Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Platformgame Yooka-Laylee komt op 14 december naar Nintendo Switch

Yooka-Laylee is vanaf 14 december beschikbaar voor de Nintendo Switch als download in de eShop. De 3d-platformgame kwam in april al uit voor andere consoles en de pc. Oorspronkelijk werd de game ontwikkeld voor de Nintendo Wii U.

Ontwikkelaar Playtonic Games heeft bekendgemaakt dat Yooka-Laylee vanaf 7 december te bestellen is in de downloadwinkel van Nintendo. Een prijs is nog niet bekendgemaakt, maar de game kost op Steam 40 euro. De fysieke versie is inmiddels voor minder te koop, maar voor de Switch verschijnt de game voorlopig enkel als download.

De studio zegt maandenlang gewerkt te hebben aan optimalisaties van de game voor de Switch, samen met Nintendo en de makers van de Unity-engine waar het spel op draait. De Switch-versie biedt de mogelijkheid om de acht multiplayermodi met een enkele JoyCon te spelen, ook is er een aangepast systeem voor achievements.

Yooka-Laylee is gemaakt door oud-medewerkers van de studio Rare, die bekend is van de Banjo-Kazooie-serie. De 3d-platformgame is ontstaan na een succesvolle campagne op Kickstarter, waar de ontwikkelaars ruim twee miljoen pond mee ophaalden. De bedoeling was om de game voor de Wii U te ontwikkelen, maar die versie werd geschrapt ten faveure van de Switch-versie. Het spel kwam op 17 april uit voor de andere consoles en pc en is uitgegeven door Team17.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-11-2017 • 11:40

44 Linkedin Google+

Submitter: rudyman85

Reacties (44)

Wijzig sortering
Toevallig in afgelopen steam sales gekocht voor mijn kids, erg vermakelijk spel.

Steam versie is voor §17,41 in de aanbieding op GameBillit met coupon: gb5off.

Edit: aanbieding toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door 2green op 29 november 2017 12:58]

Die coupon doet niets op Yooka-Laylee. §17.41 is de normale discount prijs.
Op Dreamgame is hij nog net iets goedkoper :) §17.28
Nog beter, mooi gevonden.

Leuk spel voor wie van dit genre houd, wordt hier regelmatig gespeeld.

Ook de local Coop is erg vermakelijk.
Andere AAA games?

Dit is geeneens een AAA game maar een indie game die via crowdfunding 2 miljoen op wist te halen.

Team 17 is trouwens ook geen AAA publisher maar een klein zelfstandig Engels studiootje dat bekend is om de Worms franchise.
AAA games zijn rond de §60,- en steeds vaker slechts een basis game waarbij je extra uitgave moet doen voor de volledige game ervaring.

Yooka-Laylee is een volledige game en geen §60,- maar §40,- (momenteel op Xbone en PS4 zelfs tijdelijk §18,- voor de fysieke versie).

Vergelijk het een beetje met de laatst verschenen remastered versie van Crash Bandicoot die in dezelfde prijsklasse valt als Yooka-Laylee.

Wat ik wel vind is dat de kostenbesparingen die gedaan worden door een game digitaal aan te bieden doorberekend dienen te worden naar de klant maar dat geldt niet voor deze games maar voor alle games.

Ik heb zelf sinds gisteren de fysieke versie en ik heb er minder voor betaald dan dat het kost om de game momenteel te downloaden en dat vind ik toch niet helemaal eerlijk tegenover de gamer die de downloadversie aanschaft.
een game digitaal aanbieden is geen kostenbesparing

wat je uitspaart met distributie en packaging gaat terug naar hosting kosten ( klein deel ) en afdrage van percentage aan de betreffende online winkel ( ms, sony, steam, nintendo, ... ) ( grootste deel )
Het is niet alleen distributie en packaging waarop bespaard wordt bij het digitaal aanbieden.

Wat dacht je van de verkoper die ook zijn brood moet verdienen?
dan nog, je moet ongeveer 30% van de verkoopprijs afdragen bij digitale verkoop
dat is ook de reden dat digitale sales meestal duurder geprijst zijn dan retail, je komt gewoon duurder uit
Ik blijf het wel raar vinden.

30% is best schikbarend veel IMO.

