Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Electric Tech

Rambus heeft vandaag bekend gemaakt dat verschillende elektronica fabriekanten zijn begonnen met de levering van HDTV's die 128Mb aan Rambus geheugen bevatten. Dit om de 'state-of-the-art' MPEG2 decoder goed te kunnen voeren met data. Verwacht wordt dat Rambus geheugen in nog veel meer HDTV's en digitale videorecorders gebruikt zal gaan worden omdat het blijkbaar een gunstige prijs performance ratio heeft voor dit soort apparatuur:

Rambus Inc. today announced that leading Japanese consumer product manufacturers have started shipping High Definition Televisions (HDTV) and digital satellite broadcast Set-Top Boxes (STB) in time for the broadcasting of the Sydney Olympic Games. Using one to two RDRAM(R) devices, for 1.6 GB/sec memory bandwidth, the Rambus(R) solution provides high-speed data transfer rates together with the lowest granularity memory subsystem.

Panasonic started shipping several models of HDTVs and high definition digital satellite broadcast set-top boxes. They incorporate a state-of-the-art MPEG2 decoder developed by Matsushita and use Rambus 128Mb RDRAM for high speed decoding memory.

Sony also announced a set-top box for high definition digital satellite broadcast. These systems incorporate a state-of-the-art MPEG2 decoder, jointly developed with NEC, and use Rambus 128Mb RDRAM to achieve 1.6GB/sec data rate for high quality digital imaging.

Other HDTV sets, set-top boxes and digital video players will be introduced for the 2000 Holiday Season, and because the Rambus solution is the most cost effective memory solution, RDRAMs are incorporated in most of these new models to achieve the required high quality digital imaging.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ja hallo, wel effe goed lezen: 128 Mb en NIET 128 MB! Die MPEG decoders hebben kennelijk genoeg aan 16 megabyte geheugen, en dat kan inderdaat met een enkele RDRAM device (RDRAM chip). Zoals al eerder opgemerkt in het RDRAM verhaal: in dit soort toepassingen is RDRAM inderdaad best goed. De TV-fabrikant plaatst liever 1 x RDRAM chip dan 4 x 32 Mb SDRAM - los van eventuele snelheidswinst!!!

