Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Puzzelgame Monument Valley II komt op 6 november uit voor Android

Op 6 november komt de Android-versie van Monument Valley II uit. Dat heeft de ontwikkelaar bekendgemaakt. De puzzelgame verscheen in juni al voor iOS. Het eerste deel kwam uit in 2014 en werd door Apple verkozen als beste iPad-game.

Ontwikkelaar Ustwo Games maakt in een video bekend dat de game naar Android komt. Ook wordt het spel uitgebracht in de appstore van Amazon. Android-gebruikers kunnen zichzelf van tevoren in de Google Play Store aanmelden om een melding te krijgen zodra de game beschikbaar is. Het is nog niet bekend wat de Android-versie gaat kosten. Op iOS kost het spel 5,49 euro.

Tijdens de ontwikkelaarsconferentie WWDC van Apple in juni kondigde Ustwo Games het tweede deel van Monument Valley aan. De game was direct beschikbaar voor iOS en een Android-versie werd in het vooruitzicht gesteld. De stijl van het nieuwe deel is hetzelfde als van het origineel, maar de puzzels zijn geheel nieuw en de game heeft bovendien een ander verhaal.

In de nieuwe game draait het om een moeder en dochter die samen de levels moeten bedwingen. Monument Valley verscheen in 2014 en werd door Apple gekozen tot 'Best iPad game of 2014'.

Door

Nieuwsredacteur

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
Duur voor wat je kreeg? Serieus? Mensen weten echt niets meer op waarde te schatten. Een game met een lange development-tijd voor een paar euro is gewoonweg niet duur. Men klaagt toch ook niet over één biertje in de kroeg dat ie te duur is? Van deze game geniet je ook nog eens langer dan van dat ene biertje. :p

En dan gek vinden dat de gaming markt kapot gaat.
Of het te duur was/is ligt aan meerdere factoren. Zomaar een game vergelijken met een biertje is ook niet echt nuttig of zelfs maar mogelijk.
Zo kan een game beoordeeld worden op speeltijd en een soort van een euro per uur prijs krijgen, welke af kan wijken van de concurrentie. Hetzelfde kan je doen met looks, plezier, etc.
En dat maakt het meteen subjectief, met andere woorden, iemand kan flappy bird voor 10 euro het nog waard vinden en de laatste CoD voor nog geen 5 euro het niet waard vinden.

Een monument valley (1) vond ik ook te weinig bieden voor het geld. Voor mij te weinig plezier en na 1 keer doorlopen was het wel gedaan. Dat ze er jaren over gedaan zouden hebben speelt geen enkele rol in mijn oordeel.

Dat de gaming markt stervende zou zijn (wat ik betwijfel) ligt niet aan het feit dat men games met een lange ontwikkeltijd niet kan waarderen.
Prijs is dan ook zo individueel. Ik heb spellen waarvoor ik 20 euro heb betaald gewoon 1000 uur gespeeld, en spellen van 60 euro waar ik 10 uur in heb gestoken. Of de ene het dan wel waard is en de ander niet, is afhankelijk van de persoon.

Daarbij heb je ook nog eens de ervaring die iets je biedt. Sommige spellen speel je best veel, maar bieden eigenlijk best weinig boeiends, dit zie je in het algemeen wel veel op je telefoon, simpele verslavende spelletjes die echt niet veel geld waard zijn naar mijn idee, terwijl er ook games zijn waarbij ik misschien met een uur of 10 het heb gezien, maar wel een geweldige ervaring heb gehad.

En daardoor zie je ook een enorme 'scheefgroei' in wat mensen iets waard vinden. Dat biertje is misschien wel duur, maar de hele ervaring vinden mensen het blijkbaar wel waard, tegenstanders zijn er net zo goed te vinden. Die discussie blijf je houden, welke auto is het geld waard? Leuk hoor zo'n mooie auto, maar je moet hem iedere week wassen, is erg zwaar en zuipt een hoop. Maar wat als jij het heerlijk vindt om je auto te wassen, wat als jij dat geld aan extra belasting en benzine het de moeite waard vind?