Zelf dacht ik altijd dat de prijs van digitale verkoop kunstmatig hoog gehouden wordt om de retailmarkt niet de nek om te draaien maar daar kan ik best naast zitten.
Dat dacht ik ook en dat speelt wellicht wel mee, maar de distributie kosten liggen veel lager dan je zou denken...
http://www.eurogamer.net/...-does-my-money-go-article
In het rekenvoorbeeld daar tellen ze maar zo'n 2% van de retail prijs voor distributie (en productie zal daar wel onder vallen, kost ook geen drol).
Digitale distributie staat ook veel meer onder controle van de uitgever, volgens mij bepaalt die vaak de prijs. In de retail markt heb je meer dat winkels elkaar op prijs beconcurreren. In de downloads wereld moet je daarvoor eigenlijk bij keystores zijn wat de meeste mensen niet doen of wat ook vaak wat schimmig kan zijn.
Verder heb je een tijdje na release dat er gewoon nog fysieke kopieŽn zijn waar winkels van af willen, dus het gaat in de uitverkoop. Digitaal is dat niet aan de orde, daar gaat iets pas in de sale als marketing becijfert dat dat de bottom line verbetert. Je ziet de laatste jaren ook dat de sale prijzen online beduidend minder spectaculair geworden zijn. Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen naar de digitale shops gekomen en is de nieuwe aanwas door mega kortingen niet meer interessant, maken ze meer winst door de prijs wat hoger te houden...
Topreactie!!

Deze uitleg is scherp, verhelderend en duidelijk.
AAA =55+, zie weinig nieuwe AAA games voor 40 bij introductie...
Ik ben 44 en dit lijkt me een heel leuk spel... dus.. dat..

Ik word net zo enthousiast als mijn zoontje van 6 als we een maan vinden in Mario Odyssey.
Volwassen worden vind ik persoonlijk iets voor hele saaie mensen.
Off-topic:
Ik vraag mij ook vaak af of volwassen gedragen een sociale constructie is met specifieke normen en waarden waaronder speel en plezier elementen als ondermaats worden afgedaan.

Waar nu kinderen een paradijs aan ruimte en vrijheid hebben in hun kindertijd, moesten heel veel jaren geleden kinderen gewoon al werken. Het verschil tussen kind en volwassenen zat dan meer in het fysieke dan in de twee werelden die we nu hebben (plezier-leer tijd / werk-leef tijd).

En het mooiste voorbeeld: een hond kan op zijn laatste dagen nog steeds blij worden met een stok, waarom zouden wij onszelf van dat plezier onthouden?

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 29 november 2017 13:42]

zelfde, dit zijn juist het soort spellen waar ik erg van kan genieten samen met mijn dochters van 10 en 6.

Alhoewel we de laatste tijd vooral Action Henk spelen.
Ik vind het juist heerlijk om dit soort spellen te spelen (ben 28). Net als bijvoorbeeld Rayman of Crash Bandicoot. Pure ontspanning! Of nou ja, crash kan soms ook behoorlijk frustrerend zijn ;(
Rayman Legends was bij sommige Invasion levels alles behalve ontspanning :+ maar de artwork en absurde humor maakt een hoop goed _/-\o_
En waarom niet als je ouder bent dan?
Aangezien het spel een file size heeft van ongeveer 2,9-3,5 GB (afgeleid van de PS4 versie), vind ik het nog op het nippertje kunnen.
Het liefste heb ik spellen van deze grootte op een cartridge, maar dat is volledig mijn mening.
Dus ik wacht wel eventjes.
Je wacht wel eventjes op wat? Dit spel gaat waarschijnlijk niet fysiek uitkomen.

Daarnaast, wat maakt spelgrootte uit? Je speelt het en daarna kan je het spel verwijderen. Als het je nou om mogelijke doorverkoop ging na uitspelen, had ik het begrepen, maar spelgrootte is voor mij geen punt om een spel wel of niet digitaal te kopen.
Ik meen te lezen dat er wel een fysieke versie is (dan niet voor de Switch), en dan 'voorlopig' het spel alleen digitaal te verkrijgen is.
Daarvan ga ik uit dat er nog een kans is dat het spel fysiek uitkomt voor dit systeem.