Maar voor PC's blijft de oplossing behoorlijk k#t. Rambus heeft deze aankondiging precies zo verwoord, dat de meeste mensen denken "oh dan zal het ook wel goed zijn voor mijn PC" en dat is gewoon onwaar.
Scherp opgemerkt. Ik dacht eerst ook even 128 MB? Waar is dat nou voor nodig? Maar die 16 MB kan ik wel verklaren:
Aangezien je voor het decoderen van een B frame (zie mijn vorige post) twee referentieframes nodig hebt, moet je al 3 frames op kunnen slaan. Verder mag het laatst weergegeven frame niet weggegooid worden voordat een nieuw frame klaar is -> 4 frames.
Verder moet op 100 Hz nog een extra frame uit de 25 Hz MPEG stroom bewaard worden om de "oneven" frames op 100 Hz te interpoleren -> 5 frames.
Bij een framesize van 2 MB is dat al 10 MB.
Dan heb je nog de audio en wat geheugen voor de overige taken van de TV.
En een PiP window eet de rest wel op, want dat moet je ook decoden, al is het op een lagere resolutie.
and use Rambus 128Mb RDRAM to achieve 1.6GB/sec data rate for high quality digital imaging.
Ik weet het niet hoor, maar 1.6 GB per seconde... wat is daar het nut van? Dat is 66,7 MB per beeldje bij 24 fps. Wat wou je daarmee doen? En al kan je er wat nuttigs mee, er moet dan ook wel een FLINKE proc inzitten om dat allemaal realtime te decoderen en richting scherm te gooien...
Je zet niet zomaar fames in het geheugen en leest ze er weer uit. Bij het decoderen is ook info van referentieframes nodig.
MPEG heeft I, P en B frames. I frames kunnen los gedecodeerd worden, voor een P frame is een voorgaand I of P frame nodig en voor een B frame is een voorgaand en een nakomend referentieframe (I/P) nodig.
Laten we even uitgaan dat frames 2 MB groot zijn, dan moet voor een B frame minimaal het volgende gebeuren: (misschien meer want misschien is bepaalde data wel vaker nodig)
Lezen 2 referentieframes: 4 MB
Schrijven B frame: 2 MB
Lezen B frame door displayer (om het op het scherm te zetten): 2 MB
Dat is al 8 MB per frame. *24 = 192 MB/s (ja niet elk frame is een B frame)
Dit was een voorzichtige schatting, het zal vast nog wel hoger liggen.
Verder kost het decoderen van een frame een variabele tijd. Het is fijn als je wanneer je achter ligt weer in kunt lopen als er een frame komt wat eenvoudig te decoderen is. Dan wil je dus wel wat extra bandbreedte hebben om dat frame snel weg te kunnen schrijven. Dit is een reele situatie, want bij MPEG wordt er rekening mee gehouden dat een vorig frame opnieuw gedisplayed moet worden als het volgende niet op tijd klaar is.
---------
Nog vergeten: 100 Hz TV's (eigenlijk 50 Hz). Ik weet niet hoe dat werkt, maar ik neem even aan dat de MPEG gewoon op 24 (25) Hz blijft, en dat na decodering van 2 MPEG frames een tussenliggend frame ge-interpoleerd wordt. Dan moet je dus ook nog 24x per seconde 2 frames uitlezen om de nieuwe te berekenen, de nieuwe wegschrijven en uitlezen om weer te geven. Weer 192 MB/s.
----------------
Nog wat vergeten: een PiP window kost weliswaar in het gedisplayde frame geen extra ruimte (wordt gecombineerd op het scherm) maar moet ook gedecodeerd worden.
Hmmja die 100Hz is inderdaad uitijndelijk 25fps alleen wordt iedere frame vier keer getoont/refreshed :)
Verder worden ook de tussenliggende blanco frames niet getoond (normale 50hz TV doet dat om de ergste flikkering tegen te gaan).
Dit heeft voor de Gameconsole eigenaren het vervelende gevolg dat hun gamepistolen niet werken op een 100Hz TV :(
De targets worden nl in de voor het menselijk oog onzichtbare tussen frames geprojecteerd die zoals ik al zij bij de 100Hz variant niet aanwezig zijn :)
<had ook 24 geklopt>
Hmmja die 100Hz is inderdaad uitijndelijk 24fps alleen wordt iedere frame vier keer getoont/refreshed
Nee hoor. Als we voor het gemak even uitgaan van 25 Hz dan noemen ze een normale TV 50 Hz. Hij toont echter maar 25 verschillende frames per seconde, maar doet dat interlaced, dus eerst de even lijnen en daarna de oneven (of andersom ;)). Ze noemen dat dus 50 Hz terwijl het eigenlijk 25 is.
Bij 100 Hz (wat dus eigenlijk 50 Hz is, want het is ook weer interlaced) wordt tussen elke 2 frames uit de 25 Hz inputstroom een extra frame "verzonnen" via een bepaald interpolatiealgoritme in de hardware. Dit is niet gewoon het gemiddelde van de twee frames uit de 25 Hz stroom.
Dus samenvattend: in 100 Hz krijg je 50 frames per seconde waarvan het systeem er zelf 25 heeft geconstrueerd.
Hmmja das waar ook die blanco frames gebruikte ze alleen in de bioscoop
Voutje van mij :+
Neemt overgens niet weg dat die $#@% pistolen ut niet doen op een 100Hz TV, dat is wel iets met hidden frames !!
pcies waar rdram dus zo goed in is in de benchmarks, lineaire geheugenadressering zonder random geheugenallocaties die je juist redelijk veel in computers tegenkomt en waardoor de getallen slechter uitvallen voor rdram vanwege de hoge latencies.
Krijgt Europa ook nog ooit HDTV? Wat is de resolutie daarvan? Hoeveel is de refresh-rate? Heb je daar allemaal nieuwe digitale ontvangstapperatuur voor nodig? Gaan nederlandse zenders er ook iets mee doen?

Hoop vragen he?
Men is Europe weer bezig met HDTV, dus de bedoeling is dat het er weer komt.

De resolutie van HDTV is zo'n beetje vergelijkbaar met 1024X768. Het huidige PAL is 625 Beeldlijnen, (NTSC is 550 beeldlijnen) en HDTV zijn er iets van 1200.

Dus als PAL = vergelijkbaar met 640X480 dan HDTV = iets van 1024X768 om je even naar computertermen een voorbeeld te geven.

Refreshrate is gewoon wat we nu ook hebben, 50 Hz, (door het lichtnet) hoewel alle HDTV's wel op 100 Hz zullen draaien. Als je FPS bedoelde, dat zullen er gewoon 24 blijven, voor een TV heb je gewoon niet meer nodig.

Ja, daar heb je weer allemaal nieuwe appratuur voor nodig, omdat het een totaal ander signaal is.

Dus : Of nieuwe HDTV, of een settop-box die het weer voor je vertaalt naar PAL, voor je bestaande TV.

Het is wel de hoop dat de nederlandse zenders daar iets mee gaan doen, want de vorige keer toen HDTV (al weer iets van 5 jaar geleden) om het hoekje kwam kijken, was er geen enkele support voor, en is het dus maar gecancelled. Maar gezien dat DVD het nu ook beter begint te doen, en dat men allemaal een betere beeldkwaliteit wil, denk ik dat de tijd er nu "rijper" voor is.