Waarde is dan ook erg individueel, en als jij een toffe puzzelgame kan kopen waar je echt plezier uithaalt, ach wat is die 5 euro dan?
Development time verklaart hun kosten, maar niet de verkoopprijs en zeker niet de value for money voor de klant. Ik ben geen programmeur; kan je nagaan hoelang ik nodig zou hebben om een waardeloos spel af te leveren ;)

De vergelijking met de kroeg snap ik daarentegen wel; voor EUR 5.49 sta je bij de kroeg met een uurtje wel weer buiten, als je je met deze game twee uur vermaakt is dat in verhouding dus al prima.
klagen over de prijzen in cafés doen mensen al jaren ! :p

Dit is inderdaad een heerlijk spel en zeker niet duur voor wat je krijgt. Heb het zelf met heel veel plezier gespeeld _/-\o_ Heerlijke artwork en animaties, muziek die ook in orde was.

Niet moeilijk doen en kopen als je van puzzel spelletjes houd.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 19 oktober 2017 10:31]

Ik vind een biertje in de kroeg per definitie te duur en drink dan ook uitsluitend een pilsje thuis. Hetzelfde geld voor een kopje koffie ook trouwens... ;) En wat zegt een lange developmenttijd nou helemaal over de de noodzaak om een bepaalde prijs te hanteren? Deze spellen worden tenslotte ontwikkeld met een grote afzetmarkt in gedachten, niet voor een niche-markt. En dan zou eerder het verwachte aantal gebruikers/kopers leidend voor de prijs moeten zijn. Tenslotte is 1 miljoen aan ontwikkelingskosten, hoe idioot hoog ook gezien wat er ontwikkeld wordt, bij een verwacht aantal van miljoenen gebruikers niet echt prijsbepalend maar komt het uiteindelijk toch weer neer op de hebberigheid van de ontwikkelaar...
Monument valley 1 was echt wel een leuk puzzelspelletje, maar toch wel een beetje duur voor wat je er voor kreeg, deze lijkt nog duurder te zijn, hopelijk dus wat meer content.
Ach ik vond het niet erg het toen te betalen en ook zeker nu niet. Naast het daadwerkelijke gameplay element was deel 1 ook gewoon een super mooi afgewerkt kunstwerkje, van animatie, grafische stijl, muziek, presentatie, UI/UX - Developers die zoveel zorg en liefde in een game steken (en geen microtransacties en ads) verdienen wel wat euro's van mij. Voor die paar euro ben ik toch een uur of 10 zoet geweest (om en nabij, een vlucht naar NYC in ieder geval!)
Mee eens. Ik speelde het ook niet zozeer vanwege de uitdaging maar meer vanwege de vibe in het spelletje. Heerlijk rustgevend om 's avonds nog even te doen. Grappig genoeg pas van gehoord toen het in House of Cards genoemd werd.
Of het een kunstwerkje is ligt geheel aan de gebruiker. Als je die aspecten van de game niet kunt waarderen, blijft er weinig over dan een simpel puzzelspelletje wat niet veel speeltijd geeft. Ik heb er significant minder over gedaan dan 10 uur (een vlucht naar NYC duurt ook geen 10 uur).

Of je het geld het waard vond is persoonlijk en zelf heb ik geen spijt van de aankoop, maar ik kan me wel indenken dat er mensen zijn die dat wel hebben.
Eens, Monument Vally is behoorlijk gehyped en zag er mooi uit, maar je was er met een half uurtje gemakkelijk doorheen. Ik ga deel 2 dus zeker niet kopen. Snap de ophef eerlijk gezegd niet zo.
Ik snap je reactie, maar het laat ook wel zien hoe verwend we zijn geworden als het om games/apps op mobiel gaan. We vinden het geen probleem om 2 euro (of meer) voor een biertje neer te leggen, maar een game die nog geen 10 euro kost en vele uren speel plezier vinden we het niet waard.

De oorzaak is simpel, playstore en itunes is volgegooid met free to play met microtransacties en reclames, vol met systemen voor winst maximalisatie.

