhh, ben ik nou zo scheel ofzo? er zit wel een plek voor je duim hoor, hij is voor je linkerhand gemaakt, zoals ik het (scheel?) zie ;)
Het zal idd wel een kwestie van wennen zijn, maar als je er eenmaal aan gewend bent, zal het denk ik wel makkelijker zijn, omdat je met de Claw niet per ongeluk de verkeerde toets in kan drukken.

Dat je eraan moet wennen is trouwens nooit een goed argument, maar dat terzijde.

Deze uitvinding klinkt me trouwens wel heel erg bekend in de oren. Is er niet ooit een andere club geweest die zoiets had gemaakt?
Ik heb lang geleden al eens een keertje ongeveer hetzelfde gezien om RSI tegen te gaan. Dat waren 2 van die "klauwen" en combinaties van je vingers stonden dan gelijk aan een bepaalde toets, heel wazig en je moest het dan ook helemaal overnieuw leren, een soort saxofoon spelen leek het op eigenlijk :)

Dit lijkt erop, maar lijkt me weer onhandig. Ik hou het voorlopig ff bij m'n keyboard, die wordt iig gesupport door alle spellen :D
Mja, 1e probleempie al gevonden.

De middelvinger heeft maar 1 knopje, en als je dan met je middelvinger naar voren en achteren beweegt, moet je dat nu dus idd met 2 vingers gaan doen, al met al niet echt handig nee,

Maar met 9 knopjes is het wel redelijk te doen voor de rest.
4 voor lopen, 2 voor springen & bukken, 2 voor wapen-wissel & 1 use-knop. Krap maar haalbaar, maar voor 170 piek weet ik het ook niet echt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True