Zoveel vragen waren het nu ook weer niet hoor... :)
FF over de FPS: bij PAL is dat 50Hz/2=25FPS, bij NTSC is dat 60Hz/2=30FPS. 24FPS wordt alleen in de bioscoop gebruikt.

HDTV in Europa gebruikt de HD-MAC standaard en heeft 1250 beeldlijnen. Vanwege het 50/50Hz gezever, krijgen we dus ook nu geen wereldstandaard. Da's jammer: 60Hz is stabieler (voor je ogen) en PAL is mooier dan NTSC en/of SECAM. Ze hadden dus voor 60Hz PAL moeten kiezen...

Een ander probleem is de frequentie: de banden zijn vastgelegd, dus is er een bandbreedte-probleem. Dit wordt opgelost door alleen de wijzigingen van het volgende frame door te geven, en dus niet het hele beeld.

Een bijkomend voordeel is dat HD-MAC alleen kleur is, geen Zwart/Wit! Een puur KLEUR-signaal is namelijk mooier dan een signaal dat ook door Z/W-ontvangers weergegeven moet kunnen worden.
Toen de eerste TV's waren ontwikkeld had men iets nodig om de ontvanger synchroon met de zender het scherm af te laten tasten, men kwam al snel uit bij de 50/60Hz frequentie van het lichtnet omdat de energiebedrijven er baat bij hadden om die zo stabiel mogelijk te houden (ivb met in en uitschakelen van generatoren ed)
Ook de wat oudere electrische klokjes worden op die manier synchroon gehouden die frequentie is dus wel echt heeel zuiver :)
Tegenwoordig hebben TV's een digitale klok waardoor die hele netfrequentie synchronisatie niet meer nodig is.
Helaas is er nu een probleem dat men "hou je poot stijf" noemt waardoor er uiteindelijk toch weer verschillende varianten van hetzelfde zijn gekomen :(

PS,
Uiteindelijk werken ook ALLE TVtoestellen met gelijkstroom (schakelende voeding) :)
<beetje doorgedacht>
Tevens is men al in de weer om een gelijkspannings energie netwerk te bouwen !
Dat is goedkoper en efficienter dan het inmiddels verouderde wisselspannings koppelnet.
Mede vanwege de enorme transformatoren die benodigd zijn om de ca 8KV uit de centrale op te krikken naar ca 50/150/350KV en aan het andere uiteinde van de lijn weer terug via 10KV naar de uiteindelijke 220V~
Ook kan je dat hele netwerk zien als een hele grote condensator/spoel waardoor er weer allerlij resonanties en blindstromen ontstaan!
Dan schakelen we toch lekker over naar een hogere frame-rate? :) De audio zit denk ik ook bij die 1.6GB/sec in, en die kan dan ook een lekker hoge bitrate krijgen. Prima ontwikkeling!

Processorkracht is niet relevant. Hardwarematige MPEG2 decoding weet je....

sven.tweakers.net
Processorkracht is niet relevant. Hardwarematige MPEG2 decoding weet je....
En voor decoding heb je zeker geen processor nodig? Gaat vanzelf... Het is misschien geen echte processor, maar er moet ergens rekenkracht vandaan komen.
Wat is het nut van een hogere fps bij films? Tis geen Quake oid :) (zou wel kewl zijn trouwens, in een interactieve film gaan quaken :P)
Nu is nog de vraag of de geheugens van rambus dus wel in een goed kooitje van faraday zitten want de kanon in de TV laat nogal een magnetisch veld achter.
Yep op die Rambus reepjes zitten van die mooie hellblauwe metale hoesjes
Erhm..
HDTV heeft zo ongeveer 2 MILJOEN pixels, dat is dus geen 1024x768 maar 1600x1200.
Hallo! En dat wordt ook nog met Informatief gemod :'(

Heb je er al aan gedacht dat elke pixel 24 bitjes kost in true color. Ik weet niet hoeveel ze er gebruiken in digitale TVs maar als je van 24 bits uitgaat zit je aan 2 1/4 MB.

* 786562 irrelevantJij dacht aan 8bpp. Dat je daar je desktop nog op hebt staan is al heel erg.
Ze hebben dus geen 2 miljoen pixels, maar 2MB totale framesize.
Voor 2 miljoen pixels zou je dus 6MB nodig hebben. Dan kun je geen MPEG decoden als je maar 16 MB hebt.
Hmmm...

Misschien toch RAMBUS aandeeltjes kopen ;)
Waarom zetten ze er dan naast de FLINKE proc niet meteen een videokaart,een hd etc in ? :)
Hmmm zou je je TV straks ook kunnen overklokken? }>

Ben trouwes wel benieuwd hoe DDR/QDR presteert bij zoiets in vergelijking met RIMRAM.

Nog iets voor de lieve adjes: Zouden jullie bij megabyte MB willen gebruiken en bij megabit Mbit, in plaats van Mb? Schept een bult meer duidelijkheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True