Persoonlijk ben ik blij dat Monument valley dat niet doet en gewoon zich richt op de game voor een redelijk prijs zonder allerlei extra dingen die kunt/moet kopen om het spel leuk te maken.
Dat wordt wachten tot Monument Valley 2 in een aanbieding komt dan. ;)
niet alles in het leven is gratis. het spel zit goed in elkaar en is echt leuk om te spelen, dan heb ik er wel een paar euro voor over. ontwikkelen kost tijd en dus geld. er zijn games voor pc die teveel kosten voor wat je krijgt, maar daar wil iedereen dan wel 60-70 euro voor uitgeven, en dan heb je ook nog ingame purchases/dlc's
Tot op zekere hoogte mee eens, maar bij monument valley 1 kreeg je wel erg weinig content, er zijn zat games op bijvoorbeeld steam die goedkoper zijn en meer content bieden. Ik hoop dat ze in MV2 een stuk meer hebben gestopt.
mee eens dat er relatief weinig in zit, maar het zit wel erg goed in elkaar. het aantal games op steam die goedkoper zijn (buiten sales om) die ook erg leuk zijn om te spelen is niet heel groot.
Hmm, alle respect naar de devs en zo, maar waarom is dit een artikel waardig? Een of ander klein mobile spelletje? What's next? Dit is borderline advertentie naar mijn mening.
'Een of ander klein mobile spelletje' waarvan de voorganger 26 miljoen keer is gedownload en waar de ontwikkelaar 14 miljoen dollar omzet mee heeft binnengehaald.
het is toch nieuws en het gaat over een game, dan kan het toch prima op tweakers? en zo'n heel klein spelletje is het niet, als je ziet hoe goed het spel in elkaar zit
Akkoord, maar waar trek je de grens? Er zijn namelijk massa's indie game releases; steam alleen al had er dit jaar 6000. Welk spel verdient wel deze publiciteit? Omdat de auteur het persoonlijk leuk vond? Dat vind ik nog steeds borderline reclame.
Deel 1 was ontzettend populair en zoals het artikel aangeeft is het door Apple ook gekozen als beste iPad game van dat jaar. In die zin dus niet 'zomaar' een indie game dus. Niet zo heel vreemd dat er dan even een melding gemaakt wordt van de komst van deel twee lijkt mij?
Niet echt heel klein meer nadat het een kleine rol in House of Cards had.

https://www.dailydot.com/...82343a3de207a07545ced.jpg
Ik en mijn kinderen vonden Monument Valley (deel 1) geweldig. Destijds goedkoop aangeschaft via de Amazon Appstore op m'n Android tablet. Maar als MV-1 ter gelegenheid van de release van MV-2 tijdelijk in de aanbieding komt ga ik hem nogmaals aanschaffen via de Play store, zodat mijn kinderen het ook op hun eigen tablets kunnen spelen (dankzij Play Family) :)

En MV-2 komt in mijn wishlist om een keer te kopen wanneer het in een aanbieding langs komt.
Voor iOS is deze dus al uit. Commentaar wat ik in de AppStore veelal langs zie komen is dat de moeilijkheidsgraad niet echt hoog is. Afgezien van de speeltijd vind ik dat wel belangrijk. Moet niet te makkelijk zijn natuurlijk.
Dat klopt ik werd maar een paar keer licht uitgedaagd. Het was wel goed opgebouwd op emotioneel vlak.
Klopt dus toch. Rest is inderdaad ook belangrijk. Maar eens kopen als deze in de aanbieding is. Concept is wel erg leuk!
Ik zou op Android graag weer eens betalen voor een spelletje.
Helaas zie je dat bijna niet meer. Alles is gratis te downloaden, en vervolgens wordt je om de oren geslagen met ads (die je niet áltijd kan 'wegkopen'). Daar bovenop komen allerlei waardeloze in-game aankopen (sterren, muntjes, boosters) waar je vaak niet zonder mee kan als je wat verder bent.

Hopelijk wordt het met deze game anders, het eerste deel was erg leuk.
Game oogt goed. Heb deel 1 nooit gekocht vanwege de kosten en de reviews in de Appstore. Deze gingen veelal over de korte speelduur.

Ikzelf geef de voorkeur aan het spel: Mekorama. Deze had ik eerder ontdekt dan Monument Valley en komt aardig overeen, alleen zijn er meer levels en spelers kunnen eigen levels maken, waardoor je in principe nooit uitgespeeld raakt! Even de QR-code scannen of een foto laden en je hebt weer een nieuw level. Hij is gratis te downloaden, dus wel reclame. Je kan zelf een bedrag kiezen, wat jij vind dat de game waard is, waarna de reclames verdwijnen.
Ik zag deze game voor het eerst toe Francis in House of Cards het speelde. Erg origineel en leuk spel. Als het net zo goed is als het eerste deel voor mij een insta-buy.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*