Daarnaast heb je zeker gelijk dat je het spel kan verwijderen en weer installeren indien nodig, maar ik verkies het in- en uitwerpen van een cartridge daarboven, omdat het minder gedoe is.

Qua ruimte op de Switch heb je 32 GB, waarvan een deel gebruikt word door het systeem, en als je geen SD kaart hebt gaan jouw save files daar ook nog bij.
Als ik spellen digitaal wil spelen, probeer ik daar het beste uit te halen door spellen te installeren met een redelijk kleine file size, omdat ik er dan meer op kan zetten (in aantallen).

Ik heb nooit een spel doorverkocht, en zal dat ook niet zo snel doen (voor-het-geval-dat instelling 8)7 )

EDIT: Plus ik verwacht niet altijd verbinding te hebben om zomaar een spel te downloaden omdat het ook een portable console is, dus dat kan alsnog een argument zijn om liever gebruik te maken van cartridges.

[Reactie gewijzigd door LANterfantje op 29 november 2017 12:21]

Die instelling ken ik :D

Ik heb een 64GB kaartje in m'n Switch gestoken en heb Puyo Puyo Tetris, Mario Kart 8 en Mario Odyssey digitaal, omdat dat van die spellen zijn die je veel speelt of vaak even snel.

Ik begin in ieder geval veel meer digitaal te kopen tegenwoordig, puur voor het gemak.
Heb toevallig de game gisteren (fysieke PS4 versie nieuw & sealed voor §18,-) in de bus gehad en s'avonds 2 uurtjes zitten spelen.

Als diehard retrogamer zijnde kan ik melden dat de Banjo-Kazooie feel voor de volle 100% aanwezig is in de game, van de gimmicks, geluidseffecten tot aan de collectibles.

Voor wie van Rare houdt zoals ze waren in hun topjaren en fan is van de eerste twee Banjo-Kazooie games is dit een absolute must play.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 29 november 2017 12:27]

Toen ik hoorde dat oud Rareware medewerkers een platform spel gingen maken (na die geldinzameling dus), was ik direct geÔnteresseerd. Ik heb goede herinneringen aan de donkey kong games op de super Nintendo.

Helaas voor mij kom ik redelijk bedrogen uit, het spel voelt meer aan als een gamecube spel dan iets voor de modernere consoles. Dit komt door meerdere punten wat het spel gewoon gedateerd doet aanvoelen (bijvoorbeeld clunky camera af en toe en de "speech" in game slaat helemaal nergens op, google maar..).

Resultaat is dus dat ik dit spel heb gekocht en na een paar uur het al helemaal zat was. Ik denk dat ik mijn verwachtingen gewoon wat te hoog had liggen voor dit spel.

Ik denk overigens wel dat dit voor het jongere publiek wat minder irritaties oplevert, aangezien zij niet zo verwend zijn met top games :P (Nichtje van mijn vrouw speelt minecraft op een tablet met 3 PFS, maar ze heeft de grootste lol :))

Hoe dan ook, ik vind die 40 euro van steam redelijk aan de prijs, 25 zou een evenwichtigere prijs zijn (in mijn ervaring)
[...]de "speech" in game slaat helemaal nergens op, google maar..[...]
Ik heb het gegoogled, maar omdat ik niet weet wat ik als resultaat kan verwachten weet ik niet of wat ik vind hetgene is waar jij op doelt : P Kun je niet zelf even een voorbeeld posten, met daarbij je mening waarom de speech 'nergens op slaat'?
https://youtu.be/-tr5pIDXwuw

Je hebt gelijk. Had ik direct wel even kunnen posten
Lol, die "stemmen" zijn inderdaad irritant.

Mijn eerste indruk was dat er ergens op de achtergrond twee figuren adult content aan het creŽren waren ;).
Hmm, het is vreemd. Het is dezelfde stijl als B&K, maar op de een of andere manier vind ik dit ook gruwelijk irritant klinken, terwijl bij B&K vond ik het juist weer erg grappig. Ook Nuts & Bolts deed het veel beter.
Bedankt dat je even een video hebt gepost : )

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 30 november 2017 20:34]

De speech in de game slaat juist overal op:

De speechstyle is nmlk 1 op 1 overgenomen uit de originele Banjo-Kazooie games en draagt daardoor juist erg bij aan de banjo-Kazooie feel die Yooka-Laylee heeft.

De game is dan ook puur ontwikkeld om de originele Banjo-Kazooie formule nieuw leven in te blazen.
Ja, dat zie ik nu ook. Maar jij vind het dus wel goed klinken? Ik vind die slang in de bovenstaande video wel okť, maar de eerste stem en de stem van het groene personage vind ik best irritant.
Ik vind zelf vind die stemmetjes ook best irritant hoor maar dat zijn ze ook in de eerste twee Banjo-Kazooie games.

Yooka-Laylee vind ik wel een ok game (Ben nu halverwege) maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat de gameplay en het leveldesign vrijwel gelijk zijn aan de Banjo-Kazooie games (gedateerde gameplay/geen innovatie).

Ook heeft de game last van camera issues, wat bij sommige platformsecties de nodige frustratie op kan leveren.

De game is en speelt eigenlijk als een N64 game met betere graphics en controls maar met een irritantere camera.

Voor nieuwkomers lijkt me Yooka-Laylee absoluut geen topper, daarvoor leunt de game te veel op de nostalgie van Banjo-Kazooie.
Yooka-Laylee is ook een ode aan Banjo-Kazooie. En als je met die verwachting het spel ingaat is die echt fantastisch. Ik heb er van genoten in ieder geval. En ja, ook van alle soundeffects. :P
De ervaringen met dit spel op Metacritic zijn ook niet echt geweldig:

- PS4 versie: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/yooka-laylee
- XBO versie: http://www.metacritic.com/game/xbox-one/yooka-laylee
De game valt mij ook tegen. Meeste levels hebben een oninteressant thema en leveldesign. Daarnaast was de charme van BJ en DK64 dat het magisch en beetje sprookjesachtig was. Yooka laylee heeft dat naar mijn idee minder, meer industrieel en minder tot niets betekend.
Ik vond hem niet echt gedateerd aanvoelen... ik vind hem gewoon niet leuk. De werelden zijn wel kleurrijk en groot maar ik krijg er niet het Banjo gevoel bij zeg maar, ik vind beide de hub en de game werelden (klein of groot) niet interessant om lange tijd in door te brengen.

Eigenlijk is de game meer Conker dan Banjo; de werelden in Conker waren ook niet echt bijster goed ontworpen maar de game had een flinke dosis humor die dat goed maakte. Yooka Laylee is zo grappig als een natte handdoek.
Ik denk dat je dan toch echt weer een keer de oude banjo-kazooie en DK 64 op moet starten om te zien dat die nog veel ouder aanvoelen. Ze hebben hun best gedaan om alles zo veel mogelijk bij de originele games te houden en dat is ze gelukt. Dat het tegenwoordig een beetje gedateerd aanvoelt ligt aan de formule waar ze zich aan vast hebben gehouden.
Ik vraag me af of Playtonic Games de moeite en tijd terug kan verdienen.

Nu al is de game onder de §20 te halen voor de PS4 & PC en onder de §30 voor de XboxOne.

Het lijkt me zeer onrealistisch om de normale "binnenvlieg"-prijzen van rond de §40-60 te hanteren voor de Switch port. Willen ze nog Switch ports verkopen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 29 november 2017 13:18]

Ik vermoed dat de Switch-port mee was begroot in de Kickstarter begroting. En omdat ze daar 2 miljoen hebben opgehaald, denk ik dat het alleen maar "extra geld" is.
Waarom onrealistisch?

Kijk maar eens naar de prijzen van Rayman Legends of Skyrim op de Switch en je ziet dat §40 euro voor een Switch port van de game gewoon realistisch is.
Nou zijn dat ook spellen waar de fanbase groot genoeg is dat het links of rechtsom genoeg van worden verkocht. Daarnaast zit er een zekere timegap tussen de release van de originele ports en release van de Switch-port.

Tuurlijk kan dat spel ook voor §40 aan de man worden gebracht. Het lijkt mij echter dat de ports te kort achter elkaar zijn gereleased waardoor men iets heeft van "Oh, heb ik al op mijn PC/PS4/XboxOne".
De gameplay doet mij denken aan Sonic Heroes maar dan met een charachter